Visa fullständig version : Könets betydelse, och om att veta innan
På andra forum verkar de flesta damer vara emot att ta reda på vilket kön det blir i förväg. Motiveringen brukar vara något i stil med att "det blir en mycket härligare upplevelse att få reda på vid förlossningen".
Men själv lutar jag nog mot att ta reda på könet. Så vitt jag förstår finns det inte några risker med detta (korrekt?).
Det kommer att dröja innan jag får hålla barnet i min famn. Intill dess känns det bra för mig att få så många tecken som möjligt på att barnet finns och att det händer något därinne. Jag har fullt med sådana tecken redan (graviditetstest, ultraljud, fruns mage blir större, frun mår illa m.m.). Dessa tecken gör det lättare för mig att förbereda mig mentalt för barnet.
Mitt motiv för att ta reda på könet är alltså att könet är ett ytterligare tecken som gör det lättare för mig att förbereda mig.
För mig har det absolut inte någon betydelse om det blir en flicka eller pojke. Det handlar heller inte om att jag vill börja handla flick/pojk-prylar.
Hur ser ni på denna fråga?
Fredrik
2007-01-09, 12:17:34
Först och främst känns det som en diskussion som varje par måste ha sinsemellan. För mig och min sambo var valet lätt, varken hon eller jag ville veta könet utan ville att det skulle komma som en överraskning. Samtidigt kan jag ju säga att om sambon hade velat veta i förväg så hade jag såklart gått med på det. Är väl rätt så care-free när det gäller sånt här :D
Jag ser absolut inget fel i varken det ena eller andra alternativet utan förespråkar väl mest individens fria val att göra som han/hon/de vill, utefter vad som känns bäst.
Känner man att det är viktigt att få reda på könet för att det skulle underlätta den mentala processen så tycker jag att man ska tuta och köra på det spåret :)
Kalfir
2007-01-09, 12:22:12
Det är ju helt hur man känner själv. Själv ville vi ha kvar det som en överraskning, och jag tror det blev mer spännande att inte veta. Kanske även för att alla andra även håller på att gissa då.
Sedan finns de ju de som vill veta som du för att just kunna förbereda sig mer både mentalt och prylmässigt.
Daniel
2007-01-09, 12:25:13
Har egentligen ingen bestämd åsikt i frågan. Om man egentligen inte bryr sig om könet så känns det som att förhandsbeskedet spelar mindre roll.
När vi fick lill-tjej så visst vi inte i förväg utan det blev en total överraskning, och det var egentligen inte riktigt förrän hon kom ut som det kändes som att det var "på riktigt".
Även om vi hade fått preliminärt besked om könet innan så hade det fortfarande varit rätt overkligt och lika förvirrade för mig under graviditeten. :)
När det gäller provet så antar jag att du menar ultraljuds-varianten, den är som vitt jag vet riskfri, men dock inte alls exakt. Tror det är 80-85% säkerhet, känner åtminstone ett par bekanta som fick besked om flicka innan och sen fick en pojke... lite chockartat. :)
Sen kan man även få könsbestämmelse genom fostervattenprovet om jag inte minns del, men det är som sagt förknippat med viss risk.
Torgny
2007-01-09, 16:06:52
Inför första barnet ville jag inte veta. Då tyckte både jag och min sambo att vi fick vänta och se vad det var som kom ut.
Inför andra barnet hade jag gärna fått reda på vilket kön barnet hade.
Egentligen bara av "praktiska skäl" eller kanske det var otålighet, jag vet inte... Jag hade gjort "vänta och se"-grejen en gång, och nu kändes det som jag gärna hade vetat veta om det var en liten kille eller en liten tjej som var på väg.
I och med att första barnet vägde för lite fick vi ett par extra ultraljud/viktberäkningar, så man satt ju där och stirrade på skärmen för att försöka se om det fanns (eller inte fanns) något "där nere".
Självklart såg man ingenting, och det var inte så viktigt att jag frågade heller. (inte för att mödravården hade sagt något i alla fall).
Daniel
2007-01-09, 16:14:47
Sen kan man även få könsbestämmelse genom fostervattenprovet om jag inte minns del, men det är som sagt förknippat med viss risk.
Får korrigera mig själv... det är inte tillåtet i Sverige.
Provet kan visa barnets kön
En fullständig kromosomanalys av ett fostervattenprov kan visa säkert om det är en pojke eller flicka, men av etiska skäl görs inga fostervattenprov bara för att fastställa könet.
Från http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=24021
ParrotMan
2007-01-09, 16:54:43
Hej!
Vi valde att ta reda på könet på vårat första barn. Jag ville väll inte det direkt med tjejen ville det och så blev det, vilket jag var glad för, det var enklare för mig att förbereda mig mentalt samt att göra inköp :)
Nu väntar vi vårt andra och vi ska kolla könet även om det inte syns på det obliatoriska ultraljudet. Syns det inte nu (16/2) så gör vi ett till ultraljud senare för att se könet.
Jag anser att det är upp till varje par att diskutera om man ska kolla könet, viktigt dock är att säga till vid ultraljudet att man inte vill se kön eller se kön.
/Lars
Daniel
2007-01-10, 10:36:20
ParrotMan, antar att det var med ultraljud?
Har dom något super ultraljud för könsbestämning, eller får chansa på dom vanliga suddiga bilderna? :)
ParrotMan
2007-01-10, 12:42:28
Det är dem gamla klassiska suddiga bilderna, men en bra ultraljudssköterska så kan de ta fram en ganska klar och fin bild av saken mellan benen, vi spelar detsutom in det på video & lägger över sen på datorn och då kan man gå bild för bild fram och kolla. Hellt 100% säkert är det aldrig. Det finns tydligen 3D skanning på visa sjukhus där man kan se ansiktsdrag etc.
Daniel
2007-01-10, 14:50:10
Ballt att ni också fick det video för hemma screening! :)
Såg något om 3D ultraljud på TV, verkar riktigt high end. :)
AndersG
2007-01-15, 15:10:35
Jag har inga starkare känslor kring det här med att eventuellt veta könet innan. Jag och min fru vet inte könet på vårt kommande barn och det mest för att ingen av oss kände att vi "var tvungna" att veta. Om vi hade fått reda på det innan så hade det inte varit någon big deal det heller. Vad jag menar är att barnet har redan ett kön och vi får reda på den sinom tid. Däremot tycker jag att det är bra att möjligheten att få reda på könet innan finns, då det uppenbarligen är många som känner trygghet och lättnad av att veta så mycket som möjligt innan.
/Anders
Daniel
2007-01-16, 09:39:15
Jag har inga starkare känslor kring det här med att eventuellt veta könet innan. [...] Däremot tycker jag att det är bra att möjligheten att få reda på könet innan finns, då det uppenbarligen är många som känner trygghet och lättnad av att veta så mycket som möjligt innan.
Tycker ovan summerar min inställning till det hela. :)
Jag är faktiskt lite förvånad över att jag som annars är totalt neurotisk kontrollfreak kunde leva med ovetskapen om vårt kommande barn i 9 månader. :D
bruce wayne
2007-01-16, 21:46:13
Hej alla pappor!
Jag löste problemet med att ställa följande till min sambo samma dag som första ultra ljudet, "Om du vill veta fråga!". Hon frågade, med 99% procent säker blir det en tjej som ska heta Julia och anländer i början av februari.
Jag tycker det känns bra att veta innan, om vi får fler barn kommer vi att göra samma sak igen.
Sammanfattningsvis tycker att kvinnan ska bestämma det själv eftersom hon ska bära barnet i 9 månader, lite fördelar ska hon ha.
/Lars
Daniel
2007-01-17, 11:53:32
bruce wayne, så man får räkna med ett utfall på 99% Julia och 1% Julius just in case? :p
stoffe83
2007-01-26, 13:32:03
Jag o sambon ska göra en könsbestämmelse! Båda vill det! Dels så känns det som att man kan planera och förbereda bättre!
Sen gjorde min kusin samma sak och tyckte att det kändes som att hon fick en annan kontakt med barnet! Alltså att det helt plötsligt blev "henens son" ja ni förstår kanske hur jag menar!
men som andra skriver, så är det upp till var o en tycker jag!
Funderar på att göra 3D eller 4D undersökning! Verkar grymt ;P
Daniel
2007-01-26, 13:36:23
Absolut upp till var och en... verkar inte som någon Pappaforum-are har några starka känslig kring just detta. :)
Såg något om 4D undersökningar i Metro (eller var det City), verkar riktigt ballt, köööp! :)
keep us posted! :D
Fredrik
2007-01-26, 13:44:07
Det ska visst finnas en 3d-apparat på nåt sjukhus i Sthlm, låter mycket coolt :D
Har ni redan fått tid för bestämmelsen? Du får gärna lämna en liten redogörelse för detta hightec-event ;)
Och 4d? I hur många dimensioner kan man könsbestämma ett barn egentligen :confused:
Daniel
2007-01-26, 14:09:46
Den 4:e dimensionen är tid... man får alltså en 3D film, istället för bara en 3D-bild. Flummig? Yes! :D
Enligt artikeln används 3D/4D inte öht för att göra något som är medicinskt (antar att det även exkluderar könsbestämmelse), utan det är bara för nöjes skull. :)
ludda
2007-01-27, 03:58:54
Idag kan man ta reda på barnets kön via ett enkelt blodprov på mamman, där man kan hitta y-kromosomer i blodet om det ska bli en pojke, hittar man inte några blir det en tjej. Om jag förstått det rätt så är detta en mycket säker metod för könsbestämmelse, men inte hälften så underhållande som att få se barnet med hjälp av ultraljud :). Än så länge är detta inget man gör i sverige (vad jag vet), men det kommer säkert så småningom.
Jag och min fru valde att inte ta reda på könet. Det ångrar vi lite i efterhand, hade varit bra för oss att veta i förväg då vi var rätt inställda på att det skulle vara en flicka (fråga mig inte varför, det bara blev så) och ut kom en liten Theodor.
Så nästa gång ska vi kolla i förväg.
Men så klart ska man gå på magkänsla när det gäller sådana här saker, känns det rätt att ta reda på kön gör det, annars inte. :)
Daniel
2007-01-27, 11:18:10
Idag kan man ta reda på barnets kön via ett enkelt blodprov på mamman, där man kan hitta y-kromosomer i blodet om det ska bli en pojke, hittar man inte några blir det en tjej. Om jag förstått det rätt så är detta en mycket säker metod för könsbestämmelse, men inte hälften så underhållande som att få se barnet med hjälp av ultraljud :). Än så länge är detta inget man gör i sverige (vad jag vet), men det kommer säkert så småningom.
Smart metod! Har du kanske någon kul länk man kan läsa mer på? :)
Det är ju lite mer utmaning när det är på UL som jag förstått, och lite mer vardagsaction är ju bara kul. :p
ludda
2007-01-28, 02:53:18
Smart metod! Har du kanske någon kul länk man kan läsa mer på? :)
Har egentligen inte någon riktigt bra länk, läste det i någon uppsats för ett tag sen, men här är en länk till en sida på engelska där de förklarar en "gör det själv variant" lite ytligt.
http://www.emaxhealth.com/40/2355.html
wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Baby_Gender_Mentor
Sen verkar det som att just acu-gen's "baby Gender Monitor" har fått en del kritik för att inte hålla vad de lovar. Men i klinisk miljö kan man nog få fram bra resultat, forskning visar trots allt att metoden funkar, men kanske inte redan i vecka 5 utan snarare efter vecka 10 med mera med mera, men wikipedia har ganska matig info om just kritiken acu-gen har fått.
www.babygendermentor.com (http://www.babygendermentor.com/)
jaja som ni ser inte så har jag inte någon direkt bra information som är helt saklig om självaste qPCR metoden som den tydligen kallas (när man tar fetal celler som finns i mammans blod och kollar om y-kromosom är närvarande) men ändå lite information iaf.
Daniel
2007-01-28, 19:29:56
Tack för länkarna! :)
Regerar också på att det verkar som att det är ett företag som gör provet och att dom verkar fått en del kritik. Riktigt intressant läsning. :)
mcsmagnus
2007-02-05, 19:11:40
Självklart är det väl upp till var och en, Men jag och min fru väntar vårt första barn i april, vi vill ta reda på könet, mest ur praktisk synpunkt, men vi får inte för personalen på sjukhuset? dom vägrar säga nått, och om vi inte själva ser det på nått ultraljud så får vi helt enkelt inte veta. käns lite surt såklart, men nu har vi accepterat det och bryr oss inte så mycket om det, säger som nån sa tidigare det spelar såklart ingen roll om det är kille eller tjej, men det kan hjälpa till att få veta ändå
Finns det regler för detta? kan man kräva att få veta kön på sitt kommande barn?
Fredrik
2007-02-05, 19:22:54
Vælkommen till Pappaforum.se mcsmagnus :)
Hmmm, personalen "vægrar" att berætta. Menar du att de vægrar kolla det eller att de vægrar berætta vad de sett på ultraljudet? Det låter ju høgst mærkligt. Jag kan iofs inte proceduren men fick intrycket av vår barnmorska på mvc att hon skulle ha berættat før oss om hon hade sett något på ultran.
Återigen, mærkligt.
mcsmagnus
2007-02-05, 19:28:39
Tack för välkomnandet Fredrik
Jo hennes ord var helt enkelt " Nej det tänker inte vi berätta " när vi frågade om vi kunde få veta, "det gör vi inte här" sa hon, men om ni ser det själva kan jag ju inte neka.
Däremot så fick vi kanonbra info om allt annat på ultraljudet inget att klaga på där
Som jag skrev nånstans tidigare, könet är irrelevant, det viktigaste är att barn och mamma mår bra.
Fredrik
2007-02-05, 20:07:27
Som jag skrev nånstans tidigare, könet är irrelevant, det viktigaste är att barn och mamma mår bra.Mjae, könet är ju såklart sekundärt i jämförelse till att mamma och barn mår bra, men irrelelevant vet jag inte. Visst, för mig var könet av mycket låg betydelse men det betyder inte att det finns de som väldigt gärna vill veta det i förväg, av diverse orsaker, och det borde de väl rimligtvis kunna få reda på utan några större krusiduller från sjukvårdens sida.
Visst, det skulle för vår del innebära ekonomiska fördelar med en kille till... och visst vill vi gärna ha en dotter.
Men känns ju som att vi kommer älska barnet oavsett kön.
Fredrik
2007-02-05, 20:12:14
Men känns ju som att vi kommer älska barnet oavsett kön.But of course :D Vi kommer förmodligen att börja pröva för nummer två inom en snar framtid och det kvittar mig lika vad det blir. Blir det en kille så är det glädje, blir det en tjej så är det glädje :)
Sen vill jag ju gärna att mina barn oavsett kön utforskar sina intressen oavsett om dessa anses vara traditionellt manliga eller kvinnliga.
Ska försöka låta bli att puffa i någon riktning så får vi se var det bär av.
Daniel
2007-02-06, 01:15:10
Finns det regler för detta? kan man kräva att få veta kön på sitt kommande barn?
Välkommen till Pappaforum.se! :D
Låter riktigt märkligt. Om ni tycker det är viktigt tycker jag helt klart ni ska gå till botten med det hela.
Men känns ju som att vi kommer älska barnet oavsett kön.
Visst är det så, men för många är det en trygghet att få veta.
Tror inte det handlar om trygghet utan snarare kontrollbehov och/eller bekvämlighet.
Vet man könet så kan man börja konsumera, dekorera barnets rum, köpa kläder mm mm
Jag som kan tänka mig att klä lilljäntan i "grabbkläder" känner INTE den stressen.
Tror inte det handlar om trygghet utan snarare kontrollbehov och/eller bekvämlighet.
Vet man könet så kan man börja konsumera, dekorera barnets rum, köpa kläder mm mm
Jag som kan tänka mig att klä lilljäntan i "grabbkläder" känner INTE den stressen.
Det var dagens sanning. Ska det över huvud taget finnas möjlighet att könsbestämma sina ofödda barn tycker jag att man minst ska tvingas hosta upp pengarna det kostar.
Skåne
2007-02-06, 10:43:42
Angående regler för om man får reda på hkön vid ultraljud så verkar det variera från sjukhus till sjukhus.
I Kristianstad får man inte reda på det oavsett hur mkt man tjatar, men i Lund får man veta om man vill. Vi fick t o m en ultraljudsinzoomning på grabbens pung med oss hem. Jag har postat den bilden här nånstans om jag inte minns fel.
Personligen ville jag veta könet av den enkla anledningen att jag skulle hinna förbereda mig mentalt på det ena eller andra. Och ja, jag vill helst veta vad jag får i julkklapp i förväg. :D
Jag var HELT övertygad om att jag skulle få en dotter... tills min fru säger till mig "Älsking, du har fått en son"
Helt knäppt men härligt.
Daniel
2007-02-07, 14:27:43
Absolut! Det finns väl egentligen inget rationellt skäl till att man behöver få reda på det innan.
Personligen ville jag veta könet av den enkla anledningen att jag skulle hinna förbereda mig mentalt på det ena eller andra. Och ja, jag vill helst veta vad jag får i julkklapp i förväg. :D
... men det är som sagt många som känner som Skåne, vilket är helt fine by me. :)
Jag var HELT övertygad om att jag skulle få en dotter... tills min fru säger till mig "Älsking, du har fått en son"
Varför hade du fått för dig det? Var det den uråldriga metoden för könsdiagnos; toppig mage tjej (eller var det tvärtom). :p
mcsmagnus
2007-02-07, 20:08:09
Förstår att det låter på mina tidigare inlägg att vi bara måste få veta, så är absolut inte fallet, vi har redan accepterat att vi förmodligen inte får veta förrän det är dags för födsel.
Saken är den att vi har bekanta som har tagit reda på, vi diskuterade länge om vi ville veta, jag var först emot men lät mig övertalas, så när vi blev nekade att få veta på sjukhuset (hudiksvalls sjukhus) blev vi aningen besvikna. Vi satt ju i bilen 14mil och laddade för att få veta........
Min fru är diabetiker så vi har fördelen men tätare sjukhusbesök och ultraljud, vi kanske lyckas se själva om vi har tur :)
Varför hade du fått för dig det? Var det den uråldriga metoden för könsdiagnos; toppig mage tjej (eller var det tvärtom). :p
Har ingen aning, det var bara en känsla... men jag var BOMBsäker på att jag skulle få en dotter.
Daniel
2007-02-08, 18:07:18
Har ingen aning, det var bara en känsla... men jag var BOMBsäker på att jag skulle få en dotter.
Skumt... Lite Freudian slip (http://en.wikipedia.org/wiki/Freudian_slip) alltså! :D
Men du är nöjd med resultatet ändå? ;)
Självklart är jag nöjd, fick ju ett fullt friskt och underbart charmigt barn.
Stefan
2007-02-09, 13:34:22
Efter första besöket hos landstingets barnmorska bestämde vi oss för att söka till en privat mottagning (en helt annan historia). Där gick vi på vårt första UL. Senare blev vi kallade till landstingets rutinUL och vi tänkte att det skulle bli kul att se pyret på tv igen. Väl där frågade vi om hon kunde se vad det var för sort (vi är båda alldeles för otåliga för att vänta 9 månader). Barnmorskan talade då om att policyn i hela Västra Götaland är att inte berätta för föräldrarna även om de kan se det. Skumt tänkte vi och gick till den privata mottagningen ett par veckor senare och där fick vi veta utan problem.
På det hela taget har våra kontakter med Landstinget i Göteborg och Borås (en barnmorskemottagning och två sjukhus) lämnat en hel del övrigt att önska. Tur att det finns andra alternativ.
Fredrik
2007-02-09, 14:10:45
Det är när man läser sånt här som det skulle vara intressant att hitta någon form av undersökning av graden av tillfredsställelse som kunderna på privat och landstingsdriven praktik har.
Zebbe
2007-02-09, 16:30:23
Håller med andra som sagt att det naturligtvis inte spelar någon roll vad det blir/blev. Sälvklart! Men den som påstår att han inte funderade innan hur det skulle bli, och då gillat den ena tanken åtminstone lite lite mer än den andra, den ljuger.
Ska jag vara helt ärlig, och det ska man vara enligt Bamse, så gillade jag nog tanken på en tjej lite, lite, lite mer än en kille. Och då menar jag verkligen lite. Ungefär som att välja mellan Bowmore eller Caol Ila. Bowmore är lite godare, men Caol Ila är fruktansvärt gott det med.
Vi fick en kille.
Daniel
2007-02-12, 00:08:41
Barnmorskan talade då om att policyn i hela Västra Götaland är att inte berätta för föräldrarna även om de kan se det.
Intressant att dom valt att införa en sån policy.
Fick ni någon information om varför man valt att införa detta?
Har ju hört skitsnack om att föräldrar skulle tänkas välja bort barn baserat på könet.
Lite som man haft det i Kina... tror dock inte att det är nåt stort problem i Sverige.
Ska jag vara helt ärlig, och det ska man vara enligt Bamse, så gillade jag nog tanken på en tjej lite, lite, lite mer än en kille. Och då menar jag verkligen lite. Ungefär som att välja mellan Bowmore eller Caol Ila. Bowmore är lite godare, men Caol Ila är fruktansvärt gott det med.
Vi fick en kille.
Bowmore - Caol Ila? Det är ju som att välja mellan Pripps blå och Staropramen. :)
Och nej, jag ljuger inte när jag säger att jag inte ens brydde mig tillräckligt för att fundera över könet, det är ju ändå ingen skillnad första åren, innan vi vuxna hunnit göra prinsessor av tjejerna och riddare av killarna.
Och nej, jag ljuger inte när jag säger att jag inte ens brydde mig tillräckligt för att fundera över könet, det är ju ändå ingen skillnad första åren, innan vi vuxna hunnit göra prinsessor av tjejerna och riddare av killarna.
Ett av dom sannaste inläggen jag sett hittils.
Håller totalt med.
Daniel
2007-02-12, 23:17:02
Har ju hört skitsnack om att föräldrar skulle tänkas välja bort barn baserat på könet.
Lite som man haft det i Kina... tror dock inte att det är nåt stort problem i Sverige.
Känns som att Kinas enbarns politik ger en rätt annorlunda syn på barn... tror definitivt inte vi kommer ha ett problem på det sättet.
Apropå screening av foster så var det en dokumentär om "Drömmen om det perfekta barnet (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=46146&a=535056)" på SVT i helgen, handlar om frågeställningar kring att genmanipulera för att få "perfekta" barn... rätt scary! :eek:
Tyvärr så missade jag den. :(
JesperW
2007-02-17, 18:13:26
Vi har idag varit och gjort en könsbestämning på Mama Mia i Stockholm. Det blir en Pojke! Vi gjorde det första UL i v20 och frågade då barnmorskan på SÖS om hon kunde se vad det var för kön. "Javisst" sa hon, "det blir med 99% sannolikhet en pojke". Vi kände att dom 99% inte var säkert nog :)
Som det fungerar i Sthlms landsting så får barnmorskorna berätta vad det är för kön, men dom är inte skyldiga att göra det. På UL vi gjorde idag så skulle man ha varit blind för att missa att det är en pojke som ligger därinne. Vi är i v28 nu.
Daniel
2007-02-19, 22:00:33
På UL vi gjorde idag så skulle man ha varit blind för att missa att det är en pojke som ligger därinne.
Heehee... vet inte om ni fick höra det på er UL, men när vi gjorde andra ULen så klagade dom lite på att pappor har en tendens att "se snoppar överallt". :p
stoffe83
2007-02-20, 23:51:37
Tänkte bara berätta att vi idag var hos www.selbing.com (http://www.selbing.com) och gjorde en tillväxtkontroll och könsbestämmelse och fick se 4D! Fan va häftigt!
Han va jätte noga, trevlig och förklarade och berättade allt! Det kostade 1200 för 30 minuter!
Han hae ingen efter oss, så vi fick 30 minuter grattis oxå då han inte fick någon bra bild på henne! Va tydligen en busig liten flicka vi väntade oss och hon älskade att ha händerna för ansiktet, så vi inte fick se henne så bra :D
Men en liten Freja ska vi få iaf!!
JesperW
2007-02-21, 12:31:40
Heehee... vet inte om ni fick höra det på er UL, men när vi gjorde andra ULen så klagade dom lite på att pappor har en tendens att "se snoppar överallt". :p
Faktiskt inte, men jag har inte så svårt att föreställa mig :)
Vi visste ju till 99% redan innan vilket kön det var, men vi sa aldrig det till UL barnmorskan. Hon körde på och zoomade in på dom nedre regionerna och frågade "Vad tror ni att detta är?". Fin bild rakt från sidan. Helt omöjligt att missa vad det var för organ :)
Frun tyckte sig se en snopp på UL och efter att ha titta på undersökningen igen så håller jag nog med.
Men vi VET inte och det är ju hela poängen.
Ungen är frisk och det var ju det viktiga.
JesperW
2007-02-21, 14:45:10
Ungen är frisk och det var ju det viktiga.
Helt riktigt. Det var ju dessutom en viktig sak när vi valde att göra ett extra UL. Kolla att allt stog rätt till.
Daniel
2007-02-21, 14:50:46
Tänkte bara berätta att vi idag var hos www.selbing.com (http://www.selbing.com) och gjorde en tillväxtkontroll och könsbestämmelse och fick se 4D! Fan va häftigt!
Ballt! Har läst att man inte gör medicinska diagnos med 4D, men det gick hos Selbing?
Han va jätte noga, trevlig och förklarade och berättade allt! Det kostade 1200 för 30 minuter!
Han hae ingen efter oss, så vi fick 30 minuter grattis oxå då han inte fick någon bra bild på henne!
Två för priset av en är ALDRIG fel! :p
stoffe83
2007-02-21, 21:25:53
Ballt! Har läst att man inte gör medicinska diagnos med 4D, men det gick hos Selbing?
Två för priset av en är ALDRIG fel! :p
hehe 2 för 1 är kanon ;D
Den medicinska diagnosen gjorde han i 2D, 4D va mest för att det är häftigt att se barnet på det sättet och man får film sekvenser på skiva + bilder!
Fick med oss ett papper med alla mått och allt som kollats och jag kan inte komma på något han inte kollade var ok!
Fredrik
2007-02-21, 21:37:44
hehe 2 för 1 är kanon ;D
Den medicinska diagnosen gjorde han i 2D, 4D va mest för att det är häftigt att se barnet på det sättet och man får film sekvenser på skiva + bilder!
Fick med oss ett papper med alla mått och allt som kollats och jag kan inte komma på något han inte kollade var ok!Skulle vara lite coolt om du kunde lägga upp en sekvens från filmen nånstans så man fick se hur det ser ut. Men, om det känns för privat/omständigt så är det såklart coolt med mig ;)
Daniel
2007-02-22, 00:19:07
Aha, då är jag med. :)
Hur som helst, ballt med 4D UL! :D
Perli
2007-02-25, 18:44:04
Off topic eller? :)
stoffe83
2007-02-26, 01:42:05
Skulle vara lite coolt om du kunde lägga upp en sekvens från filmen nånstans så man fick se hur det ser ut. Men, om det känns för privat/omständigt så är det såklart coolt med mig ;)
Visst skulle jag kunna göra det, ska bara kolla med flickan först ;)
Man ser inte så mkt tyvärr, då hon gärna ville gömma sig osv men ni kanske får en uppfattning om hur det ser ut :)
Men någon kan få skriva hur jag gör så jag vet!
Daniel
2007-02-26, 18:54:31
Off topic eller? :)
Lite tycker jag. :)
Delar av alkoholsnacket till denna tråd (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=525).
Post away! :D
Kusinen berättade att han och flickvännen tyckte sig se en penis på UL... döm om deras förvåning när dottern Celina föddes.
bruce wayne
2007-03-19, 17:22:38
Hej Leo!
Vi tog reda på det och vi är nöjda med det. Vi fick en tjej, de enda "kraven" var att ingen fick köpa rosa kläder. Vi kommer med stor sannolikhet att göra det vid barn två. Sen tror jag du behöver inte fundera på flicka/pojke andra saker är viktigare när det gäller din blivande papparoll. Motivation är lika stor oavsett om man vet eller inte.
Bruce Wayne
Daniel
2007-03-21, 12:02:19
Kusinen berättade att han och flickvännen tyckte sig se en penis på UL... döm om deras förvåning när dottern Celina föddes.
Livsfarligt när bilvande föräldrar får spekulera fritt. ;)
Dom frågade inte UL-sköterskan om en bedömning?
Livsfarligt när bilvande föräldrar får spekulera fritt. ;)
Dom frågade inte UL-sköterskan om en bedömning?
Är ju inte alla som VILL kommentera.
Sammons
2007-04-15, 12:22:58
vi tog reda på könet med hjälp av ultraljud, ett extra sådant efter v26.
barnmorskan på barnmorskegruppen i gbg fixade en sån vinkel att det inte fanns några som helst tvivel på att vi skull få en "Natalie" - både jag o min sambo ville veta av flera olika skäl - ett av de avgörande skälen var att vi inte ville prata till bebisen och kalla henne för "den" eller "det" - det är ju en person redan! 480pix - lätt värt pengarna...
Daniel
2007-04-16, 10:38:27
ett av de avgörande skälen var att vi inte ville prata till bebisen och kalla henne för "den" eller "det" - det är ju en person redan!
Känns som en vaild point... :)
Hoppas att det är rätt bara, har två par i vår bekantskapskrets som fått fel gissat. :)
Hörde på nyheterna om en varning för att göra onödiga UL... KAN vara så att barnet påverkas.
Tydligen är vänsterhänthet vanligare bland barn som ULats flera gånger.
Så fåfängan kanske har sitt pris ?
tranquillo
2007-04-26, 09:05:59
Vi kommer med stor sannolikhet att göra det vid barn två.
Var inte så säker på det. UL för könsbestämmning blir svårare och svårare att göra. Vi fick åka 12 mil för att göra det och efter ett par månader hörde vi att dom slutat göra det där också... och det var en privat klinik...
Är ju inte alla som VILL kommentera.
Om sköterskan ser och föräldern frågar är dom skyldiga att svara...
Hörde på nyheterna om en varning för att göra onödiga UL... KAN vara så att barnet påverkas.
Tydligen är vänsterhänthet vanligare bland barn som ULats flera gånger.
Så fåfängan kanske har sitt pris ?
Tycker nästan att det är lite komiskt, läste om det också... dom får det att låta som att det är ett handikapp att vara vänsterhänt... Se Upp!! Ditt barn kan bli vänsterhänt! So what? det tar lite extra tid att hitta en sax som passar, men man har ett par år på sig innan man köper saxar till barn ändå...
Daniel
2007-04-26, 09:39:47
Tycker nästan att det är lite komiskt, läste om det också... dom får det att låta som att det är ett handikapp att vara vänsterhänt... Se Upp!! Ditt barn kan bli vänsterhänt! So what? det tar lite extra tid att hitta en sax som passar, men man har ett par år på sig innan man köper saxar till barn ändå...
Som jag förstått är det inte så mycket det praktiska i vardagen som att vissa lindrigare former av hjärnskador kan ge vänsterhänthet.
tranquillo
2007-04-26, 09:42:12
Som jag förstått är det inte så mycket det praktiska i vardagen som att vissa lindrigare former av hjärnskador kan ge vänsterhänthet.
Jo, några belägg finns det väl säkert för oron... Men de vänsterhänta jag känner verkar inte lida av det. hör att det är vanligt att vänsterhänta är mer kreativa och konstnärliga än oss vanliga dödliga högerhänta.
Skåne
2007-04-26, 09:54:29
Har hört att vänsterhänta löper större risk att dödas i trafiken (på grund av att de skulle vara mer benägna att väja åt vänster vid ett plötsligt möte). Men jag tror att det är hämtat från Illustrerad Vetenskap, vetenskapens Hänt i Veckan, så ta det med en nypa salt.
Kajsa H
2007-04-26, 10:17:24
Har hört att vänsterhänta löper större risk att dödas i trafiken (på grund av att de skulle vara mer benägna att väja åt vänster vid ett plötsligt möte). Men jag tror att det är hämtat från Illustrerad Vetenskap, vetenskapens Hänt i Veckan, så ta det med en nypa salt.
Tror faktiskt att det finns vetenskapliga undersökningar som visar det, samt att vi vänsterhäntingar gör illa oss mer o råkar ut för fler olyckor än högerhäntingar. Fast jag skyller det på att världen är uppbyggd för högerhänta. :D
Sen lär ju vänsterhänta vara mer kreativa oxå. :p
tranquillo
2007-04-26, 10:23:02
kanske har mer med omgivningens förväntingar att göra än faktumet att man är vänsterhänt.
Är det så att vänsterhänta är lite klumpigare så får det väl vara så, har bara lite svårt att acceptera det ;) för mig verkar det helt ologiskt... som sagt, det kan ju vara så att orsaken till att man blir vänsterhänt även är orsak till andra saker, som kreativitet och att man blir almänt trafikfarlig etc...
Tror faktiskt att det finns vetenskapliga undersökningar som visar det, samt att vi vänsterhäntingar gör illa oss mer o råkar ut för fler olyckor än högerhäntingar. Fast jag skyller det på att världen är uppbyggd för högerhänta. :D
Sen lär ju vänsterhänta vara mer kreativa oxå. :p
Byt ut vänsterhänta mot knarkare och högerhänta mot drogfria, så låter det inte så kul längre, va? ;)
tranquillo
2007-04-26, 10:28:41
Byt ut vänsterhänta mot knarkare och högerhänta mot drogfria, så låter det inte så kul längre, va? ;)
helt fel Mats... Det vart fruktansvärt kul :D
Daniel
2007-04-26, 11:07:37
hör att det är vanligt att vänsterhänta är mer kreativa och konstnärliga än oss vanliga dödliga högerhänta.
Hade också fått för mig att jag läst det någonstans, hitta lite kul om det på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Left-handed#Left-handedness_and_intelligence) och det är tydligen omstritt, så alla högerhändare kan vara lugna. ;)
Funkar ju för Flanders i Simpsons.
Skåne
2007-04-27, 08:27:38
....stupid sexy Flanders!
Fredrik
2007-04-27, 08:38:53
Som jag förstått är det inte så mycket det praktiska i vardagen som att vissa lindrigare former av hjärnskador kan ge vänsterhänthet.Men de vänsterhänta jag känner verkar inte lida av det.Aaahahahhaahahaaaa, det här var banne mig det roligaste jag läst på hela veckan.
/Vänsterhänt - Och jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker
Sammons
2007-04-27, 09:02:12
På tal om flera UL, vissa landsting har ju 2st som standard. Inte gbg tydligen då vi gjorde ett v17-18 - sen blev det ju 1 till då vi kollade barnets kön. Finns nog inte något som kan "skrämma" mig för det 2a UL i efterhand. Däremot om det är någon komplikation eller liknande så det krävs 5-10 UL, så kanske det påverkar... men o ta 1 extra för att kolla kön, bah knappast nån fara... :)
tranquillo
2007-04-27, 09:19:31
Det är väl som med allt annat, beror på hur kännslig barnet är, hur ofta och länge man håller på osv...
Käns väl lite som att om man totalt tar 1-2 UL "innom vården" så tror jag inte att det är just det sista för att se könet som gör att det slår över.
Sen ska man kanske inte gå och ta en massa UL bara för att det är kul... Läkare brukar nog normalt inte gå ut och säga att saker är farligt bara för att det är kul att se föräldrarnas reaktion, utan det ligger nog nånting i det.
Sen vet jag att det kan vara väldigt svårt att ens hitta en mottagning som gör den typen av undersökningar, det säger ju kanske en del också, fast det har nog mycket med själva könsbestämmningen att göra...
Skåne
2007-04-27, 10:44:59
Vi fick göra fyra eller fem UL med junior och det verkar ha gått bra ändå. Han verkar vara mer Bart än Flanders än så länge.
tranquillo
2007-04-27, 10:56:09
Vi gjorde nog tre, med "könskontrollen" inräknad...
Har fortfarande inte sett ETT vettigt argument för varför man måste veta.
Skåne
2007-04-27, 12:07:18
Har fortfarande inte sett ETT vettigt argument för varför man måste veta.
För att man vill?
Räcker inte det?
tranquillo
2007-04-27, 12:35:23
För oss handlade det om planering och smak... det finns snygga tjej-grejjer, det fins fula tjej-grejjer, det finns snygga kill-grejjer, det finns fula-killgrejjer och det finns fruktansvärtskittråkiga neutrala grejjer...
Enligt min smak...
och det handlar inte om att tjejer ska ha rosa osv... vi köper kläder på tjejavdelningen till vår son ibland... bara för att det är snygga kläder som han passar i... blommor och hjärtan osv...
Och går man på soc som vi gjorde får man typ lämna in en lista på barnsaker man vill köpa till soc och så får dom godkänna det och sen får man en liten slant för det som dom tycker man kan få köpa... så allt ska helst köpas på en gång... helst innan barnet föds...
För att man vill?
Räcker inte det?
Tja, visst... men du svarar bara på en fråga med en fråga.
För oss handlade det om planering och smak... det finns snygga tjej-grejjer, det fins fula tjej-grejjer, det finns snygga kill-grejjer, det finns fula-killgrejjer och det finns fruktansvärtskittråkiga neutrala grejjer...
Enligt min smak...
och det handlar inte om att tjejer ska ha rosa osv... vi köper kläder på tjejavdelningen till vår son ibland... bara för att det är snygga kläder som han passar i... blommor och hjärtan osv...
Och går man på soc som vi gjorde får man typ lämna in en lista på barnsaker man vill köpa till soc och så får dom godkänna det och sen får man en liten slant för det som dom tycker man kan få köpa... så allt ska helst köpas på en gång... helst innan barnet föds...
Låter som man blir utlämnad till deras godtycke... tur att man inte är/har varit i den sitsen.
tranquillo
2007-04-27, 22:59:25
Låter som man blir utlämnad till deras godtycke... tur att man inte är/har varit i den sitsen.
dagens understatement... är så j-a glad att jag har jobb...
dagens understatement... är så j-a glad att jag har jobb...
Ja inte fan vill man ha någon som dikterar vad man behöver, inte behöver till sitt EGET barn.
Skåne
2007-04-28, 11:05:41
Tja, visst... men du svarar bara på en fråga med en fråga.
För att man vill!
Bättre så?
För att man vill!
Bättre så?
MEH.... du fattar väl vad jag menar.
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.