handdator

Visa fullständig version : Tipsa om andrabil till hushållet

Fredrik
2006-05-29, 23:01:37
I dagsläget bor vi i en centralt belägen lägenhet och till jobbet rattar jag en Skoda Combi RS, en bil som vi köpte för några månader sen och som är ett under av rymlighet och 'nuftighet :D

Till vintern står vårt hus färdigt vilket innebär att vi då flyttar en 7-8 km utanför centrum och eftersom min sambo ska ha kombin så måste jag/vi då skaffa oss en andrabil som jag kan ha till jobbet (är beroende av bil i jobbet då jag ofta är ute och flänger).

Det jag nu börjat fundera på är vilken slags bil vi ska slå till på. Kombin kommer ju att vara bilen som får dra det tunga lasset i form av långresor, veckohandling mm, så bilen jag nu är ute efter kan ju gärna vara av mindre modell med lite sämre krav på utrymmen och funktionalitet vad gäller barnperspektivet.

För den sakens skull så behöver ju inte denna bil vara "tråkig" :D Det vettiga alternativet är väl att försöka hitta en liten fin Renault eller Polo men det skulle ju vara kul att ratta något roligare än så, yes?

Men vilket märke, modell och årsmodell ska jag leta efter? Kom gärna med lite förslag. Har själv vart lite inne på en mazda miata men sambon har sagt att "den får du betala själv isåfall" så jag antar att den är out of the picture :)

Pris? Ja... Allt mellan 20-70k kan tänkas vara intressant.

/Fredrik

Kalfir
2006-05-30, 18:39:14
Mini Cooper har jag hört är riktigt roliga att köra. Har inte hunnit testa själv ännu. Sedan tar de ju inte så mkt plats heller. Sist men inte minst så körde de ju såna i The Italian Job.

Finns mkt på www.bytbil.com (http://www.bytbil.com)
http://www.bytbil.com/carinfo.cgi?cid=2023962

Fredrik
2006-05-30, 18:48:22
Ja, jäklars. De där mini coopers hade jag totalt glömt av! Skulle ju mycket väl kunna vara ett bra alternativ. Nu är det ju iofs en 5 månader tills det är aktuellt med bilköp men jag gillar att vara ute i god tid o reka marknaden. Slutar iofs oftast i spontanköp men ändå :D

Men Minin åker definitivt upp på listan över maybes!

/Fredrik

Fredrik
2006-05-31, 20:30:33
Och här kommer dagens yay! Sambon har gått med på att jag får skaffa en roligare andrabil än en vettig Polo, så länge driftskostnaden/månatliga kostnaden inte stiger nämnvärt.

Plötsligt verkar minin/miatan inte så avlägsen :D

Och ja, det är sambon som är herre i huset :o

/Fredrik

Daniel
2006-06-04, 19:32:25
Äsch, det är väl naturligt att man är överens om en så pass stor kostnad som en bil.

Själv har jag inte ens körkort utan blev övertalad av frun att köpa en Opel Zafir så att vi ska få plats med hundbur och barnvagn.

Nu försöker hon tvinga mig att ta körtkort, vad hände med min söta chaufför? :)

Fredrik
2006-06-04, 19:44:20
Äsch, det är väl naturligt att man är överens om en så pass stor kostnad som en bil.Japp, selbstverständich. I ärlighetens namn så köps det sällan något dyrt, eller speciellt mycket annat heller, här hemma utan att vi pratat om det först. Sen har det väl hänt att vi gjort några halvdyra spontanköp ibland som man kanske hade kunnat få till lite bättre/billigare om man pratat igenom dem först. :D
Själv har jag inte ens körkort...Har förstått att det ofta är så bland er storstadsbor ;) För en annan som är från en liten håla på 25k personer så är körkortet den definitiva Milstolpe som man måste passera för att accepteras av ens jämlikar :p
Nu försöker hon tvinga mig att ta körtkort, vad hände med min söta chaufför? :)Det är otroligt roligt att köra bil Daniel! Du kommer att tacka henne.

Hursomhelst, blir förmodligen ett bilköp när sommaren är slut och alla boråsare/markbor har åkt hem från Varberg. Lär inte gå att hitta en extra parkeringsplats för en eventuell extrabil under sommaren då vi invaderas. Får även bli att göra en översyn av ekonomin för att se villken prisklass vi lägger oss på.

/Fredrik

Daniel
2006-06-04, 22:56:54
Nu ska jag erkänna att jag faktiskt har övningskört sen förra sommaren, men jag har ingen som helst kulighetskänsla när jag kör, för mig är det är mest en övning i att undvika döden vid höga hastigheter. :D

Som det känns nu är det mest av praktiska skäl som jag försöker ta körkortet, det är klart smidigt om vi båda kan utnyttja bilen och det blir rätt mycket storköp nu när man har barn.

Fredrik
2006-07-20, 09:45:12
Varför ska det vara så roligt att kolla runt på bilar :D

Känner att den här skulle passa mig alldeles utmärkt:

http://www.blocket.se/vi/8689978.htm?ca=20_s

Vi får väl se vad min kära sambo säger. Det är ju trots allt hon som bestämmer. För vad vi killar än tycks tro så ska vi inte inbilla oss något annat än att "rätten att bestämma", den övergav vi då vi flyttade ihop med våra bättre hälfter :o

/Fredrik

Daniel
2006-07-20, 10:12:34
Släng på ett släp för fru och barnvagn för nödfall! :)

För det viktigaste är väl att Ella sitter säkert. ;)

Fredrik
2006-07-20, 10:15:28
Daniel, Ella sitter jättesäkert. I babyskyddet osm är monterat i skoda-kombin ;)

Det jag är ute efter här är en liten bil som kan transportera mig runt i varberg (och som är lite skojsig att köra såklart). Hade jag tyckt att det vart ekonomiskt, vilket det inte är, så hade jag köpt en skoda fabia rs :D Nu lutar det dock åt en miata.

Män och deras leksaker liksom :)

/Fredrik

Daniel
2006-07-20, 10:23:13
Tänkte mer som argument för övertyga sambon. :D

stieach
2006-07-20, 11:42:08
Har börjat spekulerats om ny andra bil här hemma också nu, (har en stor nissan och en vanlig saab 93) Båda leasas så vi försöker att köpa den andra bilen halva tiden in i den första bilens leasingperiod. Då byter man ju bil var 18 månad! :)

Här är de hetaste kandidaterna; Mazda Miata, Nissan Micra CC, och fler små plåtcabbar typ Opel. Eller ev. en liten snabb Opel Astra!

Fredrik
2006-07-20, 14:31:48
Ska vi behöva jaga runt efter samma slags bil stieach, är det det vad du menar? ;)

Hittade denna korean (http://www.blocket.se/vi/8803850.htm?ca=20_s) som kanske skulle kunna vara ett alternativ till miatan. Har dock aldrig kört en sådan eller känner någon som har erfarenhet av dom. Är den månne bra eller buuu :confused:

/Fredrik

Skåne
2006-07-20, 23:12:14
.....Maserati.... :)

Fredrik
2006-07-21, 14:32:58
.....Maserati.... :)Heehee! Om man ändå hade den sortens pengar ;)

Näpp, åker och kikar på en hyundai coupe imornbitti. Liknande den som jag länkat till ovan. Ser det bra ut blir det nog affär, annars får man kika vidare!

/Fredrik

Fredrik
2006-07-22, 21:09:38
Upp kl 0330, ge Ella mat, tebax till sängs, sova en halvtimme sen upp kl 0430 och iväg ut på bilköparresa. Har vart borta sen dess och kom precis hem, en bil rikare och några kronor fattigare :D

Det blev en sån här iallafall (http://www.blocket.se/vi/8819070.htm?ca=20_s), fast med automatlåda istället. Kändes skönt när köpet var genomfört och nycklar & pengar bytt ägare. Oåterkalleligt liksom.

Nu ska de närmsta dagarna spenderas med att göra sig kompis med bilen. Skoj skoj skoj :)

/Fredrik

Kalfir
2006-07-23, 20:14:58
Coolt. Ser ju lite lattjo lajban ut. Går det att klämma in en mamma i baksätet på en sån där (dotter/son i framsätet då)??

Fredrik
2006-07-23, 20:47:50
Coolt. Ser ju lite lattjo lajban ut. Går det att klämma in en mamma i baksätet på en sån där (dotter/son i framsätet då)??Tackar :D Den är väl att ses som en fattigmans-sportis antar jag, men me like än så länge. Dotter och mamma får åka i skoda-kombin istället. Men den sitter på 180hk, så mamman klagar inte ;)

/Fredrik

Daniel
2006-07-23, 23:44:35
Grymt oseriöst bilköp... ;)

Är den nya leksaken kul då? :)

Fredrik
2006-07-24, 10:23:00
Grymt oseriöst bilköp... ;)

Är den nya leksaken kul då? :)Haha, jo, det vettiga hade såklart vart att köpa en polo 1.2-liters, men hur kul är det på en skala :D

Kul och kul, den är grymt skön att köra pga automatlådan. Eftersom jag nästan uteslutande kör i stan så är det en fröjd att slippa ligga och växla hela tiden :)

/Fredrik

Daniel
2006-07-24, 11:49:59
Sweet! :)

Chicks digg it, yes? :D