Visa fullständig version : Barn och hushållsbudget
Fredrik
2006-05-24, 23:27:48
I dagsläget känner jag att vi har en rätt så bra koll på vår hushållsbudget. Jag och sambon har fortfarande delade konton men numera så talar vi alltid om gemensam ekonomi.
Vissa autogiroutgifter ligger på mig, andra på henne. Vi sätter alltid in samma summa på matkontot och försöker dela på bensinkostnaden så gott det går (jag kör mer så det blir väl nån extratank för mig nångång ibland).
Större inköp brukar vi försöka dela på såtillvida att det inte är väldigt uppenbart att bara den ena kommer att använda det som köps (som xbox 360:n jag köpte igår :D)
Satt och funderade litegranna över hur mycket ett nyfött barn "belastar" hushållskassan under de första månaderna (hmm, kändes lite jobbigt att skriva "belasta" men i brist på bättre ord så...). Om man bortser från fasta, nödvändiga inköp, så vad lägger man merparten av pengarna på och hur mycket brukar ni komma upp i per månad? Ok, det här kan ju hända att det blir extremt individuellt men det skulle vara intressant att få en susning om vartåt det barkar :)
/Fredrik
Robert
2006-05-25, 01:23:20
Oj vilken fråga han ställer nu då..... Svårt att säga.
Vi har gemensam ekonomi och gör egentligen ingen skillnad på något, utan mer att sammsas om vad som ska inhandlas. Exempelvis kan jag säga att ett X-box ligger väldigt långt ner på listan ;)..
Vad gäller de små, om man bortser från kläder och nödvändiga engångsinköp. Så kommer vi till blöjor och eventuell ersättning...
Blöjor är ett gissel bara det, vi har det väldigt bra rent prismässigt.
Pampers och libros ekonomipaket kostar hos oss ca: 105kr och det går ca: 2 till 2,5 paket i månaden. Till den minsta ska tillägas. Dok så är vi också medlemmar i Liberoklubben och vi får utskick med jämna mellanrum med rabattkuponger. Vilket tar ner kostnaden med ca: 25-50kr per paket. Så ett tips om ni inte är medlem reggar er på deras hemsida ;).
Sedan har vi använt oss av ersättning en del, första månaderna kostar det nästan inget alls. Ett paket räckte ca: 3 veckor. Nu vid 7 månaders ålder går det ca: 1 packet i veckan och då ammar hon en hel del och har gjort så från början. Vi köper Nestles märke NAN till en kostnad av ca: 50 kr/pkt. Då är det på ICA/Coop, jag vet att Willys är billigare.
Men de första månaderna har jag upplevt att kostanderna ligger kring 250-400kr/mån + försäkring.
Kostnaderna öker med åldern ;). Mira som är 2,5 kostar mer, det ska vara lördagsgodis, kläderna slits, aktiviteter, dagiskostnader ect. ect. ect.
Och när det blir tonåringar blir det ofantligt MYCKET dyrare. :cool:
Fredrik
2006-05-25, 14:41:27
Men de första månaderna har jag upplevt att kostanderna ligger kring 250-400kr/mån + försäkring.
Aha, nice. Ja, jag var väl kanske lite otydlig i min första post. De var ju faktiskt de fasta kostnaderna som jag var ute efter, som t ex blöjor, ersättning, försäkring osv osv osv...
Får fråga The Misses om vi är med i Liberoklubben. Verkar ju vara en sjukt bra deal ;)
Det verkar ju alltså som att de fasta kostnaderna för ett nyfött barn ligger på runt 500 pix/månad. Sen tillkommer ju såklart allt krimskrams man som föräldrer inte lär kunna hejda sig från att köpa. Diverse tidningsprenumerationer min kära sambo har skrivit upp sig på, Nudie-jeans osv... Sen får man ju såklart räkna med det inkomstbortfall som föräldrapenningen innebär...
Många bitar som ska falla på plats innan man får en sjysst överblick på hushållskassan. Kanske det är dags att plocka fram ett excel-ark :D
/Fredrik
Robert
2006-05-27, 21:56:15
Vad gäller Liberoklubben ska ni gå med båda två! Dubbla erbjudanden då ;).
Jo nog blir det många så kallade "spontanköp", du vet dom där gulliga byxorna, dom tosserna, den mössan, nappen. Ja listan kan göras typ hur lång som helst.
Små barn kan kosta precis hur mycket som helst men det ligger långt ifrån det abslut nödvändiga.
Robert
2006-05-29, 19:05:50
Glömde säga det att, ett barn i första månaderna hamnar gott och väl inom kostnadsgränserna för barnbidraget. SÅ det räcker och blir över.
Fredrik
2006-05-29, 19:16:24
Vad gäller Liberoklubben ska ni gå med båda två! Dubbla erbjudanden dåHehe, man kan alltså bonush*ra Libero ;) Det får man välan ta och utnyttja!
Glömde säga det att, ett barn i första månaderna hamnar gott och väl inom kostnadsgränserna för barnbidraget. SÅ det räcker och blir över.Jo, jag har nästan förstått det. Vi har väl närmast tänkt att försöka spara barnbidraget så gott det går för att ge barnet ett sjysst startkapital då livet närmar sig vuxenåldern. Ja, sen om det blir så är ju en annan femma. Pappa kanske behöver en porsche om 15 år ;)
För övrigt så mottages alla tips som hjälper hushållsbudgeten med varm hand.
/Fredrik
Daniel
2006-06-04, 19:47:54
Råd och Rön har varje år en bilaga som heter "Koll på pengarna", ställer dom upp lite prognoser för olika scenarion.
För spädbarn beräknas kostnaden till ca. 1500/månad och barn. Det är för kläder, mat, hygien, försäkringar etc, och den stämmer rätt bra för vår familj tycker jag.
Sen tillkommer det en större kostnad initalt för barnstolar, vagn etc, men man får skaffa fler så man kan slå ut den kostnaden lite. :)
Man får ju också passa på att låta mor/far- och svärföräldrar skämma bort barnbarnet lite så blir det inte lika smärtsamt för prylkassan. ;)
Micke66
2006-06-05, 19:30:16
Barn kostar pengar, fråga mig som har tvillingar.
Det började innan barnen ens hade kommit med inköp på strax över 25000:-
Byte av bilbarnsstol gick på 6000:- :mad: när dom växte ur sina första.
Nu ligger vi runt 1800:-/ barn och månad ex. dagis ( barnen är nu 1,5 år ), förvisso så var jag en festprisse innan jag fick barn så nu är det prylar till barnen istället för till taxiresor och krogbesök pengarna går till, men lite dyrt kan jag nog tyckas att det känns i bland.
Daniel
2006-06-09, 14:14:55
Och idag fick vi en potta till lill-tjejen av farmor, sparade säkert en hundring! :D
Fredrik
2006-06-09, 20:25:00
Och idag fick vi en potta till lill-tjejen av farmor, sparade säkert en hundring! :DVi skulle få köpa nån slags Diper-genie av en kompis men då vi var på lokala babybutiken så upptäckte vi att den var av den gamla modellen (som hade rätt mycket strul inbyggt i sig) så vi skrotade den (läs, lämnade tillbaka den) och köpte en ny, strulfri :rolleyes: Där gjorde man nog av med ett par hundralappar...
Men vi fick en sån där, megagammal, barnmatstol i trä av sambons föräldrar senast vi var däruppe. Ni vet en såndär som man kan fälla, lägga på golvet, och vips har man ett kombinerat ritbord/lekstol!
Men man borde verkligen rota runt på släktens vindsutrymmen för att hitta alla give-aways, eller ska vi kalla det baby-goodies :D
/Fredrik
Fredrik
2007-02-20, 21:25:46
Nu när vi äntligen har flyttat till villa så har man ju börjat snegla allt mer på vilka utgifter man har och om det finns något man kan dra in på. Börjar allvarligt fundera på att sälja bil nummer två till förmån för någon tvåhjulig historia med motor. Tror det skulle spara mig åtskilliga tusenlappar per kvartal. Har ca 7 km in till centrum och det är ju ingen sträcka som jag behöver en extra bi ltill. En EU-moppe kanske? Har inte mc-kort och jag är lite osäker på om jag är sugen på att skaffa mig. Har på käbnn att jag skulle sluta som statistik i Sahlgrenskas organbank :o
Nån annan som försakat bil för att spara in på hushållsbudgeten?
Nu när vi äntligen har flyttat till villa så har man ju börjat snegla allt mer på vilka utgifter man har och om det finns något man kan dra in på. Börjar allvarligt fundera på att sälja bil nummer två till förmån för någon tvåhjulig historia med motor. Tror det skulle spara mig åtskilliga tusenlappar per kvartal. Har ca 7 km in till centrum och det är ju ingen sträcka som jag behöver en extra bi ltill. En EU-moppe kanske? Har inte mc-kort och jag är lite osäker på om jag är sugen på att skaffa mig. Har på käbnn att jag skulle sluta som statistik i Sahlgrenskas organbank :o
Japp, vi har gått från två bilar till en, fungerar utmärkt.
Ska när våren kommer börja åka moppe till jobbet.
Lär ju känna mig som 15 igen och det gör ju inget.
Fredrik
2007-02-20, 21:41:36
Japp, vi har gått från två bilar till en, fungerar utmärkt.
Ska när våren kommer börja åka moppe till jobbet.
Lär ju känna mig som 15 igen och det gör ju inget.Härligt! Vi bildar såklart moppeklubb och har börning-träffar. Vad sägs om Hell Daddys? ;)
Daniel
2007-02-21, 00:42:04
Varför inte cykel och vara ännu mer slimmad pappa? :)
En rejäl pakethållare och en fin korg på styret så är det som en EU-moppe. ;)
Lampa
2007-11-03, 08:20:51
Till att börja med så skulle jag föreslå att du och tjejen gör en "riktig" gemensam ekonomi. Skaffa ett gemensamt lönekonto med varsit anslutet betalkort i någon form. Det är även helt rätt som ni gjort med ett separat matkonto så att de pengarna alltid finns för sig.
En månadsbudget är inte dumt för att beräkna utgifterna. Du nämnde att du får betala lite mer bensin i nuläget för att du kör lite mer, men har ni gemensam ekonomi så har ni bara en bensinpost. Jag och min tjej resonerade väldigt sunt tycker jag, eftersom jag tjänar lite mer än henne och å andra sidan betalar av på ett studielån så blir det ganska jämnt i sista änden. Så kan jag tänka mig att det är för dig med, du tjänar säkert lite mer, kanske till och med mer än den där extra bensintankningen. Ni ska ju leva på lika villkor och ha det lika bra, speciellt nu med barn inblandade. För att få möjlighet att köpa Xbox och andra livsnödvändiga saker har jag och tjejen löst det med att vi lägger in 500-1000 kr i budgeten som "fickpengar". Fickpengarna får vi göra vad vi vill för. Om jag vill köpa en dosa snus varje dag eller spara i ett halvår till en ny dator så är det upp till en själv. Det är ett väl fungerande system, vi har gjort så i över ett år och det funkar utmärkt.
Om du tycker det är tradigt att göra en hushållsbudget så har microsoft en massa bra färdiga mallar för budget på sin hemsida. Det brukar ligga en länk dit från ditt excelprogram som du har i datorn.
Lycka till.
Lampa
2007-11-03, 08:27:26
Ja, jag nästan vägrar att skaffa en bil till. Vi har precis köpt ett hus och kommer nu ha 2 mil till jobbet istället för 200 meter som tidigare. En bil innebär en jävla massa extra utgifter och framförallt tid och arbete, så jag har sagt att det hellre får bli ett månadskort på lokaltrafiken än en bil till. Vi har dessutom en gammal husbil som ska hållas vid liv på två lågavlönade jobb.
Så mitt råd är att åka buss eller köpa en moppe (varför inte en cool retro Puch Dakota?), det kommer du spara in multum på. Om det tar en halvtimme extra att komma till jobbet på moppen så blir det ändrå mindre tid och pengar än om du skulle ha en bil som ska servas, skattas, besiktigas, försäkras och repareras. :cool:
Skåne
2007-11-03, 18:42:30
Hmmm. Kul med bakvändavärldenresonemang.
"Klart vi skall ha villa nu när vi är vuxna."
köpa villa.
"Hoppsan, hus kostar pengar, då måste vi skära ner på något annat, voj voj"
Nåja, så kan det gå... ;)
Angående hushållsbudget så tror jag inte det är för alla. Jag och min fru har inte gemensamma konton, men vi delar på allt ändå. Att hålla på att specificera kostnader hit och dit och känna att man måste hålla koll på varann av "rättviseskäl" hade jag aldrig gått med på.
Jag var tillsammans med en tjej en gång som var psykotiskt besatt av att allt skulle betalas rättvist. Tror jag har beskrivit det nånstans tidigare. Hon höll koll på alla kvitton på sånt som handlades och gick igenom vilka prylar som var till vem o s v. Hon höll koll på vem som betalat vad och i slutet av varje månad kunde hon komma och säga:
"Här har du 56.50 för min del av månadskostnaderna."
Det var nära nog det vidrigaste jag varit med om.
Man blev ju sådär sugen på att bjuda henne på nåt om man säger så.
Har en god vän som i panik över allt som kostar med att ha hus började byta lampor i hela huset till lågenergi.... skulle spara tusenlappar enlig honom.
Samma kille tyckte att man inte behövde ha tv eller tvlicens, allt man vill se kan HAN tanka ner till sin fru... lite talibantänk där.
Daniel
2007-11-08, 11:52:13
Jag var tillsammans med en tjej en gång som var psykotiskt besatt av att allt skulle betalas rättvist. Tror jag har beskrivit det nånstans tidigare. Hon höll koll på alla kvitton på sånt som handlades och gick igenom vilka prylar som var till vem o s v. Hon höll koll på vem som betalat vad och i slutet av varje månad kunde hon komma och säga:
"Här har du 56.50 för min del av månadskostnaderna."
Aha, jag känner igen mig totalt! :)
Jag var riktigt millimeterrättvise-mannen när jag flyttade ihop med min fru, trots att hon pluggade och jag jobbade som IT-konsult under första Internetbubblan med bra lön. Inte så jättelyckat och det var roten till mycket strul.
Det tog några år, men nu är det mycket mer laid back och rimligt hur vi ser på den gemensamma ekonomin.
Samma kille tyckte att man inte behövde ha tv eller tvlicens, allt man vill se kan HAN tanka ner till sin fru... lite talibantänk där.
TV är så 1900-tal... duh! ;)
Vi tjänar olika mycket pengar. Jag avgjort mer än min bättre hälft.
Vi gör så att vi lägger alla pengar i en hög.
Tar tusen spänn var ur högen till egen "fickpeng" som den andre inte får ha några åsikter om var den tar vägen.
Allt annat är gemensamt till hyror löpande etc.
Att jag har turen att vara välbetald skall ju inte bara gynna mig utan familjen som helhet. Om vi skall gå ut och göra något tillsammans blir det ju orimligt om jag skall "bjuda" för att hon inte har råd.
Familjen har en gemensam strategi för inkomster och utgifter. I nästa läge kanske det omvända förhållandet råder att hon tjänar mer om jag går ner i tid till exempel.
StefanG
2007-11-21, 09:05:27
Familjen har en gemensam strategi för inkomster och utgifter. I nästa läge kanske det omvända förhållandet råder att hon tjänar mer om jag går ner i tid till exempel.
Sunt upplägg. Vi har samma situation (idag iallafall) där jag tjänar lite mer än frugan. Men det är ju den totala ekonomin som gäller. Ju mer vi tjänar desto mer till kassan och man kan göra saker tillsammans. Jag goda vänner som är förlovade och lägenhet, som när vi går på bio eller ute käkar så är det alltid snack om vem som ska bjuda vem..... Jag och min fru bara virrar på huvudet och sen ser vi till att betala. Att ha delad ekonomi verkar bara vara krångligt och har aldrig förstått varför.
En anledning kan ju dock vara om ena partner inte kan hantera pengar och sätter sprätt på dem direkt dom kommer in. Då kanske det är bäst med delad eknomomi, men detta är förhoppningsvis inte så vanligt.
Daniel
2007-11-28, 14:35:38
Jag goda vänner som är förlovade och lägenhet, som när vi går på bio eller ute käkar så är det alltid snack om vem som ska bjuda vem...
Intressant strategi. :)
Hur länge har dom varit sambo?
StefanG
2007-11-29, 08:18:23
Intressant strategi. :)
Hur länge har dom varit sambo?
Länge... otroligt nog. :confused: Förstår inte hur dom orkar.
Janek
2008-07-17, 01:01:54
Lite sent svarat, men det kanske kommer någon till nytta ändå... :)
Vi sträckte ut vår föräldraledighet till att räcka drygt två år (maj 06 t.o.m. aug 08), och blev därför tvungna att skala ner budgeten ganska väsentligt.
Här är några tips:
* Se över alla försäkringar, speciellt hem- och bil. Där finns ganska stora pengar att spara på bara några telesamtal. Kanske det är dags att byta från hel till halvförsäkring på någon bil?
* Byt till billigare elbolag. Byt till lågenergilampor och stäng av standbyelslukare på nätterna.
* Säg upp (onödiga) bokklubbar och tidningsprenumerationer. Har ni tid att läsa det ni får hem?
* Byt till IP-telefoni (vi går troligen ner från ca 800-900/kvartal till ca 300 genom att byta från Telia till Affinity).
* Se över mobilabonnemangen, är ni fast i gamla dåliga avtal med höga samtalsavgifter och höga månadsavgifter?
* Byt bredbandsleverantör eller byt till billigare tjänst.
* Gå med i din BRF-styrelse (om du bor i BRF och styrelsen arvoderas) eller börja extraknäcka åt dina grannar. :)
Inte direkt hushållsbudget men en ekonomisk (och ekologisk) strategi (varning för lätt förvirrat inlägg, jag är rätt trött).
Vi har valt att rätta mun efter matsäck genom att:
1 kolla vilka inkomster vi har och kan tänkas ha framigenom (inkl risken att bli arbetslösa).
2 anpassa utgifterna efter en relativt "dålig" situation. De pengar som blir över investeras på olika sätt, t.ex. i renoveringar och en mindre utbyggnad.
Vi försöker göra så mycket vi kan själva. Hellre arbeta mer för sig själv än att löneslita mycker för andra och betala en helvetes massa pengar till andra....
Vi har valt att köpa en mindre gård strax utanför Göteborg. Och hellre ett äldre billigare men bra hus än ett dyrt nybyggt eller nytt hus, hellre mycket mark lite ocentralt än en central liten tomt. Våra fasta utgifter är lägre nu än när vi bodde i lägenhet i centrala Göteborg, trots att vi har mer yta att röra oss på och helt andra möjligheter, kort sagt en högre livskvalitet. Vi äter bättre än någonsin tidigare i våra liv och det kostar oss betydligt mindre pengar om än lite mer tid än att gå till saluhallen eller ICA (ja vi odlar, föder upp djur, slaktar själva och jagar).
Själva idén är att omprioritera och att försöka finna andra lösningar än de mest konventionella. Varför byta till pelletsbrännare när vi har egen skog och en fullgod, om än 40 år gammal, vedpanna? Varför byta fönster när de som sitter på huset håller tätt? Och när man väl byter så går man givetvis till en byggmaterialsåtervinning och köper fina gamla fönster i kärnfuru som enkelt renoveras än nya dretfönster i brådvuxen gran eller splintved (typ byggmax, skånska byggvaror etc). Varför köpa ekologisk potatis när vi har en fräsch jordkällare och lätt kan odla några hundra kg egen ekologisk potatis för hela hösten och vintern till ett betydligt lägre pris än i butik (räknat i såväl tid + pengar, nytt utsäde tar vi av innevarande skörd så sättpotatis är en engångskostnad).
Vi försöker att hellre lägga vår tid hemma än på att lönearbeta. Rätt spenderad tid hemma lönar sig på flera sätt bättre än lönearbetet (vi har inte tagit ut föräldradagar för något av våra barn före det att de fyllt 1 år). Behöver man ha en väldigt ny bil just nu? Behöver man ha en bil med stark motor just nu? Behöver man köra om just nu eller kan man köra ekonomiskt? Behöver man ett vanligt banklån på huset eller är ett räntefritt JAK-lån bättre (hänger ihop med hur länge man tänkt bo i huset)?
Det man skall fundera på är vad man egentligen behöver för att känna att man uppnår en god livskvalitet. Då får man räkna på vad det kostar att lägga sin ribba där. Tycker man att det blir för dyrt får man göra en omförhandling om vad som skall vara fullgod livskvalitet och försöka hitta en nivå som man kan hantera ekonomiskt.
Och bland det viktigaste av allt, man skall skaka av sig alla måsten som andra lägger på en (kanske framför allt ens egna föräldrar och svärföräldrar)! Det finns så djäkla mycket som man inte behöver om man tänkter efter en gång till, speciellt gäller detta baby och barnprodukter.
Fredrik
2008-07-31, 08:33:11
Håller med dig fullständigt Leif. Vi är inne i en sådan period just nu där vi ser över kostnader och hushållsbehov. Eventuellt är en flytt aktuell för att sänka boendekostnader men det är ett rätt radikalt grepp så vi får se...
Skåne
2008-07-31, 08:57:07
Och bland det viktigaste av allt, man skall skaka av sig alla måsten som andra lägger på en (kanske framför allt ens egna föräldrar och svärföräldrar)! Det finns så djäkla mycket som man inte behöver om man tänkter efter en gång till, speciellt gäller detta baby och barnprodukter.
Word! som man säger i branschen.
Man måste inte ha alla jäkla prylar...tro det eller ej, man lever alldeles utmärkt utan en hemmabioanläggning för 150 papp.
Vi är inne i en sådan period just nu där vi ser över kostnader och hushållsbehov. Eventuellt är en flytt aktuell för att sänka boendekostnader men det är ett rätt radikalt grepp så vi får se...
Är läget så kritiskt eller är det en fråga om framförhållning/planering?
Daniel
2008-08-08, 14:54:15
Håller med dig fullständigt Leif. Vi är inne i en sådan period just nu där vi ser över kostnader och hushållsbehov. Eventuellt är en flytt aktuell för att sänka boendekostnader men det är ett rätt radikalt grepp så vi får se...
Tror det är vettigt att fundera över just boendet, det brukar vara en rätt tung utgiftspost. I en del fall (speciellt med stigande räntor) hamnar man i situationen där man behöver jobba löjligt mycket för att ens kunna bo.
Känns som att målet jobbet måste ändå vara att ha mycket tid och flexibilitet för barnen och familjen...
Mina två trötta och smått osammanhängade cents som reflekterar min syn på Stockholms bostadsmarknad. :p
Känns som att målet jobbet måste ändå vara att ha mycket tid och flexibilitet för barnen och familjen...
huvudet på spiken!
det är det vi strävar efter.
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.