handdator

Visa fullständig version : En 7-månaders baby i Dublin

Daniel
2006-05-23, 23:44:52
Tänkte skriva lite resedagbok här.

Drog med stackars familjen på en resa till Dublin, visserligen ska jag rapportera med Mats i slutet av veckan så det blir några dagar minisemester här innan.

Höll på med packning (mest för lill-tjejen) till kl. 02.00 igår natt, och imorse kl. 05.00 var det bara upp igen och ut med hundarna så att vi skulle hinna med det sista och vara ute på arlanda kl 8.00, check in var senast kl. 8.45.

Självklart så gick absolut inget enligt plan och vi hamnar mitt i köerna på Essingenleden, satt och hade lite småpanik när klockan närmade sig 8.00 och vi inte satt på Arlanda Express än.

Vi kommer fram klockan 8.30 och jag försöker hålla mig lugn (brukar annars bli sjukligt stel och kort i tonen när jag är stressad) eftersom det är första längre resan med Linn och jag vill verkligen att det ska bli något positivt för hela familjen.

Till sist blir vi incheckade sekunder innan 8.45 och hinner över till specialincheckningen för vagen och babyskyddet, till vagnen har vi en fin väska och till skyddet får vi en fin plast påse som vi även kan använda på på vägen hem. Eftersom jag är lite förtjust i att slå in grejor i plast (t ex mina fjärrkontroller) så blir jag lite små glad av hela upplevelsen.

Hela vägen till gaten är Linn på väldigt gott humör och boardingen går bra. Väl på planet så installerar vi oss, självklart så har får vi lite köbildning eftersom vi ska hänga av oss Babybjörn, tungt handbagage och skötväska.

Starten går bra och det blir en liten amningssession, det verkar inte som att tryckförändringen är något som stör Linn i någon större utsträckning. Under hela resan är hon rätt nöjd och glad, spanar en hel del på folk och är rätt social. Självklart så älskar personalen henne och alla ska fram och peta på henne.

Vi var lite nervösa att hon skulle göra ordentligt i blöjan eftersom hon inte hann göra under morgonen då vi åkte så pass tidigt hemifrån, men det hela går bra och det blir bara ett blöjbyte av en kissblöja light i den trånga flygplans toaletten.

Under inflygningen så försöker vi med lite aming, men hon är inte intresserad så och det verkar inte som att tryckförändringen stör henne nu heller så det är fin-fint.

Väl framme Dublin så blir det Taxi, vi sätter henne i babyskyddet och hon somnar en kort stund in på bilfärden. En kort stund senare så vaknar hon upp efter incheckningen på hotellet, fortfarande på gott humör och väldigt nyfiken på den nya omgivningen.

En fin-fin resesäng på rummet känns bra, även om hon kommer sova i sängen med oss så känns det bra att kunna ha henne i spjällisen när man behöver lägga henne ifrån sig en stund.

Medans fru och barn vilar upp sig efter lunch och resan så tar får en annan en liten promenerad in till shoppingkvateren för att köpa sig lite kalsonger, pinsamt nog glömt jag att packa med det. Det tar en jäkla stund innan första klädbutiken dyker upp, men det fick bli en bunt väldigt stora boxers på Mark & Spencer.

Tillbaks till hotellet vid 19-tiden svensk tid och vi inser rätt snart att Linn kommer bli trött och grinig så det är ingen idé att käka ute, det får bli roomservice från den mindre imponerande hotellrestaurangen.

Klockan blir närmare 21-tiden när vi till sist kan lägga henne. Mamma somnar tillsammans med lill-tjej och pappa börjar surfa forum. Skummar genom en drygt ett dygn av nya trådar på PF.nu och sen blir det att skriva denna lilla resedagbok - ännu en hårddag i en forumpappas liv. ;)

Fredrik
2006-05-24, 14:18:49
Tjena!

Gott att flygresan gick bra, även om det verkade stressigt att nå incheckningen i tid. Läser att du gav dig på tipset att amma under starten. Eller ja, det var väl förhoppningsvis din bättre hälft som stod för ammandet ;)

Tycker att det är kul att läsa om de moment ni har stått inför och hur ni har löst dem. Nu har sambon lovat mig en longweekend i NY till vintern så om det blir som så att den lille ska med så får jag återvända till den här tråden då och uppdatera mig :)

Hehe, stora kalsonger, försöker du vara märkvärdig :D

/Fredrik

Daniel
2006-05-25, 12:12:34
Heehee... det var mer att det är stora kalsonger för en smal liten rund kille som mig. ;)

Lite mer dagbok!

Natten till igår var lite jobbigt, Linn vaknade mitt i natten rätt ledsen, det verkade som att hon förstod att vi inte var hemma så vi fick trösta henne lite. Efter lite amning och pussar så lugnade hon ner sig igen och somnade. Rätt häftigt att hon verkar ha sån koll. :)

Vi tog en liten tur till en fiskeby på kusten utan för Dublin, riktigt smidigt med ett snabbtåg som var tacksamt anpassat för rullstolar och barnvagnar. Åka tåg och promenera runt med henne i resvagnen gick riktigt bra, hon somnade strax att vi kom på tåget och sov fram till lunch.

När hon vaknade vid lunch, var rätt vaken och pigg under större delen av promenaden. Det märktes att hon inte kände igen området och var rätt misstänksam större delen av promenanden.:)

Däremot så var det riktigt svårt att hitta en toalett med skötbord, och det gjorde mig lite nervös. Till slut hittade vi ett cafe med en handikapptoa där min mycket mindre nervösa fru tog tag i det hela och tog med underlaget i skötväskan och bytte på lill-tjej på toagolvet.

Känns som man är bortskämd med att det finns skötbord lite över allt i Sverige. :)

Efter lite mellis med banan så tog vi tåget hem, var väl på hotellet kl. 19 och vi tänkte egentligen gå ut och käka lite. Kollade lite efter bra krogar som är barnvagnsvänliga men det verkade tunt med i Dublin, det mesta som var barnvänligt var hamburgare-ställen typ Gyllnebågarna. :(

Klockan närmade sig 20-tiden och Linn hann bli rätt trött efter dagens långa utflykt, vi kände oss lite möra också, så det fick bli att köpa hem lite mat från ett litet Café runt hörnet och slöa på hotellet. :)

Natt två gick bättre, verkar som att hon inte var lite rädd i natt och nu under morgonen var hon lite jobbigt med gröten, att måla sig i ansiktet med gröt är tydligen en bra hobby tycker Linn. :)

Nu ska vi ta en lite utflykt till stadskärnan och gå på National Gallery (http://www.nationalgallery.ie/). :D

Daniel
2006-05-28, 00:54:57
Har haft lite full upp med jobb så det har inte blivit så mycket dagbok, men här kommer en lite kort.

Galleriet var ett riktigt bra utflyktsmål, dom hade hiss till alla plan och det fanns till och med skötrum. Även restaurangen på galleriet var lysande, bra mat och bra med plats för barnvagnen. Lysande! :D

En sak som är märkligt med Dublin är att i en 4-vägskorsning så har man inte övergånsställ på alla fyra gatorna, många gånger enbart två som är vinkelräta. Bizzart nog leder det till att man ibland inte kan komma över till motsatt sida på korsningen utan springa tvärs över gatan. :(

I går kväll var däremot inte så kul för lill-tjejen, jag var tvungen att jobba så hon var ensam med mamma och hon var riktigt grinig och spydde en massa.

Även om vi hade lyckats packa med rätt mycket extra kläder så fick vi ett litet semiakut underskott. Så det vara bara ut och leta tvätteri nu på morgonen. Dom flesta här i närheten av hotellet gjorde tyvärr bara kemtvätt, men en par kvarter bort fanns en som även gjorde vanlig tvätt, yay! :D

Det var inte direkt billigt, €10 för 4 kg tvätt, så vi passade på att slänga med lite kläder och handdukar som vi tänkt att ta hem för tvätt så har vi ett litet lager med rena kläder också.

Kom på att man självklart borde ha kollat upp tvätteri, priser och hur snabbt det går redan första dag, just i fall att man råkar ut för en oväntad spyfest så man slipper stressa runt och jaga när det väl händer.

I dag så blev vi klara med jobbandet tidigt så jag var på hotellet redan vid 20-tiden, var lite skönt att komma "hem" till en glad liten tjej och leka lite hoppa på pappas mage. :D

Daniel
2006-06-04, 22:40:52
Har varit fullt upp sen vi kom hem från Dublin, det blev till och med ett pass i tvättstugan för att avlasta vår maskin här hemma. :)

Men så där 6 fulla tvättmaskiner senare så var vårt klädlager tillbaks på status grön. ;)

Det hela gick förvånansvärt smidigt och Irländare verkar rätt förtjusta i barn, det hände rätt ofta att dom kom fram och lekte lite med henne och fällde kommentarer som "adorable" och "lovely". :D

Sett ur ett småbarnsförälder perspektiv så var Dublin ok, på dom flesta offentliga lokalerna så var det bra för vagn och baby, på restauranger så var det inte lika bra.

Flyga gick rikigt bra, Linn var lite grinig men inte alls så farligt som hon kan vara när hon är riktigt olycklig.