handdator

Visa fullständig version : Portabel/Stationär spelkonsol

Fredrik
2006-05-21, 13:52:16
Funderar på att köpa nån slags portabel spelkonsol och har rätt dålig koll på vad som gäller på marknaden just nu. Har inte varit hängiven gamer sen nintendos 8-bitars regerade i hemmen :D

Har hört talas om PSP:n och sen har väl nintendo nån annan apparat på marknaden? Vilken ska man välja? Vilka har starkast spel? Vad kostar de och vad kostar spelen?

/Fredrik

Skanke
2006-05-21, 15:15:22
Just nu har inte Nintendo något som kan mäta sig mot PSP känns det som.
Du får mycket mer skoj för pengarna, du kan tex ladda hem filmer och lyssna på musik med PSPn....

Fredrik
2006-05-21, 15:27:44
Ahaaa, ja då verkar ju inte valet vara så svårt då :)

Nån som kan peka mig till en sida med lite sjysst info om PSPn?

/Fredrik

Fredrik
2006-05-21, 18:38:51
Eller äsch, nu när jag surfat runt en stund har jag kommit fram till att man kanske ska köpa en Xbox 360 istället. Beslut, beslut, beslut...

Nån som äger en som kan ge några positiva ord? Behöver den där klassiska vattendroppen som får bägaren att rinna över ;)

/Fredrik

Fredrik
2006-05-21, 21:59:30
Blir knappt klok på vilken Xbox 360 man ska köpa :confused:

Till Core-systemet får man i princip bara konsolen och en fjärrkontroll (sladd). Kostnad för detta paket ligger på ca 2500-2700 beroende på om man köper i butik eller på nätet.

Till Premium-systemet får man:
- konsolen
- sladdlös handkontroll (men såvitt jag fattat så måste man köpa till en laddare om man inte vill byta batteri stup i kvarten)
- 20 GB hd, för att kunna spara ner saves o musik mm.
- headset
- komponentkabel
- nätverkskabel.

Så det ser alltså ut som att man får bättre värde på Premium-systemet men frågan är om det är värt det ändå?

Vad kommer jag att använda konsolen till. Jo, spela spel (vilket jag gör rätt sällan men det är kul att ha tillgång till den senaste konsolen om andan skulle falla på) och kolla film. Och för att kolla film så måste man köpa till en fjärris för ca 400 spänn. :) Eftersom jag kör upp härligheten på projektorn så är det nice att det hänger med en komponentkabel till Premiumpaketet. Men det känns ändå lite trist att slänga ut nästan 4k på premiumpaketet då jag aldrig kommer att använda Live-funktionen och jag dessutom tvingas köpa till en fjärris för 400 spänn till. Kanske bättre då att köpa Core-paketet, som jag iofs tvingas köpa till en fjärris plus komponentkabel för ett totalt ca-pris på ca 3500:- Då är ju egentligen den stora stötestenen om jag tycker att det är värt den extra 1000-lappen för att få en sladdlös handkontroll och en 20GB hd. Sen finns ju alltid Blocket som alternativ. Finns alltid folk som köpt dyra prylar som de snabbt ångrat :)

Knepigt värre det här :D Allt blir ju iofs gratis eftersom spelet har flutet på bra på SvS de senaste dagarna och jag har unnat mig att casha ut en slant för att slösa på mig själv :)

/Fredrik

Skanke
2006-05-22, 00:20:26
Knepigt värre det här :D Allt blir ju iofs gratis eftersom spelet har flutet på bra på SvS de senaste dagarna och jag har unnat mig att casha ut en slant för att slösa på mig själv :)

/Fredrik

Inte mycket att snacka om, premium ska du ha:)

Fredrik
2006-05-22, 07:28:20
Skanke, känns som att elgiganten kan få ett besök av mig efter jobbet ;)

/Fredrik

Fredrik
2006-05-22, 10:08:52
Då var en beställning gjord på en Xbox 360 med Xtreme-chippet. För det är klart att jag måste ha en chippad variant så att jag kan kolla på mina säkerhetskopierade DVD-filmer och spel :D Hämtar det imorn efter jobbet, woohooo!

/Fredrik

Skanke
2006-05-22, 10:09:25
http://m3.idg.se/xboxfans/

Fredrik
2006-05-22, 10:18:07
Tusan Skanke! Har inte tid att surfa på sånt här när jag sitter på jobbet ;)

/Fredrik - tack för länken!

Daniel
2006-05-22, 11:07:36
Jäkla oseriöst det här! ;)

X-låda är klart roligast, med tanke på att PS3 och VII dröjer så måste man beräkna in det enorma värdet av att ha X-lådan en tid innan... KÖÖÖP! :D

stieach
2006-05-22, 14:18:01
Underbart, jag kommer förbi med ett sexpack och en paket cigg vid 6 då Fredrik? ;)

Fredrik
2006-05-26, 20:40:09
Då ska vi se, nu har jag nog fått ihop allt som behövs för att börja game:a seriöst :D

Inhandlat:

- Xbox 360 Core-paket. Chippat för att kunna använda säkerhetskopierade spel och dvds

- Hårddisk

- Komponentkabeln

- Kameo * http://xbox360.ign.com/articles/666/666667p1.html

- Top Spin 2 * http://xbox360.ign.com/articles/699/699776p1.html

- Fifa 2006 * http://xbox360.ign.com/articles/702/702277p1.html

Ikväll när mörkret har lagt sig ska det spelas :D

/Fredrik

Daniel
2006-05-28, 00:56:23
- Xbox 360 Core-paket. Chippat för att kunna använda säkerhetskopierade spel och dvds
Säkerhetskopierade, yeah what ever! ;)

Fredrik
2006-05-28, 10:34:11
Säkerhetskopierade, yeah what ever! ;)Shuddup, jag gör vad jag kan för att sprida illusionen av en laglydig medborgare ;)

Well, har lirat lite Fifa och Top Spin. Jäkla roliga spel! Det här är annorlunda från de gamla hederliga Ice Hockey/Tennis på nintendo 8-bitars :D

Enda problemet är ju min simultankapacitet. Man har bra många knappar att hålla reda på och så länge man 'r nybörjare kan crossbollen lika gärna bli ett bakåtpass som en tåfjutt. Men det är kul som tusan!

Daniel, du får rigga lite så att Mats får vinna en 360 snart ;)

/Fredrik

Daniel
2006-06-04, 19:29:53
Fredrik, har du Windows Media Center på någon burk?

Är lite intresserad av att kunna streama t ex xvid/divx till X-lådan, vore nice som alternativ till att bygga en HTPC. :)

Fredrik
2006-06-04, 23:13:06
Fredrik, har du Windows Media Center på någon burk?

Är lite intresserad av att kunna streama t ex xvid/divx till X-lådan, vore nice som alternativ till att bygga en HTPC. :)Nu sa du precis en massa grejjer som jag inte förstod ;)

Men nej, har inte WMC på nån burk här hemma. Har dock förstått att man ska kunna streama precis som du säger men jag har inte gett mig in på det. Än. För en dag ska det komma, när jag orkar sätta mig in i det.

En kompis streamar dock till sin gamla xbox men jag vet inte hur han gör.

/Fredrik

Daniel
2006-06-04, 23:42:22
Men är du geek, eller? :)

HTPC, Home Theater PC, typ multimedia hub, TV/DVR/HiFi i en burk, typ denna från Acer (http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/38068?opendocument&markID=Data_KontorDatorerMediacenter).

Det vore nice att ha en X-låda istället för en så mediacenter PC och streama från den stationära, så kan man köra BT på den och bara köppa upp X-lådan och visa på TVn.

Fredrik
2006-06-04, 23:57:53
Men är du geek, eller? :)

HTPC, Home Theater PC, typ multimedia hub, TV/DVR/HiFi i en burk, typ denna från Acer (http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/38068?opendocument&markID=Data_KontorDatorerMediacenter).

Det vore nice att ha en X-låda istället för en så mediacenter PC och streama från den stationära, så kan man köra BT på den och bara köppa upp X-lådan och visa på TVn.Ahaaaaa ;)

Då ska vi se. Hur geek kan jag tänkas vara och hur ska jag koppla allt det här för att få ut maximalt värde ur grejjerna.

DVDn - kopplad till surroundstärkaren.
Xbox 360 - kopplad till surroundstärkaren.
IPod 30GB - kopplad till surroundstärkaren
Surroundstärkare- kopplad till högtalare samt projje
Stationär dator - inte kopplad till nåt
Laptop - wifi till den stationära
42" väggtv ws - inte kopplad till något.
Video - för att kunna se på tv genom projjen.

Hmmm, tåls att tänka på. Ska det sen streamas så måste det gå att lösa trådlöst. Vill inte ha en massa sladdar som ligger och skräpar kors och tvärs i rummet :D

/Fredrik

Morbos
2008-10-18, 11:07:48
Ok nu grabbar ska jag lära upp er lite om tv spel.
Det finns endast en konsol som man ska ha som alla kan spela oavsett om man är ung eller gammal, smal eller tjock, intresserad av spel eller inte, blond eller brunett med mera =)

Nintendo Wii är konsolen som man ska ha då. Det är riktigt kul och alla kan spela, Tänk dig spela spel med din farfar eller nån annan gammal som aldrig spelat tv spel, bowla lite och det blir skit kul.

Enkelt att koppla sig till internet och spela gratis online, den har absolut världens bästa spel och massa annat skoj. Sen finns det skit spel med som alla andra konsoler och prestandan är inte som 360 och ps3 men det gör inget.
Det är inte hur bra prestanda man har som gör spelet bra utan spelkänslan och den blir svårslagen på wii.

Sen portabel konsol Nintendo Ds är den ultimata. Jag har 2 st och dom följer med överallt som tex fik, tjejen och jag spelar mot varandra och hon är bra på spela med så det blir extra kul.

Men för att göra det enkelt för sig ska man chippa konsolen annars blir det dyrt i längden. Eller till ds köpa ett m3 kort.

Om ni inte tror mig får ni fan komma hem till mig och spela =)