handdator

Visa fullständig version : Tygblöjor

Leif
2006-11-29, 22:07:49
Några andra som använder tygblöjor?
Var tycker ni?
Ni som inte gör det, varför inte?

Leif
2006-11-29, 22:15:40
Jag kan lika gärna börja med att svara själv....

Vi använder oftast tygblöjor. Detta är anledningarna:

Ekonomi, det blir billigare i längden. (Både avseende blöjinköp och färre antal soptömningar)
Miljömässigt bättre, hur kul är det att veta att ens barn producerat x ton icke förmultningsbara sopor under sina blöjår?
Jag förstår inte vad en engångsblöja är gjord av, en tygblöja av bommull, lammull eller flanell vet jag innehållet på. Jag vet vad mitt barn har närmast skinnet och jag vet att det inte är några farliga eller onaturliga material.Nackdelar:

Byter oftare än med engångsblöjor.
Storbajsningar är rätt jobbiga att ta hand om, men det är det ju även om engångsblöjor används.
Mer tvätt att ta till vara på.
Bökigare att ta hand om när man är hemifrån.

Fredrik
2006-11-29, 22:17:31
Tre orsaker till att vi inte använt tygblöjor.

1. Lathet
2. Okunskap
3. Vi har köpt väldigt billiga blöjor av känt märke i norge (ca halva priset från i Sverige) och har därför inte känt något behov att att spara pengar genom att använda tygblöjor.

Finns det sedan några andra positiva effekter av att använda tygblöjor, än de rent ekonomiska, så vet jag inget om dem. Eller tja, kan väl tänka mig att man sparar på miljön iofs.

Mats
2006-11-29, 22:23:15
För oss var det en ekonomisk fråga. Känner man killen som distribuerar Libero till ungefär hälften av butikerna i Stockholmsområdet är det ganska lätt att komma över billiga blöjor.

fimblo
2006-11-29, 22:43:25
Vi körde tygisar på Gentan sen han var en månad gammal. På Ayumi körde vi från dag ett på BB.

Jag kan skriva hur mycket som helst om tygisar, men just nu tittar vi på lost och min sambo kommer att strypa mig om jag sitter vid datorn mycket längre...

istället kan ni titta här: http://blahonga.yanson.org/archives/2005-08.shtml#e2005-08-16T13_10_42.txt

en bra beskrivning på varför vi kör tygblöjor.

Edit: bara för att förtydliga: länken ovan är till min blogg, där jag för lite över ett år sen beskrev varför vi körde tygisar.

Daniel
2006-11-30, 19:34:30
Mer tvätt att ta till vara på.
Bökigare att ta hand om när man är hemifrån.
Var två starka skäl till att vi kör papper... och nu är jag för feg för att pröva annat! :p

Tordan
2006-12-07, 16:08:39
Fimblo, kanske en dum fråga men hur vet ni att det är dags att byta blöja? Om jag förstår dig rätt så skall man byta ASAP och det känns som att man inte alltid hör/märker att det sker nåt i blöjan, speciellt om det är kiss. Vi kollar minst i samband med amning, räcker det?

fimblo
2006-12-07, 22:19:40
Ja.. för oss var det en kombination av flera saker-
regelbunden koll
kiss luktar
barnens beteende före och efter

1) regelbunden koll
i början, innan vi lärde oss punkt 2 och 3 var det bara att kolla lite då och då. När barnet vaknade från sömn, innan/efter amning, när barnet grät. Det blev en naturlig reflex att varje gång jag satte mig med Gentan eller lyfte på honom att jag stack in ett finger där fram.

Senare märkte vi andra saker...
2) kiss luktar faktiskt
Speciellt om ni kör tygisar med yllebyxor kommer ni att märka en svag doft när barnet kissar. Det är alltså inte en äcklig urin/ammoniak doft, men en... ja svårt att förklara. Det räckte att jag gick förbi barnet för att jag skulle veta att han/hon hade kissat.

3) Barn signalerar när de vill kissa!
Ja här kommer lite EC in i det hela :) Även riktigt små barn signalerar när de vill kissa, och efter de har kissat signalerar de med. Det är bara att vara vaksam, och se till att barnet får positiv förstärkning när de signalerar- med tid kommer barnet ge klara och tydliga signaler när de vill kissa.

hoppas det här hjälper.

Daniel
2006-12-08, 09:41:04
3) Barn signalerar när de vill kissa!
Ja här kommer lite EC in i det hela :) Även riktigt små barn signalerar när de vill kissa, och efter de har kissat signalerar de med. Det är bara att vara vaksam, och se till att barnet får positiv förstärkning när de signalerar- med tid kommer barnet ge klara och tydliga signaler när de vill kissa.
Vad kan det vara för signaler? Vinkar dom? Ger dom tumme upp? Tell us! :p

Tordan
2006-12-08, 16:04:51
@ Fimblo, ok.
@ Daniel, tycker mig kunna märka vissa knöstanden och ansiktsuttryck (typ högrött). ;)

Daniel
2006-12-08, 20:32:14
@ Daniel, tycker mig kunna märka vissa knöstanden och ansiktsuttryck (typ högrött). ;)
Jo, men det är ju under själva "utförandet", men innan då? :p

Hur ska man kunna läsa av henne så att man hinner slänga fram pottan under rumpan på lill-tjej? :)

fimblo
2006-12-10, 01:18:33
när barnet är fortfarande en bebbe kan man studera efter signaler (beteenden). I ayumis fall sparkade hon lite med fötterna och gnällde strax innan hon kissade när hon sov.

jag tror att linn skulle kunna klassifieras som en 'late starter', se EC forum
http://forum.ecsweden.se/viewforum.php?f=21, kanske du kan hitta lite info där.

kom ihåg att det är inte pottträning det handlar om- det handlar om
1) att hon på sikt kommer att lära sig kausualitetsrelationen mellan en känsla i kroppen och att behöva kissa/bajsa
2) kommunikation mellan henne och er, och vise versa.

tänk efter- hur vet ni att hon är hungrig? sömnig? vill ut? Vissa viljor överför hon till er mha medvetna kommunikationsmönster (står vid ytterdörrn med stövlarna på), andra fortfarande med signaler tillsammans med er kunskap (gnällig OCH har inte ätit på tre/fyra timmar IMPLICERAR sannolikt hunger)

lycka till!

Daniel
2006-12-11, 10:33:32
fimblo, tack för tipset! :)

Fortsätter i andra tråden om pottandet. :)

snape
2007-01-03, 00:17:52
Eftersom jag och hustrun är s.k. miljö-freaks har vi redan bestämt att använda tygblöjor redan innan ungen är ute (dvs, vi har redan bestämt oss, vi tänker inte börja använda dom förrän ungen är ute). Alla vi känner som prövat säger att det är hopplöst så det var skönt att få läsa lite positiva saker. Sen är det ju så att det finns olika sorters tygblöjor. En del har ju sånt där rispapper man kan lägga in för att fånga upp bulken, som sedan kan spolas ner direkt i toaletten. Låter väldigt smidigt tycker jag. Vilken sort använder ni som använder tygblöjor (på era barn alltså)?
/Professor Snape

Daniel
2007-01-03, 11:15:20
En del har ju sånt där rispapper man kan lägga in för att fånga upp bulken, som sedan kan spolas ner direkt i toaletten. Låter väldigt smidigt tycker jag.
Låter klart vettigt och smidigt med tanke på bajsfrekvensen på små barn. :)

Kajsa H
2007-01-03, 15:45:48
Vilken sort använder ni som använder tygblöjor (på era barn alltså)?
/Professor Snape

När yngsta glit var bebbe för 12 år sedan körde vi tygisar. Det var en sort som man inte behövde vika, utan som liksom var sydd med vaddering i. Och de fästes endera med en ytterbyxa (läckte lite ibland) eller med gammaldags hederliga plastsnibbar (läckte aldrig). Tyckte att tygisar funkade kanonbra! O plånboken gillade det oxå!

Prövade att ha rispapper i men det där jädrans pappret låg ADDRIG i närheten av bajset så det var meningslöst.

Bajset var rätt lätthanterligt, man petade ner det som gick i toan o sköljde sedan upp blöjan med vatten (även kissblöjor alltså). Luktmässigt var det en fördel att skölja i kallt vatten sista svängen. Men som gammalt vårdbiträde i hemvården känns inte barns kiss o bajs som något större bekymmer lixom...

Förvarade använda blöjor i en hink med lock o tvättade varannan, var tredje dag. (Egen tvättmaskin om man bor i lägenhet är nog att föredra!) Eftersom de var vadderade tog de ett bra tag att torka dem. Sen fick man köra dem några minuter i torktrumlaren, de påminde lite om torra lutfiskar i stelhet om de bara fick lufttorka, man ska ju helst inte ha något sköljmedel i tvättvattnet för att det försämrar uppsugningsförmågan.

Var man ute på stan o bytte så lade man bara den begagnade i en plastpåse o tog hand om hemma sedan, med tanke på alla pryttlar en småbarnsförälder släpar på gör inte en liten blöjpåse någon större skillnad. Kan tänka mej att en rulle hundbajspåsar skulle funka utmärkt till ändamålet!

När han blev större o började på dagis var de måttligt impade av tygblöjorna, men de fick vackert härda ut, haha!!! De bara lade den begagnade blöjan i en påse så tog jag hem den o sköljde den hemma.

Körde faktiskt tygisar så gott som hela blöjperioden, o eftersom de blir blöta så det känns slutade han rätt tidigt med blöjor över huvud taget.

Kan inte påminna mej att han hade några blöjexem heller...

Har en kompis som körde med den där varianten som man viker o hon tyckte att det funkar de skitbra oxå. Hon vek medan hon tittade på tv på kvällarna. O de torkade ju betydligt fortare o blev inte så där lutfiskstela heller. Men hon testade såna där yllebrallor, o tyckte inte att det funkade, det läckte som sjutton!

Har ingen koll på utbudet i dag, men med produktutvecklingen bör det väl ha kommit ännu bättre varianter!

Lycka till!
Kajsa

Daniel
2007-01-03, 15:58:59
Kan inte påminna mej att han hade några blöjexem heller...
Har förstått det är vanligare med blöjexem med tygblöjor än med engångsblöjor, men det kanske finns bättre material även i tygblöjorna numer?

Kajsa H
2007-01-03, 16:12:16
Har förstått det är vanligare med blöjexem med tygblöjor än med engångsblöjor

Utan att besitta någon vetenskaplig kunskap i ämnet trodde jag att det var tvärt om, mindre blöjexem med luftigare tygblöjor som andas än med engångsvarianten som ju mest består av plast o blir som ett våtvarmt tätt omslag där bakterier o svampar o annat gos borde stortrivas?

Fast om man som jag gjorde, använder plastsnibb, blir det ju rätt tätt o mysigt det med...

Personlig favoritkräm mot exem o röda stjärtar är Inotyol, brun o ful som stryk men hjälper kanon!
Kajsa

Daniel
2007-01-03, 16:18:54
Det vara något jag läste på NetDoktor om blöjor, att pappersblöjor har bättre uppsugningsförmåga som kunde funka när man hade problem med röd bjöljrumpa. Men jag är inte heller någon blöjexpert. :)

Inotyol är klart att rekommendera. Vi försökte med Zinkpasta på lill-tjej som fick utslag av det. :(

Kajsa H
2007-01-03, 16:22:07
Har nåt minne av att man försökte lägga in någon halvtimma-timmas stjärtluftning per dag oxå, när ungen fick ligga o så småningom springa omkring nakenstjärtad o friskalufta de intimare delarna. Kan tänkas att detta hjälpt en del mot exem o annat elände...

Daniel
2007-01-03, 16:28:31
Lufta är klart det bästa som jag förstått det hela. Man får vara bredd med en bunt handdukar när den lille springer runt och skvätter. :)

snape
2007-01-04, 02:11:52
...att pappersblöjor ... Men jag är inte heller någon blöjexpert.

Jag är inte heller någon blöjexpert, men jag vet detta: De flesta "Pappersblöjor" är gjorda av plast och innehåller en MAAAASSA skumma ämnen som man inte vill ha närmast huden...
/snape

Daniel
2007-01-04, 10:53:35
Aha, sant, sant... tänkte mer hygienpapper som SCA kallar det. :p

fimblo
2007-01-07, 23:27:34
Om du vill vara miljömedveten kan du även slänga in pappersinläggen i tvättmaskinen om det har endast kommit kiss på den. Vi återanvände pappersinläggen kanske tio gånger (guessing off the top of my head here) innan vi kastade dem.

Konstigt att papper kan vara så tålig mot vatten.

fimblo
2007-01-07, 23:38:19
håller med kajsa här vad det gäller eksem. jag har inte heller nån bevis på det hela, men erfarenheten visar på det motsatta.

det kan finnas många anledningar, och här är några:

man måste byta direkt när barnet har kissat/bajsat. därför kommer barnet i kontakt med deras egna kroppsvätskor en mkt kort tid
tyg andas mera. dock måste jag säga att vikblöjor är nog mest luftig, följd av imseblöjor (färdigsydda), fleeceblöjor (typ swaddlebees och fuzzibuns) och annat.
man lär känna kiss/bajs-rytmerna i bebben, och kan därför ha barnet utan blöjor i längre perioder. Lilla Gentaro låg ofta naken på en filt på golvet eller i sängen direkt efter att han hade kissat.

vi körde förresten aldrig med salvor mod irriterad hud. Det behövdes helt enkelt inte. Och inte heller de där våtservetterna. Istället torkade vi bort bajset med en tygbit (som vi sedan tvättade med blöjorna) och sen lyfte vi hela bebben in under handfatskranen och tvättade rumpan i ljummet vatten.

fimblo
2007-01-07, 23:39:35
Har nåt minne av att man försökte lägga in någon halvtimma-timmas stjärtluftning per dag oxå, när ungen fick ligga o så småningom springa omkring nakenstjärtad o friskalufta de intimare delarna. Kan tänkas att detta hjälpt en del mot exem o annat elände...
hoppsan, skulle kanske ha läst klart hela tråden innan jag själv skrev mitt. ja iaf håller jag med kajsa.

fimblo
2007-01-07, 23:52:01
Jag är inte heller någon blöjexpert, men jag vet detta: De flesta "Pappersblöjor" är gjorda av plast och innehåller en MAAAASSA skumma ämnen som man inte vill ha närmast huden...
/snape

förresten snape, som jag skrev i tidigare tråden körde vi utan våtservetter (de där som man använder på bebisstjärtar och bilfönster) och istället använde tygbitar.

Ni kanske har redan tänkt på det, men vi tog några gamla fula handdukar, såna som har blivit tunnslitna, och klippte dem i typ 20x20cm rutor (några lite större). Sen sydde vi kanterna så att de inte skulle försvinna i tvätten.

De var mycket bra för att torka rumpor med.

Vi köpte även en fleecebit och klippte även den i 20x20cm bitar. Dem använde vi för att torka ansiktet på barnet. Fleece håller som bekant inte så mycket vatten, och därför var de bara lite lätt fuktiga. Perfekt för att torka smutsiga men glada barnansikten.

Idag använder vi fortfarande handduksbitarna, men nu använder vi dem som vanliga (återanvändbara) kökstrasor istället för wettex. Varje dag tar vi en ny fräsh liten tygbit från högen, och kastar gårdagens i tvättkorgen. Det är alltid fräscht och nytt, och luktar aldrig illa :)

fimblo
2007-01-07, 23:56:18
Och sist- hittade länken till en rapport från beställd av svenska naturskyddsföreningen, där forskaren jämför papper och tyg-blöjor.

http://www.snf.se/pdf/bmv/dok-granskning-blojor.pdf

Om ni bor i ett soligt land och kör vikblöjor kan ni också hänga de fyrkantiga tygbitarna för att torka i solen- Solen desinficierar mkt bra tack vara UV strålningen. Missfärgningar försvinner också. Dvs: på sommaren kan man köra en mildare tvättmedel, och sedan hänga vikisarna ut i solen = en aning mera miljövänligt!

Tyvärr har jag flyttat till världens mörkaste land :) men tipsen gäller ändå :D

Kajsa H
2007-01-08, 08:41:38
Ni kanske har redan tänkt på det, men vi tog några gamla fula handdukar, såna som har blivit tunnslitna, och klippte dem i typ 20x20cm rutor (några lite större). Sen sydde vi kanterna så att de inte skulle försvinna i tvätten.

På min tid var de där våtservetterna en nyhet som man hade som "lyx-grej" när man skulle bort eller så. Skumgummilappar eller hemsydda varianter a la Fimblo användes hemmavid (orkar man inte behöver man inte ens fålla, det blir lite småtrådar som lossnar, men efter ett par tvättar brukar kanten hålla ihop förvånansvärt bra, funkar även med gardiner, vem kryper egentligen nere vid golvet o kollar om de är fållade när de är hemma hos andra???).

En annan snålvariant för gåbortsbruk är att fylla på tvättservettsburken med fuktade vanliga tvättlappar när den är tom. Det gjorde en ekonomisk kompis till mej.

En annan grej för röda stjärtar är att tvätta med barn- eller duscholja (finns på apoteket) istället för tvål. Olja löser smuts o annt jox, och så återfettar man all in one.
Kajsa

Daniel
2007-01-09, 13:56:51
Det var en hel del blöjvisdom här! :)

Kan även tipsa om tvättlappar i tyg (http://pippilotta.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=520) som funkar riktigt bra! :D

Stefan
2007-02-08, 22:40:19
Vi har kört med tygisar i ca sex månader nu. Den främsta anledningen är kostnaden, men det är klart positivt att slippa springa ut till soptunnan stup i kvarten. På natten använder vi dock pappersvarianten eftersom de håller henne torr längre och det är enklare helt enkelt. Jag och min fru har lite olika preferenser. Jag gillar vikblöjor (typ ImseVimse (http://www.imsevimse.se/)) och hon gillar pocketblöjor (typ Fuzzi Bunz (http://www.fuzzibunz.com/)). Vikisarna är lite mer omständiga så klart eftersom de behöver vikas, men de torkar snabbt som attan och är billiga. Tricket är att ha många, då behöver man inte tvätta så ofta. Vi har även testat en massa varianter av ytterböjor, men jag märker ingen större skillnad på dom. Yllevarianten är naturligtvis varmare och passar kanske bättre nu på vintern.

WaR
2007-02-09, 10:26:38
Har faktiskt aldrig provat utan är barnsligt förtjust i den enkla engångs byxblöjan.

Attis
2007-04-05, 22:06:38
Vi har nu kört med i första hand tygisar i ungefär två månader. På nätterna och om vi ska bort blir det plastblöjor. Läckage uppstår ungefär lika ofta ovasett om det är plast/tyg. Vi köpte en hel drös med olika tygisar både nya och begagnade (inte så äckligt som det låter :rolleyes: ). Passformen på ytterbrallan skiftar mycket (beror kanske på barnets kroppsform?), vi köpte några sprillans nya ullbyxor, "Nikky", för nyfödda. Helt kassa, stort mellanrum runt låren. När han växte till sig lite blev dom helt plötsligt för lågt skurna, så då ran skiten ut bak i ryggen.
Däremot så fick vi tag på begagnade "Bumpy" också ullbralla, helt suveräna, ganska stora men är väldigt flexibla i sin storlek. Tror dessa är gjorda för 8kg och uppåt, passar min 5½kg klump perfekt. Läcker aldrig! Kan rekomenderas varmt, dom är dock ganska dyra, men man behöver inte många.

Röd rumpa brukar vi smörja in med bröstmjölk, kombinerat med luftning. :)
Vikisar har vi massor, men har inte riktigt kommit igång med. Används som rap/kräk handuk så länge :)

elak_ekorre
2007-04-12, 20:35:22
Jag har nog aldrig ens SETT en tygblöja... än mindre använt en! :)

Är det verkligen så stor skillnad på priset?

Tjänar verkligen miljön på att tvätta så mycket?

Stefan
2007-04-13, 09:25:02
Är det verkligen så stor skillnad på priset?

Jupp. Pappersblöjor är dyra och jag är snål. En beräkning ger en diff på ca 12000:- under en hel blöjperiod (varierar naturligtvis så ta det med en nypa salt). Även om diffen i praktiken endast vore hälften av ovanstående siffra så anser jag det vara värt det.

Tjänar verkligen miljön på att tvätta så mycket?

Tveksamt, men om ett barn använder ca 6000 blöjor blir det 1,5 ton sopor. Jag vet inte riktigt hur man väger vatten/el/tvättmedel mot bränsle/deponi/koldioxid. För mig är miljöaspekten helt underordnad kostnaden.

Daniel
2007-04-13, 17:05:24
fimblo postade en rätt intressant länk (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?p=6611#post6611) till en rapport som jämförde miljöaspekten mellan tyg och engångsblöjor.

elak_ekorre
2007-04-13, 20:40:28
Det verkade ju inte helt fel ändå ur miljösynpunkt att köra med engångsblöjor, om de är miljömärkta dvs. :)

Vi kör ju endast med Libero! ("ja, det luktar svenskt")

Jag räknade lite på det, och det borde med nuvarande
konsumtion diffa runt 10000:- för hela grabbens
blöjperiod (tvättkostnad ej inräknat).

Jag tror jag står ut med den kostnaden, för att kunna slänga bajsen... :D