Visa fullständig version : Pappagrupper - Deltog du?
Fredrik
2006-05-19, 22:28:45
När min sambo föreslog att jag skulle kolla med mvc om det fanns någon nystartad pappagrupp som jag kunde gå med i så tyckte jag att det lät som en toppenidé. Tyvärr kom jag aldrig till skott utan det hela rann ut i sanden, något som jag så här i efterhand kan tycka var lite tråkigt.
Någon som var med i en pappagrupp och kan berätta hur ni träffades, vad ni gjorde/pratade om och framförallt, om det gav er något?
/Fredrik
PianoPer
2006-05-20, 00:41:44
Vi var med på ett möte.
Dels passade tiden ganska dåligt för oss, men gruppen kändes lite stel och barnmorskan som ledde gruppen var faktiskt ganska sur..
Så vi gick som sagt bara på det enda mötet och var överens om att det räckte. Vi har rätt många kompisar som fått barn de senaste åren och kände att vi fick den infon vi behövde därifrån.
Men, jag har hört av några kompisar att en sån grupp kan göra att man får väldigt nära vänner och vissa träffas fortfarande minst en gång i veckan flera år efteråt. Så jag vill inte dömma ut själva iden på något vis.
Fredrik
2006-05-20, 09:29:31
PianoPer, det jag tänker främst på här är pappagrupper, inte föräldragrupper som jag misstänker att du skriver om?
Här i varberg finns ett initiativ från mvc att skapa pappagrupper där blivande farsor kan träffas och, bara umgås. Jag vet inte, kanske är det på det sättet att detta inte är så vanligt?
Föräldragruppen är en helt annan sak och förtjänar väl sin egna tråd ;)
/Fredrik
PianoPer
2006-05-20, 10:44:47
:o
Jag ska göra om och göra rätt.... sorry.
Robert
2006-05-20, 12:30:47
Sporadiskt deltagande måste jag säga, ålderskillnaden var ganska så stor och synsättet på föräldrarskapet var väldigt skiftande. Sedan underlätta det inte att man jobbar skift.
Daniel
2006-05-20, 21:32:20
Har inte varit med i någon pappagrupp, däremot så vore det ballt om man i framtiden kan arrangera så att det finns lokal pappagrupper här på forumet, så har man lite andra familjer man kan umgås med. :D
Fredrik
2006-08-15, 14:35:51
Daniel, hade vi inte pratat om det här? Det här är, och ska inte bli, någon datingsajt ;)
Nä, just kidding. Bumpar den här tråden för det skulle vara kul om någon som faktiskt har deltagit, eller som deltar, kunde berätta lite om hur deras pappagrupp fungerar, vad man gör vid träffarna och vad man pratar om.
/Fredrik
Torgny
2006-08-15, 17:38:16
Jag var med i en pappagrupp i samband med att vår andra dotter föddes.
Egentligen hade vi tänkt att vi skulle vara med i föräldragrupp (och jag dessutom i pappagrupp, då) när den första dottern föddes, men som jag nämnt någonstans tidigare här så föddes hon tio veckor för tidigt med Esophagus atresi (hennes matstrupe tog slut i höjd med nyckelbenet, det saknades alltså en liten bit...) så alla planer vi hade fick vi slänga den gången.
Men med andra dottern tänte vi göra "allt" man ska i samband med en födsel. Föräldragrupp och pappagrupp, yoga och besök på BB i förväg osv.
Det känns svårt att säga något generellt om pappagrupper, då allt egentligen hänger på vem som leder gruppen och vilka som deltar. Jag är nöjd att jag var med i pappagrupp, och kände det inte som någon bortkastad tid, även om man som "van pappa" (kanske lite och ta i) inte delade den oro för blöjbyte som några hade.
Vi fikade och pratade om "allt". Våra förväntningar på papparollen. Vad vi var (mest) rädda för. Rådjurs-jakt (?), våra förställningar om själva födseln. Vad vi hade packat i BB-väskan, hade vi köpt allt vi behöver till barnet. Hur mår mamman osv.
När barnen väl började komma pratade vi mer om hur fel våra förställningar innan hade varit, hur var förlossningen (såklart), hur fungerar amningen, sover barnet om natten, tips på bärsele/bärsjal, tips på hur man bär barn som har ont i magen och annat användbart
Gruppen fortsatte träffas till alla hade fått sina barn + en återträff efter ett tag. Jag ångrar inte de kvälllar jag satsade på papppagruppen.
Fredrik
2006-08-15, 18:36:05
Aah, precis det här som jag var ute efter Torgny! Eftersom jag själv missade tillfället att vara med i en pappagrupp så har jag haft på känn att jag missade något som jag faktiskt tror att jag hade haft rejäl behållning utav, vilket du i princip konfirmerat med din post.
Inte nog med att jag är hyggligt nyinflyttad i stan utan det var dessutom vårt första barn. Jag borde nog verkligen gått med i pappagruppen då jag fick infon om den, det hade vart ett utmärkt tillfälle att skaffa lite nya kontakter och få ett manligare perspektiv på graviditeten än den man fick på föräldrautbildningen (inget ont om den, den var utmärkt men jag märker nu i efterhand att jag missade något som vart mkt matnyttigt att delta i).
Nu har jag sån tur att vi lär skaffa ett barn till inom nån slags överskådlig framtid och då får det ju bli föräldragrupp. Alternativt att man kanske går och blir pappagruppsledare :D
Vore kul om fler ville posta sina upplevelser från pappautbildningen, negativa som positiva synpunkter spelar ingen roll, huvudsaken är att man delar med sig. Jag känner mig rätt övertygad, efter att ha pratat med mååånga barnmorskor etc, att pappautbildningen är något som är väl värt tiden och att fler pappor borde haka på trenden för, om inte annat, kanske vidga sina vyer lite. Det känns som att det är ett litet engagemang som ändå har potential att ge väldigt mycket!
/Fredrik
Daniel
2006-08-16, 10:09:28
Verkar som att det finns direktiv om att man ska utöka pappagrupper och pappors engagemang i samband med barn, något som känns väldigt positivt. :D
Synd bara att det i dagsläget verkar bero av var man bor och om det finns engagerade pappagruppsledare eller inte. :(
Siktar fortfarande på att skapa en egen pappagrupp med pappor från Pappaforum.se inom en snart framtid. :)
Skåne
2006-08-16, 10:19:20
Skall verkligen hålla utkik efter pappagrupp i min närhet när det är dags. Eftersom jag planerat vara pappaledig en längre tid så känns det som att det skulle behövas ha några man kan snacka ihop sig med om ditt och datt.
Fredrik
2006-08-16, 10:42:35
Exakt Skåne! Jag ångrar som sagt att jag inte deltog då sambon var gravid med Ella. Får reparera med att delta när det är dags för nästa :)
En kompis berättade att hans brorsa tyckte att det var lite surt att inte ha kontakt med några andra pappor i närheten. Eller osm han uttryckte det själv: "Jo, när jag är på lekplatsen med dottern så är det ju bara jag som är kille där, resten är bara en massa fruntimmer och de verkar inte bry sig om mig. Ja, där är förstås en pakistanier också men han verkar inte kunna svenska."
Tror att om man är ute efter att skapa lite nya kontakter, vilket kan vara nyttigt eftersom det inte är så att alla har kamrater med barn, så är nog pappagruppen ett utmärkt tillfälle.
Klart din sambo får kniiiiipa, Kalfir ;)
/Fredrik
Snurrigt värre.
Fredrik. Du verkar vara en soft snubbe...
Jag undrar bara, om man sitter i mörk och viskande skog som heter dalarna, hur får man tillgång till välsignade pappagrupper som era i Varberg? Finns inte...
Fredrik
2006-08-17, 21:48:16
Aaah, Majk, är du alltså helt 100 på att de inte erbjuder någon form av pappagrupp utöver den föräldrautbildning de har på Mvc? Vill minnas att jag pratat med någon (har inte namnet på henne i huvudet just nu) på sjukhuset i Borlänge och att de hade någon form av pappautbildning. Hmm, men jag kan ha fel. Det har hänt förr ;)
Me? Soft? Mjo, men jag försöker faktiskt gå ner lite i vikt :D
Skulle det nu vara så att du inte hittar någon pappagrupp att delta i så har du ju åtminstone hittat hit :)
/Fredrik
jonas
2006-08-18, 05:58:57
Jag bor i Borlänge och har nyligen varit på föräldrakurs, sista "lektionen" var i onsdags (16/8) och det var ingen där som sa något om pappagrupp iaf, och barnmorskan har inte sagt något och jag har inte sett nått på anslagstavlan.
Sådana mordernligheter har nog inte kommit hit än. :p
Fredrik
2006-08-18, 07:58:43
Okidoki jonas, då var väl detta ännu ett av de många, många tillfällen som jag hade fel ;)
Du får helt enkelt ta på dig att ringa till sjukhuset och kräva att få bli pappagruppsledare och styra upp verksamheten med järnhand :)
/Fredrik
jonas
2006-08-18, 16:29:28
Nja Fredrik, tror jag håller mig på PF.se istället. :)
Just ja, syrrans kille gick på pappagrupp när dom bodde i Upplands-Väsby men den ledaren var så dålig så när dom skulle återförenas efter att alla fått barn så var det två av typ 12st som kom. Så det är som ni säger att det måste vara en kompetent ledare. (det är väl något sådant fiasko man skulle ställa till med om man skulle ge sig på det) :D
Fredrik
2006-08-18, 21:44:49
We will assimilate you, rescistance is futile :D
I senaste (?) numret av Vi Föräldrar (trrror jag att det var) så läste jag om pappagruppsutbildningen i Ö-vik som tydligen ska vara något alldeles extra i hästlängder. Om jag inte minns fel så har de satsat väldigt hårt på att utbilda pappagruppsledare som i sin tur har kört pappautbilningar (vilket tråkigt ord, men i brist på bättre så) för 100tals, om det inte var 1000tals pappor vid det här laget. Alltså, nu är jag riktigt osäker på siffrorna men jag tror att Ö-vik på detta sätt har ökat frekvensen, på vilken pappor tar ut föräldraledighet, från en 11% till över 20%, och det är verkligen inte dåligt! Får lägga in en brasklapp på att vissa av dessa siffror kan vara liiite off men det stämmer hyggligt med vad jag läst iaf.
Om man nu för diskussionens skull säger att jag kommer ihåg korrekt så är det ju ett tämligen bra bevis på vilken skillnad en väl utbyggd och fungerande pappautbildning kan göra för mäns delaktighet och därmed för jämställdheten! Tjo!
/Fredrik
Låter som en bra nyhetsgrej för mittnytt, eller är det nordnytt för Ö-vik?...
Pappautbildning låter ju bra, men än så länge ganska imaginärt då man inte riktigt kan föreställa sig innehållet.
-Håll barnet så här!
-Smörj in nästippen med salvia så lindrar det blöjbytet.
-Vagga barnvagnen i ovala rörelser för optimal insomning.
...eller?
Fredrik
2006-08-19, 18:50:21
Torgny beskrev, väldigt väl, hur hans pappagrupp fungerade om du kikar på första sidan i den här tråden. Jag inbillar mig att många pappagrupper innehåller ungefär samma saker som han beskriver. Snack om förberedelser, om parrelationen, förväntningar på barnet och ens kommande papparoll, såna saker liksom.
Ö-vik. Troligtvis Norrnytt eller nåt åt det hållet :)
/Fredrik
Nu såg jag Torgys text noggrannare och förstår att det varit givande. Om man bortser ifrån rent praktiska saker som har med rutiner i vardagen för att allt ska fungera, blöjbyten, mat, sömn, transport etc, så undrar jag samtidigt om man i pappagruppen/-er pratar om hur man ska tolka ett barns signaler?
Alltså, många av dom som får barn första gången ser ju efterhand, när dom har fått fler, att det första var ett "experiment". De andra barnen var mycket enklare att hantera. Så, hur lär man sig enklast att tolka och förstå signaler om hur saker ligger till i "statusen" av barnet. Hur ser tex skillnaden ut på "-Jag är hungrig", och"-Jag ligger obekvämt"?
Daniel
2006-08-20, 09:53:05
Tror innehållet inte är så hårt satt för pappagrupperna, det är nog mer att man snackar och ser var det leder.
Jag som är lite social och småttpanikslagen för att göra fel med lill-tjejen hade säkert mått bra av det.
Pappaforum.se blev som en liten virutell plats för att få ventilera lite. :)
Delar av lite om signaler från barn till en ny tråd. :)
Fredrik
2006-10-02, 12:07:03
Nu såg jag Torgys text noggrannare och förstår att det varit givande. Om man bortser ifrån rent praktiska saker som har med rutiner i vardagen för att allt ska fungera, blöjbyten, mat, sömn, transport etc, så undrar jag samtidigt om man i pappagruppen/-er pratar om hur man ska tolka ett barns signaler?
Alltså, många av dom som får barn första gången ser ju efterhand, när dom har fått fler, att det första var ett "experiment". De andra barnen var mycket enklare att hantera. Så, hur lär man sig enklast att tolka och förstå signaler om hur saker ligger till i "statusen" av barnet. Hur ser tex skillnaden ut på "-Jag är hungrig", och"-Jag ligger obekvämt"?Det finns ett projekt i stockholm som kallas Pappagrupperna i södra Stockholm och de har en egen hemsida: http://www.pappagrupperna.se/http://www.pappagrupperna.se
Där kan man säkert hitta info om vad det pratas om i pappagrupper ;)
Om inte, skyll inte på mig, jag är bara budbäraren enligt den gamla devisen "Skjut inte budbäraren" :D
/Fredrik
Daniel
2006-10-03, 11:28:19
Där kan man säkert hitta info om vad det pratas om i pappagrupper ;)
Om inte, skyll inte på mig, jag är bara budbäraren enligt den gamla devisen "Skjut inte budbäraren" :D
Länkutbyte för teh win! :D
Fredrik
2006-10-03, 15:59:40
Varteftersom vi växer så hoppas jag att vi kan få lite fler utlåtanden från pappor som deltagit i pappagrupper runtom i landet. Av det som jag har hört så har det varit, i princip oavdelat, positivt att deltaga även om vissa hade önskat mer tid eller små förändringar på innehållet i diskussionerna.
Det som verkligen vore roligt att höra ifrån är en pappa som inte deltog i pappautbildning med sitt första barn men däremot med nästa.
Och ja Daniel, länkutbyte är tré sweet ;)
/Fredrik
Gick på ett möte men då den så kallade ledaren var en omogen tönt som uttryckte sig i termer som "det här med pappagrupper är inte så bögigt som man kan tro höhö" så kände jag att denne inte hade nåt att lära mig.
Daniel
2007-02-06, 01:04:34
Låter lagom bra det. Hade han nyss fyllt 14? :)
Jäkla synd egentligen att det finns dåliga handledare, rätt utfört tror jag att pappagrupper kan vara jäkligt bra för att få pappor att engagera sig mer och leda till dialog mellan pappor i ett område.
Tror dessutom det kan vara en bra erfarenhet för just unga killar som kanske har saknat en bra fadersgestalt själva.
Min egen bild om hur man är en bra pappa har jag byggt på erfarenheter från min egen pappa men även vännernas.
Jag var ju dessutom 32 när jag blev pappa och hade väl hunnit lära mig lite av livet.
Daniel
2007-02-06, 13:27:40
Tror det helt klart att det ligger något i det.
Men även för oss som bli pappor som är lite äldre tror jag det helt klart kan finnas en rad saker man kan göra för att uppmuntra engagemanget kring barnet.
Även om vår generation är bättre än tidigare generationer på att ta del av barnets uppfostran så tror jag mer kan göras, och det känns som att alla intuitiv som uppmuntrar detta bör premieras.
Därmed inte sagt att just Pappacafé på ÖF är en lysande idé. Men ett litet steg. :)
Fredrik
2007-02-06, 14:40:18
Tror att pappagrupper handlar mer än om att bara prata om hur man ska göra för att bli en bra pappa. Här i varberg så leds utbildningen av en psykoterapeut, om jag inte minns fel, och man talar om relationen till sin partner, ens förväntningar på det kommande barnet, hur man tror att barnet kommer att påverka ens livet efter tillkomsten etc etc. Så, WaR, jag har på känn att du bara har haft oturen att springa på en riktigt usel handledare för en pappautbildningen, rätt handledd, kan nog ge alla deltagare lite värde/utbyte.
Låter superbt Fredrik, tyck dock inte synd om mig.
Har stött och blött mina frågor med vänner och bekanta istället.
Fö var "vår" pappagruppsledare med i föräldraprogrammet Söderlund&Bie och svamlade om sex.
Daniel
2007-02-06, 19:57:59
Tror även att det där skiljer sig mellan olika komuner/län, som jag förstått det så har pappagruppsprojekten i Stockholm en ledare som tidigare gått kursen och genom gått en kort intern utbildning för pappagruppsledare.
Något krav på att man ska ha en bakgrund som psykoterapeut eller liknande tror jag inte finns.
Fredrik
2007-02-06, 20:41:27
Låter superbt Fredrik, tyck dock inte synd om mig.
Don't cry for me Argentina? ;)
Nej, det skiljer sig säkert en hel del mellan våra kommuner. På sikt, så hoppas jag dock att pappautbildningen ska få sig ett starkare fäste och bli en lika självklar del i förberedelserna som föräldrautbildningen. 2007, damn it!
Daniel
2007-02-07, 13:52:10
Med tanke på att det pappa utbildningar ses som en viktig del av att få en mer jämställd föräldrarpolitik så är det nog inte omöjligt att det samordnas på ett mer centralt plan så att det blir lite mer jämt över hela landet.
Får hoppas att dom hinner tills dess att man ev. ska få barn nummer 2. :)
Johan
2007-02-07, 14:22:15
Här i gbg blir man bara erbjuden pappagrupp/mammagrupp inför första barnet, är så många blivande föräldrar så dom har inte möjlighet att erbjuda föräldragrupp mer än till förstagångsföräldrar.
Så ta chansen medan den finns!
Daniel
2007-02-07, 15:35:46
Aha, tänkte inte på det. :(
Man kanske kan gnälla sig förbi det hela och hävda att man knappt varit hemma med första barnet och är inte riktigt säker på vad barnet ens heter.
Sen får man hävda bestämt att med barn nummer två har man tänkte att vara riktigt seriös och vill vara delaktig.
Vad tror ni om den strategin? :p
Zebbe
2007-02-09, 16:37:32
Här fanns det inget liknande. Vi gick på en föräldrautbildning under graviditeten det var allt. Den var dessutom väldigt utspridd i tiden, vilket gjorde att man inte fick någon större kontakt med folket i gruppen. Man var liksom främlingar på nytt varje tillfälle.
Jag skulle ha uppskattat en organiserad pappagrupp.
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.