Visa fullständig version : Ensambarn blir syskon...
Uj uj uj. Då var första natten över. Första natten med två barn hemma. Vilken pers. Helt klart jämnbördig med en lång kolikvaka....
Vi sover alla i ett stort sovrum (typ 25-30 m2). Dottern sov när vi kom upp. Den några dygn gamla sonen likaså. Första konstaterandet: sängen har med de nya tempurmadrasserna blivit för mjuk för att ammas i liggande.... Scheiss det där var en del av planen. Funkade bra med dottern. Sedan insåg vi att vi inte ordnat en svag nattlampa så att amningen skulle gå bra. Istället fick en sänglampa riktas in i väggen och dämpas med en stol....
Så långt inga jätteproblem. Men då vaknade tjejen upp och började gallskrika. Hon som sovit hela nätter i över ett år! Det hade vi inte räknat med. Bara mamma och pappa inte lillebror skrek hon om och om igen. Det stack i hjärtat. Hustrun tog mycket illa vid sig. Lillpojken vaknade samtidigt som bara hustrun dög för att trösta dottern...
3 timmar tog det att få dottern att somna om. Då var hustrun svimfärdig och gråtmild av trötthet och uppskruvade hormoner. Jag tog grabben på magen och gick ner till vardagsrummet. Vyssjade honom medan hustrun somnade. Stoppade in Land of the dead i DVDn och fick äntligen chans att se filmen som ingen annan i familjen vill se. Ungefär när zombiesarna börjar ta sig över floden somnar grabben. Jag får sitta ner i soffan. Slötittar klart och somnar själv. Sover kanske 2 timmar, sedan kommer hustrun ner med sprängfulla tuttar. Hon tar över grabben och jag smyger till sängs.
Pehw. Då är det dags att fortsätta försöka vänja dottern vid sin lillebror. Och det var dit jag ville komma. Någon som har några bra tips på strategi när ensambarnet får syskon?
fimblo
2006-11-21, 20:38:11
Hur gammal är storesyster?
Fredrik
2006-11-21, 20:42:26
Jag har en liten tjej på ungefär 2,5 år och i typ nästa vecka kommer vårt andra barn.Svarar i Leifs ställe, hittade infon i hans presentation :D (ja, jag är lite uttråkad)
/Fredrik
Hur gammal är storesyster?
En variant på Fredriks svar är: vi klarade ganska precis SGI gränsen :rolleyes:
Daniel
2006-11-22, 15:24:21
Låter riktigt jobbigt! :(
Har läst att det är riktigt svårt att hantera svartsjukan mellan syskon som kommer tätt, Mats tipsade tidigare om att man nästan får överdriva så att det äldre barnet känner att det blir uppmärksammat.
Men det är klart svårt när den lille är så mycket mer fysiskt beroende av mamman.
Ingen annan som har visdom att dela med sig av? :)
Låt dottern känna sig delaktigt i omvårdnaden av lillknodden, gärna med någon form av eget ansvar, typ hålla handen eller nåt. Låt henne dessutom få regelbundna stunder med bara mamma och bara pappa, precis som det var förut. Hon är ju svartsjuk som bara den nu, av förklarliga skäl.
Dessutom; stressa inte upp er när det kör ihop sig, för då har ni många och långa nätter av nattjour med två vakna och mycket missnöjda barn att se fram emot. Bättre stressdetektorer än små barn går inte att köpa för pengar. Tio djupa andetag...
Daniel
2006-11-23, 15:19:20
Mats har ju en äldre son och yngre dotter och Leif tvärtom, undrar bara om det kan göra nån skillnad om det är pojken eller flickan som är äldst?
fimblo, hur har du det? Nån visdom att dela med dig av? :)
Skåne
2006-11-23, 19:05:16
Det är väl en fördel då med att ha 11 år mellan ungarna. Den större av dem är införstådd på ett annat sätt med vad som händer och är dessutom en ovärderlig hjälp när det gäller att underhålla, bära och örla med lilleman när man själv skall försöka laga mat och annat.
OK,
lite rutiner börjar infinna sig. Nätterna går rätt bra. Men det är bara att konstatera, att få ett syskon triggade fram en tidigare obefintlig trotsålder hos min dotter. Nu är hon ofta motvals och nej sägs direkt och spontant till varenda fråga man ställer, förslag eller uppmaning man kommer med.... Speciellt om hon är lite trött.
Fredrik
2006-12-10, 22:23:14
Mats tankar kring det här med att ha ett äldre syskon verkar klart vettiga. Men det ger ju att den äldre måste vara i någon form av resonerbar ålder. Eller, Mats?
Skåne
2006-12-10, 22:25:52
Finns en artikel om syskonsvartsjuka i nån föräldratidning som finns ute nu. Om du vill, och inte redan läst den, så kan jag kolla upp vad tidningen hette.
Mats tankar kring det här med att ha ett äldre syskon verkar klart vettiga. Men det ger ju att den äldre måste vara i någon form av resonerbar ålder. Eller, Mats?
Kan barnet prata är det i resonerbar ålder. Barn är klokare än vad vuxna tycks vilja förstå. Mycket klokare.
Daniel
2006-12-11, 11:20:22
Finns en artikel om syskonsvartsjuka i nån föräldratidning som finns ute nu. Om du vill, och inte redan läst den, så kan jag kolla upp vad tidningen hette.
Yes, please. Vore klart intressant!
Skåne
2006-12-15, 22:30:07
Tidningen med artikeln jag nämnde tidigare heter "Föräldrar och barn"
Decembernummret
Daniel
2006-12-20, 10:36:09
Var lite förvirrad igår kväll, så jag satt och letade som fan i "Vi Föräldrar"... nej, det är ju inte alls samma tidning. ;)
Lite drygt en månad sedan dottern blev storasyster....
Nu har allt lugnat sig ordentligt. Jag får mer sömn och hela famlijen har börjat hitta rutinerna. I dagsläget känns det inte som något problem för ensambarnet som blivit syskon. Tekniken vi använde var att försöka involvera dottern så mycket som möjligt. Hon får slänga blöjan när det byts, hon får välja kläder till lillebror mm. Det känns som att det funkar riktigt bra. :p
Sedan är det viktigaste givetvis att poängtera för henne att hon inte fått konkurrens av att vi föräldrar fått ett barn till, det är ju tjejen som fått en lillebror!
Daniel
2006-12-30, 01:08:55
Skönt att det verkar funka nu! :)
Åkte ni på fler "Bara mamma och pappa inte lillebror"-liknande utbrott?
Funderar på om det vid 2.5-års åldern går att prata om det, eller om det blir mer att man bara försöker "visa" gemenskap och agera så att det äldre barnet känner sig inkluderat...
Ritznet
2007-01-16, 00:09:34
Hej!
Postar mitt första inlägg här i denna tråd.
Har en dotter på snart 1,5 år som fått en lillebror för 1 vecka sedan. Storasyster har varit ett drömbarn, lägger sig själv, sover hela natten, är allmänt nöjd och glad hela dagarna.
Första natten med nya lillebror blev lite av en komedifilm. Storasyster ligger och sover och lillebror har precis ätit och somnat så vi är på väg att lägga oss. När vi kliver in i rummet är tjejen vaken och när vi ska lägga killen så vaknar han och skriker och då börjar även tjejen att gråta. Sedan höll det på ett par timmar sådär att var det inte ena sidan som grät så var det den andra. Vi låg nästan och skrattade åt det hela.
Nu till min fråga, det där med att tjejen gråter när killen gråter har fortsatt. Om tjejen ligger och sover i sitt rum och killen börjar gråta så vaknar tjejen och börjar hon med. Vet inte riktigt vad vi skall göra, har ju i och försig inte gått så lång tid. Får väl vänta och se vad tiden ger.
Är det nån som har något liknande problem.
Tillägas kan att det inte alls är några problem på dagarna, hon är där och kramar han och får hjälpa till så gott det går.
Tack för mig
Fredrik
2007-01-16, 00:53:37
Tjenare Ritznet och välkommen till forumet :)
Även om vi inte har något syskon till lilltjejen än så skulle jag nog råda er att låta det gå lite tid innan ni ringer nannyakuten ;) Er tjej har nog bara inte vant sig vid att det numera finns en liten till där hemma och det kan ju vara lite jobbigt för henne att han är fullständigt oberäknelig ;)
Fast jag är ju n00b på det här med syskon så vi väntar väl in ett bättre tips än mitt tycker jag!
fimblo
2007-01-16, 01:05:31
fimblo, hur har du det? Nån visdom att dela med dig av? :)
Fan, såg inte att du frågade mig, snacka om lååångsam pingtid. :D
Lite sent att komma med tips, eftersom det nu har gått två månader. Leif, hur går det nuförtiden? Är det bättre?
Vi var ganska oroliga för det där med avundsjuka, och vi hade pratat med alla i förväg om att sätta all fokus på Storebror. Vi bad folk att köpa present till Gentan, gratta honom att han blev storebror, och hur fin hans syster var (för att förtydliga- de skulle inte säga till oss att vår dotter var fin!).
Det blev aldrig nån avundsjuka, men å andra sidan var han bara 15månader gammal. Jag har hört att den riktigt svåra perioden är just mellan 2-3 årsåldern.
Sorry att jag skrev så sent!
Daniel
2007-01-16, 11:06:40
Sedan höll det på ett par timmar sådär att var det inte ena sidan som grät så var det den andra. Vi låg nästan och skrattade åt det hela.
Ritznet, välkommen till Pappaforum.se! :D
Måste bara fråga om ni garvade för att det var underhållande eller om det var ett uttryck för utmattning. ;)
Fan, såg inte att du frågade mig, snacka om lååångsam pingtid. :D
Heehee... sånt jäkla lagg, vi behöver mera fiber! :p
Ritznet
2007-01-16, 12:29:47
Ritznet, välkommen till Pappaforum.se! :D
Måste bara fråga om ni garvade för att det var underhållande eller om det var ett uttryck för utmattning. ;)
Tackar
Vi skrattade för att det var underhållande, men kan nog bli av den andra sorten om det skulle bli långvarigt. Har för övrigt gått bättre senaste 2 nätterna.
Daniel
2007-01-17, 11:35:49
Ritznet, heehee... skönt att det går åt rätt håll! :)
Leif, hur går det nuförtiden? Är det bättre?
När alla väl vant sig vid omställningen så går det rätt bra. Man måste bara komma ihåg att ge storasyster så mycket uppmärksamhet som möjligt för att förebygga svartsjuka.....
Daniel
2007-01-23, 16:52:19
Skönt att det verkar funka! :)
Kör ni med att storasyster får lite egna rutiner/uppgifter med det nya syskonet?
Kör ni med att storasyster får lite egna rutiner/uppgifter med det nya syskonet?
Det var väl tänkt så, men i praktiken blir det att man ber henne om hjälp med lite småsaker, typ hämta nya blöjor eller kläder till lillebror... Vi frågar enne varje gång lillebror gråter vad hon tror att det beror på och vad man skall göra för att hjälpa lillebror. Då blir det hennes råd att lillebror skall hamna i mammans famn och få amma ;)
Daniel
2007-03-26, 12:58:33
Leif, funkar det bra? Mer visdomar, tack! :D
Om man inte beklagar sig över något så är det antingen helt ok eller fullständig katastrof (man är så trött att man inte orkar klaga).....
För oss är det helt OK. Det flyter på, en sväng av två års trots kan vara rätt frustrerande men mellan syskonen är det bara bra. Om inget annat funkar så kan man alltid be storasyster busa lite med lillebror så blir han glad igen....
Daniel
2007-03-27, 14:29:19
Leif, vara lite nyfiken på vilken av ytterligheterna det var... ;)
Har ni inte haft något utspel av svartsjuka alls?
Vår lill-tjej är redan nu rätt svår på den fronten, redan idag (17-månader) när jag kramar hennes älskade mamma så säger hon "nej, nej, nej" och flyttar mina händer/armar från hennes mamma. Stor humor och smått oroväckande. :p
najas
2007-04-04, 08:43:16
Vår dotter ska också få ett syskon snart (en lillebror den 5 juli), och vi har börjat fundera på det där med avundsjuka. Vi har pratat rätt mycket med henne och förberett henne lite grann på det och hon verkar tycka det ska bli kul.
Det vi oroar oss mest för är att hon har haft eget rum sedan hon slutade amma, och nu är det tänkt att den nya knodden ska få det och hon ska få ett nytt. Det känns som om det är upplagt för bråk. Vår lösning var att vi redan tidigt började jobba med hennes nya rum (delade av vårt arbetsrum med en ny mellanvägg) och försökte få det till att hon var en lyckost som skulle få ett nytt och större rum med ny säng och nya möbler. Hon har själv fått vara med och bestämma färger på tapeter och liknande (inte dom färger jag skulle valt kan jag säga). Tanken är att hon ska få flytta in där i god tid innan knodden kommer. Vi får väl se hur det går.
Fredrik
2007-04-04, 08:56:03
Vår dotter ska också få ett syskon snart (en lillebror den 5 juli), och vi har börjat fundera på det där med avundsjuka. Vi har pratat rätt mycket med henne och förberett henne lite grann på det och hon verkar tycka det ska bli kul.
Det vi oroar oss mest för är att hon har haft eget rum sedan hon slutade amma, och nu är det tänkt att den nya knodden ska få det och hon ska få ett nytt. Det känns som om det är upplagt för bråk. Vår lösning var att vi redan tidigt började jobba med hennes nya rum (delade av vårt arbetsrum med en ny mellanvägg) och försökte få det till att hon var en lyckost som skulle få ett nytt och större rum med ny säng och nya möbler. Hon har själv fått vara med och bestämma färger på tapeter och liknande (inte dom färger jag skulle valt kan jag säga). Tanken är att hon ska få flytta in där i god tid innan knodden kommer. Vi får väl se hur det går.Det låter verkligen som att ni är rätt ute i tänket iaf. Även om jag gärna vill försöka tro gott om människor så tror jag nte att den stora merparten hade gjort som ni utan snarare sagt "Jaha, och nu ska vi flytta, här har du ett färdigt rum".
Det verkar, på er som redan har fler barn, som att man kan komma väldigt långt genom att låta de äldre barnen känna sig delaktiga. Och varför skulle de inte göra det egentligen? Det är ju så vi funkar. *dagens insikt*
Det verkar, på er som redan har fler barn, som att man kan komma väldigt långt genom att låta de äldre barnen känna sig delaktiga. Och varför skulle de inte göra det egentligen? Det är ju så vi funkar. *dagens insikt*
Precis. Lite förutseende och en bra kommunikation tar bort roten till väldans många potentiella problem i vardagen.
Daniel
2007-04-13, 01:29:43
najas, spännande! :)
Hur gammal kommer er dotter vara när lillebror kommer?
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.