handdator

Visa fullständig version : Olika dagisformer - för och nackdelar

Fredrik
2006-05-19, 22:16:18
Sambon och jag gick häromdagen och diskuterade vilka olika dagisformer som finns. I ärlighetens namn kom jag bara på två, det traditionella dagiset med många barn och få fröknar där barnen mest stojjar omkring inomhus och sover tupplur ibland.

Sen har jag hört talas om "Ur och skur-dagis" där poängen verkar vara att man är utomhus en stor del av tiden. Personligen tycker jag att denna form tilltalar mig väldigt mycket då jag själv gick på ett dagis där vi var mycket utomhus (och träffade Mulle och Skräpmaja) :)

Finns det fler dagisformer?

Ska man kanske till och med fundera på att anlita en dagmamma?

Ska man se sig omkring i sin närhet och dra igång ett föräldrakooperativ?

/Fredrik

Robert
2006-05-20, 12:36:41
Vi har vart ganska resturktiv till att skicka flickan på dagis så fort som möjligt. Mira fyller tre i Aug och har inte haft dagisplats ännu. Dock så har vi besökt öppna förskolan ganska frekvent med henne. Så barn har hon allt träffat ett par ggr i veckan.

Så länge barn leker bredvid varandra och inte med varandra fins det ingen poäng med dagis om det inte är ett måste för att få vardagen att gå runt.

Dock så lär Wilma få börja dagis mycket tidigare än Mira, och det mest för att få vardagen att gå runt.

CarlGustaf
2006-05-25, 14:38:17
I ärlighetens namn kom jag bara på två, det traditionella dagiset med många barn och få fröknar där barnen mest stojjar omkring inomhus och sover tupplur ibland.

Sen har jag hört talas om "Ur och skur-dagis" ..

"Inomhus"dagisen (som för övrigt också har mycket uteaktiviteter:) ) fyller en viktig funktion för barnen: de lär sig hur de ska bete sig i en miljö som kommer att vara den de kommer att vistas i majoriteten av sin stimulerande tid framöver, och ifall den här upplevelsen blir fungerande, kommer även barnet framöver att lättare fungera i de sociala nätverken som uppstår och knyts i skolmiljöerna. Det enda som avgör huruvida det blir bra med den här typen av dagis är ifall det är aktiva dagisfröknar som ständigt jobbar med barnens sociala umgänge. Som näste-postaren sa, leker barnen bredvid varandra istället för med varandra så är det ju inte så lyckat.

Ska man kanske till och med fundera på att anlita en dagmamma?

Grejen med dagmammor är att väldigt många värderingar planteras i barnen, och då menar jag inte den typen av generella "såhär ska du bete dig" värderingar barnen matas i dagis eller skolan. Detta kan vara positivt likväl som det kan vara negativt, så se till att ha extremt bra koll på vad dagmamman är för typ av människa.

Ska man se sig omkring i sin närhet och dra igång ett föräldrakooperativ?

Ej att föredra pga alla ovannämnda anledningarna.

Mitt förslag är att du hittar ett "traditionellt" dagis (som även har uteaktiviteter), där majoriteten av personalen är 70-talister (och sena 60-talister). Pedagogiken som förespråkas vid dagens utbildningar är väldigt annorlunda från förr, samt att 70-talisterna fortfarande har all energi som krävs för att låta barnen ha sitt utrymme att utvecklas på ett bra sätt, samtidigt som de fungerar som en neutral ledare åt dem.

Lycka till!

Fredrik
2006-05-25, 14:48:44
Hej CarlGustaf och välkommen till Pappaforum.se!

Snacka om att få till sin första post :D Nästan så att man tror att du är dagisfröken ;)

Allvarligt, så verkar du ju ha en poäng i det du skriver om "inomhusdagisen".

Å andra sidan så kan det ju i slutändan hänga på vilket dagis som ens barn får plats på? För det är väl inget man som förälder kan styra över själv? Man har ju hört talas om vilka långa köer det är till dagis och att kommunerna ofta inte lever upp till att hålla maxgränsen tre månader i dagiskö.

Hursomhelst, så känns det som att man får sondera terrängen här i varberg.

/Fredrik

CarlGustaf
2006-05-25, 16:05:02
Hej CarlGustaf och välkommen till Pappaforum.se!

Tack ;)

Snacka om att få till sin första post :D Nästan så att man tror att du är dagisfröken ;)

Nästan, socionom med en del arbetslivserfarenhet inom dagis, förskola och lågstadie. :)

Å andra sidan så kan det ju i slutändan hänga på vilket dagis som ens barn får plats på? För det är väl inget man som förälder kan styra över själv? Man har ju hört talas om vilka långa köer det är till dagis och att kommunerna ofta inte lever upp till att hålla maxgränsen tre månader i dagiskö.

Problematiken med dagisköerna är så individuell beroende på vilken kommun man bor i. Nu vet jag inte hur det ser ut i varberg, men om det nu är så att det är köer där så är tipset att, som du säger, sondera terrängen. Hitta det dagis där du vill att ditt barn ska vara, och sen pushar du på som fan att du vill ha barnet just där, med vita lögner och med stor övertygelse om att ditt barn kommer få det bäst där. Oftast brukar det inte vara något problem att få barnet dit man vill, såvida det inte är ett sjukt tryck på platserna i kommunen.

Har du någon koll på hur det ser ut i varberg med köerna?

Sen ska man ju faktiskt veta att personalen i de flesta fallen är en enhet. Det är inte så att de toppar ett eller två dagis med den bästa personalen som i ett fotbollslag, utan kvalitén är nog rätt jämt fördelad. Men det blir ju oftare så att man får en bättre "feeling" för ett ställe än ett annat.

Fredrik
2006-06-01, 19:54:53
Problematiken med dagisköerna är så individuell beroende på vilken kommun man bor i. Nu vet jag inte hur det ser ut i varberg, men om det nu är så att det är köer där så är tipset att, som du säger, sondera terrängen. Hitta det dagis där du vill att ditt barn ska vara, och sen pushar du på som fan att du vill ha barnet just där, med vita lögner och med stor övertygelse om att ditt barn kommer få det bäst där. Oftast brukar det inte vara något problem att få barnet dit man vill, såvida det inte är ett sjukt tryck på platserna i kommunen.

Har du någon koll på hur det ser ut i varberg med köerna?Jo, i varberg så har våra politiker faktiskt skjutit till pengar till barnomsorgen och i dagsläget så finns det i princip inga dagisköer. Man ska iaf få en plats inom tre månader utan problem. En kollega har suttit i nämnden som drev igenom det här ;)

Hej CarlGustaf, nu när vi ändå har en tråd om dagis, kan du inte berätta vad en socionom gör i sitt arbete på dagis/förskola/lågstadie? Har själv arbetat som funktionshinderhandläggare så jag har hyfsad koll på det men det kanske finns andra som är intresserade?

/Fredrik

Karlzzon
2006-07-11, 21:13:48
Med 2 barn och 2 erfarenheter !!!!
hade äldsta hos dagmamma till hon va 4 och tyckte att det kan inte bli bättre !!!!
med yngsta så blev det dagis från det att hon va 1 år och måste säga att hon utveklades enormnt mycket första månaderna då hon ville göra allt som dom lite större barnen gör!!!!!
Dom är ute så mycket det går och även minst 1 timme om det regnar!!!! bra tycker jag :)

Daniel
2006-07-11, 22:47:04
Karlzzon, måste bara fråga, varför blev det olika?

När vi var på studiebesök på dagis så fick jag uppfattningen att man ofta sätter syskon på samma ställe. Dessutom verkar det vanligt att syskon har förtur i ev. köer till ett dagis.

Karlzzon
2006-07-12, 09:56:03
Det är nästan 10 år mellan barnen och det är två olika mammor och har flyttat 4 gånger sedan det begavsig:) :) :) :)
Och det finns nästan inga dagmammor kvar !!!!!!!! vi försökte få det men det fanns inga kvar alls i området !! när vi flyttade hit för 3 år sedan så fanns det 4 st på gården bara men alla har fått sluta pga indragningar från komunen :mad:

Daniel
2006-07-13, 11:37:52
Aha, det förklarar en del. :)

Har funderat på lite kooperativ, finns ett här i närheten.

Någon som har erfarenheter av det?

Fredrik
2006-07-27, 17:58:08
Papapforum.se (http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?p=501805#501805), Daniel ? ;)

/Fredrik

Daniel
2006-07-28, 01:06:00
Haahaa... fixat! :)

najas
2007-03-30, 09:45:44
Vi har vår dotter på ett förädrakooperativ och det är suveränt. Man är ju med själv som förälder och påverkar inrikting på dagiset (jag sitter f.n. i styrelsen). Det är mindre barngrupper och mer personal/barn jämfört med de kommunala dagisen. Dessutom är det lite billigare. Det är en vanlig villa som är inköpt och lite ombyggd. Johanna älskar det.

En eventuell nackdel kanske vissa tycker är att man måste ta en del ansvar själv och att det ingår vissa arbetsuppgifter. T.ex har vi städveckor då vi som föräldrar städar dagiset 3 kvällar i veckan. Vi har 3-5 städveckor per år beroende på antal familjer som är med. Varje städkväll ar ca 1 timme. Så det blir ca 10-15 timmar/år. Utöver det har vi två gånger per år renoveringsdagar då alla familjer samlas och jobbar hela dagen med lite större grejor som ska göras (typ byta hängrännor, snickra lekplatsgrejor etc). Dessa dagar är dock mest roliga och lite av en trädgårdsfest.

Så jag kan varmt rekommendera denna dagisform.

Mats
2007-03-30, 10:08:23
Vi har vår dotter Johanna på ett förädrakooperativ utanför Halmstad och det är suveränt. Man är ju med själv som förälder och påverkar inrikting på dagiset (jag sitter f.n. i styrelsen). Det är mindre barngrupper och mer personal/barn jämfört med de kommunala dagisen. Dessutom är det lite billigare. Det är en vanlig villa som är inköpt och lite ombyggd. Johanna älskar det.

En eventuell nackdel kanske vissa tycker är att man måste ta en del ansvar själv och att det ingår vissa arbetsuppgifter. T.ex har vi städveckor då vi som föräldrar städar dagiset 3 kvällar i veckan. Vi har 3-5 städveckor per år beroende på antal familjer som är med. Varje städkväll ar ca 1 timme. Så det blir ca 10-15 timmar/år. Utöver det har vi två gånger per år renoveringsdagar då alla familjer samlas och jobbar hela dagen med lite större grejor som ska göras (typ byta hängrännor, snickra lekplatsgrejor etc). Dessa dagar är dock mest roliga och lite av en trädgårdsfest.

Så jag kan varmt rekommendera denna dagisform.

Det är ju så här alla barn och föräldrar borde ha det. Alla hjälps åt och alla trivs. Bränn ner alla kommunala dagis och skapa små grupper med max tio barn i varje, tycker jag. Inte ens vuxna klarar ju av att arbeta i större grupper än några stycken, hur fasen ska barn göra det?

kurik
2007-03-30, 11:56:59
Det finns ju även Montessori, har dock ingen egen erfarnhet av det. Dock så går svågeerns son på ett och de är nöjda förrutom att sonen blir sjuk titt som tätt, men vart blir man inte det?

De har en del bra regler som verkligen hålls, man ska äta själv, ingen får ta leksakerna om de inte står i sin hylla det, får bara ta en leksak mm.

Mats
2007-03-30, 17:38:06
Det finns ju även Montessori, har dock ingen egen erfarnhet av det. Dock så går svågeerns son på ett och de är nöjda förrutom att sonen blir sjuk titt som tätt, men vart blir man inte det?

De har en del bra regler som verkligen hålls, man ska äta själv, ingen får ta leksakerna om de inte står i sin hylla det, får bara ta en leksak mm.

Ja, Montessori verkar vettigt för att vara dagis. Det behövs lite militärisk disciplin om barngrupper på 30 ungar ska funka.

WaR
2007-03-31, 06:30:36
Sonen går på ett tradtionellt kommunalt dagis, det har han gjort ett par dar i veckan sen han fyllde 1 1/2.

Barnen går ut och leker ett par timmar per dag nästan oavsett väder och sova på maten gör dom på en innergård i sina vagnar även om det är minus.

Då jag och hustrun går om varann på våra jobb så har det hittils inte blivit heltid för sonen något jag tror han beklagar då han ÄLSKAR dagis.

Häromnatten ropade han "Pappa ? Mamma ? Pia ?", Pia är då dagisfröken.