Visa fullständig version : Skynda till förlossningen?
Fredrik
2006-05-19, 22:10:28
Ja, jag upplever att jag var hyfsat alert på våra föräldragruppsmöten på Mvc men nu när jag tänker på det så måste jag verkligen ha missat en grej.
När är det egentligen dags att skopa upp sin gravida motpart i famnen, stapla iväg till bilen, trycka plattan i mattan och styra färden de 2-3 kilometerna till förlossningen?
Hur många falskalarm hade du/ni?
Vill man att sambon sitter på plastad frotté i bilen? :D
Måste man överhuvudtaget ha bråttom?
Om bilen inte startar, finns det då någon chans att en taxichaffis skulle vägra att låta sambon åka med? (knyter tillbaka till den plastade frottén) :D
/Fredrik
Daniel
2006-05-20, 21:30:31
Vanligtvis så ringer man in till förlossningen när värkarna startar och/eller vattnet gått, så får man prata lite med en erfaren sköterska. Dom brukar vara jäkligt bra på att snacka ett par värkar och få en uppfattning om läget. I princip ska det vara runt några minuter mellan värkarna och värkarna ska vara i nån minut när dom ber en åka in.
Om man det känns rikigt jobbigt och att man är orolig så får man åka in även om det bedöms som förtidigt, så när du som blivande pappa ringer så är det bra om du har koll på vad den blivande mamma har för syn på förlossningen så att du kan förmedla det över telefon.
Sen finns det special fall, det händer t ex att vattnet men värkarna inte kommer igång, då får man åka in och så kollar dom verkligen att det är vattnet som gått så håller dom en kvar lite, om inget händer får man åka hem och vänta. Sätter det inte igång så blir man igång satt efter 48 timmar eftersom det är en risk för infektion för både barn och mamma.
I vårt fall var det så att vattnet gick på morgonen, vi åkte in, dom kollade och sen fick vi åka hem. 12 timmar senare så trodde vi att värkarna satt igång och vi åkte in, men det var inte förrän ca. 36 timmar senare som the Mrs blev igång satt. Men det ska berätta mer om i stora förlossningstråden. :)
PianoPer
2006-05-24, 18:39:37
Det här kommer låta som ett flummigt svar: det ger sig.
Charlotte hade förvärkar emellanåt i två veckor men den dagen som det var på riktigt kände hon det.
När värkarna (och det är alltså VÄRKar, gör ONT med tilltagande styrka) kom med 5-6 minuters mellanrum ringde vi och då sa dom att vi kunde vänta en liten stund. Efter en timma var värkarna med 3-4 minuters mellanrum och då åkte vi in. (3km till sjukhuset). Charlotte var då öppen 4cm och vi stannade kvar.
Så, din sambo/fru/flickvän kommer att känna när det är på riktigt.
Fredrik
2006-06-01, 21:16:27
Så, din sambo/fru/flickvän kommer att känna när det är på riktigt.Najs :D
Min sambo säger att det, sedan ett par dagar tillbaka, känns lite annorlunda. Som att den lille har tagit sig "längre" ner liksom. Det trycker mer för varje dag som går. Magen är allt som oftast stenhård (åtminstone då jag är framme och tallar på den :D, vilket är rätt ofta).
/Fredrik
Daniel
2006-06-04, 23:03:43
Sluta irritera stora magen! ;)
Fredrik
2006-06-15, 20:17:36
Kan ju berätta hur det var för oss.
Första värken kom kl 0000 och var inte så farlig. Sen var det nån halvtimme mellan de påföljande 5-6 värkarna. Runtikring kl 0400 vaknade jag av sambons ansträngda flåsande och ringde till Förlossningen ca 0500, då det var en 5 minuter mellan värkarna.
Barnmorskan sa att det förmodligen inte var någon brådska att åka in utan att vi gott kunde vara hemma så länge det kändes bekvämt för min sambo. Hon fick också rådet att ta en varm dusch, vilket hon gjorde.
Runt kl sju på morgonen var vi inne på förlossningen, vilket kändes helt ok även om inte själv utdrivningsarbetet påbörjades förns kl 0930-1000 ungefär.
Så rådet jag hade gett mig själv är väl att lyssna på sambon, ring och be om råd på förlossningen och stressa inte upp dig! :D
/Fredrik
Daniel
2006-06-16, 11:08:44
Vilka bra råd du fick av dina vänner på Pappaforum.se! :D
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.