Visa fullständig version : Oj - jag ska bli pappa!
Nellio
2006-11-05, 13:56:21
Jag kunde först inte riktigt tro det. Vi ska få barn! Jag ska bli pappa! Äntligen! Jag och min sambo hade försökt få barn i ungefär ett år. När ingenting hade hänt började man fundera om någonting var fel.
Men så plötsligt fick vi en bekräftelse i form av två streck på en plastbit. Graviditetstestet var positivt! Den dagen blev inte mycket gjort på jobbet - jag gick bara omkring med ett fånigt, lyckligt leende som sträkte sig från öra till öra.
Vi behövde ett namn på den lilla - något att kalla det tills dess att den kommer ut. Det blev tillsist Plusset, vilket ju får sägas vara ett synnerligen positivt laddat namn.
Nu är vi snart i vecka 11, men fortfarande har inte den fulla vidden av det hela sjunkit in. Vi har varit på första besöket på MVC (namnet är synnerligen passande då man som pappa knappt tillägnades en blick - men det kan kanske tyckas vara naturligt) och en informationsträff för blivande föräldrar. Nu ser jag verkligen fram emot första ultraljudet. Att få en första kontakt med den lilla där inne i hennes mage - och jag kan fortfarande inte sluta le vid tanken på det mirakel som håller på att ske...
Fredrik
2006-11-05, 14:10:41
Välkommen till forumet Nellio, om jag inte redan sagt det :)
Känner igen känslan från när man fick höra att man skulle bli pappa. Hyggligt overkligt, kändes det som på den tiden.
Plusset var ju ett sjysst namn att ha in progress :D Men sätt igång och spåna på det riktiga namnet, det är svårare än man tror!
/Fredrik
Nellio
2006-11-05, 15:55:16
Tack Fredrik!
Namnet ska ju likssom hänga med ett bra tag. Det är en viktig del av identiteten, ska vara vackert, inte ge upphov till allt för konstiga smeknan, passa till efternamnet, vara internationellt gångbart, kanske inte för vanligt - men ändå inte konstigt. Vi har ett excellark där vi bollat olika namn. Vi har ett tiotal namn till respektive kön som vi kan tänka oss... Tur att man är ute i tid - även om det nog går snbbt... :)
Fredrik
2006-11-05, 18:45:54
:) Då är ni mer strukturerade än vad jag och min sambo var. Vi bollade bara mest rätt ut i luften. Excellark och grejer ;)
Som jag tror mig ha skrivit i en annan tråd så hade vi väldigt svårt att komma fram till ett bra pojk- och flicknamn. Det var hela tiden något med alla de namn som vi la fram som tänkbara förslag som den andra hade någon synpunkt på. Kanske var det ett namn som inte passade i Norge, ett namn som den andra hade dåliga vibbar ifrån eller så var namnet bara... konstigt :D
Men, ni verkar ju vara på väldans god väg om ni redan har ett tiotal till varje kön! Kul.
Inte för att ni lär behöva det men finns det inte en mängd olika böcker ute på temat att välja sitt barns namn?
/Fredrik
fimblo
2006-11-05, 23:47:22
Grattis grattis grattis!
Apropå namn: Vår sons projektnamn fastnade eftersom vi gillade den, och blev hans riktiga namn :)
Lycka till, och glöm inte att göra sånt du inte kommer att kunna hinna med! När vi blev gravida tipsade folk att man skulle sova, gå på bio/teater, äta gott på restaurang. Vi gjorde allt det där, men en sak tipsade ingen mig om, som jag verkligen vill att andra skall veta: spela dataspel nu medans du kan!
Om du är en 'gamer' kommer du knappt kunna spela riktiga sessioner på längre än en halvtimme i veckan om ens det på kanske ett-två år. Nu när Gentan är 3.5 och ayumi 2 kan jag spela kanske två-fyra timmar i veckan om jag anstränger mig... men jag är alldeles för trött på kvällarna.
Därför tipsar jag dig och alla andra spelande blivande pappor (och mammor): Spela bf2/age/couterstrike/mud/WoW/... nu!!!
:)
Nellio
2006-11-06, 08:45:45
Att passa på att spela var en bra idé :) Jag ska försöka övertyga min sambo om vikten av att ha en Playstation 3 så tidigt som möjligt i livet - helst hinna vänja sig vid ljudet långt innan födseln. Annars passar jag mest på att jobba över nu - vilket är en tveksamm prioritering.
Vi ska i allafall passa på att resa innan. Vi åker till sydamerika i nästan en månad och är borta över jul och nyår. Ska bli skönt att komma till södra halvklotet och få uppleva sommarvärme.
Jag är inte alltid så strukturerad att jag gör excelldokument till vardags, men efterssom vi inte komihåg vilka namn vi gått igenom insåg vi att vi behövde struktur...
Det finns ju en uppsjö av namnböcker och vi har tittat i några av dem. Dessutom är ju almanackan är full av både bra och mindre passande namn.
Några av namnen vi båda gillar är:
Ella, Felicia, Matilda, Andréa, Elvira, Amelie, Tindra, Linéa, Lova, Tuva, Vera.
och
Anton, Linus, Lukas, William, Wilhelm, Paul, Oliver, Hugo, Vincent, Viggo, Edvnin.
Några av dem är antagligen för vanliga. Vi får försöka hitta statistik på det :)
Fredrik
2006-11-06, 08:56:48
Ella! Bra grejer, bra grejer ;) Vår dotter heter nämligen också det. Och det har dessutom visat sig att vår kommande grannes dotter, på två år, heter Ella. Kommande grannfrun var lagom uppspelt över att deras Ella skulle komma att bli känd som Stor-Ella och vår dotter som Lill-Ella :D
I övrigt, bra namn. Fanns några killnamn där som såg ok ut. Och just killnamn tyckte jag var svårast att komma på.
Game on, bro! :cool:
/Fredrik
Kalfir
2006-11-06, 08:57:28
Grattis!
Det är en härlig känsla att gå och vänta på den lille. Själv börjar jag bli lite otålig nu, men det går över när man kan ligga och mysa och känna hur det sparkas där inne.
Vi hade vårt första U-ljud i v.12 har jag för mig, så fick ju ganska snart se att det verkligen var nåt där inne. Jag antar att ni får vänta till v.18, men kanske får lyssna på hjärtljuden tidigare iaf, vad vet jag. Blir ju verkligare när man sett eller hört det iaf. Sedan är det inte så farligt att vänta heller eftersom man väntar på nåt underbart. Det får ta den tid det tar. Man har ju lite tid att hänga här istället då :D
Daniel
2006-11-06, 12:11:51
Nellio, välkommen och GRATTIS! :D
Vi behövde ett namn på den lilla - något att kalla det tills dess att den kommer ut. Det blev tillsist Plusset, vilket ju får sägas vara ett synnerligen positivt laddat namn.
Smart namn! :)
Vi fastnade på "Peanut" eftersom det såg ut som rätt stor jordnöt på första ultrljudet... nej, det är inte lika fyndigt, men det kändes rätt då. :D
Nellio
2006-11-06, 13:48:21
Fredrik, Bra val av namn! Ingen slump att Ella står överst på listan.
Killnamn är riktigt svåra. Men jag tror att något av dem ska fungera.
Andranamnen är i alla fall klara. Det blir Wiktor om det blir en kille (släktnamn på båda sidor) och Lila om det blir en tjej (släktnamn på hennes sida)
Kalfir och Daniel, Tack för grattulationerna och det varma välkomnandet.
Efterssom vi är bortresta v. 18 får vi göra ett ultraljud v. 16 och när vi kommer tillbaka, v. 21. Dubbelt så roligt!
Fredrik
2006-11-06, 15:42:49
Delade av Parrotmans inlägg om tillkomst till en egen liten tråd (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?p=3639&posted=1#post3639) ;)
/Fredrik - din hederlige kvartersmoderator
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.