handdator

Visa fullständig version : Ev Separation

Jonas_32
2012-01-28, 21:41:17
Hej
Jag och min sambo har nyligen fått en son tillsammans. Min sambo/flickvän är nu mammaledig och är annars för det mesta arbetslös. Undertecknad får m a o stå för förörjning. Nu vill min sambo flytta till sin hemstad i Sverige, och kräver att vi ska göra det. Hon har inget jobb eller något annats i sin hemstad utan blott sin mamma och sina syskon som hon saknar mycket. Jag har ett arbete att sköta och saknar helt kontakter i hennes hemstad, och vill därtill absolut inte flytta till hennes (lilla) hemstad. Situationen är ganska infekterad och nu undrar jag - kan hon helt sonika flytta med vår gemensamma son till sin hemstad? Har jag någon möjlighet att påverka detta genom att ex kräva ensam vårdnad över barnet trots hans ringa ålder?

dencrypt
2012-01-29, 09:52:11
Du har oavsett barnets ålder precis lika stor chans till att få ensam vårdnad om barnet. Att du har fast inkomst och kan försörja dig själv ligger dig dessutom till gagn. Det enda du som pappa inte kan ge ditt barn är bröstmjölk, annars så kan en far och en mor vara precis lika bra föräldrar. En vårdnadstvist gör inte skillnad på kön.

Men tänk på att det är en jobbig process att gå igenom så jag skulle försöka lösa det utan att kontakta tingsrätten. Skulle hon däremot flytta och ta barnet med sig utan ditt godkännande (om ni har gemensam vårdnad) så visar tidigare rättegångar på att hon i så fall kommer förlora barnet direkt då hon faktiskt begår ett brott. Tror det t.om. räknas som kidnappning. Det kan du alltid ta upp i din argumentation. Hon får inte ta ditt barn ifrån dig hur som helst.

Det finns ju dock inga garantier att du skulle vinna i en rättegång. Skulle rekommendera dig att kontakta en jurist för rådgivning om det lutar åt att det blir en rättslig prövning.