Visa fullständig version : Pappaledig direkt efter att barnet fötts
Hej,
Jag undrar om det finns någon pappa här på forumet som har erfarenhet av att ensam varit föräldraledig redan från barnets födsel, medan mamman jobbat?
Jag som frågar är en blivande mamma som visserligen gärna själv skulle ha vara hemma med barnet, men pga. vår livssituation skulle det passa bäst om min man tog ut det mesta av föräldraledigheten, och det redan från början (dvs. från ca 1 månads ålder och framåt). Eftersom min man gärna vill vara hemma med barnet skulle det vara en bra lösning för vår familj.
Vi har dock mött på en hel del motstånd när andra fått höra om våra planer, samtidigt som vi inte känner någon pappa som varit hemma med barnet medan det ännu varit så litet. Därför tänkte jag höra här på forumet om någon har liknande erfarenheter och hur det har gått? Om barnet t ex ammades, hur löste ni det?
PS! Jag hoppas att det är ok att jag som kvinna postar i pappaforumet... Jag tänkte att det var bästa stället att hitta hemmapappor på.
tranquillo
2011-07-30, 15:37:17
Hej.
Jag var föräldraledig med min yngsta dotter från dag 1. Mamman hade en svår förlossningsdepression och var iofs hemma, men det var jag som hade ansvaret för lilltjejen och när det gäller barnet så var jag i stort sett själv... visst hade jag någon som kunde passa henne medan jag tog en dusch, men sånt kan ni ju planera in medan du är hemma också...
Ammningen finns det ett par lösningar på, det första är att pumpa och mata med flaska, det andra är att använda ersättning.
Att pumpa kan vara ganska krångligt och smärtsamt, men det är bäst för barnet. Vi valde ersättning och det har funkat kanonbra det också. En annan sak med ersättning är att vår lilltjej hade lite problem när hon kom ut och det var ganska viktigt att hålla koll på hur mycket hon åt och när osv... med ersättning har man 100% koll, även om man inte kan påverka intaget direkt så vet man OM det är för mycket/lite och kan kontakta bvc...
En grej sak som är lite trågik när man använder flaska är att barnet ofta (inte alltid) tycker att flaskan är mycket lättare att äta från och därför slutar äta från bröstet. så du kanske får ställa in dig på att det kanske kan vara slutammat om ni börjar med flaska..
Folk hävdar att ammning är ett måste eftersom barnet behöver kroppskontakt, men det finns inget som hindrar att pappan drar av sig tröjjan och lägger barnet i famnen när han matar.
Folk hävdar att amning är ett måste eftersom bröstmjölken ger barnet ett bättre imunförsvar. Men i dagens sverige är det inte ett "måste", det är kanonbra och barnet kanske får sin första förkylning några månader senare med ammning, men det går både att få i barnet bröstmjölk utan ammning och om barnet annars är friskt så är det enligt min (högst begränsade) erfarenhet inga som helst problem att använda ersättning. Har gjort det från första veckan med båda våra barn.
Sen finns ju folk som hävdar att män helt enkelt inte kan ta hand om barn. och det har jag inte direkt något argument mot... hur arumenterar man mot något sånt utan att hamna i en sandlådediskussion?
Gör det som ni känner är rätt och vad ni känner är bäst för ert barn. Vad ni än gör så kommer det finnas folk som har åsikter både för och emot.
Tack för ditt svar, och för tipsen! Bröstpump är något vi också funderat på, men det är ju svårt att veta på förhand om det kommer att fungera eller inte. Det är väl just amningen som känts som ett problem, när det gäller kroppskontakt och allt annat kan jag inte se att det skulle vara någon skillnad med en pappa istället för en mamma.
Det känns hur som helst bra att veta att det finns fler som haft liknande situation, och att det löst sig bra!
tranquillo
2011-08-06, 01:31:44
det har gått så bra så. var nästan samma situation med grabben också. han är 7 nu och mår hur bra som helst :)
båda gångerna försökte vi med pump men det gick inte.. men ersättningen funkade fint.
Grattis föresten och lycka till! :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.