Visa fullständig version : Tips när lillen/lillan skriker
Fredrik
2006-10-11, 20:04:10
Mina föräldrar har själva berättat att jag kunde ha ganska intensiva skrikattacker på alla möjliga tider om dygnet. Än så länge har vi vart förskonade detta med lilla Ella men man vet ju aldrig om hon kommer att komma in i en sådan orolig fas. Känns som att det skulle vara bra att ha några sköna tips under bältet som man kan plocka fram om det skulle behövas :)
Det mina päron gjorde då jag var som värst var att antingen lägga mig i barnvagnen och sen köra mig fram och tillbaka över en dörrtröskel :D eller sätta mig i bilstolen och ge sig ut och åka. Bägge lösningarna kunde tydligen pågå i timtal ibland :o
Så shoot, fram med era bästa "lugna babyn"-tips!
/Fredrik
Skåne
2006-10-11, 20:23:12
1. Stadigt tag om ungen bröstkorg mot bröstkorg. Lunka fram i reggaetakt (Buffalo Soldier ungefär).
2. In i bilen. Kör på upptäcktsfärd.
3. Ner i barnvagnen, ut och gå.
(4. Låtsas sova, låt frugan lösa problemet. Fyyyyyyyy!)
Fredrik
2006-10-11, 20:32:02
1. Stadigt tag om ungen bröstkorg mot bröstkorg. Lunka fram i reggaetakt (Buffalo Soldier ungefär).Ah, kört den. Ner med lilltjejen i selen och sen vagga runt som en skadeskjuten anka i lägenheten ;)
(4. Låtsas sova, låt frugan lösa problemet. Fyyyyyyyy!)Did that, not proud of it :o Det är inte lätt att vara en god människa hela tiden ;)
/Fredrik
Fredrik
2006-10-11, 21:12:49
Kom på en grej till som jag har testat med viss framgång nu när tjejen har blivit några månader gammal. Kommer sig av att farsan har berättat att han gjorde så på mig när jag var mini.
När hon börjar tjuta tar man ett finger och "tappar" lätt mot läpparna, ungefär som när man var liten och lekte cowboys & indianer med polarna *AUOAUOAUOAUO* :D De få gånger som jag har gjort detta har hon faktiskt tystnat och tittat förvånat på mig (ok, kanske tolkar in lite väl mycket, men det ser faktist ut så :) ).
Alla tillstymmelser till att jag verkar vara elak mot min ögonsten kan riktas mot närmsta vägg ;)
/Fredrik
Daniel
2006-10-12, 11:00:38
1. Stadigt tag om ungen bröstkorg mot bröstkorg. Lunka fram i reggaetakt (Buffalo Soldier ungefär).
Brukar funka bra, men när det inte funkar brukar jag öka takten på gungande, typ techno... ibland så blir det spya, ibland somnar hon. :D
Fredrik
2006-10-12, 16:04:07
En annan grej som fungerar mycket bra är då jag sätter Ella i min famn med händerna under rumpan och hennes rygg vilandes mot min mage. Sen knallar man bort till spegeln och börjar guppa upp och ned samtidigt som hon kan kolla på både mig och sig själv. Hamnar man rätt i guppfasen så utlöser det oftast stora smil och allmän munterhet hos den lilla :)
/Fredrik
Skåne
2006-10-13, 19:47:04
Jag har upptäckt en grej som kanske är lite ovanlig. Jag sätter helt enkelt på stereon och grabben tvärtystnar. Samma sak i bilen. På med lite Maiden eller Green Day eller BB King och tystnad råder liksom.
Man kan ju hoppas att det är en liten musiker på g, men antagligen är det bara allmänt intresse av ändrad ljudbild i bakgrunden.
Fredrik
2006-10-13, 20:48:05
Du har en sjysst begåvning för att introducera alla möjliga sorters musik för lilleman, det får jag lov att säga :)
Lite nynnande och (tondöv) sång brukar funka på Ella när hon inte hunnit jaga upp sig för mycket.
/Fredrik
Torgny
2006-12-14, 11:16:55
På förekommen anledning :( gör vi ett nytt försök med den här tråden.
Yngsta dottern Jemma (knappt 8 månader nu) har börjat vakna på nätterna. Eller vakna har hon gjort tidigare, det är hennes skrik och otröstliga gråt om nätterna sedan ca en vecka tillbaka som börjar bli lite jobbigt.
Fler tips motttages alltså tacksamt...
Funkar väl rätt bra.
I alla fall efter det att min sambo tröttat ut henne en timma först. Då sveper jag in, halvhoppar lite med Jemma och hon lugnar ner sig.
2. In i bilen. Kör på upptäcktsfärd.
Hmmm. Det är ju de här detaljerna med körkort...
3. Ner i barnvagnen, ut och gå.
Visby i december kl 02:30 har ett begränsat underhållningsvärde, men det är ju inte för min skull jag gör det här. :o
Musik funkar också rätt bra, men jag vågar inte spela alltför högt pga grannarna.
Volymen låter väl mindre än Jemma, så jag tror grannarna föredrar det...
Daniel
2006-12-14, 11:23:51
Pröva att lägga i vagnen och köra fram och tillbaks över en tröskel. Har visat sig mycket framgångsrikt när vår lill-tjej är ledsen och
farmor passar henne. :)
Bär henne i bärsjal!
Nära kroppskontakt brukar verka lugnande på skrikiga barn (har alltid funkat på min 2,5 åring). Närheten till ett lungt bultande hjärta och en lugna andhämtning är inte att underskatta!
Funkar det inte att gå omkring med barnet i sjal så sitt eller halvligg med henne i sjalen, det kan gå. Jag sover rätt ofta med min son (snart 1 månad) i sjal.
Tordan
2006-12-14, 12:22:59
Lägg knytet ovanpå tvättmaskinen... Har inte behövt pröva själv men det är ju lite vibrationer och rörelse.
Vet bara att vår pojk snabbt somnar i vagnen när vi är ute och promenerar, föredrar det framför dyrt bilåkande (vilket iofs också är ett sömnplåster).
Daniel
2006-12-14, 13:22:33
Lägg knytet ovanpå tvättmaskinen... Har inte behövt pröva själv men det är ju lite vibrationer och rörelse.
Vad säger grannarna om en tvättstund mitt i natten? :p
Fredrik
2006-12-14, 13:35:14
Utrymmet mellan tvättmaskinen och tvättbänken är ungefär 3 cm. Och eftersom Ella är min lilla pjockis så får jag inte in henne där :D
Men, att bära henne i sjalen (Mei Tai) har funkat finfint. Sambon har haft upp henne på ryggen ett par gånger nu och hon kinkar inte det minsta.
Tordan
2006-12-14, 15:21:16
Vad säger grannarna om en tvättstund mitt i natten? :p
Det är nog bara att sätta en decibelmätare bredvid tvättmaskinen respektive en gallskrikande unge ;) Ok, maskinen kanske orsakar mer vibrationer... ;)
Daniel
2006-12-14, 15:37:58
Får bjuda in grannarna och visa hela uppsättningen när dom kommer och knackar på! ;)
Skåne
2006-12-14, 23:39:24
Ehm, har ni provat att mata barnet?
Eller lär barnet sova hela natten?
Har barnet ingen mamma som tar hand om sånt? (fyyyyyyy, smäller mig själv på fingrarna) ;)
Daniel
2006-12-15, 09:58:06
Skåne, riktigt trött nu? :p
Skåne
2006-12-15, 12:23:13
Skåne, riktigt trött nu? :p
Jopp. Jättetrött var jag.
Men som tur var har jag en snäll och uppoffrande fru som lät mig sova länge idag :)
Daniel
2006-12-15, 15:09:56
Generöst! Om vi bara kan få henne att posta åt dig när du är trött så... :p
wonko
2006-12-17, 09:41:11
Min skruttunge är tillräckligt gammal att "flyga" med så det brukar jag göra, så distraheras hon tillräckligt länge för att ta nappen(hon vägrar napp när hon är förbannad) och inom en halvtimma sover hon. Proceduren brukar få upprepas ett par gånger innan hon tar nappen.
fimblo
2006-12-17, 23:30:25
Som Leif sa- bära barnet i sjal!
Med Ayumi tog vi promenader varje natt utomhus för nåt år sen mitt i natten i kalla vintern, jättemysigt (vi har sånadär bärjackor, gjort för en vuxen och ett litet barn.)
När Gentaro var liten hade vi ingen sjal än, men då gjorde vi motsvarande med barnvagnen.
Daniel
2006-12-18, 10:27:19
(vi har sånadär bärjackor, gjort för en vuxen och ett litet barn.)
Låter användbart! Do tell us more! :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.