Visa fullständig version : Blöjor och blöjbyten!
PianoPer
2006-05-18, 19:55:35
Blöjbyte kan vara ett litet äventyr onekligen.
Sebastian brukar roa sig med att kissa allt vad han kan så fort man tagit av blöjan.
De första dagarna hade vi lite problem med att kisset inte stannade kvar i blöjan utan rann över kanten mot magen.. Trots att vi bytte på honom minst en gång i timmen så var det ofta att vi fick slänga sparkdräkten i tvätten varje byte..
Men!
Så bytte vi blöjmärke och problemen försvann!
Jag tänker inte avslöja vilket vi hade först och vilket vi har nu.. men vad har ni för erfarenheter av blöjmärke eller blöjbyten i största allmänhet? Några tips för att det ska vara roligare för den lille?
Brainstorma på!
Fredrik
2006-05-18, 20:16:30
Jag tänker inte ge mig in i en diskussion angående blöjbyten, av naturliga skäl ;) Den enda person som jag någon gång har bytt blöja på var en 75-årig herre som jag servade då jag arbetade i hemtjänsten under mina studieår. Nåt säger mig att det inte är denna slags blöja du avser, hehe.
Däremot kan jag avslöja att då vi var i norge senast och hälsade på sambons släkt så passade vi på att bunkra upp på blöjor för nyfödda! Det finns nemlich en butikskedja i norge som har avtal med en känd blöjfabrikör. Köper man 3 paket så får man det fjärde på köpet. Så självklart köpte vi 16 paket :rolleyes: Kan även tillägga att de kostade ca 55 SEK/st. I sverige får man väl ge uppåt en 80 kr/st vilket isåfall skulle ge oss en vinst på ca 600 kr. Tyvärr har jag på känn att just det märket som ni precis har ratat, är desamma som numera ockuperar vår högsta hylla på toaletten :)
Men men, den här tråden var ju till för att diskutera blöjbyten osv. Shoot!
/Fredrik
Daniel
2006-05-18, 23:07:36
En liten kommentar om bytandet av kläder, jag förstår inte hur man klarar sig utan tvättmaskin och tumlare som nybliven föräldrar. :)
Vi har bara kört med Libero och Willys blöjor, vi har avstått Pampers efter att ha läst om barn som fått allergiska reaktioner på den lotion som dom har i vissa av sina blöjor.
Willys som fick bra i någon test i Råd & Rön var riktigt skunkiga i jämförelse med Libero, dom var tunna och inte alls lika täta runt benen.
Libero har funkat rätt bra, men nu när lill-tjejen börjat bajsa lite mer så brukar dom tyvärr läcka över på ryggen lite då och då. :(
Vi brukar köra med Zink- eller Inityol (tror det stavas så) salva så att det inte blir så rött i rumpan av bajset i blöjan. Även lite luftning i samband med blöjbytet är nog bra för huden.
Annars så är det quick swap som gäller; av med blöja, lyfta vid fötterna; in med ny blöja kvickt så att man inte blir sprayad med kiss och bajs. Något som små barn tycks tro är något som vuxna vill ha på sig när dom precis ska ut genom dörrn. :)
Fredrik
2006-06-01, 23:13:59
Sebastian brukar roa sig med att kissa allt vad han kan så fort man tagit av blöjan.Det låter som om det är dags att ta fram en revolutionerande produkt. Vad sägs om en Pappaforum.se-patenterad snopp-klämma? Fungerar ungefär som en såndär liten plastmanick man förseglar plastpåsar med. Vem vill vara testperson? :D
För att vara lite ontopic också. Hur gör ni när ni är på resande fot eller hemma hos nån som inte har barn? Ja, alltså då det är blöjbytardags. Är det bara att cleara en yta och sätta igång eller har ni med nån slags "skötväska" som jag har för mig att min sambo har nämnt nångång?
/Fredrik
PianoPer
2006-06-04, 11:06:37
Skötväska är mycket praktiskt.
Daniel
2006-06-04, 22:52:23
Framför allt så brukar man med skötväskan få med en liten vikbar madrass/tjock filt som är rätt trevlig för det lilla barnet att ligga på.
Annars är det bara fram med tvättlappar, blöja och börja byta. :)
Micke66
2006-06-05, 20:14:01
Vi är beskaffade med barn som inte ställer till det vid blöjbyten ( tack och lov )
Dock har vi en gigantisk skötväska för att rymma allt, toagolvet funkar när man är borta.
Blöjmärket för oss är Libero, det tycker vi funkar bäst efter att ha scannat av marknaden.
Fredrik
2006-06-09, 07:31:00
Har lagt märke till att de kör med Libero på vårt BB, är det så överallt månne? Är ju en hyfsad kvalitetsaspekt isåfall. Duger det åt BB så duger det åt mig :D
Har än så länge inte bytt någon blöja men jag vara standby igår iallafall så nu vet jag hur det går till i teorin. Den lilla verkar ha fått ur sig större delen av barnbecket nu och man kan ju inte annat än hålla med barnmorskan. Barnbeck är seeeegt :o
/Fredrik
Daniel
2006-06-09, 14:26:31
Kan nog vara så att Libero har ett fint ramavtal som gör att dom hjärntvättar alla nya föräldrar, för det var Libero även på HS. :)
Haahaa, standby? ;)
Fredrik
2006-06-09, 20:30:52
Du menar att Libero & BB har played me for a fool!?? Nåja, ska nog kunna tugga mig ur den björnfällan, fast, kom precis på att jag har 16 paket liberoblöjor som ligger på översta toaletthyllan ;)
Nåja, bytte några blöjs idag, gick ju som smort. Kanske beror på att lilltjejen, än så länge, är otroligt lugn under bytena. Och att poopet än så länge inte luktar.
Men inte var det så svårt som jag hade sett framför mig att det var. Fast det var ju lite halvbeigt att behöva byta tre gånger på 45 minuter. Det vägdes å andra sidan upp av att Ella gav oss några härliga skratt när hon låg och klämde för kung och fosterland :) Adorable är bara förnamnet. Kanske jag inte kommer att säga när jag bytt 10k blöjs iofs.
/Fredrik
Daniel
2006-06-12, 23:05:15
Glöm inte att samla på Libero märkena så att du får den obligatoriska Libero grodan (tror inte jag har träffat någon småbarnsförälder som inte har den :)) och massor av annat junk som man får för att man betalar överpris för deras hygienpapper. ;)
Fredrik
2006-06-18, 21:36:06
Glöm inte att samla på Libero märkena så att du får den obligatoriska Libero grodan (tror inte jag har träffat någon småbarnsförälder som inte har den :)) och massor av annat junk som man får för att man betalar överpris för deras hygienpapper. ;)Vi kommer förmodligen att åka till norge och låta döpa lilltösen i september :) Orsak: vi är inte religösa men om det skulle vara som så att ella vill konfirmera sig när hon är 14-15 så ska hon slippa åbäket att genomgå ett vuxendop.
Kan ta med en trailer och handla Libero till halva priset och sen mailar ni order till mig så kommer det som ett paket på posten ;)
/Fredrik
Daniel
2006-06-18, 23:08:07
Är det lite som omvänd gränshandel? :)
Annars är jag riktigt intresserad av att göra ett blöjkap, vad landar det på per paket?
Fredrik
2006-06-18, 23:14:57
Finns en lågpriskedja i norge som heter Kiwi (tänk Lidl, Netto m.fl) som uppenbarlöigen har någon form av deal med Libero för de säljer 4 paket till priset av 3. Och, hör och häpna, paketen är bra mycket billigare än i Sverige. Ett paket går på ca 50 NOK (ca 55 SEK) så för ca 165 SEK får man fyra paket som i Sverige skulle ha kostat ca 360 SEK (då styckpriset ligger på ca 90 i Sverige, har jag rätt?)
Krävs ju inte en civ.ek-examen för att man ska se att man gör ett kap om man ändå har vägarna förbi norge!
Kan ta upp detta med kap till diskussion nästa gång vi ska besöka lillebror i väst ;)
/Fredrik
Daniel
2006-06-18, 23:19:01
Oj fan, det är ju massor av pengar över för t ex gorbys! ;)
Säg till om ni har möjlighet att smuggla över lite från det lilla landet i väst. :)
En låda med fyra paket blöjor kostar nog 2-300 spänn att skicka inrikes...
Daniel
2006-06-18, 23:23:27
Man får väl arrangera blöjköparbussar kanske? Lite som turisterna som vallfärdar till IKEA. :)
Fredrik
2006-06-18, 23:24:21
Oj fan, det är ju massor av pengar över för t ex gorbys! ;)
Säg till om ni har möjlighet att smuggla över lite från det lilla landet i väst. :)Har ju en skodakombi med fantaskiskt lastutrymme så det är klart jag kan bootlega lite libero åt er ;) Fast då får du banne mig spendera profiten på nåt mumsigare än gorbys! Kan köpa med mig norges nationalrätt, den frusna pizzan :D (tro inte att jag skojjar om det här. När norrmän lyxar till det så köper de en djupfryst pizza :rolleyes:)
/Fredrik
Fredrik
2006-06-18, 23:25:47
En låda med fyra paket blöjor kostar nog 2-300 spänn att skicka inrikes...Om man postar dem en åt gången, utan frimärke, så shippar posten ändå :D
/Fredrik
Om man postar dem en åt gången, utan frimärke, så shippar posten ändå :D
/Fredrik
Nej, sånt slutade posten med för ett tag sedan. Alla ofrankerade försändelser skickas tillbaka eller till destruktion.
Fredrik
2006-06-18, 23:31:39
I stand corrected :o
/Fredrik
MetalCowboy
2006-06-19, 07:26:34
Annars är jue inte varberg så värst långt bort nästa gång man åker till Gekås... ;-)
/Henrik
Fredrik
2006-06-19, 19:05:41
Annars är jue inte varberg så värst långt bort nästa gång man åker till Gekås... ;-)
/HenrikLåter som att jag hade kunnat starta nån slags omvänd svenskar-åker-till-tyskland-och-bunkrar-öl-movement. Fast med blöjjor ;) Känns ju väldans manligt :D
/Fredrik
Fredrik
2006-07-09, 21:12:29
Apropå det här med att bunkra blöjor så åker vi och döper tösen i norge den 10e september, kristendom for teh win (ironi av den grövre sorten, folk får väldigt gärna vara religösa, not that theres anything wrong with that ;))
Om det är någon som på allvar är intresserad av att jag bunkrar lite blöjor så får ni säga till i tid så får vi se om det är något som jag kan hjälpa till med :) Bor ju i varberg och vi kommer att fara upp till norge via E6an norrut till göteborg för att därefter styra ut kosan på 45an mot karlstad för att sedan ta 62an in mot norge. Så skulle någon bo nära denna rutt (och är intresserad av att casha lite billiga blöjor genom mig) så är det säkert lösbart :D
Eller som MetalCowboy skrev, när man ändå är på GeKås, hehe...
/Fredrik
Daniel
2006-07-09, 22:23:43
Kommer du förbi Stockholm snart för blöjleverans? :D
drsnuggels
2006-11-10, 18:40:13
Till en början körde vi med pampers och det har funkat väldigt bra, men nu hittade vi ett bra erbjudande på Huggies blöjer som vi kör med just nu och dom funkar bra.
När det gäller att byta blöja hos någon som inte har barn så har som några andra även verkar ha, en skötväska där allt rymms. Nackdelen är att det inte bara är att fälla ut och lägga sonen där, utan man måste plocka bort diverse grejor innan det är dags.
Daniel
2006-11-12, 22:56:31
Måste bara berätta om en riktigt bra deal på den ny öppnade ICA-butiken! :)
Dom har invigningsrabatt på 50 kr på 500 kr köp och Liberon kostade bara 95 kr per paket, så slår man ut det på 500 kr blöjor (inkl lite juice) så är det bara 85 kr per paket och man får dra ICA-kortet på det, yay! :D
Ja, jag är en kupong och ICA-kortspappa... ;)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.