handdator

Visa fullständig version : Första tiden med det nyfödda barnet

PianoPer
2006-05-17, 00:08:01
Vet inte om detta hör hemma i den här tråden riktigt, men jag knyter an till det där med blöjbytet. :)

Jag har aldrig varit en sån "bebis-person" som alltid ska dyka ner i barnvagnar och gulla eller tyckt det varit jättekul när kompisar som fått barn ska sätta ungen i händerna på mig och sedan säga när ungen skriker "vill du hellre vara hos mamma?". Inte så att jag ogillat barn eller bebisar på något vis, men alltid känt mig en smula bortkommen med riktigt små barn.
Därför var det något av en underbar chock att känna att jag har total kontroll (nåja) över lille Sebastian.. Jag vet hur han vill bli buren rent instinktivt och jag bara älskar att krama och pussa honom. När jag byter på honom är han ofta lite skrikig för att han fryser lite, men jag värmer honom med händerna och då blir han nöjdare. Allt går mer eller mindre av sig själv och jag förvånas över mina rörelser och tröstljud.
Det är lite magiskt på nåt vis.
Nu menar jag inte att jag gör allt perfekt på något vis, har satt byxorna bakofram på honom och har fortfarande svårt att sätta fast blöjan så att han inte kissar sig själv på kläderna. (Pampers är bättre än libero kom jag just på efter ett helt objektivt test.)

Men kontentan: släpp fram instinkterna och våga göra fel ett par gånger!

Daniel
2006-05-17, 11:42:11
Delar av denna lite från BB-tråden, känns som att detta är ett ämne som alla har något att berätta om. :)

Kände mig inte alls lika instinktiv PianoPer, var riktigt nervös och riktigt tacksam över all hjälp man fick på BB.

Trots att jag är en riktigt myskille som tycker om att prata babyspråk med t ex våra hundar och har egentligen inte större problem att fjanta mig på allmänna platser så var jag riktigt nervös för att jag skulle "ha sönder" lill-tjejen.

Minns första nätter hemma, var riktigt nervös att man skulle rulla över henne och med tanke på att jag sparkat och knäat våra hundar (som tidigare sov i sängen) ett antal gånger var jag lite orolig. :)

Första tiden så gjorde vi en grej av att låta lill-tjejen sova på min när hon inte ammade, bara så att hon skulle vänja sig vid mig, det var riktigt mysigt och det var riktigt kul när hon försökte snuttade på mina man-boobs! ;)

Tror att närhetsterapin är något som fungerat efter som hon fortfarande vill pussas och kramas med mig än idag när hon är 7 månader gammal. ;)

PianoPer
2006-05-17, 12:23:22
Hm, jag känner att jag kanske lät lite väl jätteduktig i mitt inlägg.. självklart finns det stunder då jag känner mig osäker, som när han skriker massor när jag byter på honom o så. Då kan jag ju undra om jag gör nåt fel eller om han fryser eller en miljard andra saker.
Lillen sover och vilar nästan alltid på mig när han inte äter, precis som du skriver är det ett smart sätt att få honom att känna att jag också ger honom trygghet och närhet. Han tar även flaskan nångång ibland (med utpumpad bröstmjölk) vilket gör att min fru kan vila lite emellanåt. Jäklarns vad han äter!
Hur ofta och mycket äter era nyfödda? Vår äter minst en gång i timmen och riktigt mycket varje gång. Brås på pappa verkar det. :)

Mats
2006-05-17, 12:41:11
Daniel, skriv gärna hela meningar så vi slipper tolka in vad din dotter snuttade på...

Daniel
2006-05-17, 13:45:13
Damn, min hobbydyslexi har redan spritt sig till Pappaforum.se! :p

Fredrik
2006-05-17, 17:14:03
Har en liten idé på G som kan bli kul att utveckla i den här trådens anda :D

Men eftersom jag fortfarande väntar på att få svar på en förfrågan jag sänt ut per mail, så avvaktar jag med att berätta mer för tillfället :p

/Fredrik

PianoPer
2006-05-17, 18:27:03
Kom på en sak som ingen berättade för mig..
Navelsträngstumpen som blir kvar efter förlossningen på bebisen luktar riktigt riktigt äckligt.
Den ramlade av idag som tur var. Vi var noga med att hålla den torr och ren, men den luktade bajs ändå.
Sen en annan sak som jag inte visste var att när bebisens mage började komma igång så kan det komma rött i kisset. Fick panik när jag bytte på honom i förrgår och det var rött i blöjan. Men det är njurarna som producerar salter som ser lite rostfärgade ut.
Men ifall ni upptäcker det så är det väl inte fel att kolla lite extra och ringa BVC.
Det var mina två ören just nu.

Daniel
2006-05-17, 21:09:26
Daniel, skriv gärna hela meningar så vi slipper tolka in vad din dotter snuttade på... Kompletterade med manboobs. ;)

Hm, jag känner att jag kanske lät lite väl jätteduktig i mitt inlägg.. självklart finns det stunder då jag känner mig osäker Tror att dom flesta förstagångspappor känner sig osäker första tiden, samtidigt är det en enorm kick varje gång man gör något nytt med barnet som gått bra! :)

Han tar även flaskan nångång ibland (med utpumpad bröstmjölk) vilket gör att min fru kan vila lite emellanåt.
Skönt att mjölkproduktionen kommit igång så pass att ni tom. kan mjölka till flaska. Vet flera familjer i vår föräldrargrupp som hade lång tid innan det kom igång, väldigt frusterande för dom första tiden, men även det går ju att lösa med mjölkersättning.

Jäklarns vad han äter! Hur ofta och mycket äter era nyfödda? Vår äter minst en gång i timmen och riktigt mycket varje gång. Brås på pappa verkar det. :) Den första tiden som var det riktigt ofta, vi räknade genom några dagar och kom fram till 15-20 gånger per dygn. Det är nog rätt jobbigt att legat i magen och komma ut i världen, man behöver bygga tjockmage för framtiden. ;)

Fredrik
2006-05-18, 19:13:16
Kom på en sak som ingen berättade för mig..
Navelsträngstumpen som blir kvar efter förlossningen på bebisen luktar riktigt riktigt äckligt.
Den ramlade av idag som tur var. Vi var noga med att hålla den torr och ren, men den luktade bajs ändå. Sen en annan sak som jag inte visste var att när bebisens mage började komma igång så kan det komma rött i kisset. Fick panik när jag bytte på honom i förrgår och det var rött i blöjan. Men det är njurarna som producerar salter som ser lite rostfärgade ut.Alltså, forumet har bara varit igång ett par dagar men jag känner att det redan var lönt mödan :D Nog har man funderat på vad som händer med navelsträngen men inte visste jag att den hängde med ett par dagar (och dessutom luktade nasty). Och att du fick panik över att det var rött i blöjan. Ja jösses, vem hade inte fått det. Berättar de verkligen inte sådana här saker för nyblivna föräldrar?

Annars då PianoPer, hur känns det nu såhär efter att ha haft den lille hemma ett par dagar? :)

/Fredrik

PianoPer
2006-05-18, 22:25:14
Det är fantastiskt jättekul (nästan) hela tiden!!
Ikväll har Charlotte haft det lite jobbigt med migrän, så jag har haft ensamrätt på lillen. Det är verkligen häftigt hur mycket man fixar utan att det känns jobbigt..
Innan (alltså för 6 dagar sedan) så tyckte jag det var jobbigt att behöva hänga tvätt t.ex. Nu ikväll har jag tvättat två maskiner, bytt blöja 4 gånger, lagat mat åt mig och en annan mat åt charlotte (hon är vegetarian), jag har diskat, och tröstat en väldigt ledsen bebis en stund. Dessutom har jag matat bebisen med utpumpad mjölk (då slutade ledsenheten).

Och det är inte det minsta jobbigt faktiskt.
Jag har tillochmed hunnit vinna 460kr på svenska spels poker. Vilket iofs inte är någon större bedrift.:cool:

Självklart är jag inte så dum att jag inte fattar att det kommer att bli jobbiga dagar.. men än så länge är allt bara jättehärligt.

En annan sak som är roligt är att Charlotte börjar bli sig själv rent kroppsligt igen.
Det är ju trevligt för mig, men framförallt för henne.
OJ vad snygg hon är!! (Sju år tillsammans och jag är fortfarande lika fånigt kär).
Så. Läget är fint: :)

Daniel
2006-05-18, 23:11:31
PianoPer, skönt att allt rullar på så pass bra! :D

Måste bara fråga lite om flaskmatningen, funkar det bra så pass tidigt?

Kom att tänka på att vi fick rekommendationen på MVC att man ska avvakta med flaskmatning på småbarn så att dom får träna på sugreflexen mot bröstet först innan dom tar till sig flaskan.

PianoPer
2006-05-19, 01:26:43
Det stämmer att man ska ta det lite försiktigt med flaskmatningen.
För vår del visade det sig inte vara nåt problem alls eftersom lillkillen äter nästan HELA TIDEN!
Han kan först få bröstet i 30 minuter, sedan sova i en kvart för att sedan vilja ha mat igen i 30 minuter. Nån gång per dag tar Charlotte en paus i matmaskineriet och då kan jag ge honom flaskan vilken han tar glatt. För att i nästa stund ta bröstet utan knot.
Jag tror jag skulle kunna gett honom vadsomhelst och han hade käkat det. Så glupsk är han!
Dock så är det precis som du säger att man inte ska "skämma bort" bebisen med flaskan. Mjölken kommer ju ut så mycket lättare ur en sugnapp än ur ett bröst och då kan det bli så att bebisen blir lite bekväm.
Så rådet är helt rätt, vänta tills ni är helt säkra på att han tar bröstet.

Skanke
2006-05-19, 12:24:23
När min första dotter föddes vägde hon över 5200g så vi fick order om att hon var tvungen att tilläggsmatas var tredje timme. Jag fick använda en sådan där spruta man kan ge medicin med. Hon sög på mitt finger och jag sprutade lite försiktigt så det droppade längs fingret.

Detta gordes var tredje timme i flera veckor så jag och sambon fick verkligen dela på ansvaret med matningen....

PianoPer
2006-05-21, 18:18:10
Oj.. 5200!! Måste varit en pärs för mamman..

Känns som vår son är världens glupskaste lille person.
Äter otroligt mycket..
Men det är väl normalt? väl? väl? :eek:

Skanke
2006-05-21, 18:51:53
Men det är väl normalt? väl? väl? :eek:

JAPP!!!!!!

Fredrik
2006-05-29, 17:28:53
När min första dotter föddes vägde hon över 5200g så vi fick order om att hon var tvungen att tilläggsmatas var tredje timme. Jag fick använda en sådan där spruta man kan ge medicin med. Hon sög på mitt finger och jag sprutade lite försiktigt så det droppade längs fingret.

Detta gordes var tredje timme i flera veckor så jag och sambon fick verkligen dela på ansvaret med matningen....Även om det blev lite "extrajobb" för dig så kan jag tänka mig att det var rätt häftigt att få vara med och vara en del av matprocessen för den lille?

Var väl Zakkan som beskrev barnets tankeprocess rätt så väl i en annan tråd med "Wow, den här kan också ge mig mat, FANTASTISKT!"? ;)

/Fredrik