handdator

Visa fullständig version : Ensamstående pappor sökes till forskningsprojekt

ensamstående pappor sökes
2006-09-27, 15:23:44
Hej!

Vi är en grupp på tre studenter som läser utbildningen IT & Kommuniktionsvetenskap, en tvärvetenskaplig utbildning med psykologi och betéendevetenskap som grund.
Detta program är ett samarbete mellan Stockholms universitet och Kungliga Tekniska Högskolan.

I år läser vi kursen kommunikationsdesign på KTH och som en del i utbildningen ingår ett projekt, där vi ska utveckla en produkt eller tjänst som ska täcka ett behov hos nyblivna ensamstående pappor.
Vi har en del teorier om nyblivna ensamstående pappor som vi ska försöka att klarlägga.

Säkerligen så står en ensamstående pappa utanför det sociala skyddsnätet där kvinnan får mycket automatiskt från MVC under graviditeten och BVC efter födseln.

Nu vill vi ha lite hjälp från Er ensamstående pappor om det finns några problem eller frågor som vi kanske kan lösa med hjälp av en produkt eller tjänst..

Vårt problem är följande:
- att hitta målgrupppen (nyblivna) ensamstående pappor.
- finns det ett problem, dvs, finns målgruppen och vad är behovet i så fall?
- Stämmer vår teori kring målgruppen?
- Vi tror att det finns ett behov men vad är behovet i så fall?
- Vad vill vi få ut av det här arbetet, vad är intressant, vad vill vi veta, vad vill vi förstå?

Om det överhuvudtaget finns ett behov så vore det intressant att få jobba med det och kanske lösa det i form av en tjänst men även med en mediaprodukt.
Huruvida en tjänst eller mediaprodukt är lösningen vet vi alltså ingenting om idag, inte heller hur den kan tänkas se ut.
Det vi tycker är intressant är att ta reda på om det är möjligt att utveckla någonting av det här projektet.

Hälsningar Andreas Lindholm - mailadress: a06_alm@arch.kth.se
Hevi Pasha - mailadress: hevi-pas@dsv.su.se
Mikael Natanaelsson - mailadress: a06_mno@arch.kth.se

Fredrik
2006-09-27, 18:53:31
Hejsan studenter och välkomna till Pappaforum.se!

Vi får väl se om ni hittar några ensamstående pappor här. Vi har inte frågat medlemmarna om deras status i detta hänseende ;)

Funderar ni bara på ensamma fäder genrellt eller har ni även tänkt på barnens ålder och vilken effekt det får på pappaskapet. Ensamma fäder som uppfostrar sina barn på egen hand eller ska det finnas med en mamma i bilden? Hur lång tid har ni på er att få ihop projektet? Hur mycket text ska ni prestera, eller ja, vilken nivå ligger ert arbete på?

Dt här vara bara några snabbar frågor som jag genast började fundera på när jag läst er text.

Men det ser spännande ut och jag önskar er lycka till. Om ni inte lyckas hitta det ni söker här så kanske jag kan peka er i rätt riktning.

Och oavsett så skulle det vara intressant att se ert resultat :)

Återigen, lycka till!

/Fredrik

2006-09-28, 12:58:42
Hej Fredrik! Vi riktar oss till pappor som fortfarande har ansvar över sina barn, så åldern i den bemärkelsen spelar inte så stor roll. Ansvar, rädsla och sådana frågor tror vi ändå finns kvar även om barnet är 3 eller 12. Vi tänker oss pappor som har åtminstonde delad vårdnad, till exempel varannan vecka, då de blir "personligt ansvariga", så till vida att det inte finns en mamma med i bilden för att stötta och hjälpa.
Detta är ett projekt som sträcker sig fram till 15:e december, så våran amitions nivå skulle jag vilja påstå är hög. I nuläget tänkte vi gå ut med en enkät undersökning där förhoppningen är att få minst 50 svar och hellre lite till. Efter sammanställningen av enkäterna, om vi hittar våra pappor, tänkte vi jobba vidare med djup intervjuer med mellan 5 till tio pappor för att på så sätt komma lite djupare.
Det känns jättekul att du tycker det känns som ett spännande projekt och känner du några ensamstående pappor i nuläget skulle vi vara jättetacksamma om du åtminstonde "hintade" de om att vi fanns.

MVH// Andreas, Hevi och Mikael

Fredrik
2006-09-28, 13:15:25
Har skickat ett privat meddelande (pm) till er. Ni hittar det genom att klicka länken "Privata meddelanden" uppe i högra hörnet ;)

/Fredrik

Daniel
2006-09-28, 23:09:22
Spännade projekt. Det vore oerhört intressant att få ta del av er rapport senare!

Lycka till! :)

2006-10-02, 19:52:59
Hej Fredrik!
Vet inte om Andreas har svarat på det här?
Jag kan ju passa på att presentera mig själv: Mikael Natanaelsson, heter jag.
Vi är bara glada att du vill vara med och ta del av vårat projekt men även att hjälpa till så gott det går.
Vi har nu registrerat oss och skickat en förfrågan på pappasidan i familjeliv.se samt farsa.nu och hoppas på lite respons färifrån.
Vidare har vi mailat BVC här i stockholm och hoppas på lite hjälp från dem samt tagit kontakt med en person från makalösaföräldrar.org som också blev intresserad av vårat projektarbete.
Ev, så ställer dom upp och bygger en hemsida med lite information åt oss samt att vi blivit inbjudna att medverka på en cafékväll för nyblivna pappor och därmed också få chansen att berätta om vårat projekt.

Fredrik
2006-10-02, 20:12:02
Sedärja! Då fick ni lite napp alltså, kul!

Keep us posted, plz ;)

/Fredrik