handdator

Visa fullständig version : Reggio Emilia Dagis

Phantom
2006-09-22, 18:33:02
Hej och hallå!

Vi har tänkt börja ha våra två söner på ett dagis som arbetar enligt reggio emiliapedagogiken. Nu undrar jag vad (om) ni har för erfarenheter av ett sådant arbetssätt på dagis? Själva pedagogiken har vi koll på men fungerar den i praktiken? :confused:

Kalfir
2006-09-22, 19:17:59
Har du lust kan du ju få redogöra vad det innebär för oss andra.... så slipper vi alla googla efter det :rolleyes:

Fredrik
2006-09-22, 19:24:39
Se där! De hade ju till och med en rejäl hemsida (http://www.reggioemilia.se/) som beskriver deras arbetssätt.

Har lite för mycket huvudvärk för tillfället för att orka plöja igenom den men ska kika närmre på den i helgen. Vid en första anblick såg den ju intressant ut :)

/Fredrik

Daniel
2006-09-23, 14:31:20
Låter klart vettigt och som en sund inställning till barn och deras utveckling.

Vore sjukt intressant att få veta mer!

Phantom
2006-09-24, 10:24:05
Nu har vi svarat ja till den nya lägenheten! Kul att flytta på sig lite, nomaden i mig skrek rakt ut efter att ha bott på samma ställe i 3 år. Så nu blir det att ansöka om plats till det nya dagiset :D.

Phantom
2006-09-25, 18:37:37

Här kan du läsa lite mer om förhållningssättet/arbetsmetoderna :) . http://www.ur.se/forskola/reggio.html . Det som föll oss i smaken är att de använder mycket bilddokumentering i sitt arbete.

Kalfir
2006-09-26, 08:06:33
Detta verkar ju riktigt intressant. Blir nog till att forska om det finns något liknande i närheten när den lille har kommit ut och är redo för dagis, förlåt, förskola heter det ju nu för tiden.

Mats
2006-09-26, 10:08:06

Har svårt att se att det skulle finnas några förskolor som inte på papperet arbetar efter en pedagogik med sund inställning till barn och deras utveckling... Den viktiga frågan är hur väl det funkar i praktiken.

Våra barns dagis arbetar efter Fröbelpedagogiken, grundad av Friedrich Fröbel, en gubbe som för sisådär 200 år sedan la grunden till den moderna småbarnspedagogiken, som mer eller mindre alla dagis använder sig av i dag. Dett gjorde han genom arbetet med sina Kindergarten, barnträdgårdar. Finns säker en massa kul att Googla fram om nån är intresserad

Daniel
2006-09-26, 23:05:48
Det som föll oss i smaken är att de använder mycket bilddokumentering i sitt arbete.
Verkar vara populärt, har sett det på flera förskolor vi besökt.

Håller med Mats om att flesta verkar har rätt vettiga inriktiningar på förskolorna, känns som att man får känna lite på personalen och deras arbetssätt för att kunna avgöra om det funkar "på riktigt".

Kanske ska göra som Mats tipsat mig om, gömma sig i buskarna utanför dagis och spana på hur dom gör på riktigt när inga föräldrar är i närheten. :)

Björnerik
2007-02-22, 17:06:40
Hur viktigt är det här med pedagogiken EGENTLIGEN?
Själv hade jag en dagmamma från 3- till 10-års ålder som fungerade som "barnpassning" och det verkar har fungerat ganska bra utan vare sig montessori- reggio emilia- eller annan pedagogik.

Är inte det ändå huvudsakliga syftet med dagis, att just passa barnen så de inte gör sig illa och inte känner sig ensamma medan mamma/pappa är och drar in deg till familjens uppehälle?

Flame away =)

Kajsa H
2007-02-22, 17:31:19
När jag var liten gick jag på dagis i andra ändan av kommunen, vilket innebar att jag inte kände en kotte i min klass när jag började plugget.

Så för mina barn var det närhetsprincipen som gällde, de har gått på dagis i samma område de vuxit upp, och sedan fortsatt till skolan med sina dagiskompisar.

Fast inte vet jag om de blivit lyckligare av det...

Så man kan nog göra lite som man känner med att välja dagis. Det är rätt sällan de är direkt dåliga tror jag...

Daniel
2007-02-22, 22:31:24
En annna intressant grej är att dom förskolor vi besökt bara är inspirerade av "Reggio Emilia", undrar om det är för att hon har varumärkesskyddat namnet? ;)

Själv hade jag en dagmamma från 3- till 10-års ålder som fungerade som "barnpassning" och det verkar har fungerat ganska bra utan vare sig montessori- reggio emilia- eller annan pedagogik.
Tror man kommer riktigt långt bara på sund förnuft och att lyssna på barnen. Alla dessa flashiga metoderna och plattformar för pedagogik är mer ett sätt att samla kunskapen och skapa nån typ av "best practice".

Likande det tänk som finns för till exempel processer och metoder vi industriell mjukvaru utveckling. :)

Är inte det ändå huvudsakliga syftet med dagis, att just passa barnen så de inte gör sig illa och inte känner sig ensamma medan mamma/pappa är och drar in deg till familjens uppehälle?
Något åt det hållet. :)

Man kan ju hoppas att dom inte helt förstör barnen, att barnen har lite kul och utvecklas lite som sociala individer. :)

Det är rätt sällan de är direkt dåliga tror jag...
Får verkligen hoppas det som nybliven dagispappa! :)