handdator

Visa fullständig version : Andningslarm

Pontus87
2009-11-14, 08:02:49
Hejsan, fick våran lilla Alva før 1 månad sen idag:)

Funderar på om det ær nødvændigt med andningslarm eller inte.

/Pontus

peppelorum
2009-11-15, 07:42:43
Känner ni att det är nödvändigt på något sätt? Normalt sett så brukar man väl bara rekommendera andningslarm om barnet har apnéer eller liknande?

andreas
2009-11-15, 14:36:21
Vi har inte haft något larm och har absolut inte saknat det heller.

Ett problem är falsklarm vilket bara bidrar till ökad oro, enligt mitt sätt att se det.

Tänk istället på de råd som finns som minskar risken för SIDS (plötslig spädbarnsdöd, sudden infant death syndrome): Ryggläge för barnet, inte för varmt, gärna sova i egen säng, aldrig alkohol om man skall sova tillsammans med barnet.

Om man förlorat ett barn i SIDS är det naturligtvis en helt annan sak.. :(

Andreas

Sigfridsson
2009-11-15, 15:33:31
Jag känner personligen att det är väl mycket fokus på plötslig spädbarnsdöd. Visst är det fruktansvärt för de som drabbas, men risken är väldigt liten i förhållande till hur mycket det ängslar småbarnsföräldrar.
Andreas ovan har ju några bra råd om hur man minimerar risken. Kom också ihåg att förr (när jag var liten) var det precis tvärtom, då skulle man sova på mage. Det gick rätt bra det också..
Så mitt tips är, leta inte efter saker att oroa er över :) Gå på din känsla för det är bara du som kan göra valet. Ha det

Tobbe
2009-11-15, 17:43:09
Kom också ihåg att förr (när jag var liten) var det precis tvärtom, då skulle man sova på mage. Det gick rätt bra det också..Men barnmorskorna säger att det är betydligt färre som dör i SIDS sedan man började rekommendera att barn ska sova på rygg.
(http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1180.html (Trygg Hansa))

Sigfridsson
2009-11-15, 23:05:37
Men barnmorskorna säger att det är betydligt färre som dör i SIDS sedan man började rekommendera att barn ska sova på rygg.
(http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1180.html (Trygg Hansa))

Ja, det tror jag också. Men jag har aldrig hört talas om att det hänt någon i min närhet. Tvillingar är 1/80, SIDS 1/4000 (rätta mig om jag har fel.).
Givetvis så tycker jag man skall följa rekommendationerna, men inte att man skall gå och oroa sig.

Sett rumstermometrar som skall varna vid felaktig temperatur och därmed "rädda" barnet. Jag tycker det är ett fult sätt att marknadsföra sin produkt.
Alla skall följa sin väg, jag väljer att inte köpa alarm för det ena eller det andra. Det hade gjort mig mer orolig än trygg.
Säg att det drabbar en, skall man då lastas för det? Man kan inte ha fullständig säkerhet, det finns inga garantier. Sunt förnuft så tror jag både barn och föräldrar mår bäst i längden.

Jag går också och tittar att grabben andas ibland ;) men jag tvingar mig att inte låta sådana saker ta för stor plats i vårt liv helt enkelt.

WaR
2009-11-15, 23:30:03
Nojjade som fan över detta med ettan, köpte dock inget larm då.
Sen med tvåan så var jag inte orolig alls, han har dock förkylningsastma och då kan det låta som att han nästan kvävs när han ligger och piper.

Känner ni att ni känner er tryggare av det så köp då ett larm men det är absolut inget måste för majoriteten av alla föräldrar