Visa fullständig version : Tips på bil
m0ng00se
2009-10-27, 08:57:12
hej hej!
Om allt går som det ska ska vi ha vårt barn i mitten på maj. Vi är i färd med att byta bil och skulle behöva lite tips
vi har även kusar så en bra dragbil är att föredra. Vi har funderat lite på sen Subaru Legacy eller Outback men har ingen koll riktigt på bagageutrymmet i en sån? Får man in en barnvagn plus lite annat i en sån?
vad har ni för bil/tänkt köpa för bil?
HenrikL
2009-10-27, 11:44:31
Vi har inte bestämt oss om vi ska köpa en begagnad eller helt ny, men kravspecen ser ut just nu att det ska vara en kombi, dragkrok och inte mer än 200.000kr. Behöver ha stort bagageutrymme då vi har två katter som ska transporteras till stugan samt att vi tenderar att ha mycket packning med oss (det lär ju inte bli mindre).
mebben
2009-10-27, 17:37:05
hej hej!
Om allt går som det ska ska vi ha vårt barn i mitten på maj. Vi är i färd med att byta bil och skulle behöva lite tips
vi har även kusar så en bra dragbil är att föredra. Vi har funderat lite på sen Subaru Legacy eller Outback men har ingen koll riktigt på bagageutrymmet i en sån? Får man in en barnvagn plus lite annat i en sån?
vad har ni för bil/tänkt köpa för bil?
Vilken budget har Ni?
En kanske lite tråkig, men praktisk och rymlig är ju V70 2.5T AWD som borde passa in ganska bra på Era krav. Annars kanske Audi A6 quattro kan vara något?
m0ng00se
2009-10-28, 11:49:52
Vilken budget har Ni?
En kanske lite tråkig, men praktisk och rymlig är ju V70 2.5T AWD som borde passa in ganska bra på Era krav. Annars kanske Audi A6 quattro kan vara något?
Vi hade tänkte oss kring en 140-150 nånstans. har du nån aning vad man får dra med B-kortet med dom där bilarna (A6an och V70ian), en subaru legacy får man dra strax under 1500kg med B-kortet vilket kan vara bra när man har hästar
hur stor bör ett bagageutrymme vara för att få plats med barnvagn plus diverse annat. Har ni nå mått ller dylikt man kan gå efter?:)
vinter02
2009-10-28, 12:36:51
Jag köpte en Toyota Avensis 2,2 D-4D D-CAT (177hk, 400Nm diesel) rätt nyligen. En 2007:a som gått strax över 8000 mil, den gav jag 165000:- för.
Känns som ett mycket bra köp, Toyota är ju kända för att ha "lite fel" hos bilprovningen, samt att dom är hållbara.
Att det är en diesel är ju till fördel om du ska dra tungt, den är riktigt urstark!
Skatten ligger på 4300 per helår, så det är ju inte så farligt, om man kör litegranna.
frefe
2009-10-28, 13:17:17
Kolla den länken om ni undrar över vad ni får dra eller inte...
http://bilmodeller.se/slapvagn/
Ang storlek på bagage så är det väl beroende på vad man mer ska lasta in, ju större destå bättre "som flickan sa!"
Vi har köpt en SAAB 9-5, vector Biopower Sportcombi, 2007, begagnad på en firma, 165 000kr, 3400mil (1 450 kg dragvikt B-kort)
Det fina är ju den låga skatten, samt att man kan välja det för tillfället billigaste bränslet också :D (+ att man enligt vissa är miljövänlig)
Vi är kalasnöjda, trots att vi kört Volvo innan, SAAB är ju ett bra märke även om mediadrevet fått priserna att rasa, mycket bil för pengarna...(men den går ju givetvis inte att jämföra med tex V70 D5 eller nya A6...om man hade haft råd:()
Har kompisar som kör en nyare subaru, de är också väldigt nöjda, de kör runt på kusar med sin ibland vet jag...själv kör jag mest flyttlass och gammalt trädgårdsavfall...
//Fredde
Björnen
2009-10-29, 20:09:25
Ska man dra mycket så skulle jag välja en Subaru... Den har riktig fyrhjulsdrift till skillnad mot haldex som andra kör med... Vi kör själva en gammal legacy den har gått runt 25000 mil och har inga som helst problem med den... den skramlar lite men det är inga fel på den... sen har vi en Ford Focus... en 05:a som gått runt 7000 och den måste in på motorbyte...
Skulle vi byta idag så skulle det bli Japanskt... troligen en Subaru....
mebben
2009-10-29, 22:12:48
Ska man dra mycket så skulle jag välja en Subaru... Den har riktig fyrhjulsdrift till skillnad mot haldex som andra kör med... Vi kör själva en gammal legacy den har gått runt 25000 mil och har inga som helst problem med den... den skramlar lite men det är inga fel på den... sen har vi en Ford Focus... en 05:a som gått runt 7000 och den måste in på motorbyte...
Skulle vi byta idag så skulle det bli Japanskt... troligen en Subaru....
För ordningens skull bör det tilläggas att Audi´s modeller med rakställd motor (A4, A5, A6, A8, S4, RS4, S5, S6, RS6, S8, R8) har "riktig" fyrhjulsdrift och inte Haldex.
Audi´s modeller med tvärställd motor (A3, S3) har Haldex.
m0ng00se
2009-10-30, 09:47:57
tack för alla tipsen! får spana lite på Audisarna tror jag, känns som "riktig" fyrhjulsdrift är det bäste, känns inte riktigt som dom fått bort "barnsjukdomarna" på dom här andra fyrhjulsdriftvarianterna som finns.
Körde en ford mondeo i tjänsten i mitt förra jobb. Det är en bil jag nog skulle överväga om jag stod i bilköpartankar idag. Körde några 1000 mil med v70 åxå, men trivdes betydligt bättre med mondeon.
Björnen
2009-11-20, 18:31:02
För ordningens skull bör det tilläggas att Audi´s modeller med rakställd motor (A4, A5, A6, A8, S4, RS4, S5, S6, RS6, S8, R8) har "riktig" fyrhjulsdrift och inte Haldex.
Audi´s modeller med tvärställd motor (A3, S3) har Haldex.
Tack för rättelsen, jag glömde att Audi kör med "riktig" fyrhjulsdrift...
Körde en ford mondeo i tjänsten i mitt förra jobb. Det är en bil jag nog skulle överväga om jag stod i bilköpartankar idag. Körde några 1000 mil med v70 åxå, men trivdes betydligt bättre med mondeon.
Rättelse. Jag går faktiskt i bilköpartankar, men jag är ute efter en pickis (dubbelhytt såklart). Bra komplement till vår andra bil som är en skoda octavia ´04.
m0ng00se
2009-11-23, 13:05:58
ådisarna verkar ligga en bit över subarusarna i pris....plsu att subbana alltid ligger i topp i dom mdär kundnöjdstesterna som finns.....lutar åt en outback/forester/Legacy:)
nån som har en sån och kan ge lite info om bagageutrymmet? får man in en barnvag på längden plus lite annat "junk och bös" i skuffen?
Björnen
2009-11-25, 06:31:13
Vi var och tittade på nya Legacyn/outbacken för ett par helger sen, det såg ut som om man ska få in en barnvagn på längden och sen ha en massa plats över... det går inte i forrestern. Vi kör förnärvarande en gammal legacy, den får man dock inte in barnvagnen på längden i bagaget på. Men nya legacyn 2010 är betydligt längre vilket gör att det ska gå. Jag har inte testat det dock utan endast ögonmåttet som bedömt.
Sedan är det också så, vilket vi testade, när man har en bakvänd stol i baksätet så får något mer plats i framsätet i en legacy jämfört med en outback.
Vi kör förnärvarande en gammal legacy, den får man dock inte in barnvagnen på längden i bagaget på. Men nya legacyn 2010 är betydligt längre vilket gör att det ska gå. Jag har inte testat det dock utan endast ögonmåttet som bedömt.
Jag räknas nog till kategorin nöjd kund, vi kör en gammal legacy som gått ca 25000mil har inga som helst problem med den. Ser man bara till och sköta servicen så håller dom.
Vi har också en 4 år gammal Ford Focus Flexifuel som gått 7200mil den har vi fått byta AC kompressor och motor på. Nu måste vi byta AC kondensor och spjällhus, detta trots att den är servad en gång per år. Så får man inte nöjda kunder...
m0ng00se
2009-11-25, 16:05:44
jo har åxå kommit fram till att Forester är ute ur bilden pga för litet bagageutrymme
blev tipsad om den här sidan på ett annat forum --> http://www.cars101
och här kan man kolla olika mått på bagageutrymmet på diverse subarus
Outback 2010
http://www.cars101.com/subaru/outback/outback2010.html
bagagutrymmeslängd 40,25" = 102,24cm
Outback 2007 (som vi funderar på)
http://www.cars101.com/subaru/outback/outback2007.html
bagagutrymmeslängd 43" = 109,22cm
Legacy 2007 (som vi funderar på)
http://www.cars101.com/subaru/legacy/legacy2007.html
bagagutrymmeslängd 43" = 109,22cm
http://www.convertworld.com/sv/langd/Tum.html
konverteringssida! :-)
sen är det ju lite andra mått som är intressanta höjd och bredd och lite sånt så man inte bara stirrar sig blind på längden:)...testa med barnvagn är nog det enda rätta!:)
hängde inte med på det där med bakvända barnstolen i legacy kontra outback? Kan du ta det igen?:)
Björnen
2009-12-04, 18:08:36
hängde inte med på det där med bakvända barnstolen i legacy kontra outback? Kan du ta det igen?:)
När vi ändå hade tagit ur vår sons barnstol ur vår bil så testade vi att montera den i diverse baksäten. Vi vill vara säkra på att få plats med två barn i bilen och eftersom de kommer tätt så blir det två bakvända stolar det handlar om (babyskyddet är inget problem i någon bil).
Vi köpte en av marknadens "kompaktaste" stolar och har märkt att det kan vara problem när man har den i baksätet att få plats med en vuxen i framsätet. Detta har medfört att så fort vi tittat på bil så testar vi alla möjliga scenarion. Det vi upptäckte när vi tittade på Subaru var att man får något mer plats i framsätet i en Legacy jämfört med en Outback, vet inte varför men det verkade så iallafall.
Äldre Outbackar har lite kraftigare säten än Legacyn vilket gör att man får mindre plats i kupén och svårare att få plats med barnstol och sitta bekvämt i framsätet.
Det är lite som vi har hittat vad gäller utrymme i Subbabilarna...
m0ng00se
2009-12-07, 09:55:23
kingligt...tack och bock för den utförliga förklaringen!:)
Bokade en forester i går, hämtar den på fredag. Jag antar att jag bör återkomma om ett par veckor med kommentarer kring hur det fungerar i praktiken.
Några kommentarer om forestern:
1/ något mer benutrymme bak än skoda ocavia som ju är en rätt vanlig familjebil nu för tiden.
2/ djupet på bagaget är ungefär detsamma som på en octavia, något större djup än på vår gamla opel astra combi. Lättare att lasta än octavian pga obefintlig tröskel.
Hur det skulle gå med barnvagn har jag ingen aning om, vi använder inte barnvagn och har i princip aldrig gjort det..... Men utgår ifrån att det är lättare i Forestern än i octavian enligt punkt 2 ovan.
StefanG
2010-10-11, 15:15:49
Denna tråd är kanske död, men tänkte att man får väcka den igen då :)
Jag kör en Audi A6:a 2010,
+ Stort benutrymme bak
- Bagagerummet är begränsat iom bakluckan lutar ganska bra...
Frun kör en VW Passat 2007:a,
+ Ännu större benutrymme bak än A6:an
+ Bättre bagageutrymme, mer "fyrkantig".
Kommer att byta A6:an inom 1,5år och förmodligen köper jag en Passat eftersom den är större i bagaget.
Körde tidigare en V70 2006:a men jag som är 190cm lång och en fru som är 175cm lång funkade det inte med V70. Benutrymmet är rent ut sagt dåligt bak. Frun fick knappt plats bakom mig vilket är dåligt. Jämnför man Audin och Passaten med Volvon så är det stor skillnad.
Så tycker jag....
Fredrik
2010-11-11, 18:16:29
Vi har nyligen bytt bort en bensinslukare i form av V70 2.5T -05. Kör idag en Kia Ceed SW miljöbil med fem års skattereduktion, 7 års nybilsgaranti och lite lagom med lullull.
Den största orsaken till bytet var bränsleekonomin men även att barnen nu blivit såpass stora att vi inte längre kände behovet av en pansarvagn i form av V70:n. Ceeden är väl i storleksordningen som en V50 och det klarar vi oss bra på.
Att den bara drar 0,47 ute på E6an gör ju att bilkörningen nuförtiden är ett sant nöje :D
Magnus Samuelsson
2010-12-02, 09:56:24
Haha! Jag verkar ha äldst bruksbil!!
Volvo 855 aut.. Bytes gärna mot en 945 man >95 (Om någon har en gammal bil någonstans:)
Tjejen vill ha ha en Toyota rav4. Någon som testat att ha in en barnvagn i en sån?
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.