handdator

Visa fullständig version : Nyinstallation av telefon

Fredrik
2006-09-18, 10:05:53
Håller på och bygger hus. Beräknad inflytt nånstans i januari om allt vill sig väl.
Höll på att sätta brämhulten i vrångstrupen då jag läste artikeln i tidningen häromdan om killen som telia vill ha 120k av för att installera telefon hos. Tydligen har det blivit så efter avregleringen att telia kan ta "marknadsmässiga" priser av en ny abbonent för installationen av ny tfn-linje eftersom kunden är fri att välja vilken operatör som helst efter installationen.

Detta fick mig att fundera lite. Hur mycket kommer det här att kosta egentligen? Nu lär inte vårt hus ligga lika offside som killens hus i artikeln men tänk om telia vill ha, säg 30k för installation. Huga, det är ju en jättesumma liksom.

Någon som har erfarenhet av sånt här?

Kom att tänka på att vi snackade med ett bolag i stan om att dra in fiberoptik i huset. Via denna skulle vi då kunna få tele, tv och data. Orsaken till att vi la ner det var att det skulle bli dyrt att gräva ner kabel fram till huset, vilket vi skulle få bekosta själva. Men nu när man fått reda på att det kan bli lika jämra dyrt med telia så känns det som att man kanske ska undersöka det alternativet igen. Blir kostnaden ungefär likvärdig så ligger det mer värde i att dra in fiber och därmed även få blixtesnabbt bredband på köpet. Antar att det isåfall blir någon form av ip-telefoni, vilket jag har hört inte ska vara helt smärtfritt, men det är väl en smäll man får ta.

/Fredrik

Skåne
2006-09-18, 20:55:44
Det är lite livat i ett nybyggnadsområde i Malmötrakten just nu där Telia vill ha 50k för att installera telelina. Oavsett hur många av grannarna som villa ha telefon.

Så din gissning på 30K är tyvärr inte tagen ur luften.

Fredrik
2006-09-18, 21:02:46
Men, skulle inte det mesta bli billigare om man släppte marknadskrafterna loss ;) Nej, det är ju inte det att man inte förstår att telia vill ta ut den faktiska installationskostnaden som de får eftersom det inte finns någon garanti att de sedermera får hushållet till kund. Men folk, överlag, har nog rätt kass koll på vad det faktiskt kostar telia att koppla in. Ytterligare e reflektion är att telia dessutom kanske tjänar en slant på det hela, vem vet :D

Skulle vara riktigt sweet om det inte kostade så mkt att koppla in fiber till huset. Problemet är dock att jag snackade med min framtida granne idag, som är snickare till yrket och alltså har fett mycket bättre koll än mig, och han berättade att sådan fiberkabel som måste läggas ner i backen kostar ca 10k SEK för ca 30-40 meter. Och vi måste lägga ner ca 400 meter kabel.

Får ta ett snack med fiberbolaget imorn och kolla hur samarbetsvilliga de egentligen är...

/Fredrik

Daniel
2006-09-19, 15:47:53
120k OMFG! :eek:

Vem är det som levererar fibern? Låter ju sjukt ballt med fiber rakt in i huset.

Fredrik
2006-09-19, 16:24:21
Jo, det verkade tydligen vara billigt det här med att få en telelinje rätt in i huset. Fördelen med fiber skulle ju, som sagt, vara att då få tele, tv och data i en och samma kabel och därmed slippa installera traditionella tv- och tele-uttag i huset (kostnadsbesparing).

Det är Varberg Energi som levererar fibern, förmodligen via underleverantör. Deras lösning kallas net@seaside och jag tror nog att jag kan få en hejjig 100mbitslina rätt in i kåken isåfall :D Men priset är ju verkligen :(

Det kan bli på det sättet att vi förbereder huset för denna installation och sen får vi avvakta ett tag och sen se hur banken värderar vårt hus och kanske finansiera fiberdragning med eventuell värdeökning på kåken(?).

/Fredrik

Daniel
2006-09-20, 12:22:41
Passar ni på att dra nätverk i huset från start?

Visserligen finns rätt bra wireless teknologier med Pre-N och MIMO-radio, samtidigt är det lite nice med TP-uttag lite över allt i huset, lite som man bygger ut med el-uttag i nyare hus. :)

Fredrik
2006-09-20, 12:26:18
Japp, tanken är att vi ska ha allt färdigt i huset för inkoppling av extern fiber. Det känns ändå bara som en tidsfråga innan vi arrar fiber så det är lika bra att ha the groundwork done :) Det är ju inte bara data som kommer att köras via fibern så därför kommer det nog att bli ett gäng uttag runtom i huset så att vi kan köra data, tele och tfn varsom.

Väntar på offert på fiberdragning. Misstänker att den hamnar på allt mellan 150-200k.

/Fredrik

Daniel
2006-09-21, 12:07:28
Jäkla sweet! Vad gick det på att få datauttag i nya huset?

Fredrik
2006-10-02, 12:03:25
Jäkla sweet! Vad gick det på att få datauttag i nya huset?Hmmm, nu har jag inte papprena framför mig men om jag säger 10-12k mellan tummen och pekfingret. Det här är väldigt individuellt beroende på hur många tjänster man vill kunna nyttja i varje rum så min kostnad är inte jämförbar med någon annan :)

Vår kostnad för installation av telefon blev förresten ringa 10k! Vi skulle egentligen fått betala 15 000 men jag tjatade lite på telia och framförde som argument att de ändå ska koppla in vår granne samtidigt och då fick vi ner priset till 10. Grannen blev såklart också nöjd eftersom han hade fått hem en offert på 15 :D

Samkörning är knugen!

/Fredrik

MetalCowboy
2006-10-02, 14:22:31
Hmm... :confused:
Ingen fiber alltså...? :eek:

/Henke

Fredrik
2006-10-02, 14:35:49
Hehe Metal, vi är inte riktigt klara på den punkten. Jag känner väl, eftersom ftn-installationen inte blev så dyr, att fiber kan vi dra in i efterhand om jag och grannen kan komma överens om att dela kostnaden. Men, vi måste ju då såklart förbereda huset redan nu inför enm framtida fiberanslutning, vilket vi också gör.

Så, vi får se helt enkelt. Men i min drömbild av kåken så sitter jag och surfar med 100mbitslina :D

/Fredrik

MetalCowboy
2006-10-02, 14:39:01
Men i min drömbild av kåken så sitter jag och surfar med 100mbitslina :D
/Fredrik

Klart du gör.. :D

Daniel
2006-10-03, 11:14:08
Nice, det blev ju inte så blodigt.

Men om du ha fiber så måste du köpa lite egen transmissions utrustning så att kommer upp i några Gbps, Mbps är så 1900-tal. :D

Fredrik
2006-10-03, 12:26:52
Höh? Det där är sån däringa teknisk mumbojumbo som får mig att känna mig gammal :D

/Fredrik