handdator

Visa fullständig version : Bärsele - räddar ryggen för pappor och mammor

Daniel
2006-09-14, 22:23:52
Har precis bytt bärsele nu när lill-tjej väger runt 11 kg och blivit lite för stor för Babybjörnen. Tänkte posta lite om dom samt för och nackdelar med resp. typ av sele.

Babybjörn Baby Carrier Active (http://www.babybjorn.com/TemplatesWeb/ProductInfo.asp?itemid=27)
Denna köpte vi redan i samband med att Linn föddes. Selen är rätt avancerad med många knäppen och säkerhetsdetaljer. Med tanke på hur ofta man ser denna på stan så måste det här vara Babybjörn-selar vara den absolut vanligaste på marknaden.

Fördelar

Känns säker med alla sina knäppen och hakar.
Sitter bra mot ryggen, rejäl vadderad.
Funkar med små barn som inte kan hålla upp huvudet än.Nackdelar

Funkar bara upp till drygt 10 kg.
Blir riktigt tight över barnets mage om barnet är en liten tjockis. :)The ERGO Baby Carrier (http://www.ergobabycarrier.com/carrier.html)
ERGO hittade min fru via Familjeliv, den rekommenderades av många för lite större barn. Många upplever att den sitter bättre mot ryggen och känns mer ergonomsik. Har i princip inte sett nån annan som har denna, men det kan beror på att många barn som är lite större sitter i vagn och/eller börjat gå lite.

Fördelar

Funkar med 10+ kg barn.
Barnet sitter i grodställning vilket ska vara mindre påfrestande.
Riktigt välkonstruerade axelremmar, dock inte över ryggen.Nackdelar

Inget stöd i rygg.
Barnet måste kunna hålla upp huvudet själv.
Mindre säkerhetdetaljer som gör att barnet inte sitter lika säkert när man sätter på sig selen.Nån som prövat nån annan som funkar bra?

Fredrik
2006-09-18, 20:57:35
Nice och välskrivet om de två selarna Daniel :)

Eftersom Ella fortfarande är en liten spädgris till baby så kör vi med BabyBjön-carriern vilket funkar tipptoppen för oss. Efter att ha använt den två gånger så har man kommit underfund med alla straps och knäppen på den och den sitter skönt över ryggen och man får en jättestabil feeling på lilltjejen.

Fråga: Är det en nackdel att den bara är för barn upp till ca 10 kg när tillverkaren säger detsamma i produktspeccen? :D

Anyhoo, Ergo babycarriern ser mycket intressant ut. Säg till om ni inte vill ha den när er tös har vuxit ur den ;)

/Fredrik

Skåne
2006-09-18, 21:04:02
Är såååå trött i armarna. Vad kostar en babybjörnsele?

Fredrik
2006-09-18, 21:13:56
Är såååå trött i armarna. Vad kostar en babybjörnsele?Hmm, vi köpte vår för ett tag sedan i den lokala Babyhuset-butiken. Har för mig att den gick på, i runda slängar, 7-800 spänn. Men den är så värd det. Har vart supermysig att ha, både i hemmet och på promenix.

/Fredrik

Daniel
2006-09-19, 15:19:49
Nice och välskrivet om de två selarna Daniel :)
Tack, tack... för en hobbydyslektiker betyder det mycket! ;)

Fråga: Är det en nackdel att den bara är för barn upp till ca 10 kg när tillverkaren säger detsamma i produktspeccen? :D
Tänkte mer ur ett ekonomiskt perspektiv... :)

Torgny
2006-09-21, 11:19:56
Mina upplevelser av Ergo'n är att den var väldigt bra när jag bar äldsta dottern (ca 14kg) på ryggen.
Jag har även använt den någon gång för att bära yngsta dottern (ca 6kg) på magen/bröstet, men då kändes det som om hon "försvann" i selen någonstans...

Med andra ord, är barnen lite större kan jag rekomendera Ergo...

Skåne
2006-09-21, 12:42:39
Har införskaffat en sån där handsfreeanordning nu, så min fru kan göra lite nytta därhemma samtidigt som lilleman hänger och dinglar ;)

Daniel
2006-09-22, 12:13:31
Torgny, har du prövat med att skifta ergo-selen med barnet i?

Det finns en riktigt läskig video på http://www.ergobabycarrier.com/instructions.html (den första) hur man kan göra det. :eek:

Tordan
2007-01-23, 22:09:31
Med risk att tråden börjar dra snett så har jag än så länge bara varit utomhus med vår Babybjörn en gång i vinter och vår knodd på knappa 7kg med lite vinterkläder satt riktigt tight i den. Det var så det kändes lite tveksamt när jag spände ihop den men han protesterade inte speciellt... Bara som ytterligare en kommentar. Tack för länken till recensionen! Förhoppningsvis får vi vår Ergo under veckan och då kan jag klä på dn recensionstråd med våra intryck.
Ciao!

Daniel
2007-01-24, 10:54:02
Tordan, I do you one better... flyttar över ditt inlägg till recensionstråden med en gång! :)

Har lite samma erfarenhet, just "Blir riktigt tight över barnets mage om barnet är en liten tjockis.". Bjärnen spänner tvärs över gör att den sitter riktigt, riktigt tight ibland. På det sättet är klart Ergon bättre.

Posta gärna mer feedback på Ergon när du får den, alltid kul med lite fler synpunkter på det prylarna. :)

Tordan
2007-01-29, 14:29:06
Fick Ergon förra veckan och har nu hunnit med ett par promenader.

Utrymme för barnet:
Knodden på ca 7kg i vinterkläder får plats och verkar ha det bekvämt, somnar rätt snabbt. Eftersom hans nacke inte riktigt är stabil än så stoppar vi ned honom på snedden så att båda benen pekar ut åt samma håll, lite av en vagg-position fast mer upprätt. Det finns betydligt mer plats för barnet jämfört med en Babybjörn och det går att justera med axelremmarna.

Hantering av sele:
Det är inte lätt att knäppa ihop selen med vinterkläder på mig, kanske har lite med min brist på vighet att göra också. Det finns en "bröstrem" som är på ryggen när man bär barnet fram på bröstet och vare sig jag eller frugan klarar av att knäppa den iklädd lite varmare kläder.

Funktion, bekvämlighet:
Mycket bekväm att bära, jag kände inga tecken på trötthet efter, som längst hittills, 45 minuters bärande. Då bytte vi så frugan fick bära samt att vi vek över knodden åt andra hållet. Han började knorra efter lite över en timmes vandrande men då var vi precis hemma. När han ligger vikt åt sidan på detta sätt så blir han mer hoptryckt än senare när han sitter som det egentligen är tänkt.
Eftersom han än så länge åker i "vagga" så har jag inga kommentarer på "normalt" bärande på bröst eller rygg.
Hör av er med specifika frågor.

Daniel
2007-01-31, 15:17:50
Smart att ni kan bära honom liggande. :)

Ingen av er som hade problem med att nack-clipsen trycker på nån nerv/muskel?

Just dom axelremmarna är något som är riktigt bra på Ergon i jämförelse med Björnen. Bra grejor! :D