handdator

Visa fullständig version : Dop - inget är det andra likt?

Fredrik
2006-09-14, 20:36:26
Vi var uppe i Norge häromhelgen och döpte lilltjejen som numera är strax över tre månader. Tänkte berätta lite hur dopet gick till och hur dagen blev. Återigen, vi var i Norge :)

Ella skulle döpas i en liten kyrka, ca 1,5 mil från sambons hembygd Narjordet. Denna plats ligger lite avlägsen för oss svenskar vilket gjorde att de två billass svenska släktingar som trotsade de norska bilvägarna for upp hit dagen innan dopet. Ena parten valde att checka in i en hyreslägenhet i närheten, den andra tog in på hotell ca 15 mil bort(!). Ja, de sista hade sett fel på en karta eller nåt då de trodde att hotellet låg närmre kyrkan än vad den gjorde i verkligenheten. Med påföljd att de anlände till dopet just såsom prästen hade ställt upp vår lilla procession för intåg i kyrkan :D Med i bilen fanns även en av mina lillasystrar som var utsedd till fadder, vilket hon hade sett fram emot. Den sista biten var de tvungna att gena över ett fjäll på en dålig grusväg. Men med lite kurage och fyrhjulsdrift tyckte föraren att det gick att köra snabbt ändå tydligen. mormor sa det nog bäst när hon steg ur bilen med bultande hjärta "Maten sitter nog nånstans här uppe nu" och måttade med vänsterhanden kring strupen :D

Apropå att vara fadder under ett norskt dop. Själva fadderskapet i sig betyder att personen i fråga tar på sig att ta hand om och bringa upp den döpte i den kristna läran utifall *knock on wood* att päronen skulle trilla av pinn. Detta budskap, i sig, fick vår vän Tomas att sätta i halsen, hehe.
Det är även tradition att faddrarna hjälper till under dopet. Vi hade tre faddrar till Ella och deras uppgifter var att 1) bära Ella under ceremonin, 2) att ta av Ella dophuvan då det var dags att bevattna henne och 3) att läsa ett bibelcitat som hör dopet till. Alla våra faddrar skötte sina upgifter till perfektion men roligast var nog ändå Tomas som. på norska, skulle läsa upp bibelstycket som handlar om hur Jesus säger åt sina lärjungar att låta barnen komma till honom, ty himmelriket hör slike till, eller hur det nu än var det gick.

Själva dopakten gick väldigt snabbt. Upp på centerstage, säga Ellas namn, svara ja på frågan om vi ville låta döpa henne till detta namn och sedan fick Ella vatten över sig i faderns, sonnens och den helgie andes namn. Och ja just det, prästen höll även upp Ella så att hela församlingen kunde se henne. Ella var hyggligt nymatad vid detta tillfälle och det knöts en liten knop i min maggrop då jag tänkte "inte hulka över prästen, inte hulka över prästen, det vore roligt, men inte hulka över prsäten".

Efter dopet tog vi en ohygglig mängd kort både inne i kyrkan och på farstun utanför. Eftersom vår hemsida har legat nere en längre tid, men kom online idag faktiskt, så kommer nog sambon att arbeta på att få bilderna för beskådan där senare!

Vi åkte därefter tillbaks till Narjordet och till kalaset som väntade i samhällets församlingslokal. SAmbons mamma hade allokerat bygdens samlade krafter och cateringfolk till en sjuhelsickes matfrossa :D Daniel, tror att till och med du hade blivit mätt. Vrmrättsbuffé och kallrättsbuffé. Kaffe och kaka. Kaffe och tårta. Och så mycket dricka man orkade få i sig.

Helt enkelt ett meganice kalajs! Blev såklart lite doppresentöppning senare och lilla Ella Martina Nylend rodde hem jackpot i form av smycken, pengar, kläder, silversked, bilder, gratulationer och mycket, mycket mer.

Det här var verkligen en helt suverän dag från början till slut. Och tänk, trots en viss språkförbistring så kom våra släktingar väldigt bra överens, hehe.

/Fredrik

*edit* ja, jag råkade visst skriva bröllopet där uppe men tyvärr, inget bröllop this year!

Mats
2006-09-14, 20:52:07
Det är även tradition att faddrarna hjälper till under bröllopet.

Que?

(och lite utfyllnad för att komma upp i tio tecken...)

Daniel
2006-09-14, 21:59:53
Apropå att vara fadder under ett norskt dop. Själva fadderskapet i sig betyder att personen i fråga tar på sig att ta hand om och bringa upp den döpte i den kristna läran utifall *knock on wood* att päronen skulle trilla av pinn.
Är det inte samma princip som gudfar/mor här hemma?

SAmbons mamma hade allokerat bygdens samlade krafter och cateringfolk till en sjuhelsickes matfrossa :D Daniel, tror att till och med du hade blivit mätt. Vrmrättsbuffé och kallrättsbuffé. Kaffe och kaka. Kaffe och tårta. Och så mycket dricka man orkade få i sig.
Och varför var jag inte bjuden? ;)

Och tänk, trots en viss språkförbistring så kom våra släktingar väldigt bra överens, hehe.
Antar att det inte var några peakar om olijepengarna och huruvida Norge egentligen tillhör Sverige. :D

Mats
2006-09-15, 00:08:45
Är det inte samma princip som gudfar/mor här hemma?

"Faddersystemet" används i vårt avlånga land också, iaf på de tjugotalet barndop jag besökt de senaste fem åren. Förutom på våra dop då. Jag vägrade tvinga på nån rollen som den som ljuger mina barn rätt upp i ansiktet. Det gör jag så bra själv :)

Daniel
2006-09-15, 11:53:03
Mats, så vad brukar du säga när barnen frågar om dom stora frågorna i livet som t ex Jultomten? ;)

Skåne
2006-10-13, 20:53:56
Kan nån snäll människa berätta för mig vad skillnanden/likheten är mellan faddrar och gudföräldrar (här i Sverige). Vad är deras uppgift.
Jag blev lite förvirrad av ovanstående.

Fredrik
2006-10-13, 21:53:34
Tja, wikipedia kanske inte ska vara ens första go-to när man letar info men i brist på bättre: Wiki på Gudmor (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gudmor)

Lite kort kan man säga att det inte verkar vara någon större skillnad på en norska fadder och en svaensk gudmor/gudfar. Enligt det jag hört min sambo berätta så väljer man upp till 6 sex faddrar i norge medans man i Sverige, såvitt jag vet, bara väljer en gud- mor/far :)

/Fredrik

Skåne
2006-10-13, 22:04:46
Men, har man både och i Sverige eller?

Hur många kan man ha?

Fredrik
2006-10-13, 22:07:29
Ahaaaa, det var så du menade! Nä, i norge kallas det "Fadder", i sverige "gudmor & gudfar". Det är snarare syftet som är likt i bägge länderna.

Det är fredag och man är lite seg i kolan efter en jobbig vecka :)

Ni funderar på att döpa lilla Sander?

/Fredrik *edit* MEN, jag lyckades inte ens svara på frågan. Nej, i sverige har man inte Fadder.

Skåne
2006-10-13, 22:09:58
Så man har en gudmor och gudfar alltså? Finns det andra "förtroendeposter" man kan ha med? Vi har lite problem med att vi vill ha med fler än två.

Och, ja, vi tänkte döpa grabben. Det strider lite mot mina åsikter/tro men vad gör man inte liksom.

Fredrik
2006-10-13, 22:13:25
Så man har en gudmor och gudfar alltså? Finns det andra "förtroendeposter" man kan ha med? Vi har lite problem med att vi vill ha med fler än två.Ärligt talat så vet jag inte om man kan ha, eller om det finns, fler förtroendeposter. Åk över till nån avlägsen norsk släkting och döp honom där så ordnar det ju sig ;) Det skulle å andra sidan inte förvåna mig om man kan få ha mer folk på "scenen" och som ska säga sig vara delaktiga i Sanders liv. Kolla med prästen!

Och, ja, vi tänkte döpa grabben. Det strider lite mot mina åsikter/tro men vad gör man inte liksom.Samma här. Gjorde det för traditionens skull och för att Ella ska slippa vuxendop om hon vill konfirmera sig. Rena bekvämlighetsskäl alltså. Men jag ska inte sticka under stol med att det var en mysig dag med mycket love i luften :D

/Fredrik

Mats
2006-10-13, 22:41:35
Får ta och rätta Fredrik lite här... Faddrar är väldigt vanligt i Sverige med. Jag har varit på tjugotalet barndop de senaste tre-fyra åren (med geografisk spridning från Gävle till Jönköping ungefär) och där har det varit inget alls på 7 dop (inklusive våra två), fadder på 12 och gudmor/gudfar bara på ett dop.

Gudmor och Gudfar har de som har sett lite för mycket amerikansk film ;)

Skåne
2006-10-14, 00:30:24
Hehe, nu bor jag ju granne med lokala Hells Angels, så gudfaderreferensen är ju inte helt fel ;)

Fredrik
2006-10-17, 15:43:54
Hehe, snart får vi kanske vara lite nördiga och utnämna mats till überpappa deluxe ;) Eller varför inte Obi-Mats Kenobi :D

/Fredrik

Daniel
2006-10-18, 11:18:00
Kollade snabbt Wiki-länken som Fredrik postade.

En fadder, gudmor eller gudfar är ett dopvittne som tar på sig ett särskilt ansvar som förebedjare och kristet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristendom) föredöme för den som döps (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dop). Ursprungligen ingick i fadderskapet också ett uppdrag att gå in som adoptivförälder (http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Adoptivf%C3%B6r%C3%A4lder&action=edit) i händelse av att föräldrarna gick bort eller på annat sätt blev oförmögna att ta hand om det döpta barnet. När fadderfunktionen infördes på 300-talet (http://sv.wikipedia.org/wiki/300-talet) var en viktig orsak att kristna martyrers (http://sv.wikipedia.org/wiki/Martyr) barn behövde tas om hand. I dag har faddern sin offentliga funktion endast vid dopet, där det är vanligt att faddrarna deltar med textläsning eller bön. Däremot är fadderskapet ett livslångt åtagande, och till påminnelse om detta delas vanligen fadderbrev ut.
I överförd betydelse kan ordet fadder beteckna en person som i andra sammanhang, såsom skolor och arbetsplatser, fungerar som guide för någon som är ny i sammanhanget. Se även mentor (http://sv.wikipedia.org/wiki/Mentor).

Just kristet föredöme för den som döps är nog i många fall inaktuellt i dag, känns som att dom flesta ser mer en mentor än en "traditionell" godmor/far. :)

Mats
2006-10-18, 11:46:59
Hela den där kristna biten var anledningen till att jag vägrade fadder/godföräldrar på våra dop. Det räcker ju med själva dopet liksom. Ska det ljugas för barnen vill jag göra det själv. :)

snape
2007-02-09, 23:10:23
hehe, numera finns ju en medlem här som faktiskt arbetar inom Svenska Kyrkan, dvs undertecknad. Jag vet att förtälja att det ord som används inom Svenska Kyrkan uteslutande är Fadder. Min hustru, som är katolik, säger däremot Gudmor/Gudfar.
Jag anar en likhet med de vid vigsel så ofta förekommande ordet Bestman, som egentligen endast förekommer i anglikansk tradition. I Sverige heter det Marskalk.

MVH Snape

WaR
2007-02-10, 08:01:55
Jag är fadder eller gudfar x2... har för mig att fadder används som term inom svenska kyrkan men i folkmun är man gudfar. (såg att snipe skrev detta redan)
Gick bra TROTS att jag ej är döpt eller konfirmerad nåt som kyrkan egentligen brukar kräva.

snape
2007-02-10, 17:30:13
Gick bra TROTS att jag ej är döpt eller konfirmerad nåt som kyrkan egentligen brukar kräva. Svenska Kyrkan har blivit alldeles för klemig och kräver aldrig nånting längre :eek: Vissa andra samfund (läs Katolska kyrkan) kan neka föräldrar att döpa sitt barn om de misstänker att barnet inte kommer att få en kristen fostran. Där står man inte ut med skenheligt tingeltangel. Sug på den karamellen :p

WaR
2007-02-11, 10:10:32
Svenska Kyrkan har blivit alldeles för klemig och kräver aldrig nånting längre :eek: Vissa andra samfund (läs Katolska kyrkan) kan neka föräldrar att döpa sitt barn om de misstänker att barnet inte kommer att få en kristen fostran. Där står man inte ut med skenheligt tingeltangel. Sug på den karamellen :p

Oroa dig inte, mina egna barn och mina gudbarn kommer få den finaste av fostran ändå.
Är ju inte helt galen bara för att jag inte är aktivt troende, respekterar kyrkan och det den står för och är mycket fäst vid kristna traditioner.

Daniel
2007-02-12, 00:35:34
Vissa andra samfund (läs Katolska kyrkan) kan neka föräldrar att döpa sitt barn om de misstänker att barnet inte kommer att få en kristen fostran. Där står man inte ut med skenheligt tingeltangel. Sug på den karamellen :p
Hårt men rättvist! ;)

Daniel
2007-02-12, 23:31:39
Delar av snacket om religioner till OT och denna tråd (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=459).

Här fortsätter vi att prata om dop. :)

Post away! :D

Zeb
2007-02-19, 11:15:35
Så man har en gudmor och gudfar alltså? Finns det andra "förtroendeposter" man kan ha med? Vi har lite problem med att vi vill ha med fler än två.

Man kan ha fler faddrar än just specifikt gudmor & gudfar! Jag har varit på dop där barnet har fått tre gudmödrar, faddrar, vad man nu vill kalla det!;)

Vår lilla Alvin döptes för två veckor sedan i ett litet slottskapell, prästen tyckte det var häftigt att det var så många på dopet.:) Vi var ca 70 pers i kapellet som max får rymma 100!

Fredrik
2007-02-19, 15:37:46
Tjena Zeb och välkommen till Pappaforum :)

Det är så man vill börja nynna "Ju mer vi är tillsammans... ..." ;)

Daniel
2007-02-19, 22:26:20
Vår lilla Alvin döptes för två veckor sedan i ett litet slottskapell, prästen tyckte det var häftigt att det var så många på dopet.:) Vi var ca 70 pers i kapellet som max får rymma 100!
Zeb, välkommen till Pappaforum.se! :D

Och hur många faddrar har Alvin? :)

Zeb
2007-02-20, 08:58:36
Zeb, välkommen till Pappaforum.se! :D

Och hur många faddrar har Alvin? :)

Tack så mycket!

Vi bestämde oss för att han inte skulle ha några faddrar. Vi tycker att de har spelat ut sin roll för länge sedan, då faddrarna skulle ta över som föräldrar om det hände de biologiska föräldrarna något. Idag är det ju inte alls så, utan de ska se till att barnet får en kristen uppfostran ungefär.

Sen har alldeles för många av de faddrar som vi känt till separerat och då känns det inte alls lika bra.
Vi kände att Alvin har en så stor familj som älskar honom och skulle slåss för att ta hand om honom om det skulle hända oss något!

Daniel
2007-02-20, 23:36:10
Vi kände att Alvin har en så stor familj som älskar honom och skulle slåss för att ta hand om honom om det skulle hända oss något!
En hel fadder-familj kan man säga... Underbart! :)

snape
2007-02-21, 14:28:29
Tack så mycket!

Sen har alldeles för många av de faddrar som vi känt till separerat och då känns det inte alls lika bra.

Jag är fadder till syrrans dotter, tillsammans med syrrans makes syster (alltså barnets faster, om ni hänger med).
Att ha två faddrar måste ju inte innebära att dessa två "hänger ihop". Det kan istället vara ett sätt att gardera sig. Om den ena faddern visar sig inte bry sig, så kanske den andra åtminstone gör det...

Daniel
2007-02-22, 00:29:52
Att ha två faddrar måste ju inte innebära att dessa två "hänger ihop". Det kan istället vara ett sätt att gardera sig. Om den ena faddern visar sig inte bry sig, så kanske den andra åtminstone gör det...
Hmmm... känns som att om man ens har den misstanken så ska man inte göra dom till faddrar alls? :)

Zeb
2007-02-22, 07:39:54
Jag är fadder till syrrans dotter, tillsammans med syrrans makes syster (alltså barnets faster, om ni hänger med).

Jodå, det förstår jag. Grejen är den att de har varit ett par, sambo, gifta alltså och sen gått isär!

Zeb
2007-02-22, 07:41:48
En hel fadder-familj kan man säga... Underbart! :)

Javisst...det kan ju inte bli bättre! :)

kurik
2007-03-12, 21:47:31
Någon som vet var man får tag på en offciant till namngivning?

kurik
2007-03-13, 18:33:13
Hittade själv en offciant på humansisternas hemsida så nu blir det fest av.

Daniel
2007-03-21, 10:54:14
kurik, ballt! :D

Berätta mer! Kommer ni ha det traditionellt?

kurik
2007-03-22, 23:19:17
Antar att det blir någon form av cermoni ganska lik den om körs i kyrkan fast utan kristi inblandning. Sedan blir det fika efteråt i samma lokal. Ska träffa offcienten efter påsk för att få veta lite hur hon tänker och spika vad cermonin ska bestå av, återkommer med mer info då.

Daniel
2007-03-23, 09:30:17
Spännande! Ska erkänna att jag inte riktigt vet vad en officiant är, men jag tolkar det som att det är substitut för prästen? :)

Mats
2007-03-23, 10:43:33
Spännande! Ska erkänna att jag inte riktigt vet vad en officiant är, men jag tolkar det som att det är substitut för prästen? :)

En präst eller pastor är också officiant exempelvis vid dop, bröllop och begravning. Officiant är helt enkelt ett annat ord för MC, snubben som drar i trådarna.

Wikipedia utvecklar:

Officiant kallas den person som leder traditionella ceremonier så som dop (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dop), vigsel (http://sv.wikipedia.org/wiki/Vigsel) och begravning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Begravning). Om ceremonin sker enligt Svenska Kyrkans (http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Kyrkan) ordning är prästen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%A4st) officiant. Exempel på andra officianter är en frikyrkopastor om begravningen sker i frikyrklig ordning eller person från annat samfund eller religion. Även då ceremonin är icke religiös så benämns ledaren Officiant. Vid icke religiösa ceremonier har det blivit vanligt att den på Humanistiskt initiativ framtagna Den Svenska Högtidsboken (http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_Svenska_H%C3%B6gtidsboken) används som alternativ till psalmbok.
Officianter utses av Länsstyrelsen och mot bakgrund av ett utbrett intresse för att erhålla uppdrag som vigselförrättare och registreringsförrättare har Länsstyrelsen, i avsikt att upprätthålla en väl avvägd balans mellan allmänhetens behov av förrättare och antalet förordnade sådana, utvecklat en restriktiv och konsekvent praxis. Länsstyrelsen tar härvid fasta på kommunernas initiativrätt och avslår således regelmässigt ansökningar som framställs på initiativ av privatpersoner.

Daniel
2007-03-23, 10:52:45
Aha, good stuff! :)

Googlade på Officiant men fick skumt nog ingen svensk träff... måste varit trasigt just den sekunden! :)

Mats
2007-03-23, 10:54:39
Aha, good stuff! :)

Googlade på Officiant men fick skumt nog ingen svensk träff... måste varit trasigt just den sekunden! :)

Eller, och nu bara fantiserar jag lite, kan det vara så att du stavar så illa att google inte fattar vad du menar? 1.370.000 träffar ger en rättstavad sökning, 12.900 om man googlar sidor på svenska :D

Daniel
2007-03-23, 11:23:51
rättstavad sökning
Hur menar du då? :p

snape
2007-03-26, 10:43:10
Antar att det blir någon form av cermoni ganska lik den om körs i kyrkan fast utan kristi inblandning.

Blir väldigt nyfiken på vad detta kan innebära. I mina öron låter det ungefär som "Ungefär som en hockeymatch, men utan hockey".

Chet Baker
2007-03-27, 00:05:35
Ja då så hade vi dop för vår lille grabb i lördags i kyrkan. Mycket trevlig tillställning med lite förväntan och presenter etc.

Det mest roliga som hände var nog när jag skulle hälla upp vattnet i dopfunten. Det lät som när man pinkar i en plåthink varpå jag fick ett smärre skrattanfall. Kunde inte sluta tänka på min gammelmoster som tidigt på morongen när jag var liten satt och pinka på en plåthink i stugan på somrarna. Haha!!! Det är asjobbig när man verkligen inte får skratta, prästen läste ju samtidigt någon bön som jag inte hörde ett skit av eftersom jag flabbade läppen av mig.

Men sen på middagen hemma hos oss blev det mycket trevligt, smörgåstårta som vi själva hade gjort och så en inköpt vanlig tårta till kaffet. Sen var jag ju tvungen, musiker som jag är, att spela en låt på pianot för vår lille son på dopdagen. Jag rafsade av Evert Taubes Nocturne (sov på min arm) som jag tror han uppskatte väldigt. Det blir ju inte så mycket spelat nuförtiden. Stora applåder på dopdagen!!!

Det var mycket trevligt att ha dopfesten hemma hos oss istället för i kyrkans församlingssal...det blir så mycket personligare då om man har plats förståss. En dag att minnas med mycket presenter och många gulliga skratt.