Visa fullständig version : Kolik symptom?
Körven
2009-08-20, 16:04:03
Hej Pappor.
Vår 14 dagars dotter tycker vi börjar visa symptom av kolik. Hon är fin på morgonen men gnyr av och till. Sover sällan längre än en halvtimma. Runt 14 tiden så börjar hon gny lite mer konstant, blir inte nöjd med vare sig amning eller att bli buren. Runt 16 tiden så kraschar hon av trötthet, idag i bärsele, igår i sängen.
Igår sov hon till halv tio, vaknade och var nöjd och belåten, fick mat och var helt ok genom hela natten.
Jag bör tillägga att hon inte direkt skriker förrän hon börjar bli riktigt trött, då är det inte konstant skrik utan lite då och då. Mest gnyr hon.
Tacksam för hjälp. Vi börjar bli oroliga.
Robbie
2009-08-20, 16:46:44
Vi har haft denna diskutionen i en annan tråd som jag inte kan komma ihåg längre men va katten :)
Vi hade detta med Svante också. Testa att massera lite över magen med fingrarna. Många gånger hjälper det. Tarmarna växer ju fortfarande och maten är ju nu lite annorlunda än vad som kom genom navelsträngen. Kan vara så enkelt att ni kan lösa det med lätt massage.
http://www.tryggabarn.nu/barn/Page10589.html tyckte jag var en bra hjälp. Funkade ferpekt!
Kan ju också vara komjölksproteinallergi om nu inte mamma ammar och ni använder ersättning. Om ni använder ersättning så läs på innehållsförteckningen och om det står att den innhåller komjölksprotein så testa med att köpa en ersättning utan och testa runt en vecka eller så.
Detta problemet hade dock inte vi utan massagen eller "killa" på magen kan också hjälpa. Jag gjorde alltid cirklar runt och på magen på Svante och det hjälpte kanon.
Sen kan ju gnyadet kanske också vara en signal om uppmärksamhet, vad vet jag. Det funkar i alla fall på frugan:D
peppelorum
2009-08-20, 18:55:21
Är det inte SKRIK (ja, versaler där) så är det inte kolik. Valle hade kolik från atthan var ca 3-4 veckor till ganska precis 3 månader. Och man märker när det är kolik ska tilläggas. Valle kunde skrika mellan en till tre timmar i sträck i princip, med pauser för pruttar då.
Så kolik låter det inte som.
Ska tilläggas att kolik kallar man det när spädbarn har ont i magen av ingen synbar anledning. När man testat att ta bort mjölk, lök, gasbildande saker, kaffe etc och kollat så att det inte är något navelbråck etc, det rä då man brukar säga att det är kolik.
Som sagt, barn låter för att de vill något, ha mat, byta blöja, sova, bli underhållna, det är för varmt/kallt. Så för mig låter det som att ert barn bara vill säga något. Men som sagt, för oss kom koliken inte igång för efter 3-4 veckor. Och BVC har väldigt sällan något att erbjuda, iaf inte den vi gick till, för så länge han ökade i vikt så var de nöjda, sen att vi höll på att gå sönder av oro, sömnbrist och annat sket de i.
Körven
2009-08-20, 19:09:48
Tack för svar!
Ja, än så länge så SKRIKER hon inte, det bara kändes som om detta kanske var början till kolik.
Kan mycket väl vara gaser, vi måste bli bättre på att massera, man blir lite nojjig med hur mycket tryck man ska lägga tycker jag, hon är ju så liten.
Robbie
2009-08-20, 21:35:02
Behöver inte trycka så mycket. Lite lätt räcker långt.
Dessutom säger hon säkert till om det gör ont.
Körven
2009-08-27, 17:19:39
Tusen tack för tipset. Det verkar funka. Ingen kolik, mest lite ont i magen och sömnbrist. Man var lite nojjig ett tag dock....
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.