Visa fullständig version : Bärsele var bra! Fler smarta tips?
PappaPerik
2009-08-02, 20:19:06
Har fått tips om att skaffa bärsele. Funkar bra. Lite jobbigt bara att grabben kräver att jag ska röra på mig hela tiden... Råkade stanna till lite när jag skrev detta inlägg och det var inte poppis... Hursomhelst. Bärsele verkar fiffigt. Har ni några fler små eller stora fiffiga tips om vadsomhelst?
Tack på förhand!
Tobbe
2009-08-02, 20:20:55
Vad har ni för sele? Funderar själv på att eventuellt testa sele/sjal när vår lilla kommer ut
vinter02
2009-08-03, 08:19:55
Jag har sneglat på en Babybjörn, dom ser riktigt mysiga och rejäla ut. Dock dyra!
Tobbe
2009-08-03, 09:54:21
Jag tycker det verkar jättemysigt att bära sin bebis mot bröstet i en sele/sjal, så min första tanke var också en Babybjörn. Men efter två minuter på sjalbarn har jag insett att det nog finns bättre alternativ. En del där inne vill ju lyncha en så fort man nämner babybjörn :p
Ett läsvärt exempel som även tar upp lite "fakta" om varför babybjörn inte är så bra: http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=139453
(Jag skriver "fakta" för informationen är inte direkt opartisk...)
peppelorum
2009-08-03, 12:37:14
Nästa steg brukar vara bärsele, och då inte BabyBjörn. Lånade en BB när Valle (sonen) ploppat ut men jag klarade max av ~15 minuter i sträck, sen började ryggen säga ifrån.
Jag skulle istället tipsa om t ex en Ergo eller en Manduca (http://www.knyt-an.se/list_varugrupp.asp?varugrupp=194&t=Manduca). Med Manducan så bär man på höfterna (som en bättre vandringsryggsäck) och du kan bära den lilla/e mycket längre. Just Manducan har ett mycket långt höftband så den passar även för folk med breda höfter och vassa höftkammar.
Just sjalbarn är ganska bra site, visst du får sålla bort det mest radikala och flummiga, de har bl a sjalträffar där man brukar kunna låna och testa olika sjalar och selar. Så kan man prova sig fram lite.
Som ett litet exempel på hur bra sjalar kan vara; vi var i väg på ett levande rollspel här för några veckor sen. Då hade vi med en grön, vävd sjal för lättare(snabbare) transport av Valle. Även bra att få han och somna i då allt runt omkring i skogen var sjukt intressant att titta på. Jag kan utan problem bära honom på både mage och rygg, och då väger han ~13kg och jag är ganska smal av mig ska sägas.
Daniel
2009-08-14, 21:40:03
PappaPerik, välkommen till Pappaforum.se! :D
Sjal eller sele brukar väcka starka känslor, speciellt på Sjalbarn. :)
Ta även en titt på Pappaforum.se's egen tråd Bärsjal vs. Bärsele (http://pappaforum.se/forum/showthread.php?t=133). :D
Körven
2009-08-27, 17:15:25
Vi har en BB-Tai, den är väldigt bra. Lillan somnar direkt. Blir dock lite varmt efter ett tag.
Tobbe
2009-08-27, 17:37:04
Vi har en BB-Tai, den är väldigt bra. Lillan somnar direkt. Blir dock lite varmt efter ett tag.
Kan tänka mig det. Förstår inte hur folk kan bära i långsjal på sommaren. Jag skulle smälta! Vi ska ha vårt barn i december, då är det nog iaf tillräckligt svalt för att kunna bära i sjal/sele :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.