Visa fullständig version : Kostnad för dagis
Fredrik
2006-08-30, 17:24:25
Ja, som rubriken lyder. Vad kostar det att ha sitt barn på dagis? Antar att det varierar från kommun till kommun och dagis till dagis kanske men ett riktmärke kanske man kan få av någon som vet? :)
/Fredrik
Det är inkomstrelaterat.
Om jag inte såg fel när jag betalade räkningen igår, betalar vi ca 1700/månad för två barn. Mindre än vi får i barnbidrag alltså. Dagis är löjligt billigt.
Fredrik
2006-08-30, 21:33:28
Inte mer alltså?! Ja, jäklars, det var ju inte så farligt! Ungefär vad jag betalade för en hotellnatt i sthlm (fast då var ju parkeringsavgiften på nästan 400 spänn :mad:)
Det är verkligen inte så farligt med tanke på vad man får för slantarna. Utbildad personal (förhoppningsvis), tak över huvudet (om man inte har barnet på Ur och Skur-dagis, mat och lekkamrater!
/Fredrik
Daniel
2006-08-30, 22:13:16
Mats, du som har lite koll; hur funkar maxtaxan?
Mats, du som har lite koll; hur funkar maxtaxan?
Jag har bara koll på sånt som är viktigt. :D
Räkningen kommer, jag betalar, barnen får gå i kommunens bästa dagis, äta frukost, lunch och mellanmål, få blöjor om det behövs, är försäkrade, får i princip obegränsade möjligheter att leka vettiga lekar med massor av bra kompisar i samma ålder, för en kostnad på typ 40 spänn per dag och barn (som jag dessutom får tillbaka med råge genom barnbidrag). Känns inte som det behövs grävas mer i det. Det är bara jättebilligt, även om de dubblar taxan.
OT:
Att göra billigare dagis till en valfråga känns för övrigt jävligt konstigt. Vidareutbilda personalen och höj deras löner istället. Fatta att de som mer eller mindre uppfostrar våra barn oftast tjänar mindre än en lagerarbetare på IKEA.
/OT
Fredrik
2006-08-31, 13:37:55
Som Mats skriver så får man ju inse att det man får i genbyte för dagispengarna vida överstiger det monetära värdet!
Antar att deras låga löner är en direkt effekt av att deras yrke är ett av dem som ofta nämns när man pratar om traditionella kvinnofällor, exempelvis undersköterskeyrken, städjobb mm mm. Att dessa kvinnor (även ibland män) är såpass lågavlönade är inget annat än skamligt.
/Fredrik
Hittade förresten det här på kommunens hemsida:
Högsta avgift i förskola och familjedaghem för barn 1-3 år
· Barn nummer 1: 3% av hushållets sammanlagda bruttoinkomst, dock högst 1 260 kronor per månad.
· Barn nummer 2: 2% av hushållets sammanlagda inkomst, dock högst 840 kronor per månad.
· Barn nummer 3: 1% av hushållets sammanlagda bruttoinkomst, dock högst 420 kronor per månad.
Högsta avgift i förskola och familjedaghem för barn 4-5 år:
· Barn nummer 1: 2% av hushållets sammanlagda bruttoinkomst, dock högst 844 kronor per månad.
· Barn nummer 2 och 3: 1% av hushållets sammanlagda inkomst, dock högst 420 kronor per månad.
Högsta avgift i fritidshem för barn 6-10 år:
· Barn nummer 1: 2% av hushållets sammanlagda bruttoinkomst, dock högst 840 kronor per månad.
· Barn nummer 2 och 3: 1% av hushållets sammanlagda inkomst, dock högst 420 kronor per månad.
Daniel
2006-08-31, 13:50:35
Håller med till 110% att dom är klart underbetalda och att statusen på yrket kan höjas rejält med en lönboost, så är det (tyvärr) inom många av vård/omsorgsyrkena.
Tack för infon om maxtaxen! :)
Vi slår alltså tydligen i taket och betalar 844 för Jonatan och 840 för Julia. Om ni undrar varför det är dyrare med små barn är svaret: Mindre barngrupper pga att varje barn kräver mer egen tid med personal i form av blöjbyten mm
Fredrik
2006-08-31, 14:17:20
Tack för infon om maxtaxen! :)
Taxen Max (http://klippbok.fws1.com/images/jul/max.jpg)? ;)
/Fredrik
Daniel
2006-08-31, 14:21:17
Men mobba mig för hobbydyslexin, gör det... ;)
Fredrik
2006-09-01, 14:00:21
Usch, vuxenmobbing, ska genast sluta ;)
Här kommer f.ö en skildring av hur avgifterna ser ut i Varberg:
Förskolebarn 1-3 år___________Procentsats______Högsta avgift
Enda eller yngstabarnet
med kommunal
barnomsorgsplats:______________3%____________1260 kr
Andra barnet:__________________2%____________840 kr
Tredje barnet:__________________1%____________420 kr
Fjärde barnet:__________________Ingen avgift
/Fredrik
Kalfir
2006-09-01, 17:08:06
Det är bra att du är tydlig och skriver så att vi alla kan se det. Typ "In your face" :p hehe
Copy/paste kan vara ett verktyg av ondo.
Fredrik
2006-09-01, 21:29:38
Hehe, jo. Försökte rätta till det ett par gånger också men det ville sig nte riktigt. Gjorde mitt bästa :o
/Fredrik
Daniel
2006-09-01, 23:11:02
Typ så här då? :)
Det är en rätt ball text editor i vB så man får skicka texten till notepad (el. likn.) så man tappar den hysteriska formateringen... yay! :D
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.