Visa fullständig version : Berätta om din tid på BB
Fredrik
2006-05-16, 21:06:39
Eftersom det här med födseln ligger väldigt nära i tiden för sambon och mig så skulle det vara intressant att höra hur ni andra har upplevt tiden på BB efter er förlossning. Ni kan bespara mig detaljerna av själva förlossningen ;) Det jag skulle vilja få lite input på är:
- Vad fick ni lära er av personalen när det kommer till omvårdnaden av barnet?
- Vilken "service" får vi som föräldrar av personalen (mat, vila, hjälp med bestyr kring barnet)?
- Vad ska man passa på att ställa för frågor/ inte vara för rädd att fråga om?
- Vad upplevde ni som positivt/negativt med denna tid?
/Fredrik
Stensson
2006-05-16, 22:15:32
Min erfarenhet från BB personalen var att de var väldigt måna om att fadern skulle vara aktiv i allt.
Min sambo upplevde det oxå så som att hon fick bättre service när jag var där av personalen. Man blev på nåt vis bättre uppassad av dem.
Det man läde sig var att då vår grabb åt riktigt dåligt där ,så var det inte så farligt. Bara han fick nåt.Samt att närheten var väldigt viktig.
Mat gick att beställa ,samt att det fanns fika, frukost osv. Övernattning åt fadern gick oxå att ordna.
Alla frågor man har då rörde nog mest vad göra om barnet blir sjuk,skriker osv. Tror inte huvudet hängde med riktigt, man kunde nog frågat 1000 frågor till.
Obs! Barnstol är viktigt då man hämtar tant och barn :-)
Köpte en minuterna innan jag hämtade.En sådan grej som är självklar,men som försvann i stressen.
Fredrik
2006-05-16, 22:28:10
Hej och välkommen till Pappaforum.se Stensson!
Tackar för infon, jag suger åt mig som en svamp :)
Jag tar för givet att alla som postar i den här tråden kommer att måla upp en väldigt subjektiv bild av upplevelsen på BB, vilket såklart är en självklarhet då varje födsel är unik och personalens rutiner och kunskap skiljer sig från ställe till ställe. Men det var intressant läsning Stensson och jag hoppas att fler användare späder på tråden varteftersom!
Sjukhusmaten var hemskans god antar jag. Ser framför mig en inplastad ostfralla med en bit mjuk paprika på ;)
/Fredrik
PianoPer
2006-05-16, 22:36:23
Jag tycker att tiden på BB var jättebra!
Förlossningen gick ganska bra för vår del, förutom precis på slutet då det blev sugklocka då bebisens hjärtljud blivit lite svaga, dock gick det bara på nån minut efter att sugklockan var inrullad tills Sebastian var ute så det kändes skönt.
Däremot blev det lite konstigt efter det då moderkakan inte lossnade, då var man helt oförberedd på att det skulle kunna bli nåt strul och så rullades Charlotte in på operation och kvar satt jag med Sebastian i knät.
Allt gick fint med Charlotte och vi rullades upp till BB där alla var väldigt vänliga. Charlotte fick jättefint stöd och hjälp från sjukgymnaster och barnmorskor och jag kände mig också väldigt välkommen.
Det som var LITE jobbigt var att vi låg på en sal med 3 andra små familjer så det kändes inte så privat. Man ville ju egentligen bara gråta och skrika av glädje och stolthet men det kändes inte riktigt passande.
Jag sov inte på BB men var där hela dagarna och kvällarna.
Kändes jättekonstigt att komma hem till en tom lägenhet kl 24.00 men samtidigt var det nog lite bra, dels för att jag fick lite tid att "landa" i min egen känslostorm och dels för att jag fick sova ordentligt så att jag kunde vara utvilad och ta hand om min fru och son på dagarna.
Vi kom hem redan 3:e dagen och det kändes också jättebra. Vi har ringt BB några gånger och frågat saker och alltid känt oss mycket välkomna med våra frågor. Idag var en barnmorska här och småpratade och tog lite prover på Sebastian (sonen som ni förstår..)
Så jag har bara positiva saker att säga.. Var så aktiv som möjligt, skäms inte för att fumla lite vid första blöjbytet t.ex.. Jag stod där och krånglade och då kom en barnmorska fram och helt utan att få mig att känna mig dum hjälpte mig tillrätta. Låt din fru/sambo/tjej få vila ut medans du går runt och lär känna den lille/lilla. Låt bebisen få känna din lukt och närhet så mycket som möjligt, det har du igen när ni kommer hem och han/hon är ledsen.
Bla bla. Blev mycket detta :)
Sista tipset är nog att försöka fixa så mycket som möjligt innan ni åker in till förlossningen. Man är lite för trött för att fixa smarta grejor nu känner jag.
Och. Ok SISTA nu då..
Du är jättejättejätteviktig vid förlossningen.. din kvinna (bästa ord jag kan komma på) genomgår sitt livs största ansträngning och hon behöver dig mer än någonsin.
Fredrik
2006-05-16, 22:44:36
Hej och välkommen till Pappaforum.se PianoPer!
Har väntat på ditt första inlägg ;) Inspirerande och nyttig läsning, för mig iaf. Grattis och vad kul att det gick bra!
/Fredrik
Daniel
2006-05-16, 23:46:53
Kom just på att vi måste ju ha en "Berätta om er förlossning"-tråd, misstänker att många har lite behov av att få ventliera lite. *räcker upp en hand* :)
Eftersom det var fullt på BB så fick vi stanna en extra natt på förlossningen, men till sist hamnade vi hamnade på vanliga BB och fick ett familjerum så att öven jag fick sova och umgås med familjen.
Personalen var väldigt positiva till att jag var där och uppmande oss att låta lill-tjejen sova på mig, det var klart magiskt att ha henne på bröstet och studera den lilla klumpen. :)
Tycker dom var vädligt duktigt och vädligt informativa på BB. Jag köpa lunch och middag själv (frukost och fika ingick i priset för pappasängen), maten till mamma gick dock via sjukhuset. Antar att det varierar mellan komunerna.
För vår del så var riktigt skönt var att komma ifrån hundarna och kunna fokusera alla uppmärksamhet på att ta hand om lill-tjejen utan att behöva tänka ytterligare på hur man skulle göra med hundarna.
Vi stannade totalt två nätter på BB och det var nog helt rätt för vår del, vi hade tänkt att åka hem redan efter första natten på BB, men det var rent trötthet som gjorde att vi väntade.
Något som visade sig vara superbra time:at med tanke på att den det är efter dom första nätterna som riktigt jobbigt, när barnet börjar bli hungrigt och bröstmjölken inte satt igång en efter den första råmjölken.
Av någon anledning fick vi inte informationen om att det är ett glapp mellan råmjölken och "vanliga" bröstmjölken, vilket gjorde att vi var ritkigt oroliga den natten, men det ordnade sig sen. :)
En annan sak jag verkligen minns från BB är första blöjbytet. Trots att vi fick ordentligt med handhållande av barnmorskan så var riktigt nervöst att hålla den lille, var riktigt rädd för att hon skulle sprattla till och tappa henne.
När det gäller informationen så kom personalen in i olika pass och informerade och kollade lite då och då, man fick en FAQ-liknande lista som tog upp det mesta som man funderat och inte funderat på. Den var riktigt bra eftersom man då kunde ta det i eget tempo efter att man varit så spänd under förlossningen. :)
Sen kan är det ju återbesök bara några dagar efter att man lämnat BB så man får fler chanser till att fråga, så det är helt lungt.
Tror det var allt jag kom på nu. :)
Robert
2006-05-18, 23:20:54
Med Mira blev det ingen tid på BB, efter den besvärligt 17 timmar långa förlossningen. Som fick kryddas med sugklocka, efter de bar det av med henne till NEO avdelningen och halvt dygn i kuvös, sedan ett dygn i värmesäng. Hon mådde inte speciellt bra om jag säger så.
Med Wilma blev det dock BB och det var en trevlig upplevelse, bra service med fika mat och allt. Nu sov inte jag kvar där utan sov hemma med Mira och vi åkte till BB varje dag och hälsade på. Lite av en lugn övergång för Miras del också, det skulle ju helt plötsligt bo en liten till där hemma.
Mina betyg till BB är av allra bästa, bra service och bra personal.
Tipsen jag kan ge är att det finns inga dumma frågor, bara en massa dumma svar. Så har du funderingar kring det hela när du befinner dig med de lilla knytet på BB så är det bara att fråga på.
PianoPer
2006-05-19, 01:30:51
Mina betyg till BB är av allra bästa, bra service och bra personal.
Tipsen jag kan ge är att det finns inga dumma frågor, bara en massa dumma svar. Så har du funderingar kring det hela när du befinner dig med de lilla knytet på BB så är det bara att fråga på.
Håller helt med. Fråga om allt du kommer på, be om tips med blöjbyten, bad, hur man lindar bebisen osv.
Fina namn förresten Robert!
Fredrik
2006-06-09, 07:35:24
Det som slår mig mest nu när vi ligger på BB är hur otroligt kompetent personalen är och att de sprider en känsla av att "det här kommer ni två förstagångsföräldrar att klara galant"! Alla är otroligt hjälpsamma, servicen slår allt man vart med om tidigare och det känns bara, ja tryggt på något sätt.
Får vänta tills vi kommit hem från BB. Ska samla intrycken då och suimmera dom i den här tråden. Just nu är man så uppe iallt att det bara snurrar :p
/Fredrik
Det som slår mig mest nu när vi ligger på BB är hur otroligt kompetent personalen är och att de sprider en känsla av att "det här kommer ni två förstagångsföräldrar att klara galant"! Alla är otroligt hjälpsamma, servicen slår allt man vart med om tidigare och det känns bara, ja tryggt på något sätt.
Jag kan lova dig att det inte är så överallt. Hade Julia fötts före Jonatan skulle vi nog inte ha två barn idag. Jag tror vi fick träffa sjukvårdens 10-15 minst kompetenta personer den natten. Vill inte gå in på alltför många detaljer om ni inte ber om det men ta t ex en sån sak som att sköterskan som skulle svabba blodet från golvet:
1. Inte väntade fem minuter på att vi skulle få annat rum, utan började flytta runt möbler och grejer för att komma åt, medan frugan låg halvt utslagen i sängen efter en kämpig förlossning.
2. Knuffade in sängen där Julia, 40 minuter gammal, låg och sov i väggen, så hårt att plastbaljan sprack.
3. Ursäktade sig med orden "Oj, låg det någon där?" och fortsatte städa, helt oberörd.
Dessutom var lustgasmasken trasig, så den fick JAG laga med lite kirurgtejp och en kompress. Heja... Går inte in på de riktigt jobbiga detaljerna, för det är ju inte sånt den här tråden handlar om.
Personalen på första förlossningen var iaf kanon, och där är ALL personal bra. Förlossningen tog nämligen ca 20 timmar, så vi hann träffa alla skift den gången :)
Daniel
2006-06-09, 14:24:39
Mats, sjukt! Snacka om opsykologisk personal! Vilket sjukhus var det?
Man hoppas ju att såna muppar är i minoritet, måste nästa vara så med tanke på alla flerbarns familjer. ;)
Mats, sjukt! Snacka om opsykologisk personal! Vilket sjukhus var det?
Man hoppas ju att såna muppar är i minoritet, måste nästa vara så med tanke på alla flerbarns familjer. ;)
Tar man med allt vi var med om under Julias förlossning var det där i princip inget. Tur man är härdad och att frugan inte orkade bry sig mellan värkarna.
Södertälje Sjukhus var det, men låt er inte avskräckas av det. Personalen på BB-avdelningen var kanon och som sjukhus betraktat var det riktigt bra. Danderyd och KS är lite väl stort och opersonligt.
Daniel
2006-06-12, 23:11:55
Skönt att ni fick ett positivt intryck i övrigt. :)
Tror som sagt att majoriteten av personalen är så pass medvetna om att man är rätt utlämnad i samband med en förlossning och att dom gör sitt yttersta, men muppar finns tyvärr överallt. :(
ludda
2007-01-07, 04:03:48
Min tid på BB var 2 helt skilda upplevelser
Vi gjorde ett plannerat snitt så vi kom direkt till förlossningen innan op och barnmorskan som var med på op hade vi träffat flera gånger innan och hon tog jättebra hand om oss. Efter kejsarsnittet så var det mesta dåligt. Trots att det inte nästan tomt på BB utom oss och några enstaka till så såg man aldrig till personalen, ingen kom och hjälpte oss, trots problem med amning och så vidare. Utan dag 3 blev vi utskällda av en barnmorska för att Theodor har gått ner för mycket i vikt, jag kände mig som ett fån och min frun storgrät och vägrade vara kvar. Vi bad då om hjälp med amningen, och till slut kom en undersköterska in och visade och hjälpte frugan. 2timmar efter åkte vi hem.
Under natten blev Theodor slö och okontaktbar. På morgonen skrek han konstant i timmar. Vi åkte till BB igen på morgonen för att ta något rutinprov. Då pratade vi med en jättebra barnmorska som gav massor med fina råd om amning som hjälpte massor. Precis innan vi ska gå därifrån så bestämmer hon sig för att vi ska ta ett blodsocker på Theodor för att se att han får i sig när han äter på bröstet. Blodsockret var alldeles för lågt, så vi blir inlagda. Den andra vändan på BB var superbra, alla var snälla och trevlig och vi fick massor av hjälp.
Fast något som jag reagerade på när jag var på BB var att män inte klassas som lika viktiga som kvinnor. Visst är det kvinnor som föder barnet och visst ammar de flesta kvinnor sina barn. Men är det inte oerhört diskriminerande att salarna på BB inte är anpassade för Mamma, Pappa och bebis? Varför ska vi män finnas oss i att sova i tältsäng brevid, i mån av plats? Och då måste vi betala 250kr natten jämfört med att mamman betalar 80kr, inte serveras det mat på avdelningen till männen heller, utan man får köpa med sig egen eller gå till kafeterian!!! Man vill ju vara med mamman och barnet hela tiden. Nä jag tycker det borde vara lika självklart att pappan är med på BB som mamman, och jag hoppas verkligen att det är mer jämställt på andra platser än hur det var på Vrinnevi sjukhuset i Östergötland!:eek:
Och var tusan finns fadervårdcentralerna? :D :confused:
teduas
2007-01-07, 18:45:06
Min sambo blev akutsnittad i Lund och hamnade på avdelning 44, akutsnittet blev tack vare att hon fick havandeskapsförgiftning. Och jag kan ju bara säga att jag har aldrig varit med om sämre ställe. Servicen var urusel, man fick ingen hjälp, man fick göra allt själv (tjejen kunde ej amma eller vara uppe efter snittet tack vare sitt höga blodtryck det ledde senare till eklampsi anfall och minnesluckor). Jag var på sjukhuset 24h i 7 dagar för att kunna fixa allt, jag litade ej på personalen efter att dem första dygnet gjort en massa tabbar som gjorde till att blodsockret blev kasst m.m. Och tillslut gick sitiuationen så långt att min bägare rann över och jag bestämde mig för att ta ett snack med chefen och fick oss förflyttade till neo avdelningen och där fick vi en massa hjälp med allt och dem var jätte tillmötesgående, dem hjälpte mig med allt, visade oss allt, fixade så ammningen funkade perfekt m.m. Det ända positiva jag har att säga om denna tiden annars är väll att JAG BLEV PAPPA:)
Daniel
2007-01-25, 14:47:12
Utan dag 3 blev vi utskällda av en barnmorska för att Theodor har gått ner för mycket i vikt, jag kände mig som ett fån och min frun storgrät och vägrade vara kvar.
Det är ju helt galet! Tror dom seriöst att man vill att ens barns ska få för lite mat? :(
Den andra vändan på BB var superbra, alla var snälla och trevlig och vi fick massor av hjälp.
Skönt att ni kom ifrån BB med nån typ av positiv känsla till slut... :)
Riktigt irriterande att så pass okänsliga människor ska finns i ett yrke där man kommer i kontakt med människor som precis fått barn och oftast är i behov av hjälp och vägledning.
Men är det inte oerhört diskriminerande att salarna på BB inte är anpassade för Mamma, Pappa och bebis? Varför ska vi män finnas oss i att sova i tältsäng brevid, i mån av plats? [...] Man vill ju vara med mamman och barnet hela tiden. Nä jag tycker det borde vara lika självklart att pappan är med på BB som mamman, och jag hoppas verkligen att det är mer jämställt på andra platser än hur det var på Vrinnevi sjukhuset i Östergötland!:eek:
Tror tyvärr det är lika över hela landet, med tanke på att BB-avdelningar inte har överflöde av plats oftast och resurserna är begränsade, så blir det fokus på mamman och vi pappor får hoppas att vi inte hamnar i tältsängar. :)
Och var tusan finns fadervårdcentralerna? :D :confused:
Klockrent! Jag ställer upp på det. :D
Annars så finns ju Pappaforum.se som viss utfyllnad. :)
Daniel
2007-01-25, 14:51:41
Och tillslut gick sitiuationen så långt att min bägare rann över och jag bestämde mig för att ta ett snack med chefen och fick oss förflyttade till neo avdelningen och där fick vi en massa hjälp med allt och dem var jätte tillmötesgående, dem hjälpte mig med allt, visade oss allt, fixade så ammningen funkade perfekt m.m. Det ända positiva jag har att säga om denna tiden annars är väll att JAG BLEV PAPPA:)
Skönt att ni hamnade rätt till slut.
Brukar man inte hamna på BB med extra resurser efter ett akutsnitt? Har för mig att det är så på Huddinge. Känns bara som att man borde få lite extra hjälp just efter ett akutsnitt.
Våra barn kom med snitt. Första gången stannade vi typ 7 dar för att allt skulle komma igång, hjärtat skulle sluta pipa etc etc.
De första tre dagarna var kanonbra och stimulerande. Därefter var det skittråkigt. En enda lång väntan. Vi hade hört personalens alla trix om hur man skulle få amningen att funka både en och två gånger.
Summa summarum, stanna bara precis så länge som det känns bra. En halv dag mer och det förtar mycket av intrycket!
kurik
2007-01-26, 00:44:33
Tar även med förlosnings delen i denna berättelse då jag tycker detta hör ihop.
De oreglebundna värkarna började på tisdagmorgonen och fortsatte så till kl 18:00 på kvällen då började vara regelbundna. Vid 22:00 så kom värkarna med 3,5-4 minuters mellanrum och klockan 23:00 togs den första kontakten med förlossningen som rekomenderade bad och vila. Bad blev det men så mycket vila den natten var det inte vid 5 tiden på onsdags morgonen togs en ny kontakt med förlosningen och då beslutades i samråd att vi skulle vänta tills det inte gick att vara hemma längre(hur vet man det?) Då blev vi även tillsagda att ta alvedon vilket jgjordes och värkaran kändes inte lika starka efter ett tag, med ett dygns vakenhet i kroppen så blundades några korta ögonblick på båda håll.
Då värkarna började komma med en sådan styrka att man såg att sambon var plågad så vardet dags och ringa igen och det var runt 14:00 någonstanns, då var det bara att packa ordning det sista i bilen och ge sig av.
15:40 blir vi inskrivna på Förlossningen, 15:50 var elektronisk appratur fast satt på den stora magen ( värkmätaren funkade tyvärr inte). Det gjordes en undersäkning och konstaterades att det var lite mer än halvägs på g, puh skönt min sambo hade inte klarat ett dygn till plus att hon fick lite ny kraft av att veta att hon faktiskt gjort nytta hemma.
Pratade lite med personalen och frågade hur läget var om det var mycket att göra, men det vara bara vi där inne (droppade in lite folk senare.)
Smärtlindringen som provades var dusch, akupunktur, lustgas (han aldrig prova själv) och Epidral. Det enda som funka var ryggmärgsbedövningen.
Då det inte hände så mycket merän det var lite undersökningar plus att den trasiga värmätaren bytes ut. Själv åt jag dock mycket och drack en del under denna tidpunk då jag förstog att det skulle ta lite mer tid.
23:45 Nu är det klart bara att tuta och köra.
01:00 Barnaskrik.
01:10 BM frågar såg ni vad det blev? Nä svarar båda det är ju ganska mörkt här inne och känslan var att när "det" kom ut att BM slängde upp henne på magen(vilket inte riktig var så) och vips var US där med en massa varma filtar, man var väl inte helt vaken då antar jag för sådanna obetydliga saker lätt kan gå förbi. Så då får vi veta att vi fått en flicka.
02:00 Äntligen själva plus att några enkla smörgåsar kom in men ändå bland det bästa jag ätit.
Väldigt positivt överaskad av hela förlossningen då jag hade målat upp en bild med en massa teknisk appratur som blinkade och lät plus en massa människor som kom och gick (kanske har sett för mycket på Cityakuten).
Fick ligga och vänta lite förlänge innan vi blev iväg skickade men de hade väldigt mycket att stå i just efter oss.
05:45 Inchekning på hotell-BB
Alla 3 somnar så fort vi lägger huvuderna på kuddarna.
09:00 frukost och sedan kommer BM in på besök och berättar om rutinerna bla annat att de kommer in 3 ggr per dag och om man vill ha mer kontakt är det bara att söka upp BM i deras rum eller ringa ( ringa var inte att tänka på då hotellet skulle ha 8 spänn samtalet plus en engångskostnadpå 10 spänn, det var värt att gå de 7 metrarna till deras rum.)
Tar det lungt till lunch och sedan kommer BM in igen och kollar Linn.
13:30 Lunch båda tycker väl att det smakar gott men har ingen större aptit.
14:30 Besök igen av BM
17:30 Middag
18:30 Svärföräldrarna kommer på besök, de är så glada och ger oss alla lyckönskningar.
19:30 Mamma på besök tycker att hon stannar lite väl länge då hon vill se Linn vaken men hon total vägrar på den punkten och sover lungt vidare.
22:30 Nytt BM besök.
23:00 Alla sover gott.
Så första dygnet som pappa avklarat kändes ju inte så speciellt sov och hämtade mat mest kändes det som, man gick nog på lite höga moln då så minnerna är väl lite luddiga.
Så var det morgon igen och det började med frukost följt av att BM kom in och kollade att allt var ok och svarade på våra frågor.
Lunch och efter det var det barnläkarens tur att kolla ifall allt var normallt, vilket det inte var då det fanns blåsljud på hjätat dock förklarade han det med att de kunde vara så då det är en stor omställning att komma innfrån en liten mage ut till den stora världen och att de kunde ta en 3-4 dagar för alla kärl att stänga sig.
Efter det beskedet som jag trodde skulle vara jätte jobbigt för min sambo så kom BM in igen och tittade och förklarade att vi hade fått en tid i morogn igen hos barnläkaren.
En god middag serverades sedan som båda åt med god aptit, slö tittade lite på tv medans Linn käkade lite hon förstod direkt hur man skulle göra. Precis innan läggdags så sker det sista BM besöket. Alla sommnar frid och fröjd men någonstanns i natten vaknar vi och tycker att hon inte andas, vilket hon gör men hon har lite fostervatten som ska upp, men man var inte så stor då inte, ringer BM som kommer för att kolla för att lugna ner nojiga föräldrar.
På morgonen så är det dags igen för BM (börjar känna att det är lite jobbigt och trångt i rummet så där kommer hemlängtan.) Kommer att bli utskrivna idag ifall allt är som det ska hos barnläkaren. Innan besöket hinns det dock med ett hörsel test som görs av en riktigt häftig apparat, den fungerar ungefär så att den skickar singaler för att se om den får tillbka något och på så sett kan man se om barnet hör. När allt var ok där så va det in till barnläkaren igen som lyssnar mycket noga men hittar att det fortfarande är ett litet blåsljud vid andningen. Han vill då göra ett ultraljud för att se vad som är fel, dock så finns inte så avancerad saker på hotell-BB så det får bli på neonatalavdelningen. Allt annat han testar är ok iaf.
Sitter och väntar på att BM ska ringa så vi kan gå iväg och göra testet, de ringer väl sisodär 11:30. Tar väl en kvart att gå till neonatal. Så börjar ultraljudsundersöknigen och han tittar länge och noga på olika platser och i olika vinklar, börjar känna att nu smäller det yxan tyckes hänga över huvudet. Men när han sedan tittar upp uch börjar prata så vissar det sig att det är ett kärl i hjärtat som inte hunnit stänga sig bara och att det borde vara stängt senast om 2 veckor då en ny omgång av lyssning ska göras.
Så utcheckning lördag vid 12:30.
Det var Förlosning och BB tiden för oss och om man ska säga något negativt så är det väl att samtalen till BM på BB kostade en massa pengar vilket jag inte tycker är rimligt.
Allt det andra är bara positivt speciellt all personal som tog hand om oss under de 3 mest omskakande dygnen av våra liv.
Sedan att se sin sambo klara av en sådan stor kraftanstränging så bra som hon gjorde är imponernade, allt verkar helt naturligt.
Ja tiden gick fort och även de 10 pappadagarna gick fort, men vad gör det har ju hur många dagar som helst att lära känna våran nya familjemedlem.
Det blev väldigt långt detta men det kunde inte hjälpas då jag ville få med allt jag skrivit ner och kom ihåg, dock har jag väl glömmt en del ändå så om det finns frågor är det bara att fråga.
Om det är stavfel och meningsuppbyggnads fel i texten beror det på två saker, dels att tangenterna på detta bord hoppar omkring och den andra är att skärmen är väldigt suddig.
Daniel
2007-01-26, 13:18:00
Summa summarum, stanna bara precis så länge som det känns bra.
Helt klart! :)
Jag hade gärna velat stanna längre, lite nice att man blir omhändertagen och bortkopplad från världen. :)
02:00 Äntligen själva plus att några enkla smörgåsar kom in men ändå bland det bästa jag ätit.
Känner igen det här. Tycker man hör det från i princip alla nyblivna föräldrar... tror det blir en riktigt god macka när man har varit med om bland det mest spännande hittills i ens liv. :D
Tar det lungt till lunch och sedan kommer BM in igen och kollar Linn.
Skönt att ni haft så bra på förlossningen och BB! :)
Och vilket fint namn, har en liten tjej med samma fina namn... :D
krisitan
2007-02-03, 11:51:30
Fast det är riktigt trevligt på BB, det är så totalt annorlunda från vardagen, man hamnar så totalt i en annan rytm. Skönt och jag saknar det lite! :)
Precis!
Jag upplevde också det på BB.
Alla gick omkring (inkl mig själv) och bara log mot varann hela tiden. När man fick tillfälle att prata med nån i köket el liknande tog man den och kunde prata riktigt länge...
Jag kan jämföra det med en del musikfestivaler jag vart på där stämmningen blir riktigt speciell... Det går inte o beskriva. Man måste uppleva den.
Sen finns det såklart dom personerna som är riktigt annolunda.
Jag blev utkörd från min och frugans rum på BB dag3. Personen som tog över min säng sa inte ett knyst, hälsade inte ens tillbaks om man själv hälsade, hade endast två tillhörigheter med sig, mobiltelefon och koranen på Arabiska el likn. Hon hade inte ens kläder med sig! Fick aldrig besök och bara låg o gjorde ingenting... Ibland svarade hon i sin mobil med ljudsignal på högsta nivå....
Tycker nästan synd om henne.
Se till att inte era flickvänner/sambos/fruar känner likadant medans dom är på BB!
Speciellt på BB gäller det att vara närvarande så mycket som möjligt, även om man inte får sova över! Även om det är bara att rätta till en kudde så ställ upp på det och sucka inte. Din kvinna behöver allt stöd hon kan få, speciellt om hon långsamt går in i en "efter förlossnings depression".
/K
bengtsfors
2007-02-05, 10:34:44
Båda gångerna har varit helt perfekta. Smidigt och trevlig kompetent personal. Nytt för denna gången var omdelbart hörseltest, som tyvärr var negativt.
Mina erfarenheter (allt är ju inte BB, men ändå):
- Åtminstone fundera över vart/när/hur man köper/ hyr bilbarnstol. :confused:
- Ladda batterierna och skaffa nya kasetter/ minneskort.
- Öva på att klippa tjockt garn med videokamera i ena handen. :D
- Istället för att bara tänka - fråga.
- Utnyttja familjerum om ni får möjlighet.
- Småsyskon kan tycka det är mycket tråkigt och jobbigt på BB.
- Namnlista.
Första gången hade vi familjerum nästan hela tiden (och inget småsyskon), andra gången blev det familjerum en dag (och barnpassande farmor/farfar).
Det enda som var lite jobbigt var att vi delade rum med en ung kvinna som brutit bäckenbenet (lät det som iaf.).
Såg att Mats haft dåliga erfarenheter av Södertälje Sjukhus... för oss fungerade dom toppen.
Hustrun hade förvärkar i ungefär en vecka innan nån hände, vi hade varit ute på dan och skulle precis varva ner och gå och lägga oss när vattnet gick.
Så jag blir nervös och ringer BB som försäkrar oss om att det är lugnt och att vi troligtvis kan sova en natt och komma in på morgonen.
Men ungefär en halvtimme senare var det så tätt mellan värkarna så att jag ringde igen och nu sa dom åt oss att komma in.
Skrevs in på BB 02.00 och sonen är född 05.57.
Blev ingen sömn den natten men en otrolig upplevelse.
Fick sedan ett privatrum på deras BB+ där vi som familj kunde landa och hitta varann.
Kommer troligtvis åka dit igen för nästa förlossning.
Glömde säga att allt är förevigat på video... så vi kan plåga sonen med detta när han blivit tonåring.
Såg att Mats haft dåliga erfarenheter av Södertälje Sjukhus... för oss fungerade dom toppen.
Sjukhuset som sådant var jättebra, med eget rum och riktigt bra personal på BB. Förlossningspersonalen däremot var förskräckligt dålig, allt från sköterskan som dängde Julia i väggen till barnmorskan som ryckte loss sugklockan med ett ljud som lät som att Julias huvud lossnade och dessutom klippte sönder frugan lite väl vårdslöst och sen inte klarade av att sy ihop det, utan fick kalla på en kirurg, som inte heller klarade det själv utan kallade in ytterligare förstärkning. När sen all förlossningspersonal utom sköterskan från helvetet smet iväg och käkade, eftersom inga fler bebisar var på väg just då, utan att säga nåt till oss där vi låg i en blodig säng med ett nyfött knytte i en trasig plastbalja, fick vi nog och gick själva den korta promenaden över till BB-avdelningen krävde ett rum.
Sjukhuset som sådant var jättebra, med eget rum och riktigt bra personal på BB. Förlossningspersonalen däremot var förskräckligt dålig, allt från sköterskan som dängde Julia i väggen till barnmorskan som ryckte loss sugklockan med ett ljud som lät som att Julias huvud lossnade och dessutom klippte sönder frugan lite väl vårdslöst och sen inte klarade av att sy ihop det, utan fick kalla på en kirurg, som inte heller klarade det själv utan kallade in ytterligare förstärkning. När sen all förlossningspersonal utom sköterskan från helvetet smet iväg och käkade, eftersom inga fler bebisar var på väg just då, utan att säga nåt till oss där vi låg i en blodig säng med ett nyfött knytte i en trasig plastbalja, fick vi nog och gick själva den korta promenaden över till BB-avdelningen krävde ett rum.
Hoppas vi slipper "din" personal nästa gång... men om det stämmer att nästa gång går fortare så hinner vi kanske inte ens in till sjukhuset.
HasseBasse
2007-02-06, 00:04:05
Drar vårt förlopp också då...
Onsdag kväll började värkarna komma. De första något tidigare, men de trodde vi (frugan) var förvärkar. Värkarna fortlöpte under natten, dock ganska lugnt. Hon kunde tom slumra mellan värkarna.
På morgonen blev det lite tätare mellan värkarna och en del var lite kraftigare. Jag ringde förlossningen vid 09.00 och beskriver läget. De tycker det verkar lugnt än så länge och eftersom vi har så nära till sjukhuset så stannar vi hemma.
Vid 11.00 så ändrar värkarna karaktär. De blir kraftigare och trycker mer neråt, som frugan beskriver det för mig, så jag ringer igen. De tycker att vi kan åka in så jag börjar förbereda för avfärd. Strax efter jag lagt på luren går vattnet som en mindre tsunami i sängen. Värkarna börjar göra rejält ont och det tar tid att byta kläder och få på sig ytterkläder.
Strax efter 12 sladdade jag in utanför förlossningen (tur att vi hade varit där på studiebesök med föräldragruppen) samtidigt som frugan skriker "Nu kommer den!". I receptionen stod två kvinnor och småpratade och vi lyckades till slut fånga deras uppmärksamhet. Vi togs om hand av två barnmorskor. Jag springer ut för att hämta väska och betala parkering. När jag kommer tillbaka så ligger hon på sängen i ett rum och vi får reda på att hon är helt öppen. Bedövning är inte aktuellt eftersom det är för kort tid kvar så vi (hon) får klara sig med lustgasen.
Det är en barnmorska och en "praktikant" som gick under utbildning som hjälpte oss. Just då var det ganska mycket action på förlossningen och eftersom vår förlossning gick efter "skolboken" så blev det studenten som blev lite "chef" hos oss. Det var dock inget problem utan hon skötte det jättebra. Det syntes på henne vad roligt hon tyckte det var och vad stolt hon var när hon fick bossa därinne.
13.39, alltså en och en halv timme efter att vi kom dit föds Nora.
I Karlstad så hamnar man på patienthotellet efter förlossningen. Där finns alltid en barnmorska på plats dygnet runt (än så länge, har hört att det ska dras in). Man ringer bara på en klocka när man vill ha hjälp med något så kommer någon så fort de kan.
Vi stannade två nätter. Det var skönt att veta att man hade back up i början om något skulle krångla men eftersom allt flöt på bra med amning osv så kändes det som det räckte. Man blir lite rastlös och det kan kännas lite stressigt att passa mattider osv. Det var jättebra på sjukhuset men ändå jätteskönt att komma hem och börja sitt "eget" liv.
Om någon mot all förmodan orkat läsa ända hit så är mitt tips att stanna hemma så länge som möjligt innan då jag tror att det är lättare att slappna av i hemmamiljö än på en förlossning. Stanna sedan så länge ni känner för det, men var inte oroliga att åka hem ganska snabbt. Det finns hjälp att få om något krånglar även om man är hemma.
Daniel
2007-02-06, 00:36:11
- Småsyskon kan tycka det är mycket tråkigt och jobbigt på BB.
Bra lista med tips! :)
Hur hanterade ni dom uttråkade småsyskonen? Tog ni med ett PS2? :)
Havrefras
2007-02-11, 18:52:04
Hej!
Här kommer vår story..
Vi kom in till förlossningen på södra på torsdag kväll. Vi fick ett eget rum.Värkarna var ganska jobbiga för tjejen, så hon provade akupunktur. Vi hade bra personal som var vänliga och kändes proffsiga. De tittade till oss lite då och då och frågade om vi ville ha något att äta eller dricka, det fanns mackor och soppa och sånt.
Akupunkturen hjälpte inte mycket så hon provade lustgas. Det hjälpte inte heller så mycket utan hon blev mest snurrig.
Någon gång på natten byttes personalen ut och då fick vi en syrra eller undersköterska eller något sånt som var den enda som jag inte tyckte var bra eller litade på.
Tjejen fick epideral och det hjälpte. Men då avstannade värkarna. Då passade vi på att sova lite. Jag sov i en stol bredvid. Under natten började det snöa och utomhus blev allt vitt och tyst.
På morgonen kom det en ny omgång med personal. De gav nu verkstimulerande dropp. Men det var fel på den så den hade inte någon effekt. Efter några timmar bytte de till en ny och då kom det igång. Vi bytte personal en gång till.
Men när det var dags att krysta var krystningarna för svaga så de fick ta hjälp av sugklocka. Men kl 17:54 fredagen den 19 jan kom vår dotter ut!
Under hela förlossningsarbetet fanns jag med och stöttade. När hon skulle röra på sig stöttade jag henne. Jag såg till att hon fick i sig mat och vätska. När hon skulle krysta stod jag som en hejarklacksledare bredvid och peppade. Det var en enorm upplevelse att vara med om. Men det var kämpigt, det tog mer än ett dygn.
Jag kunde också få dryck och mackor. Men två gånger gick jag ner till huvudingången och köpte riktig mat.
Vi kom sedan till södra BB, där de har familjerum. Så jag fick stanna kvar och vi hade ett rum med dubbelsäng och eget badrum. På andra sidan korridoren fanns det ett kök som vi delade med 3-4 andra par. I köket ställde de fram lagad varm mat till lunch och middag. Det fanns frukostmat och fika som vi kunde ta av när vi ville under dygnet. Där var det verkligen kanonbar tycker jag.
Vi fick hjälp med amningen och att byta blöjor. Men sedan var det mest att vi ringde på den om vi ville ha hjälp. Innan vi åkte hem hade vi ett samtal med en barnmorska då vi talade om hur det hade varit och saker att tänka på när vi kom hem.
Så vi åkte hem efter två dygn på BB.
Fredrik
2007-02-11, 19:13:23
Lät som ni hade en fin förlossning Havrefras, ja förutom att den kanske blev lite långdragen då.
Är ni väldigt nyligen hemkomna eller var det ett tag sen?
De där fmailjerummen lät verkligen inte helt fel. Om det blir ett barn till så ska jag satsa på att försöka få ett sådant. På vårt BB här i stan förstås.
Daniel
2007-02-12, 01:39:28
Havrefras, mysigt att det var ett mindre kök man fick dela på. :)
På Huddinge så hade vi också ett familjerum, men man delade på ett större kök på hela avdelningen, blev lite mer anonymt i och med att det var så många familjer som hade det köket.
farsanmartin
2007-02-12, 18:13:50
Lägger väl till lite erfarenhet från SÖS och Södra BB:
Frugan och jag gick hos Södra BB. Specialklinik, liten avdelning med 2 grupper av barnmorskor och bara 3 "familjerum" per grupp att föda i. Man går även hela graviditeten till samma grupp/barnmorska som man troligen kommer föda med. Även små kök med mat där papporna lätt kan gå och fixa mat, smörgåsar m.m. Nackdelen är att de bara hanterar fullt "normala" förlossningar, vecka 40 +/-2 veckor, ingen övervikt, inte för gammal mamma m.m.
Om man inte klarar kriterierna vid födslotillfället åker man ner en trappa till normala förlossningen = fabriken (6000 förlossningar per år..) Då min fruga hade lite taskiga värkar var vi tvungna att lämna Södra BB efter några timmar och fick istället ligga på vanliga SÖS. Hade dock världens tur med 2 supererfarna Barnmorksor (ena jobbat sedan 1969...)
Efter förlossningen hamnade vi tyvärr i "väntkö" i 12 timmar till BB (verkar som hela stockholm fött dygnet innan...), för oss då primärt tillbaka upp till Södra BB igen. Surt att sitta i speciellt väntrum/genomslussningsrum, med våran nyfödda och bara vilja vara i fred...:(
Till slut fick frugan och bebisen komma till mammarum på Södra BB. Vilket innebar att jag som pappa fick sova ensam hemma på natten :( Även seg natt för frugan som skulle klara av att hantera den nyfödde, skrik, amningsförsök och känna sig "dum" att väcka den andra mamman i rummet. Så vi åkte hem dagen efter, skönt att komma hem till lugnet (detta efter att barnmorkan visat hur frugan skulle amma. Annars hade det nog varit tungt att vara hemma)
Personalen i sig var mycket bra både på stora SÖS och Södra BB. Även om själva korridoren m.m. är riktigt opersonligt på SÖS (jämfört med Södra BB där man känner sig som hemma). Personalen kan verkligen hjälpa en och var trevliga!
Så rekommendationen är att få familjerum på BB. Rekommenderar även Södra BB!
Havrefras
2007-02-12, 18:49:16
Lät som ni hade en fin förlossning Havrefras, ja förutom att den kanske blev lite långdragen då.
Är ni väldigt nyligen hemkomna eller var det ett tag sen?
De där fmailjerummen lät verkligen inte helt fel. Om det blir ett barn till så ska jag satsa på att försöka få ett sådant. På vårt BB här i stan förstås.
Vi var på södersjukhuset i stockholm i slutet av januari 2007.
Fredrik
2007-02-12, 21:57:55
Frugan och jag gick hos Södra BB. Specialklinik, liten avdelning med 2 grupper av barnmorskor och bara 3 "familjerum" per grupp att föda i. Man går även hela graviditeten till samma grupp/barnmorska som man troligen kommer föda med. Även små kök med mat där papporna lätt kan gå och fixa mat, smörgåsar m.m. Nackdelen är att de bara hanterar fullt "normala" förlossningar, vecka 40 +/-2 veckor, ingen övervikt, inte för gammal mamma m.m.
Om man inte klarar kriterierna vid födslotillfället åker man ner en trappa till normala förlossningen = fabriken (6000 förlossningar per år..) Då min fruga hade lite taskiga värkar var vi tvungna att lämna Södra BB efter några timmar och fick istället ligga på vanliga SÖS. Hade dock världens tur med 2 supererfarna Barnmorksor (ena jobbat sedan 1969...)Är Södra BB en privat klinik? Tänkte på det du skrev om att de bara tar han om "normala" födslar. Är det eftersträvansvärt att få vara på Södra BB och isåfall varför?
farsanmartin
2007-02-13, 19:16:37
Nix, Södra BB är drivet av vanliga landstinget. Men bedrivs på lite egna grunder. De gör ingen reklam utan man söker sig dit på rekommendation/kännedom om verksamheten.
För några år sedan hette det ABC-stockholm och de hade då bara "alternativförlossningar", utan smärtlindring m.m. Numera finns all smärtlindringsalternativ, all utsrustning och varje rum är har egen dusch/ badkar, allehanda födslohjälpmedel som bollar, pallar m.m.
De kör bara normala födslar då det bara är Barnmorskor som bedriver verksamheten, inga läkare eller undersköterskor finns. Vanliga förlossningen ligger dock en trappa ned om det skulle vara några problem. De har utrustning för enklare/normala behov. Kan t.ex. sätta värkstimulerande dropp, men bara efter ett visst skede (i vårat fall behövdes för tidigt = ner till vanliga förlossningen)
Men vitsen är att det är familjär stämning rakt igenom, från början till eftervård. Trevliga lokaler, små grupper, "alla känner alla"-stämning m.m.
Jag rekommenderar det skarpt, om man klassar in...
Daniel
2007-02-13, 23:48:45
Exotiskt! :)
Hur kom ni i kontakt med Södra BB?
Låter tryggt att "vanliga" förlossningen ligger en våning nedan för. I fall att det blir katastrofsnitt så går det ju att ordna.
farsanmartin
2007-02-14, 18:41:30
Hur kom ni i kontakt med Södra BB?
Var frugan som fick tipset via sitt jobb och sedan hittade något på någon webbsida. alltså inte helt insatt i hur vi hittade dit.. :o
Jag var dock med på informationsmötet som de har varje måndag vid 15:00. Man bör även ringa och anmäla sig innan..
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.