Visa fullständig version : Hur lyckas med flaskan?
Daniel
2006-08-22, 17:29:06
Just eftersom amningen fungerat och vi varit lite lata så har Linn vant sig vid att äta från bröstet i alla lägen, men inom kort kommer vi behöva lämna ifrån oss henne lite på dagtid eftersom mamma delvis ska gå tillbaks till skolan och ta några kurser.
Tyvärr så har inte Linn uppfattat detta och helt missar vår plan med flaskan som vi försökt med senaste veckorna. :)
Några tips på hur man ska lyckas få lill-tjejen att börja äta lite mer på flaska?
Vi började med att testa med välling i flaskan, men det var intressant någon enstaka gång, så vi gick över till att pröva med bröstmjölk i flaskan, även det funkade nån gång men sen så var det tutte som gäller - hon är en smart baby! ;)
Vi har försökt med att mamma eller pappa ge flaskan vid infasning, men det verkar inte gör nån skillnad heller.
Nån med framgångsrik flaskmatning som kan ge lite visdomstips? :D
Hon kommer äta när hon blir tillräckligt hungrig och märker att den enda mat som finns att tillgå är i flaskan. Som det är nu misstänker jag starkt att hennes tålamod att vara ledsen tills en tutte dyker upp är större än ert tålamod att inte plocka fram nån tutte.
Daniel
2006-08-23, 13:25:41
Helt sant... samtidigt vill vi inte att hon ska bli allt för olycklig av att vara hungrig... svårt att se henne så ledsen. :(
Det kanske är bra om mamma inte är i rummet? Då kan hon inte se tutt-källan i alla fall. :)
Ja, det kan nog vara bra. Eftersom du inte får gå på kvällspromenad längre kan du ju använda den tiden till att mata Linn istället.
Fredrik
2006-08-23, 21:58:42
Märk ordvalet: "... inte får gå på kvällspromenad längre..." :D
Hårt hållen hemma, Daniel?
Nu har vi knappt haft det här problemet eftersom Ella var så ung då vi kände oss tvungna att avsluta amningen och övergå till flaskan. Den tog hon med en gång utan krusiduller och det kändes såklart oerhört skönt!
Om inte mats utmattningsmetod *wink, wink, nudge, nudge* funkar så får du väl doppa nappen i sirap och socker för att locka henne att ta flaskan ;) Men jag hade nog testat mats förslag, typ 100 gånger, först.
/Fredrik
Daniel
2006-08-23, 22:23:15
Skoja inte, vågar inte säga emot... man kan ju få stryk! ;)
En till grej som vi funderat på; hittills så har vi alltid försökt natta henne med flaska istället för tutte, oftast är Linn rejält trött och grinig, vilket gjort att det blivit ännu svårare.
Inför imorgon tänkte vi;
* Ingen mamma
* Tuttmjölk i flaska
* Tidigare på kvällen
Små, små steg till framgång? :)
Daniel
2006-08-25, 11:32:24
Prövade kombinationen välling, ingen mamma och tidigare på kvällen igår.
Gick hyfsat bra, Linn var på flaskan hårt i ca. 15 minuter och fick tyvärr bara i sig en 30 ml. :)
Tror hon behöver få lite sugteknik på flaskan innan det här blir en succé! :)
Prövade kombinationen välling, ingen mamma och tidigare på kvällen igår.
Gick hyfsat bra, Linn var på flaskan hårt i ca. 15 minuter och fick tyvärr bara i sig en 30 ml. :)
Tror hon behöver få lite sugteknik på flaskan innan det här blir en succé! :)
Det är inte så att du skruvat åt korken för hårt, så det inte kommer in nån luft i flaskan, vilket i sin tur leder till att hon inte orkar suga i sig vällingen? Låter misstänkt om hon jobbar hårt i en kvart utan att få i sig nåt. Det krävs lite teknik för att få flaskan att lira vet du...
Daniel
2006-08-25, 11:49:00
Kan vara... :(
Det är en Dr. Brown super flaska, trodde den skumma ventilen i flaskan skulle ta hand om sånt.
Hur prövar jag att den är rätt skruvad? Sög lite på den själv igår, funkade för mig, men å andra sidan så suger jag lite mer än lill-tjejen.
Testa att suga när du har skruvat åt som du gjorde förut och när du skruvar åt precis så hårt att det inte läcker på sidan av korken när du vänder flaskan uppochner. Är det stor skillnad så har du antagligen skruvat åt för hårt.
Varning dock! Skruvar man åt FÖR löst och ungen gillar att ligga och snurra på flaskan kan den skruva upp sig själv med vällingbad som följd. :D
Fredrik
2006-08-29, 15:46:41
Hur går det för er Daniel? Vem har störst tålamod, du eller en 9-månaders bebis? :D
/Fredrik
Daniel
2006-08-30, 22:11:34
Det går fram åt, nu är Linn i alla fall intresserad av flaskan.
Tyvärr så har hon inte fått till att suga så mycket på den, utan behandlar den mer som en tuggleksak. :)
Det blir typ 30 ml på 15-20 minuter, men det går lite framåt i alla fall. :)
Fredrik
2006-08-30, 22:14:55
Utan att ha för mycket erfarenhet av er situation så får man väl nöja sig med att säga en endaste sak: var lugna, det kommer :) Och verkar det motigt, ha kontakt med bvc <--- överflödigt råd, men det tåls att sägas ändå ;)
Sen kan jag ha full förståelse för att det kan bli lite frustrerande.
/Fredrik
Fredrik
2006-09-20, 14:56:50
Hur går det för er Daniel? Har hon nappat ordentligt på flaskan än eller kinkar hon fortfarande?
/Fredrik
Daniel
2006-09-20, 15:01:15
Aha, glömde helt att updatera denna.
Vi fick tipset om att pröva med pipmugg och det har funkat riktigt bra för Linn, även om hon häller ur en del när hon leker med muggen. :)
Däremot så verkar välling som dryck vara helt off för henne, så det blir semper äppeldricka och vatten istället. :D
Fredrik
2006-10-05, 10:57:59
Gott att ni har fått det att fungera! Du lät, ja, lite orolig först, för att uttrycka det milt ;)
Jag undrar, rent generellt, kan det vara så att det är vanligare idag att man ger barnet flaskan tidigare än för, låt oss säga, tio år sedan. Och vad skulle isåfall orsakerna vara till det? Vad kan det finnas för konsekvenser, om några?
/Fredrik
Daniel
2006-10-06, 00:12:36
Det enda jag har hört om tidig napp/nappflaska är just att det inte är så bra för tänderna, men det är från en övernitisk tandläkare på tandinfon som tyckte att man inte ska amma på natten efter att man borstat för att det sabbar tänderna - Hej snälla tandläkaren från en helt annan värld! :)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.