Visa fullständig version : A-kassa
_coffe_
2009-01-22, 22:32:44
Nä, nu har jag nog nått den gränsen att jag faktiskt får ansluta mig till akassan, då jag inte fått tummen ur under sen i somras då sambon började tjöta på mig om det...
Facket känner jag att jag inte får något ut av, men däremot så hade det ju varit bra att få in lite pengar om jag blir av med jobbet...
Frågan är bara, vilken A-kassa ska man gå med i? Spelar det någon som helst roll, bara den som är billigast?! :D
Jag har ingen aning om hur det funkar överhuvudtaget, så sammanfatta gärna åt mig och hur jag ska gå till väga... Inom det området är jag en newbie...
Sigfridsson
2009-01-24, 12:32:11
Du får inte gå med i vilken A-kassa som helst, du måste uppfylla vissa kriterier. Har du en höskoleutbildning så har Akademikernas A-kassa låg avgift. Sen har jag för mig att du måste betala ett år innan du är berättigad till ersättning.
Facket är inte så dumt att vara med i, värt att tänka på tycker jag. Jag är med i facket men inte A-kassan.
zzingo
2009-02-18, 21:36:26
Jag ska gå med i A-kassa men inte facket. Har inte varit med i något innan, men nu får man ju mer än sig själv att ansvara över så de är väl dags för lite ekonomisk säkerhet.
Du kan inte välja vilken a-kassa som helst. Det ska gå igenom de facket du skulle varit med i om du skulle vilja gå med i facket.
(Med risk att jag får någon fack-person på mig så är min åsikt att jag inte förstår vad facket gör för nytta i dagens läge. Avskaffa facket och inkludera a-kassan i skatten istället så slipper folk tänka på de.)
Sigfridsson
2009-02-18, 23:06:56
Facket gör en hel del, men det avskaffar sig självt om medlemmarna försvinner, smidigt va´? :)
De är ju de som förhandlar om löner och förmåner, det är lite enklare att sätta tryck på arbetsgivaren om man är en hel yrkeskår istället för zzingo 25 bast.. För de är få arbetsgivare som vill höja löner! Mitt fack ställer upp med advokater och rättshjälp om jag skulle behöva det, för mig är det värt hur mycket som helst.
För mig är det ett enkelt val, kan jag påverka min arbetssituation genom att vara med i facket till det bättre så.. Min åsikt. Att stå utanför och ändå ta del av godbitarna, inget jag hade sträckt på mig för.
Vad du gäller A-kassan kan jag hålla med dig lite, tycker förvisso valet skall vara fritt såsom facket. Men nackdelen blir att det är då de med större risk för arbetslöshet som är med i facket, alltså ofta samma personer som har minst löner.
Asthor
2009-02-19, 20:54:41
//Deleted
Sigfridsson
2009-02-19, 23:20:44
Jag tycker gott att man kan klara sig utan att vara med i facket och det är ju jätte bra att facket förhandlar upp löner för folk som inte är tillräckligt bra, ambitiösa eller värdefulla att kunna göra det själva, om man är med i facket har företaget ingen skyldighet att löneförhandla med dig utan de kan ge dig standard lyftet bara och du kan inte säga nått om det...
Sedan att man skulle behöva rättslighjälp mot sin arbetsgivare är ju fel, jobbar man för en arbetsgivare som skapar sådana problem är man en sellout som jobbar med vad som helst för att man inte kan få ett bra jobb.
Facket är imho till för den grå massan som aldrig kommer göra något av sig själva inom karriärs stegen iaf...
Först blir jag förvånad över att läsa ett så vridet inlägg på detta utav alla forum. Därefter blir jag förvånad över att en vuxen människa hunnit lära sig så lite. Förvåningen blir därefter irritation över att du kommer med ett så urbota dumt inlägg som inte gäller sakfrågan utan bara är stöddigt. Men sedan inser jag att inlägg där inte ens punkterna hunnit sättas ut kanske inte är så seriöst menat?
Facket har inte alls den betydelse det har haft och jag är absolut ej dess största förespråkare. Men jag skulle rekommendera dig att läsa ditt lands historia innan du sågar den "grå massan" vid fotknölarna. Utan den kamp våra landsmän före oss förde så skulle vi inte ha den position vi har idag. För jag vet precis som du att man idag ofta klarar sin löneförhandling lika bra utan ett medlemskap. Anledningen till detta är Facket.
Jag tillhör själv den yrkeskategori som enligt den rapport Arbetsförmedlingen släppte idag har högst bristindex. Det skulle kunna betyda att jag har minst nytta av Facket då jag har minst konkurrens på arbetsmarknaden. Att mitt fackförbund sedan heter Ledarna borde göra det hela än mer snurrigt, för varför finns det ett förbund för ledare och chefer, är inte det karriärsmänniskor?
Nej du, världen ser inte ut som du fått berättat. Detta landet är byggt på det arbetarna utför varje dag. Karriärist eller inte, fackansluten eller inte spelar ingen roll. Sen är givetvis facket viktigare för vissa människor, de som skiter det runtomkring, pengar och karriär - utan bara vill göra sitt jobb. Det är hedervärda människor för mig, och ser du verkligen ner på dem såsom det verkar?
Avslutningsvis, inget vet vad som händer i framtiden. Alla som är anställda kan hamna i tvist med sin arbetsgivare. Sen är det väldigt ovanligt att man behöver advokathjälp i det här landet. Anledningen till det? Gissa. Det räcker att titta andra sidan Östersjön. Vad jag menade från början var dock inte strid med arbetsgivare utan min situation. I mitt arbete så är det en trygghet för mig att ha facket bakom mig i fall att något händer, i Sverige eller utomlands.
Jag vill inte starta en långdragen pajkastning, men det var lite för höger och narcissistiskt för att jag skull kunna hålla käft.
Robbie
2009-02-20, 12:06:04
Jag tycker att det är helt klart värt att vara med i facket och A-kassan. Facket förhandlar bara för sina medlemmar och arbetsgivaren har egentligen som skyldighet att endast ge anslutna medlemmar en löneökning som facket och arbetsgivaren förhandlar. Jag har sett flera exempel där de anslutna får löneökningen men inte de ickeanslutna. Trist och skit, men sant. Sen om avgiften är allt värd eller inte vill jag inte utala mig om.
Frippe
2009-02-21, 20:22:08
Ja debatter som denna kan bli långa och ganska hätska. Skälet är troligen att det bottnar i olika ideologier. Ett annat skäl som jag helt ovetenskapligt skönjer redan nu i denna tråd är ålder. De som frågat undrande varför eller de som ifrågasatt varför överhuvudtaget är alla max 25 år. Idag har vi en lågkonjunktur, förra gången vi hade detta var för ca 8 år sedan. Gången dessförinnan i början av 90-talet. Detta säger jag inte för att vara nedlåtande eller på annat sätt såra, men förra gången så gick ni i högstadiet och hade fria måltider och fri tandvård. Det största huvudbry ni hade var vem som skulle köpa ut till helgen. Samtidigt fanns vi som är lite över 30 idag (vi var som ni är idag förra gången) och undrade hur fan vi skulle klara hyran och äta och gå till tandläkaren på 7000 kronor i A-kassa. Idag sitter ni i samma båt som oss, ni har barn hus/lägenheter som ska betalas.....ni jobbar. Skillnaden är dock att många av oss har jobbat kontinuerligt hos samma arbetsgivare i upp till 10 år, det har inte ni. I mitt fall så känner jag mig ganska trygg, det är ett par hundra som får gå innan dom kapar mig. Men för er som som är 22-25 så hänger ni löst för att citera ett populärt underhållningsprogram. Det är inte så många som anställdes efter er. Men pga att många människor har dött, faktiskt offrat sina liv och gör det än idag runt om i världen har ni en uppsägningsmånad, ni har en reglerad arbetstid, ni har rätt till semester. Och vet ni vad, ni har rätt att vara föräldrarlediga.........Det är inte så länge sedan som förädrarledighet innebar i praktiken arbetslöshet.
Jag tänker inte orera om skotten i Ådalen osv, men betänk att huset ni bor i, kontoret ni jobbar på, bilen ni åker i osv osv är byggda av män och kvinnor som kämpat jävligt hårt och fortfarande gör det för att du ska kunna åka räkmacka genom livet. Det är dom stackars satarna som just nu får ta käftsmäll efter käftsmäll om du ser samma nyhetssändningar som vi andra. Så för att "uniont" ställa mig bakom Sigfridsson, att kunna sin historia är att vårda sin framtid. När jag gick i plugget fanns ett ämne som hette Samhällskunskap.
Ps1/ inser att jag blev rätt upprörd när jag skrev detta så jag ber om ursäkt i förväg om jag sårar någon, men det behöver sägas.
Ps2/ Jag röstar inte rött, bara så ni vet det.
Robbie
2009-02-22, 19:16:59
Som vanligt kommer min gamle vän:D Frippelippe med goda ord igen.
Han har en poäng med vad han säger. Många har fått sätta livet till, blivit svartstämplade, förlorat jobb eller annat för de rättigheter vi har idag. Att inte se vad deras engagemang och tid har gett oss eller rätt av bara strunta i det är det samma som att trampa på deras arv.
Jag är rätt gammaldags av mig samt att jag kommer från en "arbetarfamilj" med människor som var engarerade på den tiden, så därför försöker jag hela tiden tänka på alla de fördelar de har gett mig. Dock röstar jag inte rött idag eftersom färgen betyder absolut ingenting mera.
zzingo
2009-02-22, 21:50:39
Det var inte meningen att starta en jättesak med detta.. Skrev bara ner lite tankar om a-kassa och fack med mera.
Jag håller med om att facket har varit väldigt viktigt för vårat lands historia mm. Men som de känns idag så är det lagar som styr det mesta, och facket gör inte så mycket i förhållande till vad de kostar att vara med.
På ett större företag är det säkert bra att vara med då man kanske inte har så mycket att säga till om själv. Jag jobbar på ett mindre företag så de känns som att om jag inte kommer överens med min arbetsgivare och tog in facket så skulle man ju inte vara så omtyckt.... Och då skulle de väl inte vara så kul att vara kvar. Löneökningar med mera är ju bra att dom har hand om, men de kan man ju förhandla själv om man sköter sitt jobb bra. Har hört av en jag känner att på deras arbetsplats så är en avdelning inte med i facket medan dom andra är det. Dom som inte är med i facket har lyckats förhandla till sig bättre löneökning än vad facket gjort åt sina medlemar hos samma arbetgivare...
Vad gör facket i en lågkonjuktur som vi är i nu? Dom kan ju inte göra nått. Massa folk blir ju varslade varje dag.
A-kassan borde ingå i våran höga skatt som vi har idag!
Utan att blanda mig i diskussionen i övrigt: Att tycka att facket spelat ut sin roll idag är inte det samma som att förneka nyttan fackförbunden gjort historiskt.
Utan att blanda mig i diskussionen i övrigt: det finns branschkopplade a-kassor och det finns icke branschkopplade a-kassor. Ett exempel på den sistnämnda kategorin är SAAK (Svenska Arbetares A-kassa). Men som nämnts tidigare, hur man väljer att göra och till vilken a-kassa man (ebventuellt) ansluter sig är en fråga om ideologi, politik och ibland ekonomi.
Rent praktiskt kan det vara bra att kolla upp hur olika medlemmar anser sig ha blivit bemötta av sin a-kassa innan man ansluter sig, de är rätt olika i sin tillämpning av olika regler och i hur tillgängliga och hjälpsamma de är.
Daniel
2009-02-23, 13:48:01
Utan att gå in på ideologisk diskussionen kring för eller emot fack så kan man se det på ett mer praktiskt, och för min del handlar det om att i många fall är det gruppupphandlade avtal kring försäkringar och liknande som jag har stor nytta av.
När det gäller arbetsrättsliga delen så är min erfarenhet att varierar en hel del beroende på vilket fackförbund det gäller, vårdförbundet (som min fru är med i) är rätt värdelösa när det gäller förhandlingar etc men Sverige Ingenjörer (som jag är med i) uppfattar jag som rätt proffsiga. Men som sagt, i stort sett är det av andra skäl jag är med i facket idag.
När det gäller A-kassa är det som sagt bra att kolla runt lite vilken/vilka man kvalificerar för och sen ta den billigaste, eftersom det i botten är ett statligt skydd som man av historiska skäl lagt ut på fackförbunden så är det alltid samma regler och service och då kan man lika gärna ta den som är absolut billigast. Japp, jag är en cheapo! :)
När det gäller A-kassa är det som sagt bra att kolla runt lite vilken/vilka man kvalificerar för och sen ta den billigaste, eftersom det i botten är ett statligt skydd som man av historiska skäl lagt ut på fackförbunden så är det alltid samma regler och service och då kan man lika gärna ta den som är absolut billigast.
Problemet är väl överlag inom förvaltningssverige att: visst, vi har samma regler, men nej de tillämpas inte på samma sätt. Jag brukar roa mig med att läsa riksrevisionens olika rapporter och granskingar (mm vi har alla våra små böjelser :rolleyes: jag gillar SOU också :eek: ), när förvaltningssverige granskas kan man utgå ifrån att en sak kommer att kritiseras och det är att regelverket tillämpas olika. Därför kan det vara bra att kolla "referenser" innan man bestämmer sig.
Daniel
2009-03-07, 09:27:40
Leif, "intressant" hobby! ;)
Problemet är väl överlag inom förvaltningssverige att: visst, vi har samma regler, men nej de tillämpas inte på samma sätt. [...] Därför kan det vara bra att kolla "referenser" innan man bestämmer sig.
Du har en poäng. Jag har haft kontakt och varit medlem i Alfa-kassan och AEA, båda har varit väldigt lätta att göra med, det kanske hjälper någon här på forumet som står i A-kasse valet. :)
tranquillo
2009-03-15, 01:43:31
Liten instickare till fack-debatten: Jag är med i Jusek och tycker att dom är helt ok. Inte för att dom ska löneföhandla åt mig, det gör jag bättre själv, utan för att ha en backup ifall min arbetsgivare, mot all förmodan, skulle få för sig att blåsa mig på något sätt. För sånt händer ju tyvär. Sen har dom ju bra lönestatistik som man kan kika på när man ska förhandla och en bra telefonservice om man behöver hjälp.
Ang A-kassa så var jag på väg att gå ur facket av ekonomiska skäl, men då märkte jag att jag tydligen har en inkomstförsäkring på 80% (upp till 80 000/mån) av min nuvarande lön inbakat i fackavgiften. så då var det ju inte dirket lönt att säga upp facket för att få nån sämre deal.. tror aea har nån maxgräns på typ 20 000 nånting...
peppelorum
2009-03-16, 13:20:50
Liten instickare till fack-debatten: Jag är med i Jusek och tycker att dom är helt ok. Inte för att dom ska löneföhandla åt mig, det gör jag bättre själv, utan för att ha en backup ifall min arbetsgivare, mot all förmodan, skulle få för sig att blåsa mig på något sätt. För sånt händer ju tyvär. Sen har dom ju bra lönestatistik som man kan kika på när man ska förhandla och en bra telefonservice om man behöver hjälp.
Ang A-kassa så var jag på väg att gå ur facket av ekonomiska skäl, men då märkte jag att jag tydligen har en inkomstförsäkring på 80% (upp till 80 000/mån) av min nuvarande lön inbakat i fackavgiften. så då var det ju inte dirket lönt att säga upp facket för att få nån sämre deal.. tror aea har nån maxgräns på typ 20 000 nånting...
Som tranquillo skriver, facket kan ge mer än bara att vara ett fack. Unionen har en trevlig inkomstförsäkring som täcker upp till 36k, vill man kan man teckna en tilläggsförsäkring som täcker upp till 80k.
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.