handdator

Visa fullständig version : Hur tolkar man barnets signaler?

Daniel
2006-08-20, 11:22:50
Delar av detta underhållande ämne från Pappagrupps-tråden.

Alltså, många av dom som får barn första gången ser ju efterhand, när dom har fått fler, att det första var ett "experiment". De andra barnen var mycket enklare att hantera.

Så, hur lär man sig enklast att tolka och förstå signaler om hur saker ligger till i "statusen" av barnet. Hur ser tex skillnaden ut på "-Jag är hungrig", och"-Jag ligger obekvämt"?
För vår lilla Linns del så finns det i ett antal olika (mest ljud) signaler.

1. Gnäll - Jag är olycklig och behöver uppmärksamhet.
2. Lätt gråt - Jag är hungring.
3. Hysterisk gråt - Jag har ont, antingen slagit mig eller i magen och kommer spy SNART!
4. Brummande och sjungande ljud - Jag mår rätt bra just nu och pratar med diverser hundar, leksaker och möbler. :D

Det var mycket 3 i början, sen kom 2:an starkt. Nu när lill-tjejen blivit så social så är det det mycket 4 och 1 också. :D

Numer brukar även 3:an kombineras med hysteriskt flaxanden. :)

Brummande är sjukt kul, ska se om jag kan få upp ett klipp på YouTube. :)

Fredrik
2006-08-21, 08:50:40
Den här tråden har potential att bli lite rolig om alla skulle beskriva hur just deras barn signalerade sitt eventuella välmående/misär till sina föräldrar ;)

Well, lilltjejen är ca 2,5 månader gammal och eftersom jag får anse mig ha tolkningsföreträde på hennes signaler så:

1. Sover. Också något som jag brukar kalla normaltillstånd. Kännetecknas av milt snusande kombinerat med tillfälliga muskelsammandragningar som kittlar förälders skrattnerv.

2. Blandat smågnäll. Kan gälla allt ifrån att hon tappat nappen, ligger obekvämt (detta ljud kommer snabbt då man lägger henne på mage för dagens träningssession), har gjort nummer ett eller två i blöjan (inte sällan en kombo av de bägge) till allmänt och svårdefinierat missnöje.

3. Highpitchade skrik, ihållande, snudd på otröstlig. Detta lär man sig att känna igen tämligen omgående då det på vår lilltjej endast betydde en enda grej: Jag. är. hungrig! Det enda som hjälper är således att ge henne nappflaskan och det illa kvickt. Har man lite tur kan en napp dämpa skriken under tillberedningstiden.

4. Ilsket skrikande, högrött ansikte, så nära otröstlig man kan komma. När detta ljud uppstår så är ens första rekation: Shit, flyglarmet! Är det månne dansken som kommer?! Det här har vi bara råkat ut för vid ett par tre-fyra tillfällen. Ofta har det berott på utmattning/trötthet i kombo med lite hunger eller allmän frustration. Misstänker vi iallafall. Det enda som har hjälpt vid dessa tillfällen har varit att gå omkring med henne i famnen och prata/sjunga med henne.

5. Joller. Den härligaste signalen av dom alla, ofta kombinerat med härliga leenden som tar över hela hennes underbara lilla ansikte! Uppträder oftast då hon är nymatad och nöjd. Det är detta beteende som gör att man orkar stå ut med 2,3 & 4 :D

/Fredrik