handdator

Visa fullständig version : Förlovning - hur gjorde ni?

_coffe_
2009-01-12, 20:18:41
Funderar ju starkt på att förlova mig med sambon lagom till våran 1-årsdag och innan knodden tittar ut...

Hur gjorde ni? Hur ska man lyckas få en vettig fingerstorlek till henne nu när hon dels är gravid och dels inte har så mycket "fina" ringar som man kan måtta från... Jag kan ju inte direkt mäta henne med ett skjutmått medans hon sover :p

Daniel
2009-01-27, 19:40:42
Låter som en bra plan. :)

När det gäller ringar så brukar det inte vara några problem att öka/minska dom i storlek, så försök att få tag på en ring hon har och utgå ifrån den, så får man anpassa ringen när det är klart med överaskningen.

Lycka till! :D

Erik H
2009-01-28, 07:27:01
Jag friade ringlöst. Det var lite stundens ingivelse under en weekend-resa till New York. (Även om jag hade gått och klurat på det ett tag). IMHO så är inte ringen nödvändig vid själva frieriet. Det är dessutom trevligt att gå till guldsmeden tillsammans och titta på alla olika varianter som finns!

Lite kuriosa: Datumet för frieriet var 11 september, fast tre år efter "riktiga" 9/11. Mer kuriosa: Samma datum 4 år senare föddes vår son, samma dag som min lillebror fyllde 30.

Frippe
2009-01-30, 09:53:32
OK nu kommer en laddning med kanske lite värdelöst vetande, men ändå.

Kolla först om hon är en silver eller guldtjej? Vad har alla hennes andra smycken för färg?

Svenskt guld oavsett färg är generellt av betydligt bättre kvalité än utländskt. De maskingjorda ringar du hittar i olika erbjudanden osv med två till priset av en osv osv är maskingjorda med visserligen 18k guld men oftast ganska dålig smältsammansättning. Alltså dom håller inte mer än 10 år typ. Gult guld är mjukast, rött guld något hårdare och vitt guld hårdare ändå. Har du mormors gamla ringar och annat guld du gärna vill smälta ner och göra en ny ring av går oftast inte det. Skälen är många men ett av dom är att vid tillverkningen av guldsmycken utomlands används kemikalier som inte är supernyttiga. Dessa frigörs när dom smälts ner av smeden och han/hon vill inte andas in detta.

Vi valde att göra våra ringar i Palladium. Viktpriset är detsamma som guld men eftersom det är så pass mkt hårdare än guld är det lite mer svårjobbat och därmed går ringpriset upp. Det ser ut som vitt guld. Att göra ringar i Titan är ju populärt, snyggt o skitdyrt.

Rådet är att du gör det ringlöst men med en annan symbolisk gåva eftersom fingrarna kommer svälla en del. Sen går ni tillsammans och hittar eller designar ringar som ni gillar. Eller så köper du en billig du kan klippa upp när fingret ökar i storlek på henne. Har ni råd och tid, hitta en "riktig" guldsmed. Inte Guldfynd i gallerian.

Symbolisk gåva?
Köp henne 100 träd i Sahara eller adoptera en späckhuggare eller gör henne till Tigerfadder eller världsförälder osv osv. Hitta en plats hon och du har gemensamt, vart såg ni varandra första gången? Var det i polarens vardagsrum så be att få låna samma rum igen, låter lite fattigt men jag lovar dig en tår när hon fattar hur romantisk du är;)

Planera inte för mkt, kör bara.

Grattis o lycka till.

//F

Daniel
2009-02-10, 22:55:01
_coffe_ hur har det gått? Är ni förlovade numer? :)