handdator

Visa fullständig version : Vägrar bajsa utan blöja!

Daniel
2008-12-01, 22:45:27
Sen i somras så har vår drygt 3-åriga dotter varit utan blölja och är rätt duktig på att hålla sig och säga till när hon vill kissa.

Däremot är det helt kört att bajsa på toaletten eller pottan, vid två tillfälle så har hon bajsat på toaletten och pottan, men vanligtvis är det helt kört.

Hennes mage är rejält regelbunden och hon bajsar aldrig på dagis utan det är bara hemma och i blöja det verkar bli av.

När hon känner sig bajsnödig så säger hon till att hon vill bajsa och då är det bölja som gäller.

Dom senaste helgerna så har vi försökt vänta ut henne och sagt att "stora tjejer bajsar på toaletten", men det har alltid slutat med att hon blir nästan ledsen när hon inte får bajsa i blöjan, vilket inte heller känns bra. :(

Någon som har varit med om något liknande och har lite tips på hur vi kommer ur "vill bara bajs i blöjan"-cykeln? :)

Pappakim
2008-12-01, 23:24:21
Haha, förlåt att jag skrattar men jag känner iegn det. Min son bajsade bara i en ny fräsch blöja mellan 2 och 3 år. Egentligen är nog det bästa att skapa en situation så att dom lyckas bajsa på toaletten. Ge henne en blöja kanske och be henne förbereda sig, och när det börjar bli "dags" följa henne till toaletten.
Sen om det lyckas med bara en liten liten liten bajs så kan man göra en stor grej av det, wow duktigt, toppen, världsklass osv så tror jag toaletten blir roligare än blöjan.

Annars testa låta henne sitta på toaletten fast med blöjan på sig - eller stå inne på toaletten till att börja med.

Hoppas det går bra!

Daniel
2008-12-02, 14:51:42
Pappakim ingen fara, det är rätt komiskt tyvärr. :)

När det gäller att följa med när hon ska bajsa så är det nog rätt kört, även med blöja så vill hon oftast stå och klämma själv. :)

Däremot att leda in henne på toaletten och även sitta på toan med blöjan verkar rätt vettigt. Får pröva lite så får vi se om blöjan åker ut snart. :)

tranquillo
2008-12-03, 23:33:34
Tjenare.

Håller med Pappakim.. Låter lite som det kan ha blivit en lite för stor grej av det. specielt när du säger att hon vill vara för sig själv. Hon tycker säkert att det är för mycket uppståndelse över bajsandet. Jag tror att om ni bara inte gör något alls, ge henne en blöja utan suck och stön när hon vill ha den så kommer hon själv vilja gå på toaletten snart.

Själv är jag egentligen inte så mycket för det där med glada hejjarop när barn går på toaletten, för egentligen så tycker jag att det ska vara en naturlig sak, inget man gör för att få uppmärksamhet... Men det blir ju spontant en hel del hejja rop när det väl händer. det går inte att hindra... :)

Daniel
2008-12-12, 22:20:16
tranquillo det kanske vore något att bara vänta ut det, senaste tiden så har vi försökt att leda in henne på toaletten men det ger bara upphov till en del uppröda känslor hos en liten tjej. :)

Att berömma är inget vi gör vanligtvis, men om hon skulle få för sig att hänga på till toan själv så kanske det vore läga att peppa lite i alla fall, eller är det larvigt att ha med serpentiner och visselpipor in på toaletten? :p

henke83
2008-12-14, 15:07:06
Beröm är nog ändå det bästa sättet enligt mig. Men man får väl tänka att det är få 10åringar som skiter i blöjan... eller?

Daniel
2008-12-23, 23:42:41
Otroligt genombrott! :D

I söndags så var vi hemma hos vår dotters "bästa vän" (enligt henne själv då) som är ett par dagar äldre, efter lite middag och kaka så ville hon bajsa och vi var inne på att ge henne en blöja, men så säger hon själv att hon vill gå på toaletten och bajsa precis som hennes bästis.

Hon är rejält duktig och gör på toaletten och vi pratar om att hon ska göra om det dagen efter också. I måndags så händer det igen, den här gången så springer hon i på toaletten själv, lägger på hennes toalettstol med trapp och sätter sig och klämmer i fred (för vi får ju inte störa henne). När hon är klar ropar hon stolt! :D

Ja, det är löjligt hur kul det här kändes... :p

tranquillo
2009-01-03, 00:24:16
Men visst är det härligt hur barnsligt glad man kan bli för att en människa utför sina basbehov :) Det är nåt som är totalt omöjligt att förklara för någon som inte har barn. Det är helt klart nåt som folk som säger att "jag vet precis, min hund är som ett barn för mig, så jag vet precis..." inte har en aning om.

Daniel
2009-01-10, 23:43:53
tranquillo men om man har hund och barn, då måste den kommentaren var giltig, yes? ;)

tranquillo
2009-01-11, 00:02:05
jo. så måste det väl vara :)

Daniel
2009-01-11, 00:11:48
tranquillo heehee... känns tryggt! :D

Zebbe
2009-01-28, 20:44:56
Otroligt genombrott! :D

I söndags så var vi hemma hos vår dotters "bästa vän" (enligt henne själv då) som är ett par dagar äldre, efter lite middag och kaka så ville hon bajsa och vi var inne på att ge henne en blöja, men så säger hon själv att hon vill gå på toaletten och bajsa precis som hennes bästis.

Precis samma erfarenhet har jag. Min son Lukas kan inte riktigt kissa och bajsa utan blöja, och vill inte gärna prova om man frågar. Men när kompisar ska göra det så ska han med. Och då går det bra. Här tror jag dagis utövar bra grupptryck.

Och som någon annan sa: det är få barn i skolan som har blöja...

Daniel
2009-01-31, 19:10:25
Här tror jag dagis utövar bra grupptryck.
Äntligen något vettigt som kommer ur grupptryck... :p

Här har den blöjfria succén fortsatt, ett par "återfall" vid några tillfällen då hon inte bajsat på dagen och sen fått nattbölja och varit uppe lite längre.

Det intressanta är att när man frågar henne i det senare fallet så förklarar hon det med "men jag hann inte till toaletten för att blöjan satt på mig" - HUMOR! :D