Visa fullständig version : Köpa bostad
_coffe_
2008-11-07, 20:07:17
Jag vet att det redan finns en tråd precis under min som handlar om att köpa bostad, men vem vill inte ha en egen tråd innerst inne ;)
Så här ligger det till; jag och sambon har alltid velat bo på en gård och har nu den senaste tiden börjat kolla mer och mer... Vi har varit på två visningar, varav den ena visade sig vara helt perfekt för oss... Huset var lagom stort, en riktigt fin stalldel, verkstad, carport för två bilar plus 3 extra byggnader för diverse pappaaktiviteter ;)
Huset har ca. 5 ha kuperad betesmark, perfekt för hästar som då är vårat mål att ha på gården... Även då fixa stallet för fler boxar så att man kan hyra ut boxar...
Räknar vi lite på det med banken så klarar vi av huslånet samt driftkostnaderna så som det är idag, även vid hennes mammaledighet fr.o.m. mars... Vi får ca. 10.000 kvar till allt annat efter lånet, och då är det verkligen allt annat...
Det känns som om vi skulle klara oss på det iaf...
Men en fråga till er som vet...
Handpenningen, kan man låna till den separat på en annan bank utan att få ett så kallat handpenningslån, där man ska betala tillbaks allt inom 6 månader (i regel).... Eler banken kanske inte blir så glad över just ett sådant lån, för jag antar att dom vill veta vad pengarna skall användas till?!
Det är just med handpenningen som det kniper sig, vi har inte dom pengarna just nu och vi kommer inte få möjlighet att skrapa ihop så mycket på så kort tid... Och enhandpenningslå¨n blir helt sjukt dyrt i månaden, så det går helt bort...
Hur gör man??
Sen en annan sak, vad ska man lägga sig på för ränta? Rörlig eller fast? :P
peppelorum
2008-11-08, 22:36:57
Det låter inte så stabilt i mina öron det där.
10 000, är det det ni har kvar efter ränta och ska då de 10 000 räcka till mat, kläder, amortering, drift etc? Har jag förstått det rätt då?
För om det är så så har ni ingen som helst buffert, och ingen möjlighet till att bygga upp en buffert heller. Går då kylen sönder, eller det börjar läcka in, eller bilen brakar eller....
Vet inte vad ni har för boende idag, men om det där är er första köpebostad varför måste ni då slå till på det slutgiltiga boendet på en gång? Varför inte köpa något mindre ni faktiskt har råd med och sen byta upp er under resans gång. Hur bor ni idag, kan vi få en liten inblick i det så kanske vi kan tänka vidare lite mer?
Sen det med ränta, i långa loppet vinner man alltid på rörlig ränta, men har man det tajt så kanske fast ränta är att föredra. Nu är ju räntan på väg ner de kommande åren också.
_coffe_
2008-11-09, 16:34:19
Nä, 10k har vi kvar efter amortering av lånet och driftkostnader medräknade... Så det ska räcka till mat, bensin och räkningar...
'idag bor vi i hyreslägenhet, betalar ca. 5700 i månaden för en trea på 79 kvadrat...
Nä, 10k har vi kvar efter amortering av lånet och driftkostnader medräknade...
Om du inte ens har koll på hur du ska lösa handpenningen och vad det kommer kosta per månad så är ju den där uträkningen helt ointressant. Mäklaren är skyldig att göra en boendekostnadskalkyl åt er, så det är väl bara att styra upp en sån innan ni går vidare. normalt brukar bankerna vilja att man har minst 5-6 000 per vuxen och 2-3 000 per barn kvar att leva på varje månad efter att alla fasta kostnader är betalda. Det verkar ni inte vara i närheten av.
_coffe_
2008-11-11, 17:15:33
Innebär inte alla fasta kostnader amortering av lånet, driftskostnader och de standard räkningar man får varje månad, så som telefon, tv och försäkringar? I så fall har vi 5k per skalle kvar att leva på, så det är väl inga problem?
Jag har säkert varit luddig i mina inlägg tidigare....
Handpenningen tänker jag låna till, det är inga problem... Jag vet exakt på kronan vad amorteringen och driftskostnaden kommer att kosta mig i månaden.... Kanske inte exakt, då jag inte fått någon slutgiltlig ränta på lånet, samt inte vet än om det ska vara bundet eller ej....
Som sagt, gör en kalkyl. Varenda bank med självaktning har formulär för det på nätet och mäklaren är tvungen att göra en åt dig om du ber om det.
_coffe_
2008-11-26, 16:58:41
Tänkte bara säga det att det går väldigt bra med gården vi kollat på... Är uppe i budgivningen, och med dagens läge på finansmarknaden i allmänthet och bostadsmarknaden i synnerhet så verkar det absolut som om vi har en stor möjlighet till att få stället, till lite mindre än utgångspriset dessutom!
Carlbergh
2008-11-26, 19:02:58
De va bra! Skönt att höra! Slå till så näven rycker av =)
5 ha är en smidig lite gård. Lätt att handskas med vid sidan om andra jobb osv. (vi har 4,5 ha och köper till lika mkt)
Men 10.000 låter inte som så mycket marginal. Det blir lätt mycket utgifter på en gård. Ju fler hus man har destu fler reparationer och mer underhåll att sköta. Även om man gör allt själv så rinner det iväg pengar i material. Gård, då blir det landet och med rätt stor sannolikhet 2 bilar vilket är djävlig dyrt.
Ränteläget just nu är inte så kul. Kolla om du inte kan få hela eller delar av lånet i JAK-banken iställer för en vanlig kommersiell bank. Det kan vara en lösning för att göra lånet mer hanterbart. Å andra sidan är det som du säger rätt läge att köpa just nu.
Nåja. Se till att ordna en duktig och seriös auktoriserad besiktningsman. Att få den bedömningen av gården är guld värd när man försöker uppskatta hur stora utgifterna blir i framtiden på byte av takbeläggning, badrumsvåtskikt etc. Och om besiktnignsmannen upptäcker fel som köparen borde ha upplyst er om så har ni argument för att få ner priset....
_coffe_
2008-11-27, 17:32:42
Sambons styvfar har varit och kollat på gården, han är dock inte besiktningsman men har egen gård, har haft sen han var liten grabb och en jäkligt duktig hantverkare... Han tyckte stället såg riktigt bra ut, han påpekade lite av det som vi redan hade sett och sådär, annars var det helt okej... Huset ligger på en höjd, så där finns ingen risk för fuktskador, källaren har använts flitigt, taket ser kanon ut, även på insidan...
Efter mer noggrann kalkylering hos banken så får vi ca. 17 tusen över efter amorteringar och driftkostnader... Så det borde vi ju klara oss på som jag ser det....
Det ska faktiskt bli jäkligt intressant att se om vi får huset eller ej... Just nu väntar vi som sagt på om någon av de andra intressenterna lägger bud eller ej, och sen vad ägaren säger... I dagsläget är huset tomt och förre ägaren flyttat ut, vilket är perfekt för oss för då vill han bli av med det... Vilket sätter mer press på honom :D
Anlitar man en besiktiningsman får man även ett viss försäkringsskydd som kan vara värt mångdubbelt de 8-10.000 kr besiktningen kostar. Betänk att det är köparens skyldighet att kontrollera bostadens status....
Den seriösa besiktningsmannen nöjer sig inte med att kolla, han ger sig in precis över allt och undersöker. Ibland blir man förvånad var en vuxen mans kropp går in :eek:
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.