handdator

Visa fullständig version : Första levnadsåret: Framstegen

Fredrik
2006-08-09, 11:02:17
Tjipp!

Lilltjejen är numera två månader gammal och jag kom på mig själv med att fundera över när vissa "milstolpar" brukar/bör falla in för att man ska veta att ungen hänger med i utvecklingen :)

Exempel; när bör de kunna rulla runt från mage till rygg, när kan de aktivt styra sina armar och greppa efter saker (min näsa), när brukar de kunna sitta/stå/gå, äta annat än bröstmjök, när brukar första ordet komma osv osv osv?

Förstår ju att det här är väldigt individuellt från barn till barn men nåogn slags tidsram borde man väl kunna sätta?

Inte klokt egentligen vad man oroar sig, ofta i onödan. "Ska min unge hänge med i utvecklingskurvan, kommer hon att bli normal, kommer jag att bli hispig när hon blir tonåring?" :D

/Fredrik

Torgny
2006-08-11, 09:05:47
Tjipp!
Lilltjejen är numera två månader gammal och jag kom på mig själv med att fundera över när vissa "milstolpar" brukar/bör falla in för att man ska veta att ungen hänger med i utvecklingen :)
/Fredrik

Man tycker ju att man borde minnas något hur det var med den stora tjejen (3,5 år snart), men det gör man ju såklart inte :rolleyes:

Den lilla blev 4 månader i tisdags, och har kunnat vända sig från rygg till mage i ca två veckor nu.
Jätteduktig tyckte man att hon var, så nu ligger hon på mage hela tiden, skriker och är förbannad för att hon inte kommer tillbaka, eller kan krypa vidare...

Fredrik
2006-08-11, 13:14:01
Man tycker ju att man borde minnas något hur det var med den stora tjejen (3,5 år snart), men det gör man ju såklart inte :rolleyes:

Den lilla blev 4 månader i tisdags, och har kunnat vända sig från rygg till mage i ca två veckor nu.
Jätteduktig tyckte man att hon var, så nu ligger hon på mage hela tiden, skriker och är förbannad för att hon inte kommer tillbaka, eller kan krypa vidare...Det där med att minnas är lurigt. Sambon köpte en sån där "Mitt första år"-bok som hon fyller i och klistrar in kort i. Verkar ju himla käckt. Så länge man orkar hålla på med det liksom. Själv så blev "min" bok ifylld till kanske 40% sen orkade inte päronen längre. Det avspeglade sig sedan på min lillsyrra som inte fick nån sån bok överhuvudtaget :p

Vi brukar träna lite med tösen och låter henne ligga på mage. Brukar låta henne hållas nån minut eller två men till slut gnäller hon för mycket och då skär det lite väl i hjärtat att se henne ligga där och kämpa. Bra blödig man är liksom :D Hursomhelst så är hon ju då förmodligen en 8 veckor ifrån att kunna rulla runt.

/Fredrik

Micke66
2006-08-11, 14:59:09
Bara mellan mina tvillingar så skilljde det 8 veckor på att lära sig gå sitt första steg.....Du har ingen lättare fråga:) :)

Fredrik
2006-08-11, 15:05:35
Bara mellan mina tvillingar så skilljde det 8 veckor på att lära sig gå sitt första steg.....Du har ingen lättare fråga:) :)Hehe, du hör väl på mig att jag är förstagångsförälder eller? ;) Hålla på och läsa och ta till sig info från barnböcker är inte min grej. Det är mycket roligare/trevligare att snacka om det här :)

Kanske skulle börja samla poäng. När jag kommer upp till tio får jag inte ställa fler frågor denna vecka :D Dumstrut på, typ!

/Fredrik

Micke66
2006-08-11, 15:10:27
Fråga på du:)

Personligen så har man ju lite svårt att veta när saker och ting skall hända eftersom våra barn kom 11 veckor för tidigt så är dom efter för sin ålder.

Torgny
2006-08-11, 16:33:45
Fråga på du:)

Personligen så har man ju lite svårt att veta när saker och ting skall hända eftersom våra barn kom 11 veckor för tidigt så är dom efter för sin ålder.

Ja det där ställer ju till det lite extra såklart.
Vår äldsta dotter var själv 10 veckor tidig, och lite sjukhusvistelse då och då underlättar väl inte utvecklingen. Möjligen att hon lärde sig gå för att smita iväg från alltihop...

Dom kommer ju ikapp tills slut, men att räkna veckor/månader i början blir ju lätt lite galet...

Daniel
2006-08-11, 23:40:03
Sätta tidsramar känns smått omöjligt eftersom variationen är så stor och utvecklingen för barnet inte alltid är helt linjär.

Att dokumentera och föra dagbok kan nog vara rikigt kul för barnet när dom själva blir äldre.

Min svärmor var ambitös nog att skriva ner en hel del kring sin graviditeten och första åren, något som varit riktigt intressant att läsa nu när väntade Linn.

Det har också gjort att min fru är rätt ambitös med att föra dagbok, ska höra lite med henne om imponerande stats för lill-tjejen. :D

Fredrik
2006-10-22, 19:53:35
Jätteduktig tyckte man att hon var, så nu ligger hon på mage hela tiden, skriker och är förbannad för att hon inte kommer tillbaka, eller kan krypa vidare...Det är samma här nu. Ella är dryga fyra månader gammal och kan sedan ca 2 veckor rulla runt från rygg till mage. Med samma påföljd som din lilla tjej :D Har hon bara något att göra eller snarare, att ligga och titta på, så kan hon ligga på mage rätt länge utan att bli "arg". Som idag t.ex låg hon och stirrade in i diskmaskinen i 10 minuter, helt hypnotiserad :D

/Fredrik

Skåne
2006-10-22, 21:40:14
Hmm, ni grabbar har lite försprång. Lilleman är bara 7 veckor, så han rullar ingenstans, men han tycker gardiner och hårdrock is the shit. Gärna i kombination.

Daniel
2006-10-22, 23:56:18
Hittade precis en poster från Goboken med typ en matris för barnets utveckling. Ska försöka scanna den och lägga upp den inom kort.

drsnuggels
2006-11-10, 18:33:03
Min tremånadersson har gjorts ett framsteg idag, han har fått sin första smakportion efter råd av BVC

Fredrik
2006-11-10, 19:05:51
Min tremånadersson har gjorts ett framsteg idag, han har fått sin första smakportion efter råd av BVCVad bestod smakportionen av? Har för mig att lilltjejens första portion var nån slags majsgröt. Nu när hon är fem månader så har vi börjat köra potatis-/palsternackamos. Funkar finfint, förutom att tjejen har kommit på att man kan spotta ut sånt som kommer in i munnen :D

/Fredrik

Skåne
2006-11-10, 22:05:57
Min pojk är jätteglad. Han har kommit på femton olika sätt att le och nästanskratta, ni vet det där dom gör som ser ut som ett asgarv fast utan ljud.

Ett annat framsteg är växandet. Jeeez, är det steroider i ersättningen eller? Från 2.8 kg till 5.2 på 12 veckor. Tänk om vi vuxna skulle växa så?

drsnuggels
2006-11-10, 23:40:56
Fredrik: Smaken var Majs/potatispuré.

Han är visserligen närmare fyra månader än tre.

Ett märkbart framsteg var när han började jollra högt och tydligt i kyrkan under sitt eget dop. Det var nästan så att han störde prästen :)

Daniel
2006-11-12, 23:08:25
drsnuggels, ballt! :D

Vi försökte med att göra egen puré i början. Morötter, potatis och sånt går superbra och är enkelt, men varning utfärdas för majs...

Nej, det går inte att göra egen puré av majs, så är det bara! :D