Visa fullständig version : Jakt
Carlbergh
2008-10-04, 17:46:54
Nu har ju jaktsäsongen dragit igång nästan för fullt! Bara älgjakts premiär kvar. Hur går de för pappaforums jägare ute i skogarna?
Själv så var jag och en svåger och svärfar ute i onsdags. Men som vanligt på premiären så var hundarna för ivriga så vi hade igentligen bara ett läga som de kunde ha smällt men ett oavlossat skott ska man aldrig ångra...
Ge mig era historier! :D
En veckas pürch på råbock blev det i augusti, därutöver nästan ingenting annat än kontroll av rävfällorna. Det roligaste hittills var väl på bockpremiären och jag var på väg hem. Passade på att traska förbi ena rävfällan och såg att den slagit igen. Förväntansfull smög jag fram för att kika och såg.... En duvhök....
Medan jag släppte ut höken hörde jag ett par kråkor varna i närheten. Vänder mig om och ser en räv stå och kika på mig ett tiotal meter bort... Kastar upp bössan men räven slinker undan innan jag hunnit få i en patron i loppet.
Och bocken då? Jo efter åtta dagar klippte jag en ungbock. Men det är en annan historia som vi kan ta någon annan gång.
Och bocken då? Jo efter åtta dagar klippte jag en ungbock. Men det är en annan historia som vi kan ta någon annan gång.
Blev den fin? :)
Blev den fin? :)
inpå bara skinnet.
I går (söndag) sköt jag en älg. En skruttig kviga med dåligt läkt trafikskada (från i våras?) var det. Höger framben var "stelopererat" mellan överarmsbenet och bogbladet.... Polisen klassade ner henne så hon ränkades inte in till vår tilldelning. De två skotten var en ren välgärning....
(bild + lite mer text finns på min blogg http://arkeologivast.blogspot.com/2008/10/lgjakt-igr-och-fordomtida.html )
Daniel
2008-10-29, 15:10:05
That's a handsome man! ;)
Sjuk kul postning om Får/lamm i kokgrop (http://arkeologivast.blogspot.com/2008/10/frlamm-i-kokgrop.html), någon gång om runt 10-15 år när jag har mer tid så kommer jag helt klart att besöka dig i skogen och laga god mat! :D
Carlbergh
2008-10-29, 19:54:26
De va som såhär att vi jagade på Morfars i söndags och svärfar fick inte nog av rådjurs jakt sä han bestämmde sig för att gå ner till ån so, är gräns åt väster här hemma. Han sköt get och kid men missade att de var 2 kid och 1 get så 1 kid blev kvar.
De har varit vårat mål hela veckan.. ( jag har 2 svågrar) dom har varit ute varje kväll och letat efter detta kid...
Jag kom hem från Elmia igår och såg att de gick 11 rådjur nere på maderna så jag smög ner.
Jag kom ner genom skogen på väldig tysta fötter. Såg att alla gick utmed ån så jag hade 150 meter att smyga i skogskanten innan jag hade skotthåll. Jag smög och smög och rätt som de var så fick en av dom syn på mig och började skölla och försökte varna dom andra men de var bara den som försvann. Jag smög vidare och efter en stund utan missöden var jag i läge! Jag såg ett kid som inte verkade ha någon mamma utan mest gick runt och verkade nervös sä jag siktade in mig på den. Skottet gick och den damp i backen. De kändes som att de tog där de skulle. Efter en halv minut så smög ja mig frammåt med bössan i skjutläge och rätt som de var så sprang mitt skjutna kid iväg, mot ån! Jag fick upp bössan en andra gång och skjöt. Vet ej om jag träffade men de känndes rätt. Kidet rammlade i ån och jag hann fram precis innan de rundande kröken i ån. Efter höstens regn så var de ganska kraftig ström och mycke vatten i ån så att hoppa i var inte att tänka på. Jag halvsprang hem och fick tag på svärfar ( dom bor 150m från oss) och han var genast med på jakten! (Då ska sägas att hela familjen är jakt idioter, bara svärfar har 5 jakthundar) Vi slog en spik genom en gammal golvlist och for iväg i bilen i strömmens riktnig.
Klockan var nu runt 7 på kvällen så de var ganska mörkt. Vi uppskattade hur långt kidet hade kommit och åkte dit. Rätt som de var så snubblade jag på en tuva och när jag återfick fotfästet så såg jag kidet i vattent. Jag hivade ut golvlisten i vattnet och fick tag i den. Men som alltid min min otur så gick listen av! Vi fortsatte vårat sökande men utan resultat.
Så jag undrar om de är någon ner mot Falkenberg som hittat ett kid i Ätran?
Det blev en älg till innan våra licenser rann ut. Och för en vecka sedan blev det ett rådjur till, som vi styckade i går och tog den ena fransyskan till middag (jo det geten var stor nog för anatomisk styckning av låren)
Carlbergh
2009-01-12, 20:37:10
Hehe! Getter ä inte fy skam! =) Har varit lite tunt på jakt fronten för mig de sista. Mycke som ska bli klart i huset innan "gong-gong" kommer ut.
Fresten.. Jag är ute efter en ny hund.. En taxblandning. Helst en tax/griffon. Endast hanhund. Max 10 v.
Nån som vet någon som har sånna valpar?
Fresten.. Jag är ute efter en ny hund.. En taxblandning. Helst en tax/griffon. Endast hanhund. Max 10 v.
Har en kompis med griffontik, men någon parning vare sig med annan griffon elle rmed tax är inte planerad..... Själv har jag börjat lobba för wachtel, hustrun är dock mer inne på weimaraner. Inte helt fy skam det heller eftersom vi har rätt mycket fasan i markern och ingen annan i jaktlaget verkar jaga hönsfågel..... Men en wachtel i linje efter grishundar vore inte helt fel, det börjar ju dyka upp lite gris i trakten nu.
Carlbergh
2009-01-13, 21:20:34
De verkar som att de blir en Griffon trotts allt... Anledningen till att ja va ute efter en blandras va priset men ja pratade med kille som har tiken idag och han bor i grann samhället =) Han ska komma och släppa sin valp från förra året hos mig nästa vecka så ja kan titta lite, eller mest höra =)
Har inte riktigt bestämmt mig om gris än. Om ja ska gilla de eller inte... Som jordbrukare så är de de sämsta tänkbara för oss men som jägare så verkare de spännande med ett "nytt" vilt. Vi har faktist sett upp emot 10 st här sammtidigt..
Morbos
2009-01-21, 23:34:02
Min svärmor har en griffon som heter gismo och ser ut så här
http://www.smalldogs.com/images/brussels-griffon.jpg
E inte hunden på bilden.
Den e väl söt men fy fan vad mammig han är.
Carlbergh
2009-01-22, 08:48:01
Hehe! Nä.. Inte riktigt en sånn.. Jag är ute efter en Basset Griffon. De där ä någon annan sårts griffon =)
Morbos
2009-01-26, 08:56:40
Skaffa dig en tax =)
Hade en när jag va liten och ska skaffa en sedan när jag har hus. Vill ha en tax men min svärmor tycker inte om dom men det skiter man i =)
Funkar som jakt hund med, den kanske inte fäller en älg men den kommer fan försöka iallafall =)
Carlbergh
2009-01-26, 16:48:21
De blir en taxblandning.. 75% tax och 25% drever. Nja älg vet ja inte om ja vill ha den till.. Ja har andra hundar till de =)
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.