handdator

Visa fullständig version : How you told your mother

PappaFritte
2008-09-25, 20:19:46
Tjena!
Jag och flickvännen har länge snackat på skoj om hur coolt barn vi kommer få osv.. Sen fick jag beskedet för några veckor sen att hon var gravid. Efter några dagar bestämde vi iallafall att behålla barnet. Jag är då 19, och hon fyller 19.

Men hur kläcker man ur sig till sin överbeskyddande mamma att flickvännen är gravid?

Någon i liknande ålder som vill dela med sig hur han sa?

Farfar gick bort för 2 veckor sen. Tänkte berätta för pappa om cirka 1 vecka. Är det för tidigt, med tanke på att hans pappa gort bort rätt nyligen?

Aja, dela med er av era erfarenheter!
MVH PappaFritte :)

Daniel
2008-09-25, 23:24:58
PappaFritte, stort grattis och välkommen till Pappaforum.se! :D

Föräldrar brukar bara bli glada så det är bara slänga ur sig det. :)

Dom flesta vill vänta tills efter vecka 12 då risken för missfall minskar betydligt, för överbeskyddande föräldrar kan det vara en bra strategi att avvakta så man slipper all drama om det går snett. :)

Keep us posted! :D

PappaFritte
2008-09-26, 06:43:38
Tackar!

Jo, hon är ju bara i vecka 6 (+4) idag, så vad som helst kan ju hända.
Har kollat upp precis allt vi har hittat om mat osv för att förhindra missfall.
Jo, du har nog rätt.. vi behöver kanske inte ha så bråttom att berätta nu när det fortfarande är en risk för missfall. Lyder nog ditt råd och väntar några veckor så hon inte får "mormorfeber" i onödan.

Vill dock fortfarande höra era berättelser! :cool:
MVH PappaFritte

andreas
2008-09-26, 13:37:32
Grattis!
Håller med Daniel. Inga ceremonier. Hur ni än gör blir nog föräldrarna chockade och glada, men allra mest sistnämnda.. :D
Har inga dråpliga historier om graviditetsbesked att delge, tyvärr. :) Vi var lite äldre vid första barnet också, så våra föräldrar kanske inte blev så jätteöverraskade..

Lycka till!

Fredrik
2008-09-26, 13:47:56
För barn numer ett: Köpte en kaffekopp till morsan som det stod "Världens bästa farmor" på.

För barn nummer två: Lät barn nummer ett dyka upp hos morsan med en tshirt som det stod "Storasyster" på.

:D

PappaFritte
2008-09-26, 14:42:46
Precis Andreas, det är bara åldern som jag ororar mig för.. menmen, 19 är ju bättre än 16!:)
Hehe skämtosido. Men det där med "världens bästa farmor" var ju en kul idé. Läste nånstans att någon hade en bulle i ugnen. sen pekade på ugnen och sa "titta". Men det funkar ju bara om man är tjej. Får väl ställa ett foto på flickvännen bredvid. Haha!
MVH PappaFritte

_coffe_
2008-09-27, 00:55:02
Jag är 22, min sambo 20 och vi väntar vårat första barn nu. Vecka 16 är vi i, strax 17.

Min morsa blev bara skitglad när jag åkte hem och berättade hur det låg till, min far sa mest att "jaha, så kan det gå" :P

Hennes morsa blev också skitglad och lite chockad förstås. Det var lite kul, för så fort vi kom innanför dörren hemma hos hennes familj så såg hennes mor direkt att det var något som hänt. Hon frågade "vad har hänt, jag ser att det är något" och det första min kära sambo svarar är "mamma.... har du tagit din blodtrycksmedicin idag? Det är nog bäst att du sätter dig ner..." :D

Sambons släkt har en tendens att bli gravida i ung ålder, så det kom egentligen inte som en jättestor chock... Hennes mor har väl sagt tidigare att tjejen min kanske skulle vara den första som väntar lite innan barnafödande, men så blev det inte...

Tjejens mormor var 20, hennes mor 19 och nu då hon 20... Plus att hon har en faster som var 19 eller 20 också :P

Så hon håller traditionen vid liv...

Nackdelen är väl bara att om vi får en flicka, så vet jag ju vad jag har att vänta mig när hon kommer upp i samma ålder :P

Daniel
2008-09-30, 14:42:17
PappaFritte du får fundera ut något klurigt och sen berätta hur det går! :)

Nackdelen är väl bara att om vi får en flicka, så vet jag ju vad jag har att vänta mig när hon kommer upp i samma ålder :P
Med tanke på att dom flesta i Sverige väntar nästan för länge så är det bra att några yngre håller snittet nere, se det som en fördel istället. Vi borde tacka dig "unge" man! :D

ducce
2008-10-02, 18:26:10
Jag är 26 och tjejen är 22. Vi ska ha första barnet i februari. Jag pluggar så morsan blev inte helt glad att höra nyheten, för att hon är orolig över att jag ska hoppa av plugget (ingen risk). Men efter några timmar/dygn var hon bara glad :)

Tjejens (plast-)pappa såg direkt att vi hade något att berätta, han och hennes mamma blev glada båda två. Lite komiskt var att hennes mamma och mormor bara någon vecka tidigare sagt att de var för unga för att bli gammel-mormor resp. mormor, tji fick dem :D

PappaFritte
2008-10-05, 12:07:54
@PappaFritte du får fundera ut något klurigt och sen berätta hur det går! :)

Med tanke på att dom flesta i Sverige väntar nästan för länge så är det bra att några yngre håller snittet nere, se det som en fördel istället. Vi borde tacka dig "unge" man! :D

Var på stan med flickvännen igår, hon köpte nån slags penna som det står "världens bästa mormor" på.. som hon ska ge till sin mamma i mårrn. Haha!

Själv får jag nog sätta mig i en bunker nånstans, skicka ett sms till mamma. sen hoppas på det bästa. ligga lågt i några veckor.. Haha

Haha! Tack du Danne! Får andvända det som argument om hon börjar tvivla!

MVH Unga mannes Fredrik :)

nilessmiles
2008-10-05, 20:09:42
Hej
Kan ju vara bra att väntar med att berätta tills ni sjävla helt har vant er med tanken att ni ska bli föräldrar. Det kan ju bli en stress annars för er. Prata mycket med varandra om hur det ska bli att bli föräldrar. Man kan ju också tänka sig in i hur man tror att andra agerar. Mina svärföräldrar vart lite chokade. Kanske för att jag pluggar och så, det var lite oväntat men idag tycker dem att det är jätte kul. Men stå på er det är era liv och det är nu ni i eran familj som dem viktiga besluten gäller. Lycka till med allt. Nisse

PappaFritte
2008-10-08, 10:41:29
Tjena!
En liten update..
Har berättat för min pappa nu. Han tog det väl rätt hyffsat.
Men därimot tog flickvännens mamma inte lika bra, och tjatar om abort hela tiden. Vilket är väldigt jobbigt..

Kanske berättar för min mamma senare idag och hoppas på lite stöd därifrån. Fast tror hon kommer reagera starkare än flickvännens mamma dock.
Mvh Fredde

Fredrik
2008-10-08, 10:48:37
Trist reaktion.

Nån aning om varför hon reagerar som hon gör?

Mats
2008-10-08, 10:49:06
Men därimot tog flickvännens mamma inte lika bra, och tjatar om abort hela tiden. Vilket är väldigt jobbigt..

Ursäkta att jag lägger mig i men skjut idioten!

PappaFritte
2008-10-08, 11:59:03
Trist reaktion.

Nån aning om varför hon reagerar som hon gör?

Nej, men antar att det är för att:
- vi går ännu i skolan
- inget jobb
- inte börja livet med bidrag (om det behövs och om våra föräldrar inte stöttar oss)

carlesox
2008-10-09, 11:42:25
Innan min farsa fick barnbarn brukade han säga "-När jag får barnbarn är det dags att köpa en videokamera". Så när jag och frun skulle berätta om att vi skulle ha barn, sa jag "-Nuru farsan äre dags å köpa en videokamera". Det tog två långa sekunder för honom och morsan att förstå... sen blev det gapflabb, det var rätt kul...

Och det här var ju på den tiden då inte alla hade videokamera... :rolleyes:

Ulvan
2008-11-23, 20:10:15
Hej. Själv så berättade jag för min mor i bilen då hon hämtade mig efter en blöt kväll med polarna.. Kanske inte världens bästa tillfälle då det var hon som körde.. Haha! Hon tog det sådär, mest för att det blev en liten chock kan jag tro. Pappa berättade jag för kvällen innan, han blev inte tyst lika länge innan han svarade. Men jag var nervös och var faktiskt tvungen att ta några öl innan. Löjligt va? :rolleyes: Men det var inte så farligt att berätta som jag hade trott, var lite chockad själv då.

Oväntad Efterlängtad
2008-11-24, 13:38:00
Jag och min tjej höll det hela hemligt till efter v 12. Då hade vi dessutom varit på ett KUB-test där ett ultraljud ingår.

Min mor och far var på besök i stan för att fira mammas födelsedag. Tjatade hem dem med motiveringen att jag för en gångs skull kunde få bjuda min mor på födelsedagsmiddag.

Sen när de var på plats bad jag dem sätta sig tillrätta i soffan. Överräckte lite blommor och ett grattiskort. I kortet hade jag klistrat in en kopia på ultraljudsbilden! Men, innan hon öppnade kortet så berättade jag att de skulle bli farföräldrar.

Pappas reaktion kom omedelbart i form av ett "-ÄNTLIGEN!!!" och mamma reagerade med ett "-Nej, men vad säger du?!". Inte någon ledsen min alls utan bara lite lätt chockat! Dagen efter fick jag ett sms från min mamma där hon tackade för den bästa "födelsedagspresenten" någonsin! :D

Vi hade ungefär samma upplägg för tjejens föräldrar (våra morsor fyller år med ca 14 dagars mellanrum). Men de blev inte riktigt lika intensivt spontanglada utan behövde lite tid på sig.

Till saken hör att tjejen är 21 och jag är 30, så att våra föräldrars reaktion skiljer är rätt lätt att förstå. Dessutom har tjejens mamma åldersnoja och hade liiiiiiiiite problem med att få titeln "mormor"! :p

Idag är alla jättenöjda och den aningen tveksamma mormodern är mycket stolt över sin nya titel! :) Även farbröder och morbror väldigt nöjda och stolta!

Jag kan till viss del förstå att man blir lite negativt inställd om ens barn ska bli föräldrar innan de har egen försörjning. Men att börja "tjata" om abort och liknande är väldigt orättvist. Man måste faktiskt stötta ens barn i de beslut de tar...får väl se om jag låter likadant när min dotter kommer hem och ska berätta! :D

Daniel
2008-12-01, 21:47:54
Ulvan välkommen till Pappaforum.se! :D

Pappas reaktion kom omedelbart i form av ett "-ÄNTLIGEN!!!"
Känner igen det där, när vi berättade för den blivande farmorn så var reaktionen "Äntligen, inte för att jag vill pressa er, men jag började undra om det skulle bli något". :)

PappaKimco
2009-06-11, 00:57:24
Vi berättade för mina föräldrar på Julafton.
Mamma fick ett mjukt paket, i det var en tröja med trycket: "Jag ska bli farmor" Inslagen med texten bakåt..
Så när hon öppnade det, visade hon tröjan utåt först.
Alla skrek och var jätte glada. Hon fattade inte varför, förräns hon vände på tröjan. Då kom krokodiltårarna. Den bästa julklappen hon någonsin fått sa hon :)

NorthYard
2009-06-11, 01:29:24
Hon fattade inte varför, förräns hon vände på tröjan. Då kom krokodiltårarna. Den bästa julklappen hon någonsin fått sa hon :)

:confused:

Antar att vi definierar uttrycket krokodiltårar olika... eller har jag missat något?

PappaKimco
2009-06-11, 08:41:12
:confused:

Antar att vi definierar uttrycket krokodiltårar olika... eller har jag missat något?

Krokodiltårar är stora tårar i enorm omfattning som kan uppstå både under en fruktansvärt lycklig stund, eller olyckling stund. Definationen på det beror nog lite på hur man är van att använda den. Jag har mycket lycka i mitt liv. Så där av har jag en mera positiv defination på krokodiltårar. :)

Finns säkert några pappor där ute som har en annan!

mebben
2009-06-11, 21:39:22
Vi körde på muggvarianten till morsan (världens bästa farmor), farsan (..bästa farfar) och tjejens mamma (..mormor).
Lite kul vilken tidsskillnad det var innan de förstod...

Morsan: Får koppen i handen, sitter och dricker länge och väl, tillslut frågar jag vad hon tycker om muggen. Hon tittar på muggen, ser lite fundersam ut och säger "men jag är ju ingen farmor.........eller......försöker Ni säga någonting..... *tårar*......vad glad jag blir."

Farsan: Även han håller länge och väl i koppen utan att märka någonting. När kaffet nästan är slut frågar vi vad han tycker om koppen. Han tittar på koppen och säger "jaha, JAHA, vad roligt!"

Tjejens morsa: Här trodde vi att det skulle gå snabbare, efter bara någon minut tittar hon på koppen och läser högt "Världens bästa mormor" och fortsätter sedan dricka kaffe utan den minsta reaktion.
Vi frågar vad hon tycker om koppen "den var fin" blir svaret.
Vi säger att vi tänkte att hon skulle få koppen av oss. "Tack" säger hon. Jag och tjejen tittar på varandra och funderar vad det egentligen var som hände här...
När hon ska åka tar hon koppen och säger att hon måste diska ur den innan hon lägger den i sin väska.
Då ställer vi frågan varför hon tror att hon fick koppen av oss.
Hon svarar "Jag vet inte, mors dag är ju först om en vecka".
Du har fått koppen av en annan anledning säger vi.
Nu trillar myntet ner. "Vaaa, ska jag bli mormor? Vad glad jag blir!

Ps.
Jag tolkar krokodiltårar på samma sätt som wikipedia gör.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Krokodilt%C3%A5rar

NorthYard
2009-06-12, 20:28:57
Krokodiltårar är stora tårar i enorm omfattning som kan uppstå både under en fruktansvärt lycklig stund, eller olyckling stund. Definationen på det beror nog lite på hur man är van att använda den. Jag har mycket lycka i mitt liv. Så där av har jag en mera positiv defination på krokodiltårar. :)

Finns säkert några pappor där ute som har en annan!

Wikipedia:
"Krokodiltårar är ett uttryck som betyder "falska tårar" med vilket menas hycklad eller spelad sorg."

Typ:
Grannens skällande byracka blir äntligen överkörd av glassbilen när den för hundrade gången springer ut på vägen för att jaga en oskyldig pensionär som cyklar förbi:

"Men stackars er, ja det var ju synd på en sån fin och trevlig hund, snyft snyft, sympatigråt", medan man tänker: "Äntligen är hundfan tyst!".

... så tolkar jag krokodiltårar. Därför blev jag så konfunderad när du skrev det... haha... som att hon låtsades att hon blev ledsen men var skadeglad. Fick inte ihop det. Men nu är jag med hur DU tänkte! :)

PappaKimco
2009-06-14, 14:43:10
Nu förstår jag också att du blev lite kluven.
Har aldrig förr sett den där betydelsen på "Krokodiltårar" :p

Känns som att det är begrepp man bör tänka sig för innan man använder i fortsättningen. Mamma vart i vilket fall som helst helt hysteriskt glad. :rolleyes:

Daniel
2009-07-05, 16:48:54
PappaKimco och mebben, välkomna till Pappaforum.se! :D

Smart av er att köpa mor/far-föräldrar gåvor, själv var man inte lika fyndig, tror vi med första barnet hade med en UL-bild i alla fall, med nummer två var alltr en dimma... :)