handdator

Visa fullständig version : Resesäng - nice men omständigt

Fredrik
2006-08-02, 13:28:08
Fick häromdan en resesäng av morsan. Har kikat runt på diverse babyaffärssajter men kan inte hitta någon bild på den så därför kollade jag gamla hederliga Blocket och där fann jag denna annons:
Blocket-annons, ej min egen (http://www.blocket.se/vi/8925004.htm?ca=20_s)

Nu har vi ju bara använt den en gång men jag ska försöka ge mig på ett omdöme, detta till trots.

I ihopfällt skick:
Fantastiskt att en sån stor babysäng kan fällas ihop till en så, förhållandesvis, liten storlek. Tygbagen som medföljer sitter ju visserligen som en kodnom och därför finns det viss chans att den spricker i framtiden (hey, underförstått en orsak till rätt många barn misstänker jag ;) ). Ihopfälld så är den ruggigt kompakt och väger alltså en del, det fick jag märka då min sambo satte ner den på backen och den välte över min lilltå *ouch*

I uppfällt skick:
Då man har jobbat en stund så står den så äntligen där. Stor som tusan (har inte måtten i huvudet men den är i princip nästan större än vår spjälsäng tror jag) och väldigt, väldigt stabil. Såvitt jag kan se, efter att ha ruskat i den rätt ordentligt, så finns där ingen chans att den kommer att braka ihop av sig självt.

Hittills verkar alltså omdömet vara rätt positivt, right? Jorå, men lite negativa synpunkter måste jag komma med osså.

Madrassen som medföljer är i tunnaste laget. Visst, nu är det ju bara en resesäng och inget som lilltjejen ska använda sig av varje natt men lite tjockare och styvare kunde de allt gjort den.

Monteringen. Ja, montering är väl kanske fel ord då det egentligen inte finns några lösa delar på den. Det är lite svårt att beskriva hur man riggar den men man kan väl säga såhär: man trycker på bottenplattan och då fälls den ut till nästan färdigt skick. Men innan det är klart så måste man "låsa" bägge de övre kort- och långsidorna med en låsmekanism som inte är så lätt att ha med att göra. Det tog mig åtminstone 3-4 minuters ristande och slitande innan alla fyra låsen hade satt sig i rätt position, liiite väl mständigt kan jag tycka. Men, vad vet jag, det kanske blir lättare varteftersom man använder den.

All in all, så måste jag säga att den är rätt trevlig, snygg och praktiskt med en liten reservation för användarvänligheten. Går inte att sätta något betyg på den för jag har banne mig inte något att jämföra med :D Well, lilltjejen sov väldigt gott i den, vilket får ses som med beröm godkänt!

Vet faktiskt inte vad den kostar men på blocket verkar de gå för ca 400-450 kr i hyggligt oanvänt skicka så nypriset kanske inte ligger så långt därifrån?

Någon som har något att jämföra med? Eller som kanske rätt av anser att man inte behöver en resesäng?

/Fredrik

Kalfir
2006-08-02, 14:07:47
Är rätt säker på att jag såg en sån i ett reklamblad från Lidl för några veckor sedan. Kan inte komma på hur mkt den gick för, men den såg intressant ut iaf... sedan blir det ju så att man inte handlar den eftersom det är Lidl och där kan de ju inte sälja bra saker?? Nu vet jag att så inte är fallt, klart de kan ha bra saker, men man blir alltid skeptiskt av någon anledning. De säljer säkert mkt bra, men även saker som inte alls håller bra klass.

Fredrik
2006-08-02, 14:15:16
Det skulle inte förvåna mig om du har sett det hos Lidl men samtidigt får jag påpeka att märket Baby Travel säljs hos alla de "stora" barnvaruhusen som Babylandet och Babyproffsen med flera. Att butiker som Lidl, Netto mm ibland säljer kvalitetsprodükter beror förmodligen på att de kommit över ett billigt parti från grossisten, tänk GeKås och andra outletföretag :)

Hehe, vad ville jag nu säga med det här månne? Att det är osannolikt att morsan köpt den på Lidl förmodligen ;)

/Fredrik

Micke66
2006-08-04, 11:45:09
Jag har 2 st liknande resesängar, innan man kommer på trixet så kan dom vara "lite besvärliga" att hanskas med:)

Jag köpte till en extra madrass till sängarna, och det rekomenderar jag verkligen, mina ungar har sovit i 3 veckor i sina utan problem nu i sommar....

Fredrik
2006-08-04, 11:48:14
Micke66, det där trixet, går det att förklara eller är det något jag måste lära mig för hand? För jag höll på att få ett spel första gången jag skulle sätta upp sängen :D Och madrasserna, är det standardmått på dom så man kan köpa på t.ex IKEA?

/Fredrik

Torgny
2006-08-09, 16:49:34
Morsan och Farsan planerar precis att köpa en resesäng, för de gånger vi tänkte hälsa på dem (eller för ATT vi ska komma och hälsa på dem...). BabyTravel , tror jag, men är inte 100% säker.

Det är alltså att rekomendera dom att köpa till en lite tjockare madrass?

Fredrik
2006-08-09, 16:58:23
Tjena och välkommen till forumet Torgny!

Jo, det är ju en sån Babytravel som vi nyligen har fått som jag beskriver ovanför. Alltså, det är säkert inget fel på den medföljande "madrassen" men i mitt tycke var den för tunn och hård. I sin vanliga säng har lilltjejen en mycket bättre madrass och eftersom jag är en blödig jäkel så vill jag att hon ska ha det lika bekvämt i resesängen :D Har inte köpt en ersättningsmadrass ännu men det är på G! Orkar liksom inte fälla upp resesängen för att kolla innermåtten, hehe.

/Fredrik

Micke66
2006-08-11, 14:50:55
Micke66, det där trixet, går det att förklara eller är det något jag måste lära mig för hand? För jag höll på att få ett spel första gången jag skulle sätta upp sängen :D Och madrasserna, är det standardmått på dom så man kan köpa på t.ex IKEA?

/Fredrik

På mina sängar så måste man "dra upp ovandelarna" innan man "vecklat" ut sängen helt.

Samma sak när man skall fälla ihop sängen, dvs. dra i spaken på botten, fäll ihop "lite",fäll ihop "ovandelarna", fäll ihop resten av sängen....

Jättelätt......

Efter att ha provat 1000 olika sätt:mad:

Madrasserna köpte jag på en "suspekt" barnvagns affär i norrköping.....

Och jag rekomendera åter igen att köpa nåt att lägga i sängen........

Torgny
2006-08-11, 16:58:11
Och jag rekomendera åter igen att köpa nåt att lägga i sängen........

Köpa och köpa...
Vi gjorde våra barn "på vanligt sätt".
Klart att köpa är säkert smidigt, men det känns... torftigt på något sätt... :D

Men tack för sängtipsen...

Daniel
2006-08-11, 23:27:37
Torgny, låter avancerat... ;)

Köpte en Baby Travel på Babyland under någon fejk-rea som dom har hela tiden, vi har den på landet och den funkar ok som just resesäng.

Imponerande att nätet på sidorna håller så pass bra när Linn lutar sig mot det och leker med det. :)

Precis som Micke66 hade jag problem som f*n att få ihop den, men man få trixa lite. Hemligheten är just att lossa bottnen först och sen dra upp mitten av "sidopinnarna" lite för att sen vekla ner dom. Sjukt klurigt! :D

Mitt samlade betyg för resesäng blir hela 7/10 pappapoäng! ;)

Kalfir
2006-08-12, 21:29:02
Såg en på GeKå's åxå nu när jag var där... men blev inget köp eftersom vi redan hade en vagn full med prylar plus att vi fått en vagn och en massa kläder som skulle in i bilen... men lite övriga bra och ha grejer blev det.

Får se om det blir nån i framtiden

Fredrik
2006-09-20, 14:59:54
Höll tyvärr åp att få ett mindre psykbryt på vår resesäng när vi var i Oslo häromhelgen. Jag_fick_bara_inte_ihop_den! Höll nog på och meckade med den i 20 minuter innan jag gav upp.

Två dagar senare pratade jag med min kusin som gav mig ett hejjigt tips. Tydligen är trixet att "låsa" lång- och kortsidorna då fötterna på sängen fortfarande inte är uppfällda. Ni som har hanterat en sån här säng förstår nog vad jag menar.

Men allvarligt, jag är en lugn person men det var bra nära ett utbrott där ett tag :D

/Fredrik

Daniel
2006-09-21, 12:10:10
Heehee... tror att hela grejen med resesängar är att vi pappor ska känna att vi kan bidra med vår mekkunskap. :)

Om man inte blir mentalt nerbryten och efter några försök fått in rycket med sidorna så är resesängarna really nice! :D

Fredrik
2006-10-09, 14:26:49
Mmm, känner att jag snart får ha ett träningsläger för den där jädrans resesängen :D Åker ut i skogen, sätter upp ett tält, tänder en brasa och grillar lite korv, har lite primalvrålsterapi och sen så kör vi träning på att få upp resesängen! Vad tror ni om det upplägget?

Eller så övar jag bara lite i lägenheten ;)

/Fredrik