Visa fullständig version : Resa: The Big Apple
Fredrik
2006-08-01, 15:28:10
Jomenjo! Vi har snackat väldigt länge om att resa till NY för en långweekend och bara strosa runt, shoppa och vara svensson-turister. Nu blir det äntligen av och vi hoppas kunna åka nångång under hösten!
Tänkte höra om vi har några här som har lite tips på var man hittar bra resor/researrangör/flygstol till NY. Vad bör man absolut inte missa medans man är där? Vad kan man gott skippa (frihetsgudinnan är en typisk missa-grej misstänker jag)? Var shoppar man bäst (märkeskläder ska visst vara billigt over there)?
Ja, eller om nån bara pekar till nån sajt med den här infon så funkar det ju såklart osså finfint :D
/Fredrik
Skåne
2006-08-01, 17:53:17
Med eller utan ungar?
Fredrik
2006-08-01, 17:58:42
Med eller utan ungar?Haha, bra fråga. Utan! Det är välan lite av presenten liksom. Att bara vi två kommer iväg och får plus på orka-kontot ;)
/Fredrik
Daniel
2006-08-01, 23:56:59
Var och hälsade på en bardomsväns moster hösten 2003, åkte till Newark (New Jersey) Liberty Airport med SAS.
Bra direktflyg med bekvämt plan och skönt att slippa byta, åkte samma sträcka sommaren 2003 när vi hälsade på min svåger i LA. Nu finns det även WIFI på den sträckan! :D
Vi bodde i ett China Town i Queens, det var nog det sjukaste jag varit med om. :)
Annars är Manhattan är jäkligt ballt att gå tvärsöver, det tar typ en dag, men hinner se alla områdena som man ser i TV-serier. :D
Vi fick tipset av min kompis morbror som är turistguide att hoppa Frihetsgudinnan, sen orkade vi inte gå på Empire State för köerna, något som jag ångrar. :(
Vi var på WTC, Central Park, Met, gick en massa längs Broadway.
Passade på att kolla lite kul prylar på J&R och B&W Photo. :)
Det finns en outlet precis vid WTC 21 Century, som är sjukt stor och billigt.
Vi hade 3 guideböcker med oss, bäst var den från Lonely Planet (http://shop.lonelyplanet.com/product_detail.cfm?productID=2687&seriesID=3&seriesname=Best%20of%2E%2E%2E%20Guides&).
Fredrik
2006-08-19, 23:32:47
Nice Daniel, ska följa några av dina råd inför resan, som förmodligen blir av i oktober.
Som det ser ut nu så blir det detta hotell (http://nighthotelny.com/) som får bjuda på tak över huvudet. Riktigt sweet hemsida :D
/Fredrik
Micke66
2006-08-20, 06:41:09
Vi sticker till NY i Februari, har nån nåt hotelltips så motages det tacksamt....
Dock ligger gothstilen inte riktigt mej om hjärtat:D
Daniel
2006-08-20, 22:13:39
Kinky hotellet ligger bra till om inte annat. :D
Ett hotell som jag hört mycket gott om (dock inte bott på själv) är Comfort Inn Midtown (http://www.applecorehotels.com/comfort-inn-midtown/), ett av dom helt rökfri hotellen på Manhattan och det är fri WiFi - yay! :)
Fredrik
2006-08-21, 08:30:11
Hahaha, goth & kinky :D Det är nog mer hemsidans utformning som har dessa attribut än själva hotellet. Vi tyckte att det kunde vara käckt att bo på ett hotell som såg lite fräckt ut så att det blev en del av NY-upplevelsen. Och att det ligger mitt i teaterdistriktet gör inte saken sämre, tjohoo!
Blir till att boka resan inom de närmsta dagarna men måste kolla med jobbet först så jag inte råkar ha nån kurs eller liknande i slutet på oktober.
/Fredrik
Daniel
2006-08-21, 10:47:24
Heehee.. you sooo kinky! ;)
Kom på en till grej, ni måste kolla Grand Central Station... ligger på 42nd st, går att nås från Broadway, jäkligt imponerande tågstation! :D
Fredrik
2006-08-21, 10:55:32
Kikade på hotellet som du tipsade om Daniel och det såg verkligen inte fel ut. Och det var dessutom ca 100 dollar billigare per natt så det får kanske undersökas närmre! Låg dessutom nästan lika centralt som Goth-stället ;)
Grand central station! Är det därifrån de filmat scenerna ur X-men (ettan) där magneto kidnappar den unga tjejen? Isåfall kan det vara värt ett besök för byggnaden ser onekligen mäktig ut :D
Ska även passa på att köpa en ny digitalkamera när vi ändå är over there. Kikade på en väldigt snygg Sony som en kompis hade med sig i helgen. Nästan 1k billigare än i sverige!
/Fredrik
Daniel
2006-08-21, 11:05:12
Glöm inte rökfritt (du röker iofs) OCH WiFi! :D
Japp, det stämmer, det är en jäkligt ball byggnad. Jag föreslår en frukost på Starbucken som ligger i huset. :)
Köpa kamera så är det BH som gäller, det är antgaligen världen mest välsorterade fotobutik med massor av godis för fotofetish folk, det är sjukt stort med balla korghissar/banor i taket - http://www.bhphotovideo.com/
Apple har också öppnat en 24h butik vid 5th Ave som ska vara sweet - http://www.apple.com/retail/fifthavenue/
Missa inte dom feta butikerna kring 5th ave, finns en kul H&M där. ;)
I anslutning finns även St. Patricks Katedralen som är rätt mäktig att se också.
Fredrik
2006-08-21, 11:27:36
Haha, Daniel, du kanske vill följa med som vår privata guide? Kan inte lova dig betalt eller så, men om jag står för ditt matkonto så borde det räcka mer än väl ;)
Tror att det var BH som sambon var inne och kikade på då hon hittade det käcka priset på kameran! Men det verkar vara en väldigt skoj butik att besöka.
Apple kommer definitivt att besökas. Funderar på att köpa en Apple Ipod Hi-Fi (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wo/StoreReentry.wo?productLearnMore=M98679) och en sån där radioenhet till bilen.
/Fredrik
Skåne
2006-08-21, 11:36:55
Nä, för jag e inte alls avis på att åka till NY. Nääädå, ja ä inte bitter! ;)
Du får gärna redovisa slutsumman med resa och hotell när du blir klar.
Fredrik
2006-08-21, 11:40:37
Skåne, will do! Fast, I cannot tell a lie, det är sambon som räknar på det och står för bokning av flyg och hotell etc. Men, med lite tur så bokar hon i eftermiddag och då redovisar jag pris och val av hotell!
/Fredrik
Skåne
2006-08-21, 11:44:51
Det är ju lysande.
Vad kom ni fram till, med eller utan unge?
Fredrik
2006-08-21, 12:04:08
Hepp! Det blir utan Ella. Till sin farmors stora förtjusning :D Näh, vi har väl resonerat som så att vi vill unna oss en härlig resa där vi bara behöver bry oss om oss själva. Ego for teh win liksom ;)
/Fredrik
Skåne
2006-08-21, 12:14:08
Hear hear!
Skulle vara kul att komma till NY.
Daniel
2006-08-21, 14:05:00
Lätt jag skulle hänga på! :D
Bara jag har Internet och mat så klarar jag mig långt. ;)
Klart sambon ska till B&H, det är sjukt ballt, en upplevelse i sig.
En annan kewl grej om man är TV-serie freak är att gå förbi City Hall (känd från Spin City ;)) om man varit nere vid WTC området.
Något som jag tyvärr missade är att käka lite kewl mat i dom judiska områdena, något som jag helt klart ska pröva på nästa NY resa. :D
Fredrik
2006-08-21, 15:53:24
City Hall, alltså den där kilformade byggnaden :D Lär nog fastna på bild misstänker jag! Spin City, under Fox (skådisen, inte bolaget :D ) välde, var lätt en av de mer välskrivna serierna.
Hmm, finns det någon som helst anledning att undersöka möjligheterna att vara med på Letterman månntro?
/Fredrik
Daniel
2006-08-21, 16:09:24
Dohh... nej, nej... denna fina byggnad (http://www.nyc-architecture.com/SCC/026E.jpg)! :D
Letterman får man vara ute i riktigt god tid, läste på dvdforum.nu att dom tidigare hade utdelning av lediga biljetter på söndagarna, vet inte om det fortfarande finns kvar.
Fredrik
2006-08-21, 17:30:32
Dåså! Sambon har vart flitig under eftermiddagen och bokat resa + boende :)
Flyger med KLM i slutet på oktober och är borta tors-måndag. Pris: ca 9200 ToR för två vuxna.
Boendet blev faktiskt det som Daniel rekommenderade. Förresten, är du säker på att klarar den här pressen Daniel? Tänk om hotellet suger ;) Nääääh, det ser jättefint ut och har ett muy bra läge i stan. Hotellnätterna gick på $860, ungefär 6,5k svenska alltså, för tre nätter. Här är länk till hotellet. (http://www.applecorehotels.com/comfort-inn-midtown/)
Alltså, det här ska bli så sjukt kul så det finns bara inte. Alla tips om NY mottages!
/Fredrik
Fredrik
2006-08-21, 17:36:18
Alltså, brukar anse mig vara rätt haj på engelska men här gick jag bet på ordens betydelse (även om jag kan ge en hyggligt bra gissning). Hilfe, tack!
Complimentary.
- Skulle man kunna få höra ordet i en mening?
- Of course Jim. Please take notice of our complimentary continental breakfast!
- Ok. C-o-m-p-l-i-m-e-n-t-a-r-y. Complimentary.
- That's correct Jim.
Att jag orkar. Alltså, innebär complimentary att frukosten ingår?
Nästa ord är amenities. Jag gissar att det betyder något i stil med bekvämligheter, kan det stämma?
/Fredrik
Skåne
2006-08-21, 18:56:50
complimentary=ingår.
amenities=typ små shampoflaskor'n'shit som du får på rummet.
Fredrik
2006-08-21, 19:22:05
Tackar Skåne, det var vad jag hoppades på :)
Sååå, resan och boendet går alltså på ca 16k svenska. Säg att man käkar för 1k om dagen plus lite dricka osv så är vi uppe i en 20k i fasta kostnader. När man ser det på det sättet så måste man nästan vara lite sjuk i huvudet för att åka på en sån minisemester :D
/Fredrik
Skåne
2006-08-21, 23:45:27
Det kostar att ligga på topp.
Brukar själv åka till London på långhelger för att glida och shoppa nya coola t-shirt'n'shit. Man får mycket uträttat på ett par tre dar eftersom man inte hinner bli trött när man är där. På vägen hem och på jobbet de kommande tre veckorna är ju en annan historia såklart ;)
Daniel
2006-08-22, 11:49:13
Sweet! :D
Hotellet har fått bra på bland annat Tripadvisor (http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g60763-d112021-Reviews-Comfort_Inn_Midtown-New_York_City_New_York.html) så det är nog sweet! Annars får du posta och beectha här via WiFi under resan. ;)
Fredrik
2006-10-17, 20:58:48
Slog mig idag. Vi åker till NY om nio dagar! :D Enda smolken i bägaren är ju att nordkoreas stabila ledare Lil´Kim hotar NY med vedergällning. Fast det kanske jag inte ska ta så allvarligt på :rolleyes:
Tipsen som vi har fått av kompisar som besökt och bott i NY är att inte planerna för mycket i förväg, lägg tid på att bara strosa och supa in stadsatmosfären, inte lägga pengar på dyra restaurangbesök utan hellre på upplevelser osv osv.
Såvitt jag har förstått så ligger hotellet i teaterdistriktet så egentligen borde man ju försöka gå och se en show. Det är ju inte så att lilla varberg erbjuder sånt i överflöd direkt :D
Vore helt klart kewl att se Trumpen.
/Fredrik
Daniel
2006-10-18, 11:24:05
Ballt! Det är en sjukt ball stad! :D
Glöm inte att påminna Gunnsan om att foto mycket och lägga upp ett fint album sen. :)
Fredrik
2006-10-19, 11:28:29
Haha, handlar snarare om att få henne att inte fota så mycket :D
Känns nästan lite overkligt att man snart ska åka på semester till NY. Semester i oktober dessutom, när hade man det senast?
Såg en kul grej på tv förresten om varumärket "I :heart: NY". Tydligen var det en reklamsnubbe som fick i uppdrag att ta fram en nice slogan för staden och vilken slogan han fick till sen! Nuförtiden är det en stor inkomstkälla för staden och de skyddar varumärket "I :heart: XXXXXX" med näbbar och klor. Inte ens reklamkillen som kom på sloganen får använda sig av den i någon form.
Aja, det var en parentes. Ska bli sjukt kul det här :)
/Fredrik
Fredrik
2006-10-22, 18:54:22
Fråga: Finns det någon anledning att ta med sig dollars och gömma i madrassen ;) eller fixar man hela resan med sitt gamla hederliga VISA-kort?
4 dagar kvar till take-off.
/Fredrik
Daniel
2006-10-22, 23:51:17
Ta med dig typ ICAs Mastercard som inte har avgift eller valuta påslag så kommer du klara dig fin-fint. :)
Med den kreditkortskultur som finns i USA så är det helt lungt att klara sig helt på plastkortet, se dock till att du skriver under dina slippar liknande din namnteckning på baksidan av kortet, dom har noll koll på att kolla av legitimationen.
Fredrik
2006-10-23, 09:24:50
Aaah, sambon har ju faktiskt icas mastercard. Blir nog att nyttja det maximalt :)
3 dar till take off!
/Fredrik
Skåne
2006-10-23, 10:07:23
Är inte alls avis ;)
Själv ska man ju till svärfar i Mjölby och svärmor i Motala i helgen... :D
Fredrik
2006-10-23, 12:43:40
Är inte alls avis ;)Ska du säga som lär ha Turning Torso nästgårds ;) Högsta byggnationen i min närhet lär väl vara radiomasten i Grimeton, inte så att man dör av upphetsning :D
/Fredrik
MetalCowboy
2006-10-23, 13:56:29
Fråga: Finns det någon anledning att ta med sig dollars och gömma i madrassen ;) eller fixar man hela resan med sitt gamla hederliga VISA-kort?
4 dagar kvar till take-off.
/Fredrik
Det går utmärkt med VISA´t men du bör veta att för VARJE uttag dras en växlingsavgift, i mitt fall (danmark) 30 SEK. Så jag tar ut mycke´ pengar få gånger istället för många små uttag..
Fredrik
2006-10-23, 14:08:41
Det går utmärkt med VISA´t men du bör veta att för VARJE uttag dras en växlingsavgift, i mitt fall (danmark) 30 SEK. Så jag tar ut mycke´ pengar få gånger istället för många små uttag..Jo, och det var det som jag hoppades kunna undvika. Är inte så berest när det gäller stor-mega-städer så man hoppas ju kunna undvika det mest uppenbara rookie-misstagen :) Har väl en 1200$ i cash som ska med.
/Fredrik
Fredrik
2006-10-24, 14:56:22
2 dagar kvar. Sjukt rädd för att glömma passet hemma :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-24, 18:40:27
Hittade en online-butik som tydligen ska ha en stor butik i NY. Man kanske skulle kika in dit (http://www.buybuybaby.com/userindex.asp?uid=2C73A65D-1E4F-41ED-9CF5-595DD6689406-18567787) om man går förbi :D
*edit* Kanske köpa en sån här till lilltjejen (http://www.buybuybaby.com/images/products/viewlarge/82686811053rd.jpg) :D
*edit 2* Eller varför inte ett besök på Schwarz (http://www.fao.com/custsvc/custsvc.jsp?sectionId=117).
/Fredrik
Daniel
2006-10-24, 23:35:40
FAO butiken på 5th ave. är sjukt ball, ett måste om gillar roliga leksaker! :D
Det är konstant en massa demoprodukter från alla större leksaktillverkare, sjukt oseriös butik. :)
Fredrik
2006-10-25, 09:53:51
Ett av nöjjen med resan är ju såklart att förundras över amerikanarnas synsätt bigger is better. Så det är klart att man måste in i en groteskt stor leksaksbutik. Bara för att ha sett det liksom!
Åker imornbitti, hur sjukt är inte det :)
/Fredrik
MetalCowboy
2006-10-25, 10:24:07
Ett av nöjjen med resan är ju såklart att förundras över amerikanarnas synsätt bigger is better. Så det är klart att man måste in i en groteskt stor leksaksbutik. Bara för att ha sett det liksom!
/Fredrik
Isf kan jag rekommendera BR-leksaker på Times square....
/Henke
Fredrik
2006-10-25, 10:32:10
Tackar :) BR it is then!
/Fredrik
Fredrik
2006-10-25, 18:26:15
Kom på en grej som jag inte har koll på. Hur ofta, till vilka och hur mycket ska man dricksa?
Har hört att det är dricks åt höger och vänster i usa och det vore ju hemskt pinsamt om man gjorde bort sig, eller hur ;) Nä, men om nån vet så får ni gärna berätta!
/Fredrik
jtuulse
2006-10-25, 19:59:24
Ah, NY, NY...
Har bott där ett år, ute på Long Island, för en herrans massa år sen Vi brukade ta tåget in till Penn Station och gå på hockey i Madison Square Garden. Hade en kompis som jobbade på Macy's som fixade billiga biljetter uppe i "nosebleeders" sektionen (uppe i taket, långt från plan). Om du/ni kan fixa biljetter till någon Rangers eller Knicks match så är det ju cool, akta er bara för killarna som säljer biljetter utanför Madison Square Garden, de rippar dej gärna på dina surt förvärvade slantar och biljetterna är ofta falska.
Sen är båtarna från Circle Line som går runt Manhattan från 42:nd street, Port Authority, faktiskt ett mkt bra sätt att få en bild av Manhattan innan man ger sig ut på egna äventyr.
Vid Times Square finns det ett bås som säljer restplatser till Broadway Shows, ju närmre föreställningens start destå billigare biljetter. Funkar super så länge man inte har bestämt sig i förväg för en viss show, eftersom det som sagt var är restplatser.
En middag i Little Italy, på något skönt maffiahak med rutiga dukar och vinflaskor med ljus i brukar vara en hit. Vilken som helst av restaurangerna längst Mulberry St är oftast en hit, den enda jag undviker är "Mezze Luna", som är en turistfälla. Kvällen avslutas lämpligen med en drink på något trendigt ställe i Tribeca, som ligger aldeles i närheten.
Sen är min absoluta NY favorit Central Park, där jag gärna strosar runt och kollar på alla människor, samt The Metropolitan Museum of Art (Met).
Gillar man kul gadgets (och vem gör inte det) kan Sharper Image butiken vid Rockefeller Plaza rekommenderas.
Sist vi var i NY flög vi med SAS och bodde på The Roosevelt, Madison Avenue och 45:th street. Ett bra hotel, men egentligen ingen speciell upplevelse.
Jag hoppar Frihetsgudinnan helt, man ser den från vattnet om man åker Circle Line, och WTC, som bara är en stor byggarbetsplats och i min mening ett sorgligt ställe som pajar min "NY mood".
Är avis på er att ni får åka dit, ni kommer att ha sjukt kul!
Dricks förresten är 15-20% på restaurang och en lagom avrundning för taxi, samt några dollar om man får hjälp med tex väskorna på hotellet.
Fredrik
2006-10-25, 20:07:28
Allvarligt, ett seriöst stort TACK för den posten! Nu fick jag och sambon lite till att prata om ikväll :)
Ska slänga upp lite bilder efter resan så får vi se om vi lyckades pricka in några av de sjyssta tipsen.
En show har vi definitvt tänkt gå på och då är ju tipset om restbiljetterna hett. Nån håkky hade såklart vart kul, för stämningens skull, men det faller nog på mitt rätt bristfälliga intresse för det spelet. Och min sambo :D
Mezze Luna, avoid. Check.
Frihetsgudinnan har vi nog redan avfärdat som off. Men en tur upp i Empire SB får det nog bli, även om det är lite hög turiststämpel på den.
Gäller alltså att alltid ha lite slödricks i bakfickan. Bra att veta :cool:
/Fredrik *edit* Och för att förtydliga. Det är alltså inte min sambo jag har ett bristfälligt intresse utav, utan hockey. Hehe.
jtuulse
2006-10-25, 20:21:28
Just det, glömde Empire State. Den är faktiskt värd att göra, om inte annat för att läget är helt suveränt, centralt på Manhattan och man ser hela ön uppifrån. Går i min mening precis lika bra att göra på kvällen, det är helmaxat med alla ljusen från gator, broar och byggnader.
MetalCowboy
2006-10-25, 22:01:23
Ah, NY, NY...
Har bott där ett år, ute på Long Island, för en herrans massa år sen Vi brukade ta tåget in till Penn Station och gå på hockey i Madison Square Garden. Hade en kompis som jobbade på Macy's som fixade billiga biljetter uppe i "nosebleeders" sektionen (uppe i taket, långt från plan). Om du/ni kan fixa biljetter till någon Rangers eller Knicks match så är det ju cool, akta er bara för killarna som säljer biljetter utanför Madison Square Garden, de rippar dej gärna på dina surt förvärvade slantar och biljetterna är ofta falska.
Sen är båtarna från Circle Line som går runt Manhattan från 42:nd street, Port Authority, faktiskt ett mkt bra sätt att få en bild av Manhattan innan man ger sig ut på egna äventyr.
Vid Times Square finns det ett bås som säljer restplatser till Broadway Shows, ju närmre föreställningens start destå billigare biljetter. Funkar super så länge man inte har bestämt sig i förväg för en viss show, eftersom det som sagt var är restplatser.
En middag i Little Italy, på något skönt maffiahak med rutiga dukar och vinflaskor med ljus i brukar vara en hit. Vilken som helst av restaurangerna längst Mulberry St är oftast en hit, den enda jag undviker är "Mezze Luna", som är en turistfälla. Kvällen avslutas lämpligen med en drink på något trendigt ställe i Tribeca, som ligger aldeles i närheten.
Sen är min absoluta NY favorit Central Park, där jag gärna strosar runt och kollar på alla människor, samt The Metropolitan Museum of Art (Met).
Gillar man kul gadgets (och vem gör inte det) kan Sharper Image butiken vid Rockefeller Plaza rekommenderas.
Sist vi var i NY flög vi med SAS och bodde på The Roosevelt, Madison Avenue och 45:th street. Ett bra hotel, men egentligen ingen speciell upplevelse.
Jag hoppar Frihetsgudinnan helt, man ser den från vattnet om man åker Circle Line, och WTC, som bara är en stor byggarbetsplats och i min mening ett sorgligt ställe som pajar min "NY mood".
Är avis på er att ni får åka dit, ni kommer att ha sjukt kul!
Dricks förresten är 15-20% på restaurang och en lagom avrundning för taxi, samt några dollar om man får hjälp med tex väskorna på hotellet.
Fii F**n! :eek: Allt detta skulle man vetat om innan man var där....
Blir en: ctrl-P på den och spara till man får möjlighet att åka igen.. :D
/Henke
jtuulse
2006-10-25, 23:36:31
MetalCowboy: Tack, jag följer själv den här tråden med spänning för att få se om någon har några heta tips på sånt jag borde göra nästa gång jag åker dit! NY är definitivt ett sånt ställe man kommer tillbaks till.
/Johan
Daniel
2006-10-26, 23:36:57
jtuulse, ballt! :D
Vågade du dig upp till Harlem efter nån fin tip i Central Park?
När jag i NY så funderade vi seriöst på att ta lite nice Soul Food runt 110:th Street, men vi fegade när vi insåg att det inte var så mycket asiatiska turister så långt upp på Manhattan. :)
jtuulse
2006-10-27, 12:58:20
När jag bodde i NY, 1993, så var det fortfarande ganska så stökigt i Harlem och Bronx, jag var där några gånger, gick på Bronx Zoo bland annat, men kan tyvärr inte säga att det var något jag tog med mig några positiva upplevelser från.
Nu har de ju kört med nolltolerans mot brott ett tag och städat upp ordentligt efter vad jag förstått, så att delar av Harlem och Bronx börjar bli riktigt hippa. Får planera in det på nästa tripp!
Coney Island i Brooklyn är ett ganska mysigt ställe som många förbiser, med lite "gammal nöjespark" feeling, diverse stånd, gamla berg och dalbanor i trä m.m
Något många missar i NY, eftersom det kräver några dagar extra, är Long Island, med underbara sandstränder, vingårdar m.m, bara 45 min-1 timmes bilväg österut från Manhattan. Det går at ta tåget dit ut från Penn Station, men som med allt annat i USA behöver man ändå bil när man väl är framme för att ta sig runt. Hamptons ute på Long Island är välkända rummelmarker för diverse Jet-Settare och Montauk Point, längst ut på spetsen, är otroligt vackert. Har man sett till exempel filmen "Eternal sunshine of a spotless mind" så känner man igen sig. Går att ta långa promenader, bada, njuta av solen och spana på de rika och vackra människorna.
Fredrik
2006-10-27, 21:06:06
Sitter just nu pa ett internetfik innuti ett BK, prexis utanfor Ground Zero.
Sambon ar inne och shoppar loss i 21 Century Store, elelr vad den nu hette. Efter att sjalv ha gatt omkring dar i en timme sa kom vi overens om att det var battre att jag hittade pa nagot annat en stund for det slutar aldrig bra om jag ska hanga sambon i halarna medans hon forsoker shoppa :D Sa nu sitter jag har och forsoker komma overens med det engelska tangentbordet. Aldrig har man fatt sla pa backspace-knappen sa ofta :o
Vad har vi gjort hittils da?
Anlande ca 1600 pa torsdagskvallen. Kom snabbt ifran JFK men fastnade i bilkoer pa vag till hotellet sa vi var val framme ca kl 18. Checkade in och gick ut och kakade pa ett nice steak-hak i narheten. Supersize me liksom. Stora harliga portioner och till kottet blev det en mumsig pilsner Urquell. Vi somande som klubbade salar kl 2045 :)
Idag var vi uppe kl 07 och brot brod. Borjade sedan med en brisk walk nedfor broadway och insop atmosfaren, ljuden, lukterna. NY ar verkligen fantastiskt for en "lantis" som mig.
Blev overtalade att kora en Empire state Sky Ride och den hade man ju kunnat vara utan. Men utsikten var oslagbar nar vi val kom upp. Tyvarr lite disigt men det ska bli kul att se bilderna darifran! Otroligt haftigt.
Har efter detta spatserat lite pa mafa i chinatown och little italy. Ratt kul att se stadsbilden byta karaktar bara genom att man kommer ett kvarter bort darifran man precis var :) Mysigt och... annorlunda.
Tog en skon fika och smaskade en kaffe med kaka i narheten av staten island ferries. Eftersom farjorna ar gratis sa tog vi oss en battur och det var skont att fa sitta ner en stund och bara njuta av skylinen!
Tog sedan en snabblunch pa BK (dar jag nu sitter och skriver) for att sedan bege oss in pa 21 century store. Och ja, nu sitter man har och internetar lite medans sambon shoppar klart.
Ska aka upp till Apples butik snart. I narheten ska det finnas en stor leksaksbutik ocksa. Tror det ar den dar FAQ eller vad den nu hette.
Folk ar valdigt vanliga och seviceminded. Har vart tvungen att fraga om directions fran folk pa gatan ocksa och de har vart mer an tillmotesgaende. Mkt positivt installd till NY an sa lange!
Well, kanner pa mig att man kommer att vara helt slut nar vi kommer hem pa mandag. Men attans vad kul det ar :D
/Fredrik
Fredrik
2006-10-29, 01:31:33
Pa lordagkvallen gjorde vi nagot rasande kul. Besokte en comedy club, narmare bestamt Carolines on Broadway. Laste i deras infofolder att storheter som Leno, Seinfeld & det ganget harjade dar pa 80-talet.
Kvallen som vi var dar var det en kille som heter Bill Bellamy som upptradde. Trodde inte att jag hade hort talas om honom men i infobladet stod att lasa att han var mest kand for sin starring role i tvserien Fastlane. Da gick en rysning genom kroppen for den scheiten har jag sett pa Femman nan gang. Uruselt pa riktigt. Tror att Carmen electra eller Tiffany-Amber Thiessen var med i den ocksa och det sager val en del.
Naja, pga att vi namedroppade hotellet fick vi "vip"-platser, front row center, vilket var nice saklart. Klubbvarden som inledde med en 20 minuters rutin var riktigt harligt kewl och jag lag dubbelvikt ett par ggr nar han fick till det som bast. Standup nar den ar som bast liksom.Nar han var fardig kom det upp en tjej pa scenen som ossa var riktigt jakla kul. Hon gabbade inte sa mkt med publiken utan gick mest pa i monologer men det var riktigt kul ocksa. Pratade mest om hur otroligt kand hon var och hur jobbigt det var att hela tiden behova beratta det for folk, hehe.
Sist kom sa da Bill Bellamy och jag kande mkt riktigt igen honom frna Fastlane. Men jaklars, han overraskade nagot sa otroligt. Precis som den forsta killen hade han mig dubbelvikt over bordet halva kvallen! Kan val narmst beskriva honom som en Eddie Murhpy Light. Som eddie fast utan de grova sexskamten. Om han hade sett raw och delirious sa lanade han friskt darifran. Korde en valdigt skon "bit" om hur tufft det var att vara ung pa hans tid. Man jaklades inte med sin morsa "because she'd kill your ass if ya talked back at her". Korde vidare pa det temat och berattde hur det gick till nar han akte till en supermarket med morsan som liten grabb. "First when I got out of the car my mama just to have the talk with me and lay dow the groundrules. If I, at any time, where any more than 3 feet away from her I'd get the treatment, which was a hard slap at the head. If I ran away, and she'd found me, that's where I'd die"Och sa holl han pa.
Det var en riktigt lyckad kvall och jag tvekar inte pa att gora om det om vi aker till NY en gang till. Lagg namnet Caroline on Broadway pa minnet och ge det ett besok om ni besoker NY. Ni kommer inte att angra er!
/Fredrik *edit* rättade till posten med lite läsvänlig styckeindelning
Fredrik
2006-10-30, 21:02:58
Hemkommen från det Stora Äpplet idag. Har fått hem lilltjejen och packat upp väskorna varpå vi även har sålt lägenhete.. Sjukt trött nu men får ge mig på en summary av resan imorn.
En av de bästa semestrar jag har vart på hitills :) Till NY kommer vi att återvända, utan betänkligheter.
/Fredrik - Ps. Ella har lärt sig att suga på tummen under vår frånvaro :D
Daniel
2006-10-31, 13:49:40
Välkommen hem. Vi vill se foton! :D
Bill Bellamy, han var ju VJ på MTV på 80-talet... good sheet! ;)
Fredrik
2006-10-31, 19:11:33
Så fort sambon har arrat upp bilderna på hemsidan så kommer en länk :D
Bill var sjukt kul. Men det var liksom inte bara skämten, det var mimiken, ögonen, kroppsspråket som gjorde det så jäkla bra. Bills hemsida. (http://www.billbellamy.com/home.asp)
/Fredrik
Daniel
2006-10-31, 20:39:54
Sweet, ska bli spännade att se lite kul bilder. :)
Yupp, det var han på MTV - "For five years Bill had the unique opportunity to host MTV JAMZ where he was able to cleverly blend an eclectic mix of street culture" :D
vBulletin v3.8.5, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.